Priesterboord voor dominees?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor moderngelovige » 16 sep 2014 22:06

In de herkansing, een zeer bekende engelse "dominee" uit de jaren "40-45" en let hierbij op het boordje. Wie herkent hem trouwens?

Afbeelding

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor JeeWee » 16 sep 2014 22:50

dat zijn nou weer niet de boordjes die protestantse dominees hier willen.
Dit is ds. André van den Bor, predikant van de Protestantse Gemeente Bathmen..

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Faramir » 17 sep 2014 08:16

JeeWee schreef:dat zijn nou weer niet de boordjes die protestantse dominees hier willen.
Dit is ds. André van den Bor, predikant van de Protestantse Gemeente Bathmen..

Afbeelding

Draag er dan wel een net colbertjasje bij vind ik dan.

Overigens zijn er een aantal verschillende soorten boordjes waarvan ikzelf de Romeinse boord het meest stijlvol vindt zeker in combinatie met een soutane.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Priesterboord

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor moderngelovige » 17 sep 2014 09:05

De etiquetteregels, waar ze ook op gebaseerd zijn, vliegen weer over het forum.
Bv. de laatste: dit lijkt gewoon op een dominee die even een avondwandeling maakt.
Moet die al weer een colbertjasje aan.

Vat ik kort samen wat hier allemaal al voorbijkwam:
Boordje kan niet is te rkk (dus notdone want sommigen denken dat de 80-jarige oorlog nog niet voorbij is.)
Toga, enz. is onzin want waarom moet een geestelijke zich zonodig onderscheiden.
Zwart pak, of het nu een dienst is of daarbuiten, hoe bevindelijker hoe hoger het zwarte-pakken gehalte.

Dit alles zo lezende, denk ik waar maken we ons druk om.
Wat heeft het allemaal van doen met Zijn Koninkrijk?
Of zijn we blind en creeeren we een koninkrijk met boordjes, togas en zwarte pakken?

Faramir

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Faramir » 17 sep 2014 09:12

moderngelovige schreef:De etiquetteregels, waar ze ook op gebaseerd zijn, vliegen weer over het forum.
Bv. de laatste: dit lijkt gewoon op een dominee die even een avondwandeling maakt.
Moet die al weer een colbertjasje aan.

Dat hoeft niet, het is een vrij land. Ik zou het echter wel netter vinden staan.
Vat ik kort samen wat hier allemaal al voorbijkwam:
Boordje kan niet is te rkk (dus notdone want sommigen denken dat de 80-jarige oorlog nog niet voorbij is.)
Toga, enz. is onzin want waarom moet een geestelijke zich zonodig onderscheiden.
Zwart pak, of het nu een dienst is of daarbuiten, hoe bevindelijker hoe hoger het zwarte-pakken gehalte.

Dit alles zo lezende, denk ik waar maken we ons druk om.
Wat heeft het allemaal van doen met Zijn Koninkrijk?
Of zijn we blind en creeeren we een koninkrijk met boordjes, togas en zwarte pakken?

Ik maak me niet druk. Participeer gewoon in dit topic ter vermaak.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Katlheen » 17 sep 2014 12:15

In de herkansing, een zeer bekende engelse "dominee" uit de jaren "40-45" en let hierbij op het boordje. Wie herkent hem trouwens?


Dat is toch die dominee uit Dad's Army?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Faramir

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Faramir » 28 sep 2014 11:23

Dominees: “Wij zijn niet katholiek”

Er is hevige onrust in christelijk Nederland nu dominees zich steeds katholieker beginnen te gedragen. Het begon allemaal vrij onschuldig: een voorzichtige interesse in heiligen, het aansteken van kaarsjes bij gebedsmomenten en een groeiende waardering voor de huidige paus. Maar sinds dominees onlangs ook begonnen met het dragen van priesterboordjes is er een ware paapse epidemie uitgebroken. Critici menen dat protestanten bezig zijn het katholieke wiel per ongeluk opnieuw uit te vinden, terwijl sceptici juist beweren dat de dominees heel bewust roomse gebruiken aan het pikken zijn.


Predikant Martin van Eikelwijk ontkent echter stellig dat er sprake is van katholieke invloeden binnen de PKN: “Haha, het idee alleen al zeg! Absurd gewoon! Mijn nieuwe mijter valt bijna van mijn hoofd van het lachen. Vind je hem mooi trouwens? Hij is groen, maar ik heb ook nog een witte besteld voor kerst.”

De redactie van Brood Paap sprak met ds. Van Eikelwijk nadat hij afgelopen maandag met een aantal van zijn collega’s in een processie naar de domineesdag was gegaan. We vroegen hem of mensen anders op hem reageren nu hij een boordje draagt.

“Nou en of. Ik heb gemerkt dat mensen veel openhartiger zijn. Men heeft plots de neiging om mij allerlei zonden te vertellen waar men zich schuldig over voelt. Blijkbaar heeft dat boordje toch een soort van voorbeeldfunctie. Hoe het ook zij, het heeft me aan het denken gezet. In de Bijbel zegt Jezus namelijk tegen Zijn apostelen: ‘Als jullie iemands zonden vergeven, dan zijn ze vergeven.’ Nu mensen toch hun zonden tegen mij begonnen te vertellen, dacht ik dat het daarom wel een goed idee zou zijn om ze dan ook maar meteen te vergeven. Ik heb nu dus vaste tijden ingepland waarop de mensen in mijn gemeente met mij een gesprekje aan kunnen gaan waarin ik dan hun zonden vergeef en eventueel nog wat advies geef ook. Ik noem het ‘vergevingscoaching’ en ik denk dat het dé nieuwe rage binnen de PKN gaat worden. Het is jammer dat de katholieke Kerk niet iets gelijkaardigs heeft. Misschien moesten jullie je ook eens wat meer op de Bijbel richten in plaats van jullie tradities. En een beetje met de tijd meegaan natuurlijk. Ik zeg je: vergevingscoaching gaat het helemaal maken in 2015!”

Volgens ds. Van Eikelwijk is er de afgelopen jaren veel vooruitgang geboekt in de oecumene met katholieken. Toch ziet hij nog belangrijke verschillen.

“Katholieken besteden nog te veel aandacht aan uiterlijke pracht en praal. Ik had het er net nog over met mijn collega Henk. Dat is die oudere man die zojuist tijdens onze processie die witte vaandel met dat gouden visje droeg. En dan is er natuurlijk nog het aanbidden van Maria, hé! Iedereen met een beetje Bijbelkennis weet toch dat je alleen God mag aanbidden, dus houden wij protestanten ons verre van al die Mariadevotie. Overigens is er de laatste jaren bij ons wel steeds meer besef gekomen dat Maria natuurlijk een bijzondere vrouw was. Tja, ze was nu eenmaal wel de moeder van Jezus. Ze heeft Hem vast liefdevol opgevoed. En als zij Gabriël destijds het huis uit had gegooid of naar een abortuskliniek was gegaan of zo, dan hadden we nu niet eens een Verlosser gehad. Dat waardeer ik wel erg aan haar. Ik heb daarom vorige week een mooi Mariabeeldje op mijn schouw gezet, maar dat is gewoon uit respect, hoor.”

Ook ds. Jannie Ketelbaars is erg enthousiast over haar nieuwe boordje. Op de vraag of ze het niet te katholiek vindt, antwoordt ze geschrokken: “Hemeltjelief, nee zeg,” en slaat ze vlug een kruisteken. “Ik heb me laten verzekeren dat een boordje eigenlijk heel protestants is, dus dat zit wel goed. Mij zul je niet snel op ‘katholieke trekjes’ betrappen. Behalve dan dat ik dit jaar wel met mijn roomse broeders en zusters mee heb gedaan met het vasten. Dat vind ik wel een mooi gebruik en bovendien was het ook een buitenkansje om zo wat kilootjes kwijt te raken. Het heeft nog gewerkt ook. Ik had al van alles geprobeerd: dieetpillen, een noveen bidden. Ik had zelfs al water uit Lourdes op mijn heupen gesmeerd. Niets hielp.”

Niet alle dominees zijn echter even blij met de huidige trends. Ds. Johan Zaagmeel werd onlangs door katholieke paterschieters voor een priester aangezien en vijftig meter de lucht in geschoten, waarbij hij beide benen brak. “Hoe durven ze mij met een priester te verwarren,” klaagt Zaagmeel. “Ik draag nooit meer een boordje. Tot overmaat van ramp heb ik tijdens deze baldadige actie ook nog eens mijn rozenkrans verloren. En er zat zo’n mooi prentje van Sint Christoffel op.”

http://broodjepaap.nl/2014/09/26/domine ... katholiek/

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Optimatus » 29 sep 2014 11:52

Ik vind het wel aardig, zo'n boordje. Veel anglicaanse predikanten dragen het ook, waarom de PKN predikanten niet (als zij dat zouden willen)? Er is geen enkel beletsel om het te dragen, sterker nog, ik zou het ook mogen dragen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor moderngelovige » 29 sep 2014 16:23

Hoezo Optimatus,
Ben je voorganger geworden?
Als rkk, welke bisschop heeft je benoemd?
Waar staan de fotos?
Waarom waren Faramir en ondergetekende niet uitgenodigd? :mrgreen:

Faramir

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Faramir » 29 sep 2014 16:27

Iedereen kan een priesterboordje dragen natuurlijk. Volgens mij is het niet wettelijk beschermd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Priesterboord voor dominees?

Berichtdoor Optimatus » 29 sep 2014 16:46

Haha, ik heb wel er wel eens over nagedacht, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik gewoon lekker organist blijf in de drie gemeenten waar ik nu speel. Dat is voor iedereen waarschijnlijk beter :)

Maar ik wil best een keer een boordje om een registerknop hangen hoor :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 11 gasten