Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2014 13:53
Dat klopt, maar ik heb daar wel een mening over. Hoe kun je een "wedergeboren kind van God" zijn als je zegt in Jezus Christus te geloven, maar Hem niet als God te zien? Mijns inziens kan daarvan geen sprake zijn. De Heilige Drieënigheid (of Heilige Drievuldigheid) is ons in de Bijbel getoond, onder andere in Filippenzen 2:5-11 (SV)
5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;
6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;
Geen kopie, geen afbeelding, maar God gelijk.
7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;
8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.
9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;
10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.
Alle knie dergenen buigen, wederom een bewijs dat Jezus God is, immers, God knielt niet voor een schepsel.
11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.
Heere, of HEERE, de HEER, de God die in het Oude Testament al zoveel heeft gesproken tot Zijn mensen.
En Genesis 1:2 (SV):
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
De Geest van God is niet een afzonderlijke geest, maar de Heilige Geest, God Zelf dus.
Twee teksten uit de Heilige Schrift, welke door ons door de vaderen der Kerk in de eerste eeuwen is gegeven. Immers, deze kerkvaderen hebben de canon van de Bijbel onder leiding van de H. Geest vastgesteld. Niet alleen de kanon, maar ook o.a. de drie geloofsbelijdenissen die elke christen, die elk oprecht wedergeboren kind van God, van harte moet kunnen onderschrijven: het Apostolicum, Nicea en Athanasius.
Nu is het zo dat men door de jaren heen steeds meer van God leert kennen, als men Hem oprecht volgen wil. Wellicht dat degenen die zich christen noemen en de Drieënigheid als zodanig niet inzien of in willen zien of in kunnen zien in de toekomst deze Waarheid alsnog onder ogen zullen krijgen.
In dit licht wil ik mijn eerdere uitspraak nuanceren. Een Drieënigheids-ontkenner is een christen die Hem kent, maar nog niet zoals Hij daadwerkelijk is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.