Wir haben es nicht gewußt

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor Spreeuw » 13 jul 2014 15:54

Wir haben es nicht gewußt.

Na de Tweede Wereldoorlog zeiden de Duitsers dit vaak wanneer ze geconfronteerd werden met de Jodenvervolging (Holocaust) tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Maar mochten ze dit wel zeggen? Zouden ze echt niets geweten hebben van de Jodenvervolging, die op bevel van Adolf Hitler geschiedde?

En als ze het wel hebben geweten, is er dan nog vergeving mogelijk?

Faramir

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor Faramir » 13 jul 2014 16:46

Indien ze het daadwerkelijk niet geweten hebben konden ze dit natuurlijk gewoon zo zeggen. Indien ze gelogen hebben zal dat ze aangerekend worden. Maar al zouden ze het geweten hebben (in ieder geval een deel wist het) wat konden ze uitrichten? Ook hier in Nederland werd er maar weinig verzet gepleegd. Pas toen Nederland bevrijd was bleek iedereen in het verzet te hebben gezeten...

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor Boerin » 13 jul 2014 17:46

Spreeuw schreef:Wir haben es nicht gewußt.

Na de Tweede Wereldoorlog zeiden de Duitsers dit vaak wanneer ze geconfronteerd werden met de Jodenvervolging (Holocaust) tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Maar mochten ze dit wel zeggen? Zouden ze echt niets geweten hebben van de Jodenvervolging, die op bevel van Adolf Hitler geschiedde?

En als ze het wel hebben geweten, is er dan nog vergeving mogelijk?

Zou best kunnen dat er mensen waren die het niet wisten.
Natuurlijk is er dan vergeving mogelijk, zelfs die kampbeul van Corrie ten Boom kreeg nog vergeving en die man die ze verraden had.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor johannes1 » 14 jul 2014 11:00

Faramir schreef:Ook hier in Nederland werd er maar weinig verzet gepleegd. Pas toen Nederland bevrijd was bleek iedereen in het verzet te hebben gezeten...

even een nuance: Het verzet kenmerkte zich in vergelijking met andere bezette landen door relatief weinig gewapend en gewelddadig verzet en een zeer succesvolle onderduik, die leidde tot een grote verzetsorganisatie, de LO (Landelijke Organisatie voor Hulp aan Onderduikers). Uiteindelijk doken volgens het NIOD 350 000 Nederlanders onder (een record in bezet Europa), waaronder 25 000 Joden.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 11:48

Bij veel mensen gingen pas heel laat de ogen open, zelfs bij de Duitse soldaten, die dachten dat zij vochten voor een goede en eerlijke zaak.
Het is ongelooflijk dat een lelijk klein mannetje, zoveel charisma had, dat hij zovele mensen in zijn macht had. Dat mensen zelfs de dood verkozen, toen bleek dat de oorlog verloren was.
In de film "De jongen in de gestreepte pyjama" is het ontroerend om te zien dat het jongetje niet begrijpt waarom zijn vriendje achter prikkeldraad zit, in een rare pyjama.
Zeer aangrijpende film, waarin op treffende wijze het onverwachte leed te zien is.
Ik zal het (onverwachte) einde niet zeggen, voor degenen die de film niet gezien of het boek niet gelezen hebben.

Faramir

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor Faramir » 14 jul 2014 11:56

johannes1 schreef:even een nuance: Het verzet kenmerkte zich in vergelijking met andere bezette landen door relatief weinig gewapend en gewelddadig verzet en een zeer succesvolle onderduik, die leidde tot een grote verzetsorganisatie, de LO (Landelijke Organisatie voor Hulp aan Onderduikers). Uiteindelijk doken volgens het NIOD 350 000 Nederlanders onder (een record in bezet Europa), waaronder 25 000 Joden.

Heel fijn natuurlijk, en bewondering voor de mensen die dat mogelijk hebben gemaakt. Maar feit is dat na de oorlog iedereen zichzelf een heldenrol toekende en plots meedeed met het vervolgen van mensen die de Duitsers direct of indirect geholpen hebben.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 16:55

Ook kardinaal Simonis gebruikte de zin Wir haben es nicht gewußt. Dit om aan te geven dat hij niet wist van het seksueel misbruik van kinderen, gepleegd door priesters.

http://www.youtube.com/watch?v=VhNjljCX9Vc
(bij 4 minuten)

Faramir

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor Faramir » 15 jul 2014 16:57

Spreeuw schreef:Ook kardinaal Simonis gebruikte de zin Wir haben es nicht gewußt. Dit om aan te geven dat hij niet wist van het seksueel misbruik van kinderen, gepleegd door priesters.

http://www.youtube.com/watch?v=VhNjljCX9Vc
(bij 4 minuten)

Klopt. Daar heeft hij ook zeer veel spijt voor betuigd.

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor EdW » 16 jul 2014 22:08

Spreeuw schreef:Wir haben es nicht gewußt.

Na de Tweede Wereldoorlog zeiden de Duitsers dit vaak wanneer ze geconfronteerd werden met de Jodenvervolging (Holocaust) tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Maar mochten ze dit wel zeggen? Zouden ze echt niets geweten hebben van de Jodenvervolging, die op bevel van Adolf Hitler geschiedde?

Beste Spreeuw,

Over dit onderwerp zijn sinds de bevrijding in 1945 al heel wat discussies gevoerd en boeken over geschreven; en historici zijn er nog steeds niet uit.
Wil je er echt meer over weten, dan raad ik je het volgende boek aan: 'Wij weten niets van hun lot' van Bart van der Boom
Zie voor een recensie o.a. de volgende link: http://www.volkskrant.nl/wca_item/boeken_detail/453/207879/We-weten-niets-van-hun-lot.html

Als je het uit hebt, ga ik er graag over met je in discussie, want een boeiend thema blijft het!
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor moderngelovige » 17 jul 2014 09:02

* Dat was een grote uitglijder van kardinaal Simonis, maar da,s het onderwerp hier niet.
Kun je op zich een heel topic over volschrijven....

Hier ook wat inzicht in deze historie:
http://www.isgeschiedenis.nl/historisch-misverstand/de-duitsers-wisten-niets-van-de-jodenvervolging/

Was je al eens in Auschwitz Spreeuw of andere forumleden?
Zo ja welke indruk heeft dit op jullie gemaakt.

Ik kom er nog wel op terug; de baas wacht op rond elven.

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor EdW » 17 jul 2014 09:30

EdW schreef:Wil je er echt meer over weten, dan raad ik je het volgende boek aan: 'Wij weten niets van hun lot' van Bart van der Boom

Ik realiseer me nu dat ik met mijn boektip iets te snel was, excuus. Dit boek gaat namelijk in op de vraag of Nederlanders wisten wat er gebeurde met de Joden die gedeporteerd werden; en niet de Duitsers.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor Boaz » 17 jul 2014 09:39

Was je al eens in Auschwitz Spreeuw of andere forumleden?
Zo ja welke indruk heeft dit op jullie gemaakt.


Ben in Buchenwald geweest, in kamp Westerbork en het Yad Vashem museum in Jerusalem.
Het Yad Vashem vond ik zeer indrukwekkend, van kamp Westerbork en Buchenwald is niet zo heel veel meer over maar wat er was vond ik schokkend.

Het gaat er bij mij niet in dat mensen zeiden dat ze het niet wisten, mensen die bij Buchenwald in de buurt woonden moeten het op z'n minst hebben geroken.. Soms willen mensen onwetend zijn.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 09:42

moderngelovige schreef:* Dat was een grote uitglijder van kardinaal Simonis, maar da,s het onderwerp hier niet.
Kun je op zich een heel topic over volschrijven....

Hier ook wat inzicht in deze historie:
http://www.isgeschiedenis.nl/historisch-misverstand/de-duitsers-wisten-niets-van-de-jodenvervolging/

Was je al eens in Auschwitz Spreeuw of andere forumleden?
Zo ja welke indruk heeft dit op jullie gemaakt.

Ik kom er nog wel op terug; de baas wacht op rond elven.


Bedankt voor de link, moderngelovige.
Ik ben zelf nooit in Auschwitz geweest, maar ik zou dat weleens willen doen. Ik ben wel geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog, de oorzaken en gevolgen ervan.

Als de "gewone" Duitsers werkelijk zwijgzaam hebben ingestemd met de vervolging en vermoording van het Joodse volk, dan is dat wel zeer aangrijpend. Waren zij zo verblind dat ze Hitlers ideeën overnamen omdat het uitkomst zou bieden tegen de economische crisis? En wat hebben de Joden hiermee te maken? Waarom krijgen zij de schuld? En waarom stem je in met de Jodenvervolging, terwijl je hier wel degelijk vanaf wist en ook kon weten dat Joden hier totaal geen schuld in hebben?

Zeer aangrijpend!

Faramir

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor Faramir » 17 jul 2014 10:06

Waar kies jij voor?

Het openlijk uitspreken tegen een (sterk/vaag) gerucht van een groot onrecht met daarbij de grote waarschijnlijkheid dat je ergens voorgoed verdwijnt dan wel standrechtelijk geëxecuteerd wordt en misschien ook nog wel wat van je familieleden. Of kies je er dan voor om je mond maar te houden?

De ervaring met bijvoorbeeld zinloos geweld op straat, en dat is iets wat je gewoon met eigen ogen ziet, is dat mensen het negeren uit angst zelf schade op te lopen.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wir haben es nicht gewußt

Berichtdoor Arco » 17 jul 2014 10:34

"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 123 gasten