Jehovah's Getuigen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Wilsophie » 21 aug 2014 21:25

Zelf heb ik een boekje van een ex-Jeh. Getuigen die voorganger was dus een hooggeplaatste binnen de organisatie en daar heb ik 10 vragen staan die ik dan kan stellen zodat we allebei in kaart krijgen waar we "staan" t.a.v. de Schrift en verder heb ik een boekje ook van de site van de "wachttorenkijker" van Wim de Goey waarin exact staat welke misleiding er staat in de NWT waarbij ik moet zeggen dat ik in de nieuwe NBV nog ergere miskleunen zie t.a.v. de interpretatie van het Woord van God die de plank soms volkomen mis slaat.

emeth

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor emeth » 21 aug 2014 22:44

Spreeuw schreef:Kun je bij de JG ook als ongedoopte langs de deuren gaan en worden de ongedoopte mensen die dit doen ook meegeteld in de statistieken van de JG? Tegelijkertijd ben je pas echt lid als je wel gedoopt bent? Dit klinkt wat tegenstrijdig.

Komen er overigens veel kinderen naar vergaderingen van de JG? Het lijkt me namelijk niet echt iets voor kinderen.


Jehovah's getuigen tellen alleen verkondigers (mensen die 'goedgekeurd' zijn om van huis tot huis gaan). Kinderen die langs de deuren gewoon hun ouders vergezellen maar (nog) niet de status van 'ongedoopt verkondiger' hebben tellen niet mee.

Inderdaad wordt zoals @mannetje1977 zegt het ongedoopt verkondigerschap gezien als opstap naar de doop. Het is een bewuste keuze en wens die ook door een tweetal ouderlingen met iemand wordt besproken waarbij een aantal leerstellige vragen aan bod komen zodat zeker is dat de nieuwe verkondiger ook de leer voldoende kent om deze naar behoren te kunnen uitdragen.

Bezoekers van vergaderingen, symphatisanten (bijbelstudies) en alle kinderen en jongeren die nog geen ongedoopte verkondiger zijn worden dus niet geteld. In Nederland zijn er officieel zo'n 30,000 Jehovah's getuigen (die maandelijks van huis tot huis gaan). Maar op vergaderingen (diensten) zijn dus veel meer aanwezigen. Op de jaarlijkse herdenking van afgelopen 14 april waren er 52,452 aanwezigen in Nederland.

Momenteel volgen in Nederland meer dan 12,000 mensen wekelijks bij hun zelf thuis een gratis bijbelcursus met 2 van Jehovah's getuigen. Veel van deze 'bijbelstudenten' bezoeken ook vergaderingen maar worden dus niet meegeteld als een van Jehovah's getuigen.

Ja er komen vrij veel kinderen en jongeren naar bijeenkomsten van Jehovah's getuigen. Er zijn geen aparte programma's voor, ze draaien vanaf de wieg gewoon mee met de rest van de gemeente. Wel is er de laatste jaren meer en meer aandacht voor de jeugd. Dit is vooral zichtbaar op de site waar veel voor tieners, jongeren en de allerkleinsten te vinden is en ook steeds nieuwe items aan worden toegevoegd.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 20:40

En als je eens een vergadering van de JG wil bijwonen, ben je dan welkom?
Word je dan ook gehypnotiseerd? En als dat niet lukt: achtervolgd? Iemand heeft mij eens verteld dat dit zo is.

Ik heb namelijk wel belangstelling voor de JG, maar ik wil hun leer beslist niet aanvaarden.

visje36

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor visje36 » 23 aug 2014 09:23

[quote="Spreeuw"]En als je eens een vergadering van de JG wil bijwonen, ben je dan welkom?
Word je dan ook gehypnotiseerd? En als dat niet lukt: achtervolgd? Iemand heeft mij eens verteld dat dit zo is.

Gehypnotiseerd is een beetje raar woord, je krijgt wel gelijk te maken met hun leerstof en manier van denken. Zou gewoon dan met een paar andere mensen naar zo'n open avond gaan. En heel duidelijk zeggen dat je verder geen gesprekken wilt, of interesse hebt maar gewoon eens wilt ervaren hoe het er bij hen op zo'n avond aan toe gaat.

emeth

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor emeth » 23 aug 2014 14:34

Spreeuw schreef:En als je eens een vergadering van de JG wil bijwonen, ben je dan welkom?
Word je dan ook gehypnotiseerd? En als dat niet lukt: achtervolgd? Iemand heeft mij eens verteld dat dit zo is.

Ik heb namelijk wel belangstelling voor de JG, maar ik wil hun leer beslist niet aanvaarden.



@Spreeuw dat heeft diegene je dan verkeerd verteld. Je wordt niet achtervolgd , je hoeft ook niet te zeggen waar je woont en van hypnose is geen sprake. je kunt gewoon je eigen bijbelvertaling meenemen.

Alle vergaderingen van Jehovah's getuigen zijn openbaar en vrij toegankelijk voor het publiek. Er worden ook geen collectes gehouden. De diensten die in het weekend worden gehouden (ze hebben er namelijk ook eentje op een doordeweekse avond) zijn het meest geschikt voor geinteresseerden. Op de weekenddienst wordt een op de bijbel gebaseerde lezing van een half uur gehouden en daarna een artikel uit de studieuitgave van de Wachttoren besproken. (die Wachttoren krijg je gratis ter plekke wanneer men ziet dat je er geen hebt).

Als je eens wilt weten hoe het er in zo'n koninkrijkszaal uitziet (zonder hem al te hoeven bezoeken) raad ik je aan dit korte filmpje te bekijken. http://www.jw.org/nl/video-koninkrijkszaal/

Voor een adres van een koninkrijkszaal bij jou in de buurt en de juiste vergadertijden kijk je hier http://www.jw.org/apps/O_FRNsPnPBrTZGT


Als je dan een keer geweest bent , ben ik wel benieuwd naar hoe je het hebt ervaren.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Spreeuw » 22 sep 2014 20:01

emeth schreef:@Spreeuw dat heeft diegene je dan verkeerd verteld. Je wordt niet achtervolgd , je hoeft ook niet te zeggen waar je woont en van hypnose is geen sprake. je kunt gewoon je eigen bijbelvertaling meenemen.

Alle vergaderingen van Jehovah's getuigen zijn openbaar en vrij toegankelijk voor het publiek. Er worden ook geen collectes gehouden. De diensten die in het weekend worden gehouden (ze hebben er namelijk ook eentje op een doordeweekse avond) zijn het meest geschikt voor geinteresseerden. Op de weekenddienst wordt een op de bijbel gebaseerde lezing van een half uur gehouden en daarna een artikel uit de studieuitgave van de Wachttoren besproken. (die Wachttoren krijg je gratis ter plekke wanneer men ziet dat je er geen hebt).

Als je eens wilt weten hoe het er in zo'n koninkrijkszaal uitziet (zonder hem al te hoeven bezoeken) raad ik je aan dit korte filmpje te bekijken. http://www.jw.org/nl/video-koninkrijkszaal/

Voor een adres van een koninkrijkszaal bij jou in de buurt en de juiste vergadertijden kijk je hier http://www.jw.org/apps/O_FRNsPnPBrTZGT


Als je dan een keer geweest bent , ben ik wel benieuwd naar hoe je het hebt ervaren.


Bedankt voor de informatie, ik wil wel een keer een vergadering van de Jehovah's Getuigen bijwonen. Ongeveer 5 km bij mij vandaan is een koninkrijkszaal.

JG's houden geen collecte? Hoe moeten zij in hun onderhoud voorzien? Hebben ze geen diaconie e.d.? Zamelen ze geen geld in voor arme landen, getroffen gebieden etc.?

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Jozo » 22 sep 2014 21:37

JG's houden geen collecte? Hoe moeten zij in hun onderhoud voorzien? Hebben ze geen diaconie e.d.? Zamelen ze geen geld in voor arme landen, getroffen gebieden etc.?

Ze staan een vrij groot gedeelte van hun inkomen af (ik meen zo'n 10%).

Zelf ben ik al wel langere tijd benieuwd om eens te gaan, maar wat me tot nu toe weerhoud is het starre: Zo leert de bijbel het (tenminste, zo praat de enige jehovagetuige over de bijbel die ik ken)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor xsidd » 22 sep 2014 22:06

Naar mijn mening pakken Jehova getuigen een aantal teksten uit de Bijbel, en maken er een piramide van. En daar gaat men boven op zitten, en wee degene die er een tekst eruit trekt, want dat gat word gelijk opgevuld, met een andere tekst..

En als je naar de grond van de verschillen gaat, kom je uiteindelijk bij het Woord, maar dan hebben ze weer een eigen bijbel...

Ik zie het als een menselijke organisatie, met als kracht het samen zijn. En naar mijn mening, is het een valse religie.

mohamed

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor mohamed » 23 sep 2014 09:18

De leer van de Jehovah's Getuigen houdt in dat alles wat vanbuiten komt fout is en daar kan een ieder zijn conclusies uit trekken. Jezus ging immers om met hoeren, tollenaars en onreine melaatsen, die zoals we weten de verstotelingen van het volk waren.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Spreeuw » 24 sep 2014 20:50

mohamed schreef:De leer van de Jehovah's Getuigen houdt in dat alles wat vanbuiten komt fout is en daar kan een ieder zijn conclusies uit trekken. Jezus ging immers om met hoeren, tollenaars en onreine melaatsen, die zoals we weten de verstotelingen van het volk waren.


Jehovah's Getuigen gaan ook langs de deur, bij iedereen, niemand uitgezonderd.
Ze gaan er inderdaad wel vanuit dat ze alle wijsheid in pacht hebben. Ze hebben ook een boekje met als titel: "Wat leert de Bijbel echt?" M.a.w.: een andere leer dan zij in hun boekje beschrijven is niet datgene wat de Bijbel "echt" leert.

visje36

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor visje36 » 26 sep 2014 10:48

Ja alle boekjes die jehova's geven aan mensen, is gelijk hun manier van bijbel teksten uitleggen.
Ooit ook zo'n boekje gehad van : wat zegt de bijbel echt ?. En iemand in de bus zien zitten die ook zo'n boekje had maar dan met de titel : wat zegt Gods liefde echt ?. En wel wachttoren bladen in mijn brievenbus (box) gehad. En ze belden hier echt regelmatig aan. Maar sinds ik een sticker bij de bel heb met de tekst : Nee geen geloofsovertuiging word er hier niet meer door ze aangebeld .

Zie ze nog regelmatig langs gaan altijd keurig gekleed, maar die kenmerkende tassen.

Jaren geleden wel wat gesprekken gehad , maar voelde toch beknellend, niet vrij (zeg maar). Alles was ''vrijblijvend'' volgens hen nou ze acteren bij je aan de deur. Doen een voorbeeld gesprekje, en als je zegt christen te zijn, krijg je allerlei onwaarheden om je oren, die volgens hen in de bijbel staan.
1 van die punten is dat zij Jezus niet zien als Gods zoon maar als een profeet. En hij zou ook niet op gestaan zijn (lichaam) maar enkel geestelijk. Ze houden elk jaar speciale herdenking voor Jezus. Rond Pasen. En toen ze wisten dat ik niet om te 'turnen' was, omdat ik PKN lid ben. Hielden ze het ook snel voor gezien. Want er zou toch niks te 'behalen' zijn dan. Ik zou al te veel weten als christen.

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor Roady » 26 sep 2014 15:44

Spreeuw schreef:Wat ik me afvraag: kun je christen zijn als je de drie-eenheid van God ontkent, niet in de hel gelooft, de goddelijkheid van Jezus Christus afwijst en de onsterfelijkheid van de ziel tegenspreekt?


Als de drie-eenheid ontbreekt, dan mis je m.i. de kern van het evangelie.
Als Jezus niet gelijk aan God is, niet gelijk is aan de Heilige Geest, dan zou ik niet weten hoe mijn "geloof zou moeten opereren" aangezien deze 3 voortdurend met elkaar in beweging zijn op een levendige manier. Ik kan ook niet 1 of 2 van de 3 weglaten. Ze fungeren allemaal op een belangrijke manier en laten op die manier ook zijn dat het Woord waarheid is.

Ik heb respect voor Jehova's getuigen, voor de vrijmoedigheid die ze hebben om langs de deuren te gaan. Ik heb menigmaal gesprekken aan de deur gevoerd met hen, ga het ook niet uit de weg.
Dat levert wel aardige discussies op. Zo vroeg ik 's aan zo'n jong knap ding: stel dat je vannacht sterft, waar ga je dan heen? (het ging over zekerheid) Ze verschoot van kleur en zei maar niet veel meer.

Laatst 2 vrouwen aan de deur die met alle macht mij probeerden te overtuigen dat ik God voortaan maar moest aanroepen met Jehova. Ik vertelde dat ik God vooral als mijn Vader zie en dat Hij Zichzelf op verschillende manieren heeft geopenbaard, waaronder als de Jehova, net zo goed als de Jaweh etc.

Maar met name het feit dat zij de drie-eenheid ontkracht hebben, geeft mij te kennen dat we te maken hebben met dwaalleer. Het zal dusdanig geraffineerd in elkaar zitten dat je er pas veel later achterkomt dat je geen leer moet volgen maar beter Jezus zelf kunt volgen.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

ddijkstra
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2015 19:25

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor ddijkstra » 18 feb 2015 22:17

Hoe wordt je eigenlijk een ongedoopte verkondiger van de Jehova's Getuigen?

ZENODotus
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mar 2015 01:26

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor ZENODotus » 24 mar 2015 01:39

Interessante discussie, eigenlijk...
Ik zie dat er nog steeds wilde verhalen de ronde doen... Enerzijds gebaseerd op fabels, anderzijds op dingen die in het verleden gebeurd zijn, maar een beetje uit hun context getrokken zijn...
Je hoeft echt niet bang te zijn, Spreeuw, gehypnotiseerd te worden, wat er gebeurt op een weekendbijeenkomst is een lezing, waar een spreker je vooral vertelt hoe de wereld ten onder gaat, en anderszijds een studieartikel, waar de meeste mensen nogal slaafs vertellen wat in een paragraaf van het artikel staat (de vraagjes staan steeds onderaan de pagina).
Wat het achtervolgen betreft, is het inderdaad zo dat er spionage gebeurde in de jaren '70 b.v. bij opnieuw b.v. mensen waarvan er vermoeden was van overspel of hoererij, dus het ging wel degelijk om gedoopte JG, maar dat gebeurt naar mijn weten nu echt niet meer.

JG verzamelen net zo goed geld als andere religieuze groeperingen, maar maken het geen deel van hun dienst, maar ergens in de zaal is er een plaats voorzien voor collectebussen waar je al dan niet iets in kan deponeren. Het wordt wel jaarlijks naar voren gebracht de geldkwestie, ook in hun tijdschriften en op congressen en doorgaande wordt er over het algemeen ook enkele malen benadrukt dat er collectebussen te vinden zijn en meestal wordt er ook meegedeeld hoeveel er voor welk doeleind is opgehaald. JG hoeven dus geen geld af te geven aan de organisatie, alles gebeurt via vrijwillige bijdragen: Je kunt dus alle tijdschriften en boeken verkrijgen en zaalbezoek doen zonder één cent uit te geven, niemand die je er scheef op zal bekijken.

@ddijkstra:
Je kunt enkel en alleen een ongedoopte verkondiger worden wanneer je bent "goedgekeurd", in de beginjaren was dat anders en kon iedereen die de zaal binnenkwam (die toen nog geen zaal, maar klasjes werden genoemd, ik dacht dat het pas onder Knorr was dat ze koninkrijkszalen werden genoemd, maar ben niet zeker) mee op predikingstocht gaan... goedgekeurd word je door ouderlingen, die je even gaan bevragen hoe het zit met je studie en of je aan de voorwaarden voldoet (b.v. niet samenleeft zonder getrouwd te zijn, rookt ofzo)...

Ook gedoopt word je niet zomaar, dan word je ondervraagd door drie ouderlingen die een hele resem voorgekauwde vragen op je afvuren (die je op voorhand kunt bestuderen, ze staan gewoon in een publicatie dat ze gebruiken, met de schriftplaatsen als antwoorden erbij) en dan uiteindelijk vergaderen of het is goedgekeurd dat jij gedoopt zal worden.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Jehovah's Getuigen

Berichtdoor bernard 3 » 24 mar 2015 11:39

Binnenkort is het Pasen en dit is meestal de aanleiding voor de leden van de wachttorengemeenschap die zichzelf als “de getuigen van God” benoemen om mensen uit te nodigen op hun “avondmaal” viering.

Een paar jaar geleden werd ik daarop uitgenodigd door mensen die tot bovengenoemde gemeenschap behoorden en waarmee ik op dat ogenblik gedurende geruime tijd gesprekken had gevoerd.

In een zaal waarin zich een vijfhonderdtal mensen bevonden werd een dienst uitgevoerd waarbij op zeker ogenblik aan ieder individu persoonlijk ongedesemd brood en ongedesemde wijn ( fruitsap) werd aangeboden. Tot mijn grote ontsteltenis en verbijstering echter was er niet één van al de aanwezigen die ook maar iets aannam.

Nochtans is de opdracht van Christus bij zijn heengaan om het brood te nuttigen en de wijn te drinken als gedachtenis aan zijn lijden en dood, eenvoudig en overduidelijk (Luc 22:14-20 / Matt26:26-29 / 1 Kor 11)..

Blijkbaar is Satan er in geslaagd om mensen zo doof en blind te maken dat niettegenstaande ze zichzelf beschouwen als dé volgelingen van Christus toch de opdracht ter herinnering aan het lijden en de dood van Christus niet uitvoeren. Dit omwille van menselijke uitvindingen en doctrines die hen angst en vrees inboezemen en een valse nederigheid voorschrijven.

De wachttorengemeenschap gebruikt in feite geen Bijbel maar een vertaling waarbij veel essentiële onderdelen aangepast werden aan de eigen doctrine en verdragen ook van de eigen leden geen enkele kritiek of in vraagstelling noch van de leer noch van de organisatie. Doet een lid dit wel dan wordt men “apart” geplaatst en “behandeld” om bij herhaling uiteindelijk uitgestoten te worden, waarbij de leden (vroegere broeders) aangemaand worden om contacten met de “uitgestotene” ten allen prijs te vermijden.

Ook kan men vaststellen dat bepaalde leerstellingen die jarenlang met hand en tand door hen geleerd en in de eigen geschriften( de Wachttoren, Studiën, ..enz) verdedigd werden op vandaag totaal tegengesproken worden. En wel zodanig dat de nieuwe leer, die dan zogenaamd ontstaan is door nieuw of “voortgaande licht”, meestal juist het tegenovergestelde onderwijst dan datgene dat jaren lang werd onderwezen.

Het dient wel gezegd dat vele leden enthousiaste en overtuigde mensen zijn die veel overhebben voor hun overtuiging en een voorbeeld geweest zijn in Duitsland gedurende WO II. Waar ALLE gemeenschappen(zonder ook maar één uitzondering) die zich Christenen noemden gezorgd hebben voor de schande van de twintigste eeuw. Dit door in de plaats van God, de Führer te volgen en zodoende hun leden aangezet hebben om andere onschuldige medemensen te gaan vermoorden.

Enthousiasme en overtuiging betekent echter niet dat daarom deze gemeenschap beantwoordt aan de voorwaarden van een Christen gemeenschap . Want ook Saulus van Tarsus was vol vuur en enthousiasme maar hij moest vaststellen dat hij zich in een niet God-dienstige club bevond en deze moest verlaten om zich aan Gods voorwaarden en onderwijs aan te passen en Hem te gehoorzamen.

Gedurende mijn relatief vele gesprekken die ik met de leden van de wachttorengemeenschap gevoerd heb stelde ik steeds vast dat in de plaats van Gods barmhartigheid en liefde, het uiteindelijk angst en vrees is die de overheersende leidraad van hun leer en gedrag is. Zodat dit de feitelijke reden is waarom zij bereid waren en zijn om vele inspanningen en offers te brengen voor deze gemeenschap.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten