Feestgedruis in eigen dorp of stad

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 14:09

Volgende week is het feest in mijn dorp. Er worden allerlei verlichtingsspektakels opgesteld, en de bewoners zijn opgeroepen om hun tuin te verlichten en/of een werkstuk te plaatsen. Het komt in veel dorpen voor dat er eens om de zoveel tijd dergelijk feestgedruis is. In sommige plaatsen viert men bijvoorbeeld kermis en carnaval.

In sommige kerken worden mensen opgeroepen om niet mee te doen aan massahysterie. Valt dergelijk feestgedruis zoals volgende week in mijn dorp ook onder massahysterie en hoe moet je als christen hiermee omgaan?

Faramir

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor Faramir » 30 aug 2014 14:13

Vraag het aan je dominee.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 14:15

Faramir schreef:Vraag het aan je dominee.


Die heeft er voor zover ik weet geen moeite mee.
Carnaval is misschien een ander geval, maar dat wordt in mijn dorp niet gevierd.

Faramir

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor Faramir » 30 aug 2014 14:19

Spreeuw schreef:Die heeft er voor zover ik weet geen moeite mee.

Dan heb je je antwoord al. Geen enkel probleem dus, lekker sociaal zijn en meedoen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 14:24

Dus als de dominee iets zegt, dan is dat altijd waar?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor mona » 30 aug 2014 14:24

Met het carnaval zitten wij hier vijf dagen in het gerampestamp.
Doorbijten en je niet laten afleiden in je stille tijd.
En er niet aan mee doen. Het is toch niet verplicht? Gelukkig niet, moet er niet aan denken!
Carnaval vind ik wel een soort hysterie, een grote verkleed poppekast met allerlei uitwassen, dronkenschap en mede daardoor seksuele uitspattingen
Hoe moet je er als Christen mee omgaan?
Verre van blijven, en bidden voor hen die daarin helemaal opgaan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor Faramir » 30 aug 2014 14:26

Spreeuw schreef:Dus als de dominee iets zegt, dan is dat altijd waar?

Het lijkt me nogal onlogisch dat als je eigen dominee geen enkel probleem heeft met het plaatselijke dorpsfeest jij dat wel zou moeten hebben. Wil jij roomser dan de paus zijn?
Laatst gewijzigd door Faramir op 30 aug 2014 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 14:29

Spreeuw schreef:
In sommige kerken worden mensen opgeroepen om niet mee te doen aan massahysterie. Valt dergelijk feestgedruis zoals volgende week in mijn dorp ook onder massahysterie en hoe moet je als christen hiermee omgaan?

Het ligt er aan. Stel dat de bijnaam van de dorpelingen : "de harken" zou zijn, ik noem maar iets :mrgreen: en het durp bestaat 300 jaar of zo en men wordt gevraagd om allemaal een versierde hark in de voortuin te zetten, of een pop met een hark, dan is daar op zich geen bezwaar tegen lijkt mij.
Maar als gezegd zou worden dat iedereen een masker van The Scream zou moeten neerzetten, of een toverheks met bezem, zou ik daar niet aan meedoen.
Het gaat om de gedachte er achter.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor gravo » 30 aug 2014 16:00

Spreeuw schreef:Dus als de dominee iets zegt, dan is dat altijd waar?


Ja, altijd.

Als onze dominee omwille van het feestgedruis een rode feestneus opzet doen wij dat allen!
En als hij daarbij, teneinde het feestgedruis tot in de late uurtjes te kunnen voortzetten, ook nog eens een Donald Duck onderbroek aantrekt, dan volgen wij allen hem ook daarin!
Want het is feest! En het is dubbel feest als de dominee zich daarin ook laat meevoeren!
En van je héla, hóla.....

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor moderngelovige » 30 aug 2014 16:11

Wat voor feest is het dan precies Spreeuw?
Jaarmarkt? Kermis? Spiritueel jaarfeest? Roze zaterdag?

Tsja, je hoeft niet met een glas bier bij een popconcert te gaan staan als je daar een groot bezwaar tegen hebt.
Aan de andere kant participeren kerken wel met eigen kramen; of ga flyeren, evangeliseren.
Wat wil je dan doen? Het dorp ontvluchten, of watjes in je oren, luiken/zonwering naar beneden?
Sta je er tegenover als Jona tegen Ninevé of zoals de apostelen die zich in dit soort omgevingen begaven? (Met gevaar voor eigen leven, maar conform hun roeping...)
Is "bevindelijk-gereformeerde krampachtigheid" (excusez moi) hier het juiste antwoord?

Faramir

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor Faramir » 30 aug 2014 16:16

Bij het jaarlijkse dorpsfeest hier kan de organisatie gebruik maken van het kerkplein en daar staan dan ook wel eens attracties opgesteld. De kerk zelf is opengesteld en het dorpsarchief houd er altijd een tentoonstelling. Veel mensen komen dan de kerk in die er anders nooit zouden komen.

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor mannetje1977 » 30 aug 2014 17:02

Beste Spreeuw,

hoe oud ben je eigenlijk? Soms lijkt het wel of je een jong kind bent dat geen enkele opleiding heeft gehad en nooit geleerd heeft om zelf verantwoordelijkheid te dragen voor bepaalde levenskeuzes.

Het is altijd maar: mag dit? mag dat?

heb je nooit geleerd om zelf een weloverwogen standpunt in te nemen? misschien wordt het eens tijd om een volwassen gelovige te worden die zelf een gewetensvolle afweging kan maken.

Het lijkt wel of je hele geloof gebouwd is op de autorititeit van anderen (de kerk, de dominee, je ouders)- Maar feitelijk gezien is dat niet echt geloven maar je verantwoordelijkheid uitbesteden aan anderen.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor MoesTuin » 30 aug 2014 17:19

Spreeuw schreef:quote="Faramir"]Vraag het aan je dominee.[/quote

Die heeft er voor zover ik weet geen moeite mee.
Carnaval is misschien een ander geval, maar dat wordt in mijn dorp niet gevierd.


Ik zou je willen adviseren, doe mee en laat je eigen geluid horen.
Je kan ook, mocht je de capaciteiten bezitten, in de feestcomissie gaan zitten en bijvoorbeeld een samenzangavond organiseren te midden van de feestweek, ter ere van God de Heere

zoals hieronder te zien is op de volgende link als je erop klikt vanaf minuut 9.20

https://www.youtube.com/watch?v=NNgHtW8M8tI

Overal en op alle terreinen wat dan ook, zijn er volop mogelijkheden!
De makkelijkste weg is altijd, je terug trekken, anderen veroordelen dat ze fout bezig zijn en tegelijk zelf fout bezig zijn, door niks te doen en uit het beeld te verdwijnen (en er dus niks positiefs, jou geloof / overtuiging, er tegenover te zetten)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 17:40

Inderdaad. Meedoen en als je dat echt niet wil, niet meedoen. Zoveel is er doorgaans niet mis met een dorpsfeest
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Feestgedruis in eigen dorp of stad

Berichtdoor rotterdam » 30 aug 2014 18:40

Spreeuw schreef:Volgende week is het feest in mijn dorp. Er worden allerlei verlichtingsspektakels opgesteld, en de bewoners zijn opgeroepen om hun tuin te verlichten en/of een werkstuk te plaatsen. Het komt in veel dorpen voor dat er eens om de zoveel tijd dergelijk feestgedruis is. In sommige plaatsen viert men bijvoorbeeld kermis en carnaval.

In sommige kerken worden mensen opgeroepen om niet mee te doen aan massahysterie. Valt dergelijk feestgedruis zoals volgende week in mijn dorp ook onder massahysterie en hoe moet je als christen hiermee omgaan?


Goed plan ; zet een tap in je tuin, zorg voor fris gespoelde glazen en nodig alle refowebbers uit om tijdens dit dorpsfeest dit ernstige probleem onder het genot van een pilsje eens goed te bediscussiëren.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten

cron