Kerkelijke dwangzucht?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor xsidd » 14 aug 2014 12:14

@Ineke

Beetje raar om mij te zeggen dat ik het niet begrijp, terwijl jij degene bent, die gewoon de Bijbel verdraait, in dit woord. En dan spreek ik je er op aan, en dan kom je eerst met het excuus dat je iets in een reaktie gezegd zou hebben. Dan zoek ik je reakties na en dan vind ik niks??

En nu begrijp ik jou niet?

Dit is dan de zoveelste keer, dat ik je ergens op aanspreek, en weer wil je er van door gaan. Nee je beschuldigd mij ervan, dat ik het niet begrijp...

Als je zo handeld, valt er ook weinig te begrijpen, want je ontkent weer eens iets wat je gezegd heb, en dat is dan de zoveelste keer.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor rotterdam » 14 aug 2014 12:17

ineke-kitty schreef:Als je niet begrijpt wat ik bedoel, houdt het op.


Gezellig dat je er weer bent - we hebben je zo erg gemist :D

En dit :

Marcus 9,35

Hij ging zitten en riep de twaalf bij zich. Hij zei tegen hen: ‘Wie de belangrijkste wil zijn, moet de minste van allemaal willen zijn en ieders dienaar.’

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor ineke-kitty » 14 aug 2014 12:26

Rotterdam.

Dank je, ik vind het ook reuze gezellig weer terug te zijn van een fantastische vakantie overigens.

Markus 9, 35 is van een geheel andere orde dan wat hier gesuggereerd wordt over "vernedering" of "zelfvernedering".

Markus 9,35 is van dezelfde orde als dat we de ander hoger zouden achten dan onszelf, en heeft niets te maken met "vernedering".

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor rotterdam » 14 aug 2014 13:45

[quote="ineke-kitty"]

Markus 9, 35 is van een geheel andere orde dan wat hier gesuggereerd wordt over "vernedering" of "zelfvernedering".

Markus 9,35 is van dezelfde orde als dat we de ander hoger zouden achten dan onszelf

Ik zie het verschil niet

1 Petrus 3,8

Tot slot vraag ik u: Wees allen eensgezind, leef met elkaar mee, heb elkaar lief als broeders en zusters, wees barmhartig en bereid de minste te zijn.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor ineke-kitty » 14 aug 2014 14:06

Rotterdam: " ik zie het verschil niet"

Je weet dus niet te onderscheiden wat het verschil is tussen "de minste zijn" en "vernedering/zelfvernedering"?

Misschien is het zinvol eens de betekenis op te zoeken van wat "vernedering" in Bijbelse zin nu inhoudt voordat we verder in discussie gaan hierover.

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor mannetje1977 » 14 aug 2014 14:06

Doe niets uit eigenbelang of eigendunk, maar laat in nederigheid de een de ander voortreffelijker achten dan zichzelf. (Fil 2:3, HSV)
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor ineke-kitty » 14 aug 2014 14:15

Dan citeer ik maar uit de SV waar staat in Fil. 2:3: Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven".
Hier wordt met geen woord over "nederig" zijn gesproken.

In vers 8 van Fil 2 wordt duidelijk gemaakt wat "vernedering" nu werkelijk voor betekenis heeft, namelijk dat de Here Jezus Christus Zichzelf vernederd heeft in de gedaante gevonden als mens, namelijk Zichzelf ONDERWORPEN heeft in gehoorzaamheid geworden zijnde tot den dood, ja den dood des kruises.

DAAROM, heeft Hem ook God uitermate verhoogd en heeft Hem een Naam gegeven welke boven allen naam is.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor gravo » 14 aug 2014 14:36

Dwang in kerkelijke kring. Dat was toch het item uit de starttopic?

Om te begrijpen wat de aard is van de bedoelde 'dwang' is het goed om te beseffen dat het overgrote deel van de aanwas van de kerken waar het om gaat ontstaat door geboorte. Een groot deel van de doop- of belijdende leden is dus binnen het kerkverband geboren en opgegroeid.

Het is alleen al statistisch niet te verwachten dat iedereen die binnen de poorten van het kerkgenootschap wordt geboren over alles hetzelfde kan denken. Dat geldt niet alleen voor de smaak meubels die je koopt of de auto waarin je rijdt, maar uiteindelijk ook voor antwoorden op theologisch en filosofische antwoorden.
Op den duur (na de kinderjaren, waarin het wel mogelijk is om een vrij uniform mens- God- en wereldbeeld in stand te houden) zullen er best veel mensen zijn die zelfstandig nadenken (of door schling leren nadenken) en tot een iets andere of zelfs compleet andere overtuiging komen.

Op dat moment kan de uniforme, sterk identiteitsgevoelige opvatting van een kerkgenootschap knellend gaan werken. Van mensen die (van buitenaf) vrijwillig toetreden zal dit minder snel te verwachten zijn. Die waren immers eerst op de hoogte, konden zelfstandig een keuze maken en komen dus gemotiveerd de kerk binnen.

Kortom, veel van de ervaren dwang heeft te maken met het feit dat mensen binnen een kerkgenootschap worden geboren, eerst nog braaf meegaan in de overtuigingen en in de praktijk van hun moederkerk, maar later toch een te groot verschil gaan ervaren tussen de vaststaande kerkleer en hun eigen verschuivende opvattingen. Als aan die opvattingen ook negatieve oordelen worden verbonden (afdwalen, ketterij, eigenzinnigheid, valsheid, gevaarlijk handelen) dan kan dat verschil als zeer dwingend worden ervaren. Het gesprek valt stil. Begrip is er niet meer. Dit leidt uiteindelijk tot een onvermijdelijk afscheid.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Anoniem_89

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 aug 2014 15:05

schelpje3 schreef:De mensen die zich hier het meest over opwinden, zijn mensen die niet bij één van deze kerken zijn aangesloten. Dus wat is dan het probleem?
Er wordt gesteigerd als iemand zich ook maar enigszins bemoeit met de ander.
Maar er mag wel van alles over kerkverbanden en predikanten gezegd worden.
Nogal hypocriet.



Wat het probleem is?
Dat er mensen naar zo'n gemeente gaan waar men willens en wetens NIET het evangelie verkondigt.
Evangelie is blijde boodschap.. dat is daar niet echt te zien.
Dit meen ik wel serieus.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor mealybug » 14 aug 2014 15:09

Anoniem_89 schreef:
Wat het probleem is?
Dat er mensen naar zo'n gemeente gaan waar men willens en wetens NIET het evangelie verkondigt.
Evangelie is blijde boodschap.. dat is daar niet echt te zien.
Dit meen ik wel serieus.

Precies.
Een blijde boodschap verkondigen in rouwkleding.
Dat kan toch niet?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor schelpje3 » 14 aug 2014 15:50

Anoniem_89 schreef:
Wat het probleem is?
Dat er mensen naar zo'n gemeente gaan waar men willens en wetens NIET het evangelie verkondigt.
Evangelie is blijde boodschap.. dat is daar niet echt te zien.
Dit meen ik wel serieus.

Het probleem is beste Anoniem, dat jij je hier druk zit te maken om iets waar je zelf niet mee te maken hebt. Die mensen gaan vrijwillig naar die kerk, niemand dwingt hen en in Nederland is vrijheid van kleuren kleding.
Je kunt je beter drukker maken om meisjes die erbij lopen alsof ze hun lichaam willen verkopen, of mensen die een walm van stank achter zich laten, op warme dagen. Stukken erger!

En het Evangelie is niet enkel blijdschap, maar ook vermaning, benoemen van de zonde, oproep tot bekering.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor ineke-kitty » 14 aug 2014 15:59

schelpje: "...... benoemen van de zonde"

Ja, dat is mijn schoondochter overkomen, toen zij ging scheiden van haar eerste man, moest zij voor de volle gemeente haar "zonde belijden" onder dwang.
Ik wist niet wat ik hoorde, toen zij dat vertelde.
Walgelijk gewoon.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor Wilsophie » 14 aug 2014 16:00

Het is maar goed dat berichten over misstanden door kerkelijke dwangzucht in relatie tot ook het misbruik is verwijderd ,want ooo de vuile was hangt men zo graag buiten als het de RK betreft, maar o wee als het refo's betreft. Heeft dat iets met dwangzucht te maken? Geen idee maar wel met "zucht" , macht en het onder tafel houden van een instituut wat bestuurd wordt door mannen want de vrouw zou toch zwijgen, nou dat deed ik even niet. Nu weer wel. Dag hoor.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor ineke-kitty » 14 aug 2014 16:04

Jammer Wil, dat je zwijgt. Jouw inbreng is [in mijn ogen] zeer waardevol.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Kerkelijke dwangzucht?

Berichtdoor Wilsophie » 14 aug 2014 16:05

Schelpje schreef:En het Evangelie is niet enkel blijdschap, maar ook vermaning, benoemen van de zonde, oproep tot bekering.


Dat is dus kerkelijke dwangzucht. Nu begrijp ik het Schelpje. Ga dat de mensen vertellen ,wat zullen er velen tot geloof komen.... :? IN het woord zit het begrip "angel" en dat is "boodschapper" niets meer en niets minder. Dat je er zelf dingen inlegt die de Bijbel niet leert is precies wat mensen afhoudt om een keuze te maken, overigens doet niemand die keuze want velen zijn geroepen maar niemand is uitverkoren toch behalve de refo's.
Ga lekker met elkaar de straat op en vermaand de mensen en benoem hun zonden en roep dan op tot bekering. Geloof je dat God het zo gewild en bedoeld heeft?
Wat doet jullie evangelisatiecommissie? Doet die dit op deze wijze? of doen ze eigenlijk helemaal niets. Ik vrees het laatste.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten