Jehovah's Getuigen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Spreeuw » 29 jul 2014 22:16

Een opvallende "christelijke" groepering vormen de Jehovah's Getuigen. De Jehovah's Getuigen ontstonden eind 19e eeuw in de Verenigde Staten. Momenteel zijn er wereldwijd 7,8 miljoen Jehovah's Getuigen, waarvan ongeveer 30.000 in Nederland. Wereldwijd zijn er ongeveer 113.000 plaatselijke "gemeenten", waarvan 360 in Nederland. In hun gebouwen, "koninkrijkszalen" genoemd, houden ze Bijbelstudies en vergaderingen, dus geen kerkdiensten. Jehovah's Getuigen staan bekend om hun 'deur-aan-deur'-prediking.

De Jehovah's Getuigen profileren zichzelf met deze woorden:
"We zijn mensen met allerlei etnische en culturele achtergronden, maar we zijn verenigd door gemeenschappelijke doelen. Het belangrijkste is dat we Jehovah willen eren, de God van de Bijbel en de Schepper van alles. We doen ons best om Jezus Christus na te volgen en zijn er trots op christenen genoemd te worden. We maken geregeld tijd vrij om mensen te vertellen over de Bijbel en Gods Koninkrijk. Omdat we getuigen van Jehovah God en zijn Koninkrijk, staan we bekend als Jehovah’s Getuigen."

De Jehovah's Getuigen beschouwen hun leer als een verbetering van de "gangbare" christelijke leer. Het belangrijkste verschil is de visie op de drie-eenheid van God (Vader, Zoon en Heilige Geest). Dit wordt door de Jehovah's Getuigen ontkend: "de Bijbel leert dat er één God is, en niet een drie-eenheid (1 Timotheüs 2:5; Johannes 14:28)". Jehovah's Getuigen aanbidden Jezus niet, want ze geloven niet dat hij de almachtige God is. Ze maken uit aanwijzingen in de Bijbel op dat Jezus niet aan een kruis, maar aan een rechtopstaande paal is gestorven. Ook leert de Bijbel volgens de Jehovah's Getuigen "duidelijk dat God slechte mensen niet straft in een hellevuur, maar met eeuwige vernietiging (Psalm 37:9; 2 Thessalonicenzen 1:9)". Ze geloven niet in de onsterfelijkheid van de (menselijke) ziel. Ook geloven de Jehovah's Getuigen niet "dat mensen die de leiding nemen in religieuze activiteiten een titel moeten hebben die hen boven anderen plaatst (Prediker 9:5; Ezechiël 18:4; Mattheüs 23:8-10)". Ze houden geen feestdagen. Ze zijn eveneens tegen bloedtransfusies.

De Jehovah's Getuigen zeggen duidelijk dat ze christenen zijn, om de volgende redenen:
"- We proberen ons strikt te houden aan wat Jezus Christus leerde en zijn gedrag na te volgen (1 Petrus 2:21).
- We geloven dat Jezus de sleutel tot redding is, dat er „onder de hemel geen andere naam [is] die onder de mensen is gegeven waardoor wij gered moeten worden” (Handelingen 4:12).
- Als mensen Getuigen van Jehovah worden, worden ze in de naam van Jezus gedoopt (Mattheüs 28:18, 19).
- We bidden in Jezus’ naam (Johannes 15:16).
- We geloven dat Jezus het Hoofd is van iedere man; hij heeft autoriteit over ze gekregen (1 Korinthiërs 11:3)."

Lees meer op: http://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/faq/


Wat ik me afvraag: kun je christen zijn als je de drie-eenheid van God ontkent, niet in de hel gelooft, de goddelijkheid van Jezus Christus afwijst en de onsterfelijkheid van de ziel tegenspreekt?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Teus » 29 jul 2014 22:20

Spreeuw schreef:Een opvallende "christelijke" groepering vormen de Jehovah's Getuigen. De Jehovah's Getuigen ontstonden eind 19e eeuw in de Verenigde Staten. Momenteel zijn er wereldwijd 7,8 miljoen Jehovah's Getuigen, waarvan ongeveer 30.000 in Nederland. Wereldwijd zijn er ongeveer 113.000 plaatselijke "gemeenten", waarvan 360 in Nederland. In hun gebouwen, "koninkrijkszalen" genoemd, houden ze Bijbelstudies en vergaderingen, dus geen kerkdiensten. Jehovah's Getuigen staan bekend om hun 'deur-aan-deur'-prediking.

De Jehovah's Getuigen profileren zichzelf met deze woorden:
"We zijn mensen met allerlei etnische en culturele achtergronden, maar we zijn verenigd door gemeenschappelijke doelen. Het belangrijkste is dat we Jehovah willen eren, de God van de Bijbel en de Schepper van alles. We doen ons best om Jezus Christus na te volgen en zijn er trots op christenen genoemd te worden. We maken geregeld tijd vrij om mensen te vertellen over de Bijbel en Gods Koninkrijk. Omdat we getuigen van Jehovah God en zijn Koninkrijk, staan we bekend als Jehovah’s Getuigen."

De Jehovah's Getuigen beschouwen hun leer als een verbetering van de "gangbare" christelijke leer. Het belangrijkste verschil is de visie op de drie-eenheid van God (Vader, Zoon en Heilige Geest). Dit wordt door de Jehovah's Getuigen ontkend: "de Bijbel leert dat er één God is, en niet een drie-eenheid (1 Timotheüs 2:5; Johannes 14:28)". Jehovah's Getuigen aanbidden Jezus niet, want ze geloven niet dat hij de almachtige God is. Ze maken uit aanwijzingen in de Bijbel op dat Jezus niet aan een kruis, maar aan een rechtopstaande paal is gestorven. Ook leert de Bijbel volgens de Jehovah's Getuigen "duidelijk dat God slechte mensen niet straft in een hellevuur, maar met eeuwige vernietiging (Psalm 37:9; 2 Thessalonicenzen 1:9)". Ze geloven niet in de onsterfelijkheid van de (menselijke) ziel. Ook geloven de Jehovah's Getuigen niet "dat mensen die de leiding nemen in religieuze activiteiten een titel moeten hebben die hen boven anderen plaatst (Prediker 9:5; Ezechiël 18:4; Mattheüs 23:8-10)". Ze houden geen feestdagen. Ze zijn eveneens tegen bloedtransfusies.

De Jehovah's Getuigen zeggen duidelijk dat ze christenen zijn, om de volgende redenen:
"- We proberen ons strikt te houden aan wat Jezus Christus leerde en zijn gedrag na te volgen (1 Petrus 2:21).
- We geloven dat Jezus de sleutel tot redding is, dat er „onder de hemel geen andere naam [is] die onder de mensen is gegeven waardoor wij gered moeten worden” (Handelingen 4:12).
- Als mensen Getuigen van Jehovah worden, worden ze in de naam van Jezus gedoopt (Mattheüs 28:18, 19).
- We bidden in Jezus’ naam (Johannes 15:16).
- We geloven dat Jezus het Hoofd is van iedere man; hij heeft autoriteit over ze gekregen (1 Korinthiërs 11:3)."

Lees meer op: http://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/faq/


Wat ik me afvraag: kun je christen zijn als je de drie-eenheid van God ontkent, niet in de hel gelooft, de goddelijkheid van Jezus Christus afwijst en de onsterfelijkheid van de ziel tegenspreekt?

Je vraagt naar de bekende weg.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Spreeuw » 29 jul 2014 22:29

Teus schreef:Je vraagt naar de bekende weg.


De Jehovah's Getuigen zeggen van zichzelf heel duidelijk dat ze christenen zijn, en ze geven daar ook nog vele redenen voor. Dus waarom: "je vraagt naar de bekende weg"?
Daarnaast vraag ik me af of ze op bepaalde punten gelijk hebben (en dan bedoel ik punten die afwijkend zijn van de "gangbare" christelijke uitgangspunten). Je mag toch niet zomaar iets klakkeloos aannemen wat je met de paplepel ingegoten is? De Jehovah's Getuigen beargumenteren hun standpunten ook duidelijk.
Bovendien is het de vraag of je mensen die zichzelf christen noemen, zomaar mag veroordelen en zeggen dat ze toch geen christen zijn.

Anoniem_89

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jul 2014 22:40

Spreeuw schreef: De Jehovah's Getuigen beargumenteren hun standpunten ook duidelijk.

Ze beargumenteren vanuit hun eigen vertaling.
Omdat ze een aantal dingen anders vertaald hebben past het beter in hun straatje;)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Spreeuw » 29 jul 2014 22:43

Anoniem_89 schreef:Ze beargumenteren vanuit hun eigen vertaling.
Omdat ze een aantal dingen anders vertaald hebben past het beter in hun straatje;)


Vind je deze standpunten niet plausibel?

- We proberen ons strikt te houden aan wat Jezus Christus leerde en zijn gedrag na te volgen (1 Petrus 2:21).
- We geloven dat Jezus de sleutel tot redding is, dat er „onder de hemel geen andere naam [is] die onder de mensen is gegeven waardoor wij gered moeten worden” (Handelingen 4:12).
- Als mensen Getuigen van Jehovah worden, worden ze in de naam van Jezus gedoopt (Mattheüs 28:18, 19).
- We bidden in Jezus’ naam (Johannes 15:16).
- We geloven dat Jezus het Hoofd is van iedere man; hij heeft autoriteit over ze gekregen (1 Korinthiërs 11:3).

Anoniem_89

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jul 2014 22:51

Spreeuw schreef:Vind je deze standpunten niet plausibel?

- We proberen ons strikt te houden aan wat Jezus Christus leerde en zijn gedrag na te volgen (1 Petrus 2:21).
- We geloven dat Jezus de sleutel tot redding is, dat er „onder de hemel geen andere naam [is] die onder de mensen is gegeven waardoor wij gered moeten worden” (Handelingen 4:12).
- Als mensen Getuigen van Jehovah worden, worden ze in de naam van Jezus gedoopt (Mattheüs 28:18, 19).
- We bidden in Jezus’ naam (Johannes 15:16).
- We geloven dat Jezus het Hoofd is van iedere man; hij heeft autoriteit over ze gekregen (1 Korinthiërs 11:3).


Ja ik begrijp het maar toen ik een Jehova getuige sprak zeggen ze dat Jezus niet gelijk is aan God, dat God hoger is.
Ik heb geprobeerd het uit te leggen maar schijnbaar willen ze het niet snappen.
Heb zo'n 5 bijbelteksten aangedragen waarom dat wél zo is, maar ze blijven ontkennen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Spreeuw » 30 jul 2014 07:24

Jehovah's Getuigen zeggen:

Toch zei Jezus zelf: „De Vader is groter dan ik” (Johannes 14:28). Dus aanbidden we Jezus niet, want we geloven niet dat hij de Almachtige God is.

http://www.jw.org/nl/jehovahs-getuigen/ ... s-geloven/


Is dit niet juist? Welke 5 Bijbelteksten heb je aangedragen?

In Johannes 10:30 zegt Jezus volgens de Nieuwe-Wereldvertaling van de Heilige Schrift (de Bijbelvertaling van Jehovah's Getuigen): "Ik en de Vader zijn één." Kunnen we hieruit opmaken dat Jezus God is? Ik denk het niet, want in de voetnoot bij dit vers staat: Of: „in eenheid.” Lett.: „één (ding).” Gr.: hen, onz., om eenheid in samenwerking aan te duiden. Zie 17:21 en 1Kor 3:8 vtnn.

Er is volgens de JG dus alleen eenheid in samenwerking tussen Jezus en de Vader. Dus Jezus is niet goddelijk.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor mealybug » 30 jul 2014 08:01

Allerlei bijzaken over Zijn precieze positie leiden te veel af.
Hem is alle macht gegeven in de hemel en op aarde, en voordat Hij deze weer teruggeeft aan de Vader (volgende bedeling?) luisteren we naar Hem.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Spreeuw » 30 jul 2014 08:03

mealybug schreef:Allerlei bijzaken over Zijn precieze positie leiden te veel af.
Hem is alle macht gegeven in de hemel en op aarde, en voordat Hij deze weer teruggeeft aan de Vader (volgende bedeling?) luisteren we naar Hem.


Dus zowel de JG als anderen die in Jezus geloven hebben gelijk?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor mealybug » 30 jul 2014 09:41

Spreeuw schreef:Dus zowel de JG als anderen die in Jezus geloven hebben gelijk?

nee, we hebben allemaal ongelijk, want ons kennen is onvolledig.
En dat blijft het ook, totdat Hij komt en alles zal wederoprichten.
Tot die tijd is ons vermaand niet onze tijd te verdoen (Tit3:9 Maar wedersta de dwaze vragen en geslachtsrekeningen, en twistingen, en strijdingen over de wet; want zij zijn onnut en ijdel.)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Spreeuw » 30 jul 2014 09:45

mealybug schreef:nee, we hebben allemaal ongelijk, want ons kennen is onvolledig.
En dat blijft het ook, totdat Hij komt en alles zal wederoprichten.
Tot die tijd is ons vermaand niet onze tijd te verdoen (Tit3:9 Maar wedersta de dwaze vragen en geslachtsrekeningen, en twistingen, en strijdingen over de wet; want zij zijn onnut en ijdel.)


Ons kennen is inderdaad onvolledig, maar dat wil niet zeggen dat de kennis die we hebben onjuist is.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor mealybug » 30 jul 2014 14:29

Spreeuw schreef:Ons kennen is inderdaad onvolledig, maar dat wil niet zeggen dat de kennis die we hebben onjuist is.

En als het dat wel zou zijn geven we dat niet toe.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Spreeuw » 30 jul 2014 17:27

mealybug schreef:En als het dat wel zou zijn geven we dat niet toe.


Waarom niet? Als onze gedachten onjuist blijken te zijn, dan kunnen we dat toch best toegeven?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor mealybug » 30 jul 2014 17:49

Spreeuw schreef:
Waarom niet? Als onze gedachten onjuist blijken te zijn, dan kunnen we dat toch best toegeven?

Ik heb er na jaren lang forummen nog bar weinig voorbeelden van gezien.
Jij?

Anoniem_89

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 jul 2014 17:52

Spreeuw schreef:Welke 5 Bijbelteksten heb je aangedragen?



Ik had geen bijbel bij me anders had ik kunnen vergelijken wat er in die van hun stond.
Ik rakelde maar wat teksten op.

Ze geloven inderdaad niet dat Jezus goddelijk is.

Ik heb Matheus 28:19 aangedragen;
Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde...

Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien..

Niemand kan tot de Vader komen dan door Mij.. (Jezus)

Johannes 3:16



Ik heb erbij gezegd dat alleen wanneer men Jezus aanneemt dat men dan behouden is en daarom Jezus als God beschouwd moet worden, maar dat geloofden ze dus niet.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten