Johannes Calvijn (1509-1564) is één van de meest grote (protestantse) kerkhervormers uit de geschiedenis.
Vaak wordt hierdoor, vooral in de protestantse kerken, positief over hem gesproken. Maar sommigen zijn ook kritisch op Calvijn. Een belangrijk kritisch punt vormt de terechtstelling van Michael Servet (een arts en theoloog uit Spanje). Servet werd op last van Calvijn gevangengenomen en terechtgesteld, omdat zijn theologie volgens Calvijn verwerpelijk was.
Servet was tegen de drie-eenheid van God en de goddelijkheid van Jezus Christus. Vanwege zijn denkbeelden werd hij door zowel protestanten als katholieken vervolgd. Hij publiceerde een boek, Restitutio Christiani, waarin hij Calvijns theologie bekritiseerde. Toen Servet uit de gevangenis van Lyon was gevlucht, woonde hij op 13 augustus 1553 de kerkdienst in de Madeleinekerk van Genève bij, die door Calvijn werd geleid. Daar werd Servet herkend. Servet werd op last van Calvijn gevangengenomen. Servet werd voor de keuze gesteld om berecht te worden in Vienne of in Genève. Hij koos voor Genève. De raad van Genève beschuldigde Servet van godslastering en veroordeelde Servet tot de doodstraf op de brandstapel. Calvijn had aanvankelijk gepleit voor onthoofding, maar omdat Servet niet week van zijn theologische denkwijze, was ook hij voor de doodstraf op de brandstapel. Op 25 oktober 1553 werd Servet levend verbrand.
Omdat er wel verschil van mening is over de vraag of Calvijn de terechtstelling van Servet mocht uitvoeren, ben ik benieuwd naar uw mening. Was het geoorloofd van Calvijn dat hij Servet tot de doodstraf veroordeelde?