Wat is, de Ziel, van een mens

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor MoesTuin » 08 jul 2014 08:42

Wat is, de Ziel, van een mens?
Wat houdt dit precies in.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor ineke-kitty » 08 jul 2014 10:34

De mens WERD een levende ziel, wat betekent dat de mens een ziel IS.
Dat de Bijbel termen kent als "mijn ziel" , wil zeggen dat de Bijbel erover spreekt alsof een mens een ziel heeft. Dan is dat niet een theologisch probleem, maar een puur taalkundige aangelegenheid.
Als ik zeg: "mijn wezen" , dan betekent dat niet dat ik een wezen HEB, maar het betekent dat ik het zelf BEN.
Mijn ziel = ik en mijn geest = ook ik. Het is precies hetzelfde. Alleen zit er een verschil tussen ziel en geest.
Wat een ziel is, blijkt in het eerste vers waar ziel genoemd wordt , Genesis 2:7: "... alzo werd de mens tot een levende ziel".
De mens is dus een ziel en een ziel is de mens.

Bron: Bijbelstudie "Geest, Ziel en Lichaam" .
www.vlichthus.nl

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor EdW » 08 jul 2014 10:37

Inderdaad, ik denk dat de ziel ons diepste 'zijn' is.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor mealybug » 08 jul 2014 11:01

1 Thessalonicensen 5 : 23,24: “En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onze Heere Jezus Christus. Hij, Die u roept, is getrouw, Die het ook doen zal.”

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor Boerin » 08 jul 2014 11:14

De ziel is de verbinding tussen het lichaam en de geest, emoties etc., de geest is waarmee je God aanbidt en wat instant heilig wordt bij de wedergeboorte.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor ineke-kitty » 08 jul 2014 11:57

De mens is EEN geheel.
Het probleem is, dat men zegt: " een mens bestaat uit geest, ziel en lichaam".
We komen daarop, omdat we in feite in het Nederlands geen andere woorden hebben om de mens aan te duiden.
Als we zeggen: "de mens is geest, ziel en lichaam," dan zeggen we dat zo, omdat onze taal niets anders toestaat. Dat is een taalkundige stelling, maar het heeft met de Bijbelse gedachte rondom de mens niet zo erg veel te maken.
Dat leert de Bijbel ook nergens.
De mens is een eenheid.
De mens is EEN geheel. Voor degenen die zeggen: "Ja, maar er staat toch in de Bijbel dat de mens geest, ziel en lichaam is", is de vraag: Waar staat dat?
Ik heb nog nooit een ander antwoord gekregen dan 1 Thess. 5:23.
het enige andere antwoord dat ik kreeg was: " Dat weet ik niet".
Men zegt wel wat, maar men weet niet waar het vandaan komt. Dat is het probleem.
Maar ik zeg u dat de uitdrukking "geest, ziel en lichaam" uit dit vers komt.
Ook heb ik nooit een ander vers gevonden.
Bijbelstudie is in de eerste plaats de bestudering van delen van de Schrift in hu context; in het verband waarin het gezegd wordt.
Ik heb in de Bijbel niet EEN Schriftgedeelte gevonden dat spreekt over de mens in zijn totaliteit en dat een verhandeling houdt over wat geest, ziel en lichaam eigenlijk voor dingen zijn, en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
De enige tekst, die die drie begrippen samen genoemd worden is in dit vers.
En het eigenaardige is, dat dit vers dan het tegenovergestelde zegt als wat wij dikwijls denken of wat ik dikwijls gehoord heb.
Men zegt namelijk: " De mens bestaat uit drie delen: geest, ziel en lichaam" , maar als we dit vers lezen waar dit aan ontleend zou zijn, dan staat er precies het tegenovergestelde.
Er staat niet dat de mens uit drie losse onderdelen bestaat, maar er staat dat de mens EEN geheel is.

1 Thess. 5:23: "En de God des vredes..." [ vrede wil zeggen dat er geen tegenstellingen meer zijn, geen verdeeldheid]. Vrede spreekt dus over EENHEID. En de God wordt hier genoemd de God des vredes, omdat het te maken heeft met wat Hij volgens ditzelfde vers zou doen.
Hij wordt namelijk geacht ons, de mens, de gelovige, onberispelijk te bewaren.
Hij kan dat, omdat Hij de God des vredes is. Hij is juist de God Die tegenstellingen met elkaar verbindt, Die eenheid tot stand brengt. Strikt genomen kan het hele werk van Christus worden samengevat in deze uitdrukking: "eenheid" of de uitdrukking "vrede".
Wat God doet is in Christus de wereld met Zich verzoenen, d.w.z. dat dingen die verdeeld zijn, EEN gemaakt worden.
Dat dingen, die van elkaar gescheiden [= dood] waren, weer met elkaar verbonden worden.
"De God des vredes [= eenheid] Zelf [ God Zelf, niemand anders].
Dus ook maar EEN] heilige u" [ heiligen = heel maken, EEN maken].
"De God des vredes heilige u geheel en al". God heiligt niet een lichaam of een ziel of een geest, maar God reinigt de gelovige GEHEEL en AL.
Dus: "Hij heilige u geheel en al".
"Geheel en al" is ook een vaste uitdrukking in het Nederlands; het is twee keer hetzelfde.
"Al" is hetzelfde als "heel". Alles bij elkaar als eenheid.

Bron: Bijbelstudie "Geest, Ziel en Lichaam".
Niet EEN onderdeel, maar de HELE mens.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor Boerin » 08 jul 2014 12:47

Andrew Wommack heeft er een goed boek over: Geest, ziel en lichaam. http://www.vergadering.nu/wommack/womma ... -deel1.htm
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor naamloos » 08 jul 2014 12:57

ineke-kitty schreef:De mens is EEN geheel. Voor degenen die zeggen: "Ja, maar er staat toch in de Bijbel dat de mens geest, ziel en lichaam is", is de vraag: Waar staat dat?
Ik heb nog nooit een ander antwoord gekregen dan 1 Thess. 5:23.
het enige andere antwoord dat ik kreeg was: " Dat weet ik niet".
Vooruit dan, hier heb je er nog 1: Heb. 4:12 Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor Boerin » 08 jul 2014 13:34

naamloos schreef:Vooruit dan, hier heb je er nog 1: Heb. 4:12 Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.

En David die zijn ziel opdracht geeft blij te zijn en niet teneder te liggen. Of Paulus: Ik (zijn geest) tuchtig mijn lichaam en houdt het in bedwang. Het is wel een drieëenheid overigens. Daarbij als iemands lichaam dood gaat leeft ie nog steeds.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor naamloos » 08 jul 2014 13:47

Ziel en geest moet wel onderscheiden zijn want voor de mens is wedergeboren is hij geestelijk dood, maar het is duidelijk dat zijn ziel nooit dood was.
En dieren hebben geen geest maar ze bestaan ook niet alleen uit een lichaam, dus hebben ze een soort van ziel. (als ik dat zo noemen mag)
Boerin schreef:Andrew Wommack heeft er een goed boek over: Geest, ziel en lichaam. http://www.vergadering.nu/wommack/womma ... -deel1.htm
Ja dat heb ik ook gelezen :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor ineke-kitty » 08 jul 2014 13:56

naamloos: "..... en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest"

Leuk geprobeerd, maar dan zal je toch eerst moeten weten wat het verschil is tussen "ziel" en "geest" , voordat je een tekst aanhaalt die niets te maken heeft met "wat de ziel van de mens" nu precies betekent.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor naamloos » 08 jul 2014 14:31

ineke-kitty schreef:naamloos: "..... en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest"

Leuk geprobeerd, maar dan zal je toch eerst moeten weten wat het verschil is tussen "ziel" en "geest" , voordat je een tekst aanhaalt die niets te maken heeft met "wat de ziel van de mens" nu precies betekent.
Nah ja zeg, geef ik je een ander antwoord dan ''ik weet het niet'' is het weer niet goed.

Met onze geest kunnen we God kennen. Geen kennen met je verstand, maar kennen in de zin van een relatie met hem hebben.
God zei tegen Adam ' op de dag dat je daarvan eet, zult u zeker sterven'.
En hij stierf op die dag, geestelijk stierf hij want hij kende God niet meer, was los van God.
Bij de wedergeboorte wordt de geest weer levend: Het eeuwige leven is dat zij u kennen, de enige ware God, en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus.

Iemand die God kent is niet bang voor hem, die weet dat hij liefde is. Alleen met je ziel kun je bang voor hem zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor Boerin » 08 jul 2014 14:44

http://www.watchmannee.nl/boeken/Geeste ... tuk01.html:
Het is door het fysieke lichaam, dat de mens in contact komt met de materiële wereld. Daaruitvolgend mogen we het lichaam bestempelen als dat deel, dat ons wereld-bewustzijn geeft. De ziel bevat het intellect, dat ons helpt in de tegenwoordige staat van bestaan en tevens de emoties die voortkomen uit de zintuigen. Daar de ziel tot het eigen “zelf” van de mens behoort en zijn persoonlijkheid openbaart, wordt zij dat deel genoemd, dat ons zelf-bewustzijn geeft. De geest is dat deel waarmee we gemeenschap hebben met God en alleen hierdoor kunnen we Hem begrijpen en aanbidden. Omdat hij ons bewust maakt van onze relatie met God, wordt de geest het element van Gods-bewustzijn genoemd. God woont in de geest, het zelf woont in de ziel, terwijl de zintuigen in het lichaam wonen.
Zoals reeds vermeld, is de ziel de ontmoetingsplaats van geest en lichaam want zij zijn verweven met elkaar. Door zijn geest heeft de mens omgang met de geestelijke wereld en met de Geest van God. De geest ontvangt de kracht en het leven van het geestelijk rijk en geeft er ook uitdrukking aan. Door zijn lichaam is de mens in contact met de voelbare buitenwereld, terwijl het beïnvloedt, en beïnvloed wordt. De ziel staat tussen deze twee werelden en behoort toch tot beide. Zij is verbonden met de geestelijke wereld door de geest en met de materiële wereld door het lichaam. Zij is ook in het bezit van de macht van een vrije wil en is dientengevolge in staat om uit haar omgeving te kiezen. De geest kan niet direct het lichaam besturen. Hij heeft een tussenpersoon nodig en die tussenpersoon is de ziel die ontstaan is doordat de geest in aanraking kwam met het lichaam. De ziel staat daarom tussen de geest en het lichaam, terwijl zij die beiden samenbindt. De geest kan het lichaam onderwerpen door de ziel als tussenpersoon, zodat het God zal gehoorzamen; gelijkerwijs kan het lichaam door de ziel de geest verleiden de wereld lief te hebben.

De ziel, het “orgaan” van onze persoonlijkheid, is samengesteld uit verstand, wil en emotie. Het lijkt alsof de ziel de bedenker van alle actie is, want het lichaam volgt haar leiding. Echter, vóór de val van de mens werd de ziel, ondanks zijn vele acti-viteiten, bestuurd door de geest. En dit is de volgorde die God nog steeds wil: eerst de geest, dan de ziel en op de laatste plaats het lichaam.

Oh, nog een tekst:
Ezechiel 36
26 een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor ineke-kitty » 08 jul 2014 14:50

naamloos

Zoals ik al geprobeerd heb duidelijk te maken, IS de mens een levende ziel, en heeft die niet gekregen.
De mens heeft "adem" [= roeach] gekregen en IS ziel [= nephesh] .
Maar ik ga daar verder niet over uitweiden, ik heb reeds verwezen naar de studie over dit thema.
Het begrip "ziel" heeft in de Bijbel een andere betekenis dan in de Nederlandse omgangstaal.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor xsidd » 08 jul 2014 15:12

@Moestuin

Naar wat ik weet is de ziel van de mens, wie hij of zij is.

Dus in evenbeeld met je lichaam, heb je ook een geest die er zo uit ziet, als jou. Die zit in je lichaam normaal gesproken, maar door de dood gaat hij uit je lichaam.

Na de dood is er geen tijd meer, en is keuzes maken onmogelijk. Ik weet dit uit ervaring.

God is ZO goed geweest, om me terug te halen, van waar ik geweest ben.

Ik hoop dat je er iets aan mag hebben!

Groet.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten