Wat is, de Ziel, van een mens

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor krid » 09 jul 2016 16:54

rotterdam schreef:Levende zielen = levende wezens


Mooi. En, nu de "geest".
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor xsidd » 09 jul 2016 17:32

@Johan39

Dat de mens het intelligentste wezen op aarde is betekend niet dat het ook meer waarde heeft.


Je adviseert om minder in de Bijbel te lezen, maar ik adviseer jou om juist in de Bijbel te lezen.;) Dan had je waarschijnlijk ook geweten dat de Heere Jezus zegt, u gaat vele musjes te boven!! Met andere woorden.. De mens heeft zeker WEL meer waarde dan de dieren in Gods Ogen. Ook al zijn de dieren natuurlijk ook heel veel waard!!!

Lukas 12 vers 2 (HS)
Ja, ook de haren van uw hoofd zijn alle geteld. Wees dan niet bevreesd: u gaat veel musjes te boven.

@Krid

Zou je kunnen denken dat de mens geest is, maar een lichaam heeft en een ziel heeft, waarbij de ziel emoties, etc. bevat?
De mens zelf is geen geest, maar er zit wel een levensgeest in de mens. Als de mens leeft tenminste. Ik geloof tot nu toe dat je een ziel(innerlijk), en een lichaam(uiterlijk) hebt. Wel word naar mijn mening, het woord “geest”gebruikt in de Bijbel om een mens te duiden, maar ook het woord “ziel” word daarvoor gebruikt.

Een dier heeft wellicht ook een ziel,
Naar wat ik weet, hebben dieren inderdaad ook een ziel! Deutrenomium 12 vers 22 en 23 (HS)
22 Maar dan moet u het eten zoals een gazelle en een hert gegeten wordt; de onreine en de reine mogen het beiden eten.
23 Alleen, houd eraan vast GEEN BLOED te eten, want het bloed IS de ziel, en u mag niet, samen met het vlees, ook de ziel eten.

Even over de tekst die je citeert.

En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.
Kan het woord oprechte geest in deze zin/zinsopbouw inhouden, dat het iemand betreft die met een oprecht hart/gemoed/geweten handeld, en wandeld? Zo intrepeteer ik deze woorden, over een geheel oprechte geest. Maar ik kan er ook naast zitten, en als dat zo is, sta ik er open voor om mijn visie aan te passen.

En over de onderstaande tekst.

En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!
Wat is de grondtekst voor het woord "zielen" in deze tekst? Want ik ben van mening dat er in de SV, wel vaker het woord "ziel/zielen" werd gebruikt, om aan te duiden dat het om mensen of dieren zou gaan. Een voorbeeld.

Er staat in Exodus 1 vers 5 (SV) Al de zielen nu, die uit Jakobs heup voortgekomen zijn, waren zeventig zielen; doch Jozef was in Egypte.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor Johan100 » 31 jul 2016 20:35

MoesTuin schreef:Wat is, de Ziel, van een mens?
Wat houdt dit precies in.


Ik denk (ik doe een poging): Wij mensen bestaan uit ziel, lichaam en geest.
Lichaam is een omhulsel, stoffelijk en dus materieel. We hebben een geest, maar zijn het niet.
Geest is onstoffelijk en onzichtbaar, dus immaterieel. De ziel maakt wel deel uit van zowel het lichaam als de geest (geest en ziel wordt tezamen ook wel ons hart genoemd, de kern). We hebben een geest. De Bijbel zegt dat mensen die de Heilige Geest hebben geestelijk levend zijn en geestelijk een relatie met God hebben en wie niet de Heilige Geest hebben geestelijk dood zijn.
De ziel is o.a. ons innerlijk, onze emotie en onze gevoelens, ons karakter, de ziel zondigt. enz.
In genesis staat dat God de adem (geest) in Adam zijn neus blies en toen werd de mens een levende ziel.
Ziel wil o.a. zeggen 'leven'.
Hier zie je dus lichaam en geest bij elkaar komen en dan spreken we van een ziel.
Geest slaat dus op het niet-materiële, waaronder de ziel
en de ziel slaat zowel op het materiële als op het niet-materiële.

Wij hebben een geest, maar God is Geest en heeft ook karaktereigenschappen. Wij zijn oorspronkelijk naar Zijn beeld gemaakt.
We kunnen 4 soorten geest onderscheiden: Gods Geest, de geest van de mensen (allen dezelfde geest), de geest van de dieren (allen dezelfde geest) en de geest van de duivelen.

Pred.3:21: Wie merkt dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde?

Joh.3:8: De wind blaast, waarheen hij wil,...alzo is het met ieder die uit de Geest geboren is.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Wat is, de Ziel, van een mens

Berichtdoor bernard 3 » 01 aug 2016 08:28

MoesTuin schreef:Wat is, de Ziel, van een mens?
Wat houdt dit precies in.


Het antwoord van de Bijbel op je vraag is zeer eenvoudig
En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. (Genesis 2:7 Staten Vert ))
Toen formeerde de Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus; alzo werd de mens tot een levend wezen.(Genesis2:7 NGB
Uit bovenstaande blijkt dat de uitdrukking ”levende “ziel juist hetzelfde betekend als de uitdrukking “ levend wezen”. En dat dit “ levend wezen” / “levende ziel” ontstaan is uit de samenvoeging van twee onbewuste componenten namelijk stof en levensadem ( ook levensenergie genoemd)
Verder blijkt ook uit Gods Woord dat deze levende ziel terug kan ontbonden worden in zijn onbewuste bestanddelen en dit wordt dan sterven (of dood zijn ) genoemd.

“Zie, alle zielen zijn van Mij, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van Mij; de ziel die zondigt, die zal sterven.Ezechiël 18:4)
“En weest niet bevreesd voor hen, die wel het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven(doden ) in de hel.(Matt 10:28)

Als we dus de Bijbel als standaard nemen blijkt dan ook dat je oorspronkelijke vraag feitelijk overbodig alsook onlogisch is. Want deze vraag suggereert het feit alsof de mens een ziel heeft. Maar de Bijbel stelt daartegenover het feit dat de Mens geen een ziel heeft maar een ziel IS . Die daarbij ook nog sterfelijk is of mat andere woorden terug kan ontbonden worden in haar oorspronkelijke onbewuste componenten, wat dan ook betekent dat er IN de dood geen bewustzijn meer is van een zogenaamde onsterfelijk overblijfsel ( soms ziel of geest genoemd.

Wat de Bijbel wel leert is dat er NA de dood weer een opstanding of her-samenvoeging van de oorspronkelijke onbewuste componenten zal gebeuren bij de terugkomst van Christus.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 44 gasten