Volgens het in de Godsdienstsociologie gehanteerde systeem zijn er slechts twee kenmerken waaraan een beweging hoeft te doen om als sekte beschreven te worden:
1) exclusieve waarheidsclaim
2) negatieve houding t.o.v de maatschappij
Dat is ook meteen de reden waarom ik zelf van mening ben dat het begrip 'sekte' verder een nietszeggend woord is en het feitelijk toepasbaar is op allerlei religieuze groeperingen. Volgens de kenmerken zouden de kerken van de reformatorische gezindten namelijk ook sekten zijn.
Een andere reden om het begrip sekte niet te gebruiken is dat het een woord is dat vaak gebruikt wordt door ex-leden om de voormalige groep mee aan te duiden.
Overigens ontken ik daarmee niet dat er High Control Groups bestaan . Groeperingen die een grote controle uitoefenen op hun leden en daarbij gebruik maken van angst en dwang. Het gaat hierbij dan meer om kenmerken die deze groepen hanteren om die 'exclusieve waarheidsclaim' en 'negatieve houding t.o.v de maatschappij' in stand te houden en daarbij het organisatiebelang boven het individuele belang stellen.
Zelf kies ik dus ervoor om liever een aantal kenmerken te benoemen die bepaalde groeperingen vertonen en die negatief zijn, dan een term te gebruiken die klaarblijkelijk niet voor iedereen hetzelfde betekent, dezelfde lading dekt of alleen geassocieerd wordt met voormalige leden en andere critici.