Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Faramir schreef:Vrij simpel Genève (toen een zelfstandige republiek) was in die tijd in protestantse handen. Je denkt toch niet dat katholieken voor 1 persoon een oorlog zouden ontketenen? En aangezien heel Genève al doordrenkt was van ketters (protestanten) maakte die ene ketter meer of minder ook totaal niet uit. Die verstrekkende gevolgen die Speedy aanhaalt waren er dus niet.
Spreeuw schreef:Het hangt er denk ik vanaf of ze Servet al hadden bestemd voor de inquisitie, zoals Speedy zegt. Als dit zo is, dan geloof ik best dat ze voor die ene persoon een oorlog zouden ontketenen. Servet hekelde immers niet alleen de theologie van Calvijn, maar op heel wezenlijke punten ook die van de katholieken. Ze zouden zich niet snel gestoord hebben aan het feit dat Genève in protestantse handen was.
Speedy schreef:
1. Dat de inquisitie van de RKK de dood eiste van Servet en hem zocht.
2. Dat Servet in Geneve herkend werd en op aanwijzing van Calvijn gevangen werd gezet.
3. Dat Servet verhoord werd door de plaatselijke overheid en dat Calvijn daar een belangrijke rol bij speelde.
4. De Raad van Geneve veroordeelde uiteindelijk Servet tot de brandstapel met gebruik van politieke doeleinden omdat Servet reeds door de RKK was veroordeeld. Zouden ze hem laten gaan dan had dat verstrekkende gevolgen.
5. Calvijn heeft een aantal dagen voor het sterven van Servet, geprobeerd om Servet op andere gedachten te brengen, echter Servet wilde niet. Calvijn heeft duidelijk aangegeven Servet niet te haten.
Bron: dissertatie prof.dr. Baars, dr. W.A. de Boer publicaties
Bambi schreef:Deed Calvijn hier de Wil van God?
Nee, overduidelijk niet.
Calvijn voelde zichzelf duidelijk heel wat.
Het ging hier om zijn eigen ego.
En aan de vruchten herken je de boom.
moderngelovige schreef:Jullie refos zien vaak toch de gehele hervorming als te zwart/wit
RKK is zondermeer fout in dit beeld(!)
Vergeten word vaak dat beide partijen wreed en als beesten tekeer gingen.
In naam van de prins en God werden alleen in de lage landen al vele rkk-geestelijken als ware het beesten afgeslacht. Lumey/geuzen/beeldenstormen.
Dat word vermeld als "heldendaden".
Calvijn was ook maar een mens van zijn tijd......
Op religieuze dwalingen of vermeende hekserij, (je had echt pech met rood haar in die tijd...)
stond de doodstraf, uitgevoerd op een manier zoals we hier nu niet meer kennen.
In het begin van de 16e eeuw was ketterij strafbaar in vrijwel alle landen/steden. Vrijheid van godsdienst, zoals we dat nu kennen, kwam eigenlijk pas in de 17e eeuw, mede onder invloed van de Reformatie (!), waarop Calvijn grote invloed heeft uitgeoefend.mealybug schreef:Wat Calvijn daar en toen heeft gedaan is oudtestamentisch optreden in de nieuw testamentische tijd.
Alleen God komt het oordeel toe, en als iemand niet wil luisteren, loop je verder.
Onder geen beding grijp je naar het zwaard, want anders zul je erdoor omkomen, zei Jezus totPetrus.
Geen ''vruchten van de Geest'' en een duidelijke aanwijzer dat ik een man van dergelijk caliber 's ''theologie'' niet zomaar zal aannemen.
WIkipedia is er ook dudielijk genoeg over.
En ja:
Calvijn schreef zelfs: "Wanneer hij hier komt, als mijn gezag ook maar iets waard is, zal ik niet toestaan dat hij levend vertrekt."
Dat getuigt ook nog eens van voorbedachte rade.
elbert schreef:En verder is deze wijsheid van nu geen aanleiding om al het andere wat Calvijn betekend heeft voor het christelijk geloof daarmee af te serveren. Want dat zie ik in dit topic wel gebeuren (en mealybug heeft daar een handje van): ben je het met iemand niet eens, wijs dan naar z'n zonden en dan is dat voor jou meteen het bewijs dat z'n leer ook niet deugt. Maar wil mealybug zelf ook zo behandeld worden?
mealybug schreef:Wat Calvijn voor het calvinistische geloof heeft betekent, wel, voor mij is die leer failiiet, want de leer van iemand die een medechristen zonder proces of vertegenwoordiging laat ombrengen, is voor mij geen christen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten