Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Servet

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 09:42

Spreeuw schreef:
Met deze houding ga je er bij voorbaat vanuit dat Calvijn onjuiste dingen zegt. Dat is natuurlijk onfatsoenlijk. Dit pleit wel voor het feit dat veel katholieken niet kritisch nadenken over hun geloof.

Protestanten evenmin, natuurlijk
Beide groepen moeten afstand leren nemen van hun middeleeuwse fundamenten, regeles die door mensen zijn opgesteld en liefdeloze dwang, en terugkeren naar wat de Bijbel leert.
Alleen dat is Gods Woord en onfeilbaar.
Christus zegt: "'Leer van mij dat ik nederig van hart ben''.
Dat was Calvijn natuurlijk niet, evenmin de RKK.
(''ALs MIJN authoriteit ook maar enigszins geldt, komt die Servet niet levend de stad uit'' is wel degelijk een onjuiste benadering door een christen, God's authoriteit wordt genegeerd in het oordelen over Andermans knecht, alleen Hem komt het oordeel toe)

Faramir

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 09:45

Spreeuw schreef:Waarom speelt het 0,0% een rol? Staan zij dan niet open voor andere geluiden? Met deze houding ga je er bij voorbaat vanuit dat Calvijn onjuiste dingen zegt. Dat is natuurlijk onfatsoenlijk. Dit pleit wel voor het feit dat veel katholieken niet kritisch nadenken over hun geloof.

Dat onfatsoenlijk noemen lijkt me een gebrek aan zelfreflectie (2e alinea), realiteitszin (3e alinea) en kennis (4e alinea).

Waarom staat de gereformeerde stroming niet open voor geluiden van laten we zeggen Joseph Smith Jr.? Het mormonisme speelt namelijk geen enkele rol binnen het gereformeerde geloof evengoed speelt bijvoorbeeld het hindoeïsme er geen rol. Daar zal men zich dus niet snel in verdiepen.

De reformatie (en dus lieden als Calvijn en Luther) was voornamelijk een Noord-Europeese aangelegenheid. In het Zuiden van Europa en elders speelde het niet zoals in Noord-Europa. Waar voor het protestants christendom deze personen belangrijk zijn en op een voetstuk gezet worden zijn ze binnen andere denominaties van het christendom (oosters-orthodox, katholiek, koptisch, enz) slechts een naam op een bladzijde van de geschiedenis.

En natuurlijk heeft men ten tijde van de reformatie en daarna wel nagedacht over Calvijn en Luther. Vandaar ook het concilie van Trente.
Laatst gewijzigd door Faramir op 06 aug 2014 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 09:50

Faramir schreef:Dat onfatsoenlijk noemen lijkt me een gebrek aan fatsoen en realiteitszin.
Waarom staat de gereformeerde stroming niet open voor geluiden van laten we zeggen Joseph Smith Jr.? Het mormonisme speelt namelijk geen enkele rol binnen het gereformeerde geloof evengoed speelt bijvoorbeeld het hindoeïsme er geen rol. Daar zal men zich dus niet snel in verdiepen.

De reformatie (en dus lieden als Calvijn en Luther) was voornamelijk een Noord-Europeese aangelegenheid. In het Zuiden van Europa en elders speelde het niet zoals in Noord-Europa. Waar voor het protestants christendom deze personen belangrijk zijn en op een voetstuk gezet worden zijn ze binnen andere denominaties van het christendom (oosters-orthodox, katholiek, koptisch, enz) slechts een naam op een bladzijde van de geschiedenis.


Maar Calvijn en katholieken zijn toch allemaal christenen? Een vergelijking met het hindoeïsme lijkt me niet realistisch. Kunnen vooral christenen niet van elkaar leren?

Faramir

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 09:53

Spreeuw schreef:Maar Calvijn en katholieken zijn toch allemaal christenen? Een vergelijking met het hindoeïsme lijkt me niet realistisch. Kunnen vooral christenen niet van elkaar leren?

Mormonen zijn ook christenen, Johova's getuigen ook en leden van de Westboro Baptist Church ook. Om maar even wat voorbeelden te noemen. Zie verder mijn toevoeging aan mijn vorige bijdrage.

Overigens kan je als christen van alle mensen ongeacht geloof of levensbeschouwing leren.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 12:44

Faramir schreef:Mormonen zijn ook christenen, Johova's getuigen ook en leden van de Westboro Baptist Church ook. Om maar even wat voorbeelden te noemen. Zie verder mijn toevoeging aan mijn vorige bijdrage.

Overigens kan je als christen van alle mensen ongeacht geloof of levensbeschouwing leren.


Daar noem je ook nogal wat. Jehovah's Getuigen loochenen fundamentele christelijke beginselen, zoals de triniteitsleer. Twijfelachtig of je deze mensen wel christenen kunt noemen. Wat betreft vele grondbeginselen van het christendom zijn katholieken en Calvijn het toch wel eens?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 12:48

Ik ga in dit geval met Spreeuw mee: christelijk zijn diegenen die de H. Drievuldigheid belijden. Dat kun je van mormonen, jehova's getuigen en diverse andere groeperingen niet zeggen. Hoe kun je Jezus als je Verlosser aannemen als je Hem niet aanneem zoals Hij is?

Dat laat niet onverlet dat ook voor deze mensen mijns inziens volledige godsdienstvrijheid gewaarborgd dient te blijven worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 14:34

Optimatus schreef:Ik ga in dit geval met Spreeuw mee: christelijk zijn diegenen die de H. Drievuldigheid belijden.

Je kunt een en ander wel onder dwang laten belijden, maar zo lang nog steeds niemand uit kan leggen hoe dit precies in elkaar steekt, lijkt het me veel eerbiediger om eens een keer te belijden dat we er als nietig, onvolkomen mens wel eens helemaal naast zouden kunnen zitten, ipv menselijk feilbare ideeen aan anderen op te leggen.
Bovendien bijzaken, die verder niet bijdragen aan iemands behoud.
Terwijl het ombrengen van een medechristen omdat hij eranders denkt hierover dan wij, helemaal uit den boze is.
Er staat toch niet, ''Gelooft dat er een Drie-eenheid is'', anders ben je niet behouden?!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 14:35

God openbaart Zich in het NT duidelijk als een Drie-eenheid.
Dus deze leer verwerpen is afschuwelijk.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 14:37

Volgens mij pleit ik voor totale godsdienstvrijheid, zoals wij die in Nederland ook min of meer kennen. Het elkaar ombrengen omwille van het geloof acht ik daarmee in strijd. Ik ben sowieso tegen gruwelen zoals de doodstraf (behalve bij LARP, maar dan is het niet echt).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 14:39

Spreeuw schreef:God openbaart Zich in het NT duidelijk als een Drie-eenheid.
Dus deze leer verwerpen is afschuwelijk.

Hoe kan het dan dat dit begrip eeuwenlang nooit besproken is in de vroege kerk?
Een leer die je niet kunt begrijpen kun je ook niet aannemen.(of verwerpen)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Spreeuw » 06 aug 2014 14:41

mealybug schreef:Hoe kan het dan dat dit begrip eeuwenlang nooit besproken is in de vroege kerk?
Een leer die je niet kunt begrijpen kun je ook niet aannemen.(of verwerpen)


Omdat het zo helder was als glas, totdat Arius e.a. dit opeens ter discussie stelden en velen probeerden te verleiden tot een dwaalleer.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 14:46

mealybug schreef:Hoe kan het dan dat dit begrip eeuwenlang nooit besproken is in de vroege kerk?
Een leer die je niet kunt begrijpen kun je ook niet aannemen.(of verwerpen)


Voortschrijdend inzicht?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 15:17

Optimatus schreef:
Voortschrijdend inzicht?


De Schrift is ons nagelaten als compleet Boek, waar niets meer bij hoeft, of mag, zelfs.
maar goed, het moge inmiddels na 17 eeuwen duidelijk zijn dat al het getwist over zaken die we niet kunnen bevatten alleen maar onenigheid en meer twist hebben opgeleverd.

JohandeWit
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2018 12:47

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Servet

Berichtdoor JohandeWit » 08 feb 2018 12:58

Zouden we, in plaats van Calvijns optreden afkeuren, niet juist een voorbeeld aan hem kunnen nemen?
Hoe moeten we bijvoorbeeld omgaan met terugkerende IS-strijders?
Wat moeten we in Nederland doen met mensen die pedofilie rechtvaardigen of blijven hameren op het zogenaamde 'zelfbeschikkingsrecht' van de mondige burger in belangrijke kwesties over leven en dood?
Ideeën zijn nooit onschuldig - ook die van Servet niet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Servet

Berichtdoor Mortlach » 08 feb 2018 13:10

Goed idee! En dan bellen we jou als de eerste steen moet worden geworpen, goed?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 28 gasten