Vuurwerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 12:44

Iedereen kent het wel. Vuurwerk. Het is vandaag 28 augustus, maar voor je het weet is het einde van het jaar aangebroken en wordt er weer vuurwerk verkocht in de winkels. Het is toegestaan om vuurwerk af te steken elk jaar op 31 december vanaf 10.00 uur tot 1 januari 2.00 uur. Vooral op 1 januari 0.00 uur gaat er veel vuurwerk de lucht in. Helaas wordt er rond deze tijd ook vuurwerk afgestoken buiten de hiervoor bestemde en toegestane tijden.

Er zijn ook kritische geluiden ten aanzien van vuurwerk. Zo wordt er jaarlijks veel geld uitgegeven aan vuurwerk, geld dat natuurlijk ook naar arme landen of hulpbehoevende gebieden had kunnen gaan. Daarnaast kleven er ook gevaren aan vuurwerk. Mensen kunnen verwondingen oplopen door op een verkeerde manier met vuurwerk om te gaan. Maar soms kunnen er ook verwondingen door vuurwerk ontstaan zonder dat er sprake is van opzet.

Op 13 mei 2000 vond de vuurwerkramp plaats in Enschede, nadat de vuurwerkopslagplaatsen in de fabriek SE Fireworks aan de Tollensstraat tijdens een brand ontploften. Er vielen 23 doden en er waren bijna 1000 gewonden. Vele woningen in de wijk Roombeek raakten zwaar beschadigd of waren compleet verwoest. Hoewel vele mensen hier hevig van zijn geschrokken, gaan veel mensen toch gewoon door met het kopen en afsteken van vuurwerk.

Zodoende kunnen we ons ook afvragen hoe christenen met vuurwerk om moeten gaan. Mijns inziens is het beter als christenen hun verantwoordelijkheid nemen en niet meedoen met het afsteken van vuurwerk. Maar ik ben benieuwd of er meerdere mensen zijn die er zo over denken.

Faramir

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2014 12:50

Naar mijn bescheiden mening moet de christen maar zelf weten wat hij wel of niet doet met vuurwerk. De christen kan namelijk prima zelf nadenken over dit soort dingen.

Zelf steek ik vrijwel geen vuurwerk meer af met als voornaamste reden dat het buiten qua temperatuur niet aangenaam vertoeven is tijdens oud en nieuw en daarnaast vind ik de aanwezige alcoholische versnaperingen veelal interessanter.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 12:53

Faramir schreef:Naar mijn bescheiden mening moet de christen maar zelf weten wat hij wel of niet doet met vuurwerk. De christen kan namelijk prima zelf nadenken over dit soort dingen.

Zelf steek ik vrijwel geen vuurwerk meer af met als voornaamste reden dat het buiten qua temperatuur niet aangenaam vertoeven is tijdens oud en nieuw en daarnaast vind ik de aanwezige alcoholische versnaperingen veelal interessanter.


Ik heb ook weleens gehoord dat het geknal (van het vuurwerk) boze geesten moet verjagen. Een vorm van occultisme misschien? Volgens mij hoort een christen zich hier verre van te houden. Maar ik weet dat velen hier anders over denken.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Katlheen » 28 aug 2014 12:56

Dat speelde in vroege tijden, het verjagen van boze geesten. Geen hond die dat tegenwoordig nog bedenkt als hij of zij vuurwerk afsteekt. Niet relevant dus.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Faramir

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2014 13:02

Spreeuw schreef:Ik heb ook weleens gehoord dat het geknal (van het vuurwerk) boze geesten moet verjagen. Een vorm van occultisme misschien? Volgens mij hoort een christen zich hier verre van te houden. Maar ik weet dat velen hier anders over denken.

Ik heb wel eens gehoord dat men God heeft verzonnen als denkbeeldig vriendje om wat beter om te kunnen gaan met de ellende die we in ons leven tegenkomen. Volgens mij hoort een christen zich verre te houden van denkbeeldige vriendjes. Maar ik weet dat een enkeling of velen hier anders over denken.

Edit: Katlheen zegt het wat directer zo te zien.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 13:09

Faramir schreef:Ik heb wel eens gehoord dat men God heeft verzonnen als denkbeeldig vriendje om wat beter om te kunnen gaan met de ellende die we in ons leven tegenkomen. Volgens mij hoort een christen zich verre te houden van denkbeeldige vriendjes. Maar ik weet dat een enkeling of velen hier anders over denken.

Edit: Katlheen zegt het wat directer zo te zien.


Nou Faramir, wat is dat nu voor een antwoord? Optimatus spreekt vol lof over jou, maar ik vind dit geen fijne reactie.

Heb jij je verdiept in de achtergrond (van het afsteken) van vuurwerk? Welk doel heeft het? Waarom steekt men elk jaar met oud en nieuw zoveel vuurwerk af? Is dat nodig? Kan het geld dat hiervoor uitgegeven wordt niet aan iets anders besteed worden?

Geef daar eens antwoord op. Dan blijven we on-topic.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 13:14

Katlheen schreef:Dat speelde in vroege tijden, het verjagen van boze geesten. Geen hond die dat tegenwoordig nog bedenkt als hij of zij vuurwerk afsteekt. Niet relevant dus.


Dat ben ik niet met je eens. Want als dit (het verjagen van boze geesten) de oorspronkelijke reden is, dan is hierdoor het afsteken van vuurwerk ontstaan. Het lijkt me niet goed om dat zomaar af te doen als: niemand die daar nog bij nadenkt. Dat is pas relevant! Men weet niet eens meer wat de oorspronkelijke gedachte is achter het afsteken van vuurwerk. Ze denken hier niet eens meer over na, zo normaal zijn ze dit gaan vinden. En zelfs als dit niet relevant is, waarom steken mensen dan vuurwerk af? Het heeft toch geen enkele zin?

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Katlheen » 28 aug 2014 13:16

Ja hoor, dat geld kan beter aan iets anders worden uitgegeven. Maar ja, menselijke behoeften zijn niet zomaar even te veranderen. Als mensen met oud-en nieuw graag vuurwerk af willen steken, ze doen hun best maar. Er zijn ook kerken waar de dames verplicht met hoedjes op moeten zitten, wist je dat daar speciale winkels voor zijn? Voor die hoedjes dan? Ons kent ons middenstand zullen we maar zeggen? En die hoedjes gaan niet voor 4 tientjes over de toonbank, nee voor vele honderden euro's.
Vraag: kan het geld dat aan deze malle cultuur wordt besteedt niet beter aan andere dingen worden uitgegeven?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 13:19

Katlheen schreef:Ja hoor, dat geld kan beter aan iets anders worden uitgegeven. Maar ja, menselijke behoeften zijn niet zomaar even te veranderen. Als mensen met oud-en nieuw graag vuurwerk af willen steken, ze doen hun best maar. Er zijn ook kerken waar de dames verplicht met hoedjes op moeten zitten, wist je dat daar speciale winkels voor zijn? Voor die hoedjes dan? Ons kent ons middenstand zullen we maar zeggen? En die hoedjes gaan niet voor 4 tientjes over de toonbank, nee voor vele honderden euro's.
Vraag: kan het geld dat aan deze malle cultuur wordt besteedt niet beter aan andere dingen worden uitgegeven?


Dat is appels met peren vergelijken. Vuurwerk kan heel gevaarlijk zijn, hoedjes zijn dat niet. Daarnaast kent het afsteken van vuurwerk hoogstwaarschijnlijk een heidense oorsprong, het opzetten van hoedjes niet.

Onzinnige reactie dus.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Katlheen » 28 aug 2014 13:25

Het is maar net wat je belangrijk vindt. Kerst vieren is ook heidens. Pasen was ook een heidens feest.
Vuurwerk wordt afgestoken omdat het mooi is. En dat wordt niet alleen tijdens oud en nieuw gedaan. Ook bij andere festiviteiten wordt vuurwerk afgestoken. Professioneel, dat dan weer wel.
Vuurwerk kan schadelijk zijn. Hoedjes ook. Zie de nodige veroordelingen naar hoedloze dames in de kerk, de afgunst omdat het hoedje van de buurvrouw groter, stemmiger zwart, of duurder is. Het een kan fysiek schade opleveren, het andere geestelijk. Geen onzin argument dus in mijn ogen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Faramir

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Faramir » 28 aug 2014 13:27

Spreeuw schreef:Nou Faramir, wat is dat nu voor een antwoord? Optimatus spreekt vol lof over jou, maar ik vind dit geen fijne reactie.

Het is een vergelijking.
Heb jij je verdiept in de achtergrond (van het afsteken) van vuurwerk?

Ik weet de achtergrond en ik heb daar simpelweg helemaal niets mee te schaften. Evengoed heb ik niets met bijvoorbeeld de achtergrond van het internet te maken of met de achtergrond van kernenergie.
Welk doel heeft het?

Voor mij heeft het het doel wat ik er zelf aan geef. Vermaak. Wat anderen er aan doelen aanhangen moeten ze helemaal zelf weten, maar dat heeft op mij geen enkele invloed.
Waarom steekt men elk jaar met oud en nieuw zoveel vuurwerk af?

Ik heb er geen onderzoek naar gehouden maar ik kan me zo voorstellen dat men dat leuk vindt en het daarom doet.
Is dat nodig?

Nee. Is het nodig dat jij nu op dit forum bijdragen levert, is het bestaan van dit forum nodig is het nodig dat de buitendeur bij mij open staat enz enz. Heel veel dingen zijn niet nodig. Eigenlijk is enkel nodig ademhalen, slapen en eten. En zelfs die dingen kan je weg relativeren.
Kan het geld dat hiervoor uitgegeven wordt niet aan iets anders besteed worden?

Dat kan prima. Maar schijnbaar kiest men daar niet voor.
Geef daar eens antwoord op. Dan blijven we on-topic.

Alsjeblieft.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2014 14:03

Ben je niet wat vroeg met deze discussie? Dat er al bijna weer pepernoten in de winkel liggen is al ernstig genoeg :)

Lastige met vuurwerk is dat of het gevaarlijk is, afhangt van hoe je er mee omgaat. Als je verantwoord met vuurwerk omgaat is het niet gevaarlijk. Hooguit geldverspilling. Maar ja......
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Optimatus » 28 aug 2014 14:03

Faramir schreef:Naar mijn bescheiden mening moet de christen maar zelf weten wat hij wel of niet doet met vuurwerk. De christen kan namelijk prima zelf nadenken over dit soort dingen.

Zelf steek ik vrijwel geen vuurwerk meer af met als voornaamste reden dat het buiten qua temperatuur niet aangenaam vertoeven is tijdens oud en nieuw en daarnaast vind ik de aanwezige alcoholische versnaperingen veelal interessanter.


In vino veritas, frater :D
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Spreeuw » 28 aug 2014 14:37

Faramir schreef:Nee. Is het nodig dat jij nu op dit forum bijdragen levert,


Nou en of is dit nodig. Het is nodig om te waarschuwen voor de gevaren van het vuurwerk en de heidense oorsprong van het afsteken ervan. Een christen dient zich hiervan te distantiëren, maar niet iedereen heeft dit in de gaten.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Vuurwerk

Berichtdoor Optimatus » 28 aug 2014 14:41

Onze cijfers hebben ook een heidense oorsprong, ons alfabet overigens ook.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten