Begraven of cremeren?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Begraven of cremeren?

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 11:13

De meeste christenen willen begraven worden. Toch zijn er ook die liever gecremeerd willen worden. Onder rooms-katholieken komen crematies vaker voor dan onder protestanten. Persoonlijk ben ik een tegenstander van crematies, omdat in dit geval het menselijk lichaam, dat door God geschapen is, naar mijn mening oneervol wordt vernietigd. Daarom ben ik benieuwd naar uw mening. Wat heeft uw voorkeur: begrafenis of crematie?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor mealybug » 15 jul 2014 11:18

Spreeuw schreef:De meeste christenen willen begraven worden. Toch zijn er ook die liever gecremeerd willen worden. Onder rooms-katholieken komen crematies vaker voor dan onder protestanten. Persoonlijk ben ik een tegenstander van crematies, omdat in dit geval het menselijk lichaam, dat door God geschapen is, naar mijn mening oneervol wordt vernietigd. Daarom ben ik benieuwd naar uw mening. Wat heeft uw voorkeur: begrafenis of crematie?


Het opgegeten worden door wormen en bacterieen die ondraaglijke stank verspreiden is anders ook weinig eervol hoor.
En wordt een gemiddeld graf zowiezo niet geruimd na een aantal jaren, waarbij alles vernietigd wordt?
(hoe dan ook, begraven verdient m.i. de voorkeur)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2014 11:21

mealybug schreef:En wordt een gemiddeld graf zowiezo niet geruimd na een aantal jaren, waarbij alles vernietigd wordt?
(hoe dan ook, begraven verdient m.i. de voorkeur)

Voor een christen is het argument dat hij tegen cremeren zou zijn, omdat de Heere Jezus ook werd begraven. En sowieso werd iedereen begraven.
Heidenen verbrandden de lichamen.
Als je een gewoon huurgraf neemt, is dat meestal voor 10 of 15 jaar. Dan krijgen de erven een bericht dat dit verlengd kan worden, tegen betaling. Reageert niemand, worden de overblijfselen in een massagraf bij elkaar begraven.
Een koopgraf (familiegraf) beloopt langer en dat kun je blijven verlengen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor mealybug » 15 jul 2014 11:45

schelpje3 schreef:Voor een christen is het argument dat hij tegen cremeren zou zijn, omdat de Heere Jezus ook werd begraven. En sowieso werd iedereen begraven.

Jezus' lichaam zag geen ontbinding, het onze wel...
Zodra de ziel het lichaam verlaten heeft, maakt het m.i. weinig meer uit ....

Jvslooten

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor Jvslooten » 15 jul 2014 11:45

schelpje3 schreef:Als je een gewoon huurgraf neemt, is dat meestal voor 10 of 15 jaar. Dan krijgen de erven een bericht dat dit verlengd kan worden, tegen betaling. Reageert niemand, worden de overblijfselen in een massagraf bij elkaar begraven.
Een koopgraf (familiegraf) beloopt langer en dat kun je blijven verlengen.

Op Urk kun je een algemeen graf huren voor dertig jaar of een graf (of grafkelder) kopen voor onbepaalde tijd. Alleen de eerst genoemde kunnen ´geruimd´ worden, of althans, dan worden de resten dieper begraven in hetzelfde graf. Overigens zijn de meeste graven hier uitgegeven voor onbepaalde tijd.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor Arco » 15 jul 2014 13:31

Spreeuw schreef:Persoonlijk ben ik een tegenstander van crematies, omdat in dit geval het menselijk lichaam, dat door God geschapen is, naar mijn mening oneervol wordt vernietigd. Daarom ben ik benieuwd naar uw mening. Wat heeft uw voorkeur: begrafenis of crematie?


mealybug schreef:Het opgegeten worden door wormen en bacterieen die ondraaglijke stank verspreiden is anders ook weinig eervol hoor.


Sterven is zoiezo niet eervol, het was immers niet de bedoeling dat we zouden sterven. Als we nu niet zo eigenwijs waren om die vrucht te eten, dan had de dood geen vat op ons gehad.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor mealybug » 15 jul 2014 13:33

Arco schreef:
Sterven is zoiezo niet eervol, het was immers niet de bedoeling dat we zouden sterven. Als we nu niet zo eigenwijs waren om die vrucht te eten, dan had de dood geen vat op ons gehad.


Lag het aan de vrucht of het niet willen gehoorzamen, maar liever kennis (=macht) te verwervven?

Faramir

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor Faramir » 15 jul 2014 13:39

Spreeuw schreef:De meeste christenen willen begraven worden. Toch zijn er ook die liever gecremeerd willen worden. Onder rooms-katholieken komen crematies vaker voor dan onder protestanten. Persoonlijk ben ik een tegenstander van crematies, omdat in dit geval het menselijk lichaam, dat door God geschapen is, naar mijn mening oneervol wordt vernietigd. Daarom ben ik benieuwd naar uw mening. Wat heeft uw voorkeur: begrafenis of crematie?

Ik ben niet tegen cremeren en niet tegen begraven. Mensen moeten zelf maar kiezen wat ze willen dat er gebeurd na hun dood. In beide gevallen wordt het lichaam stof. De een wat sneller dan de ander. Zelf heb ik de voorkeur voor begraven, eigenlijk enkel omdat ik het als gemis ervaar dat er geen begraafplaats is van de dierbaren die zich hebben laten cremeren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2014 14:29

Jvslooten schreef:Op Urk kun je een algemeen graf huren voor dertig jaar of een graf (of grafkelder) kopen voor onbepaalde tijd. Alleen de eerst genoemde kunnen ´geruimd´ worden, of althans, dan worden de resten dieper begraven in hetzelfde graf. Overigens zijn de meeste graven hier uitgegeven voor onbepaalde tijd.

Op Urk (en in andere vissersplaatsen) hebben velen geen graf op de begraafplaats, maar in de zee.
Ook de zee zal ooit de lichamen teruggeven.
De graven zullen opengaan.
Is dat ook geen aanwijzing trouwens?

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor Boaz » 15 jul 2014 14:37

In de Bijbel heeft vuur vaak met 'oordeel' te maken.
Daarom wil ik niet gecremeerd worden, maar begraven.

Lord Mcgold
Verkenner
Verkenner
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jun 2014 11:39

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor Lord Mcgold » 15 jul 2014 23:28

Spreeuw schreef:Persoonlijk ben ik een tegenstander van crematies, omdat in dit geval het menselijk lichaam, dat door God geschapen is, naar mijn mening oneervol wordt vernietigd.

Heb je wel eens gezien hoe een begraven lichaam wordt vernietigd door alle bacteriën, schimmels en andere kleine beestjes? Ziet er ook niet eervol uit kan ik je vertellen.

Misschien interessante vervolgvraag: en hoe zit het met je lichaam doneren aan de wetenschap?
Zelf heb ik daar niks op tegen overigens.

Anoniem_89

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor Anoniem_89 » 16 jul 2014 00:39

Ik geef zelf de voorkeur aan begraven.
Cremeren heeft ook wel wat.. Dan heeft de roversbende in Den Haag minder inkomsten na 10-15 jaar onder de grond gelegen te hebben. Dat is dan ook het enige voordeel wat ik kan bedenken om nabestaanden van mijn erfenis te laten genieten.

't is wat, je leeft en je betaalt alleen maar belasting, je bent oud en krijgt AOW en krijgt 70%, dus da's net zoveel als een uitkering.
Of je gaat naar een verzorgingstehuis waar je ook al heel veel mag dokken en waarbij je maar een keer per week gedoucht wordt. Daarna ga je dood en dan nóg willen ze geld zien..

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor Spreeuw » 25 jul 2014 12:16

Lord Mcgold schreef:Heb je wel eens gezien hoe een begraven lichaam wordt vernietigd door alle bacteriën, schimmels en andere kleine beestjes? Ziet er ook niet eervol uit kan ik je vertellen.

Misschien interessante vervolgvraag: en hoe zit het met je lichaam doneren aan de wetenschap?
Zelf heb ik daar niks op tegen overigens.


Een begraven lichaam ligt toch in een kist die daarvoor bestemd is? Ik zie het probleem niet zo.
En wat betreft de vervolgvraag: het ligt eraan wat de wetenschap met je lichaam wil doen.

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor Majiem » 25 jul 2014 12:28

schelpje3 schreef:Op Urk (en in andere vissersplaatsen) hebben velen geen graf op de begraafplaats, maar in de zee.Ook de zee zal ooit de lichamen teruggeven.De graven zullen opengaan.
Is dat ook geen aanwijzing trouwens?


Dat de graven opengaan een aanwijzing om te begraven? Ik weet het niet. Veel graven zijn allang geruimd, van lichamen nog minder over dan de as van een crematie..
Hoe dan ook is crematie voor God geen enkel obstakel om de doden op te laten staan en over hen te oordelen, denk ook aan mensen die door verbranding zijn omgekomen.

Persoonlijk zie ik crematie vooral als iets dat het proces versnelt. Zelf zou ik er nooit voor kiezen omdat ik het toch een naar idee vind en er dan geen graf is waar mensen die daar behoefte aan hebben naar toe kunnen gaan. Een urn bij iemand in de woonkamer lijkt me ook niet wat.

Als ik om wat voor reden dan ook niet begraven kan worden, dan zou ik liever gevriesdroogd worden en d.m.v. geluidsgolven vervolgens verpulverd.
deep water faith in the shallow end

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Begraven of cremeren?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jul 2014 13:23

Majiem schreef:
Dat de graven opengaan een aanwijzing om te begraven? Ik weet het niet. Veel graven zijn allang geruimd, van lichamen nog minder over dan de as van een crematie..
Hoe dan ook is crematie voor God geen enkel obstakel om de doden op te laten staan en over hen te oordelen, denk ook aan mensen die door verbranding zijn omgekomen.

Persoonlijk zie ik crematie vooral als iets dat het proces versnelt. Zelf zou ik er nooit voor kiezen omdat ik het toch een naar idee vind en er dan geen graf is waar mensen die daar behoefte aan hebben naar toe kunnen gaan. Een urn bij iemand in de woonkamer lijkt me ook niet wat.

Als ik om wat voor reden dan ook niet begraven kan worden, dan zou ik liever gevriesdroogd worden en d.m.v. geluidsgolven vervolgens verpulverd.

Elke heilige in de Bijbel werd begraven, DAT is een aanwijzing. De heidenen lieten zich verbranden.
Ik las deze week nog in de Bijbel over Jakob en daar heb ik Lea begraven..

Nee, gelukkig is het voor God geen obstakel dat ook verminkte lichamen zullen worden opgewekt.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 27 gasten