Berichtdoor ineke-kitty » 08 jul 2014 11:57
De mens is EEN geheel.
Het probleem is, dat men zegt: " een mens bestaat uit geest, ziel en lichaam".
We komen daarop, omdat we in feite in het Nederlands geen andere woorden hebben om de mens aan te duiden.
Als we zeggen: "de mens is geest, ziel en lichaam," dan zeggen we dat zo, omdat onze taal niets anders toestaat. Dat is een taalkundige stelling, maar het heeft met de Bijbelse gedachte rondom de mens niet zo erg veel te maken.
Dat leert de Bijbel ook nergens.
De mens is een eenheid.
De mens is EEN geheel. Voor degenen die zeggen: "Ja, maar er staat toch in de Bijbel dat de mens geest, ziel en lichaam is", is de vraag: Waar staat dat?
Ik heb nog nooit een ander antwoord gekregen dan 1 Thess. 5:23.
het enige andere antwoord dat ik kreeg was: " Dat weet ik niet".
Men zegt wel wat, maar men weet niet waar het vandaan komt. Dat is het probleem.
Maar ik zeg u dat de uitdrukking "geest, ziel en lichaam" uit dit vers komt.
Ook heb ik nooit een ander vers gevonden.
Bijbelstudie is in de eerste plaats de bestudering van delen van de Schrift in hu context; in het verband waarin het gezegd wordt.
Ik heb in de Bijbel niet EEN Schriftgedeelte gevonden dat spreekt over de mens in zijn totaliteit en dat een verhandeling houdt over wat geest, ziel en lichaam eigenlijk voor dingen zijn, en hoe ze zich tot elkaar verhouden.
De enige tekst, die die drie begrippen samen genoemd worden is in dit vers.
En het eigenaardige is, dat dit vers dan het tegenovergestelde zegt als wat wij dikwijls denken of wat ik dikwijls gehoord heb.
Men zegt namelijk: " De mens bestaat uit drie delen: geest, ziel en lichaam" , maar als we dit vers lezen waar dit aan ontleend zou zijn, dan staat er precies het tegenovergestelde.
Er staat niet dat de mens uit drie losse onderdelen bestaat, maar er staat dat de mens EEN geheel is.
1 Thess. 5:23: "En de God des vredes..." [ vrede wil zeggen dat er geen tegenstellingen meer zijn, geen verdeeldheid]. Vrede spreekt dus over EENHEID. En de God wordt hier genoemd de God des vredes, omdat het te maken heeft met wat Hij volgens ditzelfde vers zou doen.
Hij wordt namelijk geacht ons, de mens, de gelovige, onberispelijk te bewaren.
Hij kan dat, omdat Hij de God des vredes is. Hij is juist de God Die tegenstellingen met elkaar verbindt, Die eenheid tot stand brengt. Strikt genomen kan het hele werk van Christus worden samengevat in deze uitdrukking: "eenheid" of de uitdrukking "vrede".
Wat God doet is in Christus de wereld met Zich verzoenen, d.w.z. dat dingen die verdeeld zijn, EEN gemaakt worden.
Dat dingen, die van elkaar gescheiden [= dood] waren, weer met elkaar verbonden worden.
"De God des vredes [= eenheid] Zelf [ God Zelf, niemand anders].
Dus ook maar EEN] heilige u" [ heiligen = heel maken, EEN maken].
"De God des vredes heilige u geheel en al". God heiligt niet een lichaam of een ziel of een geest, maar God reinigt de gelovige GEHEEL en AL.
Dus: "Hij heilige u geheel en al".
"Geheel en al" is ook een vaste uitdrukking in het Nederlands; het is twee keer hetzelfde.
"Al" is hetzelfde als "heel". Alles bij elkaar als eenheid.
Bron: Bijbelstudie "Geest, Ziel en Lichaam".
Niet EEN onderdeel, maar de HELE mens.