Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Servet

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Bambi » 21 jul 2014 16:21

Calvijn (en de andere Christenen) hoorde geen kind van zijn tijd te zijn en dus wereldgelijkvormig.
Maar een kind van God.

Oftewel:

Romeinen 12:2
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor StillAwake » 22 jul 2014 10:13

Jvslooten schreef:Jammer dat hier weer van alles geroepen wordt zonder dat men zich ook maar enigsinds lijkt te hebben verdiept in het onderwerp. Zie ook dit artikel op Digibron.

En in hoeverre is dit een feitenrelaas?
Aangezien de schrijver Johannes Calvijn niet wil afvallen (zelfs niet in deze zaak die ontegenzeggelijk stinkt) maar de enige veroordeling die hij geeft als citaat van Kuyper opvoert twijfel ik nogal sterk aan de objectiviteit van deze schrijver.

Calvijn zat in dezen gewoon fout. Punt.
Als iemand al in 1546 aankondigde iemand dood te wensen, en dat pas zeveneneenhalf jaar later laat uitvoeren heeft de man toch tijd genoeg gehad om zich te bedenken, of niet?
Calvijn begon wat trekjes van grootheidswaanzin te ontwikkelen, waar dit één van de trieste gevolgen van was.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Jvslooten » 22 jul 2014 10:30

Jvslooten schreef:Jammer dat hier weer van alles geroepen wordt zonder dat men zich ook maar enigsinds lijkt te hebben verdiept in het onderwerp. Zie ook dit artikel op Digibron.
StillAwake schreef:En in hoeverre is dit een feitenrelaas?
Alle feiten die genoemd worden kun je gewoon controleren hoor.. want dat is het inderdaad voornamelijk, een feitenrelaas. Overigens was het totaal niet mijn intentie om te suggereren dat Calvijn 'goed' was. De rol van Calvijn in de veroordeling van Michael Servet was verwerpelijk en beslist niet kosher te noemen, dat is wel duidelijk. Maar wat ik hekel is de eenzijdige, simplistische visie, die gevoed wordt door haat en wrevel. Haat is een slechte raadgever.. Ieder die zijn broeder haat, is een moordenaar; en u weet dat geen moordenaar het eeuwige leven blijvend in zich heeft.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor StillAwake » 22 jul 2014 10:36

Jvslooten schreef:Alle feiten die genoemd worden kun je gewoon controleren hoor.. want dat is het inderdaad voornamelijk, een feitenrelaas. Overigens was het totaal niet mijn intentie om te suggereren dat Calvijn 'goed' was. De rol van Calvijn in de veroordeling van Michael Servet was verwerpelijk en beslist niet kosher te noemen, dat is wel duidelijk. Maar wat ik hekel is de eenzijdige, simplistische visie, die gevoed wordt door haat en wrevel. Haat is een slechte raadgever.. Ieder die zijn broeder haat, is een moordenaar; en u weet dat geen moordenaar het eeuwige leven blijvend in zich heeft.

Op zich twijfel ik niet aan de feiten, maar de feiten worden nogal gekleurd ingevuld. Alleen al het feit dat de schrijver de afkeuring voor deze misdaad van Calvijn niet eens zelf in de mond durft te nemen, maar daar een citaat van Kuyper voor nodig heeft.
Overigens ben ik op geen enkele manier van haat tegen Calvijn doordrongen. Ik schrik alleen vaak van de heiligenstatus die deze man, ondanks zijn eigenwaan en de moord die hij pleegde om zijn eigen gezag veilig te stellen, in de reformatorische kerken (en daarbuiten) geniet.
Zelfs een topic over een daad van Calvijn wordt hier door sommigen als een vorm van heiligschennis beschouwd, en gezien als uiting van haat tegen deze man.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Jvslooten » 22 jul 2014 11:24

StillAwake schreef:Op zich twijfel ik niet aan de feiten, maar de feiten worden nogal gekleurd ingevuld.
Feiten worden altijd ´gekleurd´ door de tijd en plaats en omstandigheden waarin de personen die ze waarnemen zich bevinden. Bovendien heb ik niet de indruk dat feiten hier bewust anders worden geïnterpreteerd, maar als jij daar bewijs of aanleiding toe ziet dan zie ik je gemotiveerde kanttekeningen graag tegemoet.
Alleen al het feit dat de schrijver de afkeuring voor deze misdaad van Calvijn niet eens zelf in de mond durft te nemen, maar daar een citaat van Kuyper voor nodig heeft.
Volgens mij is dat geen sinds de reden dat de schrijver Kuyper citeert, dan doe je echt te kort aan de bedoelingen van de schrijver. Het ligt meer voor de hand dat hij Kuypers citeert, -voorman en woordvoerder van de orthodoxe vleugel van het Nederlands protestantisme- om duidelijk te maken wat de gangbare visie op de veroordeling van Servet is de orthodoxe vleugel van het Nederlands protestantisme.
Zelfs een topic over een daad van Calvijn wordt hier door sommigen als een vorm van heiligschennis beschouwd, en gezien als uiting van haat tegen deze man.
Het gaat er primo quidem niet om de uitingen die in dit topic gedaan worden. De meeste van die uitingen staan niet op zichzelf, dat weet jij ook wel. Er reageren hier personen die van zichzelf zeggen dat ze ´huiveren´ van Calvijn en een ´aversie´ tegen hem hebben omdat hij ´vast wel selectief gepreekt zal hebben´ (over vooringenomenheid gesproken!). Die ieder kans ten volle aangrijpen om te zeggen dat Calvijn zgn. ´ging boven hetgeen geschreven is´, ´hoogmoedig´ was, en ´net als Luther geen broederlijke liefde kende´. Verder noemt men hem hier de uitvinder van ´calvinistische hoogmoed´, die ´de liefde miste´, ´zich overduidelijk heel wat voelde´, en ´zichzelf heel wat vond´. Triomfantelijk werd er aan dat laatste toegevoegd: ennuh.. aan de vruchten kent men de boom! (Lees: Calvijn, ik hoop dat je brand in de hel). Ohja, dezelfde forummer, -want deze bloemlezing is nog slechts genomen uit de schrijfsels van één persoon- vond Calvijn ook ´wel erg uiterlijk vertoon -gericht en farizeers-achtig´ en een uiting van ´geveinsde nederigheid´. I Rest My Case.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor StillAwake » 22 jul 2014 11:38

Jvslooten schreef:Feiten worden altijd ´gekleurd´ door de tijd en plaats en omstandigheden waarin de personen die ze waarnemen zich bevinden. Bovendien heb ik niet de indruk dat feiten hier bewust anders worden geïnterpreteerd, maar als jij daar bewijs of aanleiding toe ziet dan zie ik je gemotiveerde kanttekeningen graag tegemoet.

De uitspraak "Si venerit, modo valeat mea autoritas, vivum exire nunquam patiar"
is in het door jou genoemde stuk op Digibron vertaald als:
"Maar ik wil tegenover hem voor niets instaan. Want als hij komen mocht, dan laat ik hem, als het aan mij ligt, niet levend hier vandaan gaan."
:
Een meer gangbare (en minder flatteuze) vertaling zou zijn:
Wanneer hij hier komt, en mijn gezag ook maar iets waard is, zal ik niet toestaan dat hij levend vertrekt.


Verder lees ik in het Digibron-artikel:
Arrogant en brutaal veroordeelde hij Calvijn en beschuldigde hem van dwalingen, alleen hij had het juiste zicht in theologische kwesties.

Dat Calvijn exact hetzelfde over zichzelf beweerde wordt gemakshalve vergeten.

In het artikel lees ik verder:
Calvijn was in dit opzicht een kind van zijn tijd, hij handelde niet uit persoonlijke wraakzucht.

Wellicht handelde hij niet uit wraakzucht, maar uit eerbejag, we zullen het nooit weten. Een dergelijke opmerking is echter geenszins een feit te noemen, maar vooral een interpretatie van een schrijver die Calvijn weigert af te vallen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor StillAwake » 22 jul 2014 11:41

Jvslooten schreef:Volgens mij is dat geen sinds de reden dat de schrijver Kuyper citeert, dan doe je echt te kort aan de bedoelingen van de schrijver. Het ligt meer voor de hand dat hij Kuypers citeert, -voorman en woordvoerder van de orthodoxe vleugel van het Nederlands protestantisme- om duidelijk te maken wat de gangbare visie op de veroordeling van Servet is de orthodoxe vleugel van het Nederlands protestantisme.

Dat kan ik niet beoordelen. Het noemen van een enkel citaat van slechts één kopstuk van de kerk is in mijn optiek niet geslaagd als poging om aan te geven hoe er in refo-kringen over deze actie wordt gedacht.
Het zou echter kunnen dat de schrijver dit bedoeld, in dat geval is het op mij niet zo over gekomen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Optimatus » 22 jul 2014 12:06

Wat is het doel van dit topic? Rehabilitatie voor Servet?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor StillAwake » 22 jul 2014 12:25

Optimatus schreef:Wat is het doel van dit topic? Rehabilitatie voor Servet?

Relativering van de rol van Refo-Heilige die Calvijn ten deel lijkt te vallen wellicht?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Jvslooten

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Jvslooten » 22 jul 2014 13:27

mealybug schreef:Is dat de voor jouw geldende lading van Jezus' woorden?
Jezus vervolgde Zijn woorden met: ''..elke boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.'' Als die zeker persoon, uit wiens oeuvre ik citeerde, dat op Calvijn van toepassing acht, dan voel ik mij op mijn beurt zo vrij om er van uit te gaan dat mijn interpretatie behoorlijk dicht in de buurt kwam van de bedoeling van desbetreffende forummer, inderdaad.

Jvslooten

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Jvslooten » 22 jul 2014 13:55

@Rotetrdam;

Een meer gangbare (en minder flatteuze) vertaling zou zijn: (knip)

Het citaat wat de schrijver van het digibron-artikel gebruikt is letterlijk overgenomen uit het boek Calvijn. Zijn weg en werk, van dr. W.F. Dankbaar uit 1957. Overigens vind ik beide vertalingen niet echt uiteenlopend te noemen.

Arrogant en brutaal veroordeelde hij Calvijn en beschuldigde hem van dwalingen, alleen hij had het juiste zicht in theologische kwesties.
Dat Calvijn exact hetzelfde over zichzelf beweerde wordt gemakshalve vergeten.
Of Calvijn dat ook claimde weet ik niet. Daar kan ik nu dus niet op reageren, sorry.

Wellicht handelde hij niet uit wraakzucht, maar uit eerbejag, we zullen het nooit weten. Een dergelijke opmerking is echter geenszins een feit te noemen, maar vooral een interpretatie van een schrijver die Calvijn weigert af te vallen.
Waaruit gehandeld werd is mij wel duidelijk, vanuit het feit dat men ´een ontkenning van een fundamenteel leerstuk in de christelijke kerk zag als een maatschappelijke bedreiging´. En in zekere zin was het dat ook, alhoewel de doodstraf natuurlijk nooit een oplossing is in geestelijke kwesties, ook niet als die een maatschappelijke dreiging (schijnen te) vormen.

Bambi

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Bambi » 22 jul 2014 14:11

Jvslooten schreef:Jezus vervolgde Zijn woorden met: ''..elke boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.'' Als die zeker persoon, uit wiens oeuvre ik citeerde, dat op Calvijn van toepassing acht, dan voel ik mij op mijn beurt zo vrij om er van uit te gaan dat mijn interpretatie behoorlijk dicht in de buurt kwam van de bedoeling van desbetreffende forummer, inderdaad.

Galaten 5

13 Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders, alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde.
14 Want de gehele wet wordt in een woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven.
15 Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
16 En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.
17 Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.
18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet.
19 De werken des vleses nu zijn openbaar; welke zijn overspel, hoererij, onreinigheid, ontuchtigheid,
20 Afgoderij, venijngeving, vijandschappen, twisten, afgunstigheden, toorn, gekijf, tweedracht, ketterijen,
21 Nijd, moord, dronkenschappen, brasserijen, en dergelijke; van dewelke ik u te voren zeg, gelijk ik ook te voren gezegd heb, dat die zulke dingen doen, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.
22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
23 Tegen de zodanigen is de wet niet.
24 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.
25 Indien wij door den Geest leven, zo laat ons ook door den Geest wandelen.
26 Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor mealybug » 22 jul 2014 14:21

Jvslooten schreef:Jezus vervolgde Zijn woorden met: ''..elke boom dan die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur geworpen.'' Als die zeker persoon, uit wiens oeuvre ik citeerde, dat op Calvijn van toepassing acht, dan voel ik mij op mijn beurt zo vrij om er van uit te gaan dat mijn interpretatie behoorlijk dicht in de buurt kwam van de bedoeling van desbetreffende forummer, inderdaad.

Ik snap het.
Wat denk je, Zou Calvijns predestinatieleer ervoor gezorgd hebben dat (te) veel mensen zichzelf niet meer waard oordeelden na zijn 5 punten over onbekwaamheid, verdorvenheid etc ?
En welke vruchten van de geest liet Calvijn zien?
Liefde, vrede, zachtmoedigheid, geduld,verdraagzaamheid en nederigheid?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Spreeuw » 22 jul 2014 14:28

Optimatus schreef:Wat is het doel van dit topic? Rehabilitatie voor Servet?


Hoezo "rehabilitatie"? Servet week zelfs niet af van zijn standpunten op het moment dat hij veroordeeld was tot de brandstapel.

Jvslooten

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Jvslooten » 22 jul 2014 14:37

mealybug schreef:Wat denk je, Zou Calvijns predestinatieleer ervoor gezorgd hebben dat (te) veel mensen zichzelf niet meer waard oordeelden na zijn 5 punten over onbekwaamheid, verdorvenheid etc ?
Sorry, ik weet niet wat je bedoeld.

mealybug schreef:En welke vruchten van de geest liet Calvijn zien?
Liefde, vrede, zachtmoedigheid, geduld,verdraagzaamheid en nederigheid?
De vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid - en beproef wat de Heere welbehaaglijk is, en neem niet deel aan de onvruchtbare werken van de duisternis, maar ontmasker ze veeleer.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten

cron