Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Servet

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Servet

Berichtdoor Spreeuw » 19 jul 2014 15:58

Johannes Calvijn (1509-1564) is één van de meest grote (protestantse) kerkhervormers uit de geschiedenis.

Vaak wordt hierdoor, vooral in de protestantse kerken, positief over hem gesproken. Maar sommigen zijn ook kritisch op Calvijn. Een belangrijk kritisch punt vormt de terechtstelling van Michael Servet (een arts en theoloog uit Spanje). Servet werd op last van Calvijn gevangengenomen en terechtgesteld, omdat zijn theologie volgens Calvijn verwerpelijk was.

Servet was tegen de drie-eenheid van God en de goddelijkheid van Jezus Christus. Vanwege zijn denkbeelden werd hij door zowel protestanten als katholieken vervolgd. Hij publiceerde een boek, Restitutio Christiani, waarin hij Calvijns theologie bekritiseerde. Toen Servet uit de gevangenis van Lyon was gevlucht, woonde hij op 13 augustus 1553 de kerkdienst in de Madeleinekerk van Genève bij, die door Calvijn werd geleid. Daar werd Servet herkend. Servet werd op last van Calvijn gevangengenomen. Servet werd voor de keuze gesteld om berecht te worden in Vienne of in Genève. Hij koos voor Genève. De raad van Genève beschuldigde Servet van godslastering en veroordeelde Servet tot de doodstraf op de brandstapel. Calvijn had aanvankelijk gepleit voor onthoofding, maar omdat Servet niet week van zijn theologische denkwijze, was ook hij voor de doodstraf op de brandstapel. Op 25 oktober 1553 werd Servet levend verbrand.


Omdat er wel verschil van mening is over de vraag of Calvijn de terechtstelling van Servet mocht uitvoeren, ben ik benieuwd naar uw mening. Was het geoorloofd van Calvijn dat hij Servet tot de doodstraf veroordeelde?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Speedy » 19 jul 2014 16:44

Spreeuw schreef:JServet werd op last van Calvijn gevangengenomen en terechtgesteld, omdat zijn theologie volgens Calvijn verwerpelijk was.


Kan je aangeven waar je dit op baseert?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Spreeuw » 19 jul 2014 16:47

Spreeuw schreef:Servet werd op last van Calvijn gevangengenomen en terechtgesteld, omdat zijn theologie volgens Calvijn verwerpelijk was.

Speedy schreef:Kan je aangeven waar je dit op baseert?


Lees de geschiedenisboeken.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Speedy » 19 jul 2014 16:50

Spreeuw schreef:
Lees de geschiedenisboeken.


Die zeggen wel wat anders dan wat jij hier neerzet.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Spreeuw » 19 jul 2014 16:52

Speedy schreef: Die zeggen wel wat anders dan wat jij hier neerzet.


Wat dan?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Speedy » 19 jul 2014 16:59

Spreeuw schreef:
Wat dan?


1. Dat de inquisitie van de RKK de dood eiste van Servet en hem zocht.
2. Dat Servet in Geneve herkend werd en op aanwijzing van Calvijn gevangen werd gezet.
3. Dat Servet verhoord werd door de plaatselijke overheid en dat Calvijn daar een belangrijke rol bij speelde.
4. De Raad van Geneve veroordeelde uiteindelijk Servet tot de brandstapel met gebruik van politieke doeleinden omdat Servet reeds door de RKK was veroordeeld. Zouden ze hem laten gaan dan had dat verstrekkende gevolgen.
5. Calvijn heeft een aantal dagen voor het sterven van Servet, geprobeerd om Servet op andere gedachten te brengen, echter Servet wilde niet. Calvijn heeft duidelijk aangegeven Servet niet te haten.

Bron: dissertatie prof.dr. Baars, dr. W.A. de Boer publicaties
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Faramir » 19 jul 2014 17:04

Nogal lafjes om het alsnog op de RKK af te schuiven. Dit brandstapeltje was een protestants feestje.
Het moet nogal vreemd zijn geweest voor Calvijn. Zelf een ketterij starten en dan zien dat andere ketters er andere meningen op nahouden dan hem. Wellicht was dit voor hem een helder moment om te zien dat het protestantisme onhoudbaar was en al op het punt stond te versplinteren en uiteindelijk zal uitmonden in ongeloof en atheïsme.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Speedy » 19 jul 2014 17:07

Faramir schreef:Nogal lafjes om het alsnog op de RKK af te schuiven. Dit brandstapeltje was een protestants feestje.
Het moet nogal vreemd zijn geweest voor Calvijn. Zelf een ketterij starten en dan zien dat andere ketters er andere meningen op nahouden dan hem. Wellicht was dit voor hem een helder moment om te zien dat het protestantisme onhoudbaar was en al op het punt stond te versplinteren en uiteindelijk zal uitmonden in ongeloof en atheïsme.


Ik schuif niks af. Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd. Alleen alles moet wel in de juiste politieke context geplaatst worden. En zoals een Rooms Katholieke geleerde zei, als de Raad van Geneve het niet had gedaan, dan had de inquisitie hem te pakken gekregen en dan was Servet 1 van de velen geweest en hadden we niks meer van hem vernomen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Faramir

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Faramir » 19 jul 2014 17:30

Lol. Dat maakt het gerechtvaardigd... Als Calvijn Servet niet op de brandstapel had gezet dan had de RKK hem wel vervolgd, waarschijnlijk, misschien, eventueel.

Calvijn vond de arrogante houding van Servet maar niets, schijnbaar was er maar een alwetend en dulde diegene geen tegenspraak.
Calvijn schreef zelfs: "Wanneer hij hier komt, als mijn gezag ook maar iets waard is, zal ik niet toestaan dat hij levend vertrekt."

En op een dag was Servet in de kerk waar Calvijn voor ging. Daar werd hij herkent en vervolgens gevangengenomen.

Genereus als Calvijn was vroeg hij de rechtbank wel om onthoofding ipv verbranding, dat dan weer wel. Maar als het protestantse Genève (en Calvijn) echt wou breken met datgene wat de katholieken zo verweten werd (en tot op de dag van vandaag wordt) dan hadden ze de beste man wel de vrijheid gegeven in Genève zijn leven in rust voort te zetten. En daar had de RKK (die in dit topic er al weer bijgesleept werd) dan helemaal niets over te vertellen gehad.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Michael_Servet

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor mealybug » 19 jul 2014 17:35

Wat Calvijn daar en toen heeft gedaan is oudtestamentisch optreden in de nieuw testamentische tijd.
Alleen God komt het oordeel toe, en als iemand niet wil luisteren, loop je verder.
Onder geen beding grijp je naar het zwaard, want anders zul je erdoor omkomen, zei Jezus totPetrus.

Geen ''vruchten van de Geest'' en een duidelijke aanwijzer dat ik een man van dergelijk caliber 's ''theologie'' niet zomaar zal aannemen.
WIkipedia is er ook dudielijk genoeg over.
En ja:

Calvijn schreef zelfs: "Wanneer hij hier komt, als mijn gezag ook maar iets waard is, zal ik niet toestaan dat hij levend vertrekt."

Dat getuigt ook nog eens van voorbedachte rade.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Speedy » 19 jul 2014 18:22

Calvijn was fout klaar!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Spreeuw » 19 jul 2014 18:49

Ik denk dat niet alleen Calvijn fout was, want ook katholieken vervolgden hem.

Maar was de Raad van Genève (en Calvijn) dan bang voor de RKK, en was dit de reden dat Servet op de brandstapel terechtkwam? Calvijn zette zich juist af van de RKK, en nu zou hij hun advies opvolgen? Dat klinkt wat onlogisch. Hoe is dit mogelijk?

@Farimir:
Servet kwam uit Spanje. Waarom zouden de katholieken, als hij door Genève zou zijn vrijgesproken, niets over hem te zeggen hebben gehad? Met zijn denkwijze (o.a. verloochening drie-eenheid van God en godheid van Christus) ging hij ook in tegen de katholieke kerk. Ik denk dat ze hem waard hebben gevonden voor de inquisitie.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor mealybug » 19 jul 2014 19:24

Spreeuw schreef:Ik denk dat niet alleen Calvijn fout was, want ook katholieken vervolgden hem.



''To kill a man is not to protect a doctrine, but it is to kill a man''

Faramir

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor Faramir » 19 jul 2014 19:38

Spreeuw schreef:Ik denk dat niet alleen Calvijn fout was, want ook katholieken vervolgden hem.

Klopt dat de katholieken ook fout waren, maar dat is nog geen excuus voor protestanten lijkt mij zo. Ze waren/zijn toch zoveel beter? Althans, dat is de mythe binnen bepaalde kringen.
@Farimir:
Servet kwam uit Spanje. Waarom zouden de katholieken, als hij door Genève zou zijn vrijgesproken, niets over hem te zeggen hebben gehad? Met zijn denkwijze (o.a. verloochening drie-eenheid van God en godheid van Christus) ging hij ook in tegen de katholieke kerk. Ik denk dat ze hem waard hebben gevonden voor de inquisitie.

Vrij simpel Genève (toen een zelfstandige republiek) was in die tijd in protestantse handen. Je denkt toch niet dat katholieken voor 1 persoon een oorlog zouden ontketenen? En aangezien heel Genève al doordrenkt was van ketters (protestanten) maakte die ene ketter meer of minder ook totaal niet uit. Die verstrekkende gevolgen die Speedy aanhaalt waren er dus niet.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Johannes Calvijn en de terechtstelling van Michael Serve

Berichtdoor mealybug » 19 jul 2014 20:15

Servetus had het gebod om de Bijbel te lezen overtreden, hetgeen zijn geloof in de RKK op losse schroeven zette, evenals de morele degeneratie van de RKK.
Iemand die ging verkondigen dat de RKK zaken leerde die helemaal niets te maken hadden met wat de Bijbel leert, is wel degelijk gevaarlijk, natuurlijk.
Hij was een veel te wijs man:

''We get to know God, not through our proud philosophical concepts, but through Christ''.

''I do not agree or disagree in everything with either one party or the other. Because all seem to me to have some truth and some error, but everyone recognizes the other’s error and nobody discerns his own.''


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten