Majiem schreef:Ik heb een vraag over reïncarnatie. Als ik me niet ernstig vergis kun je ook als dier terugkomen, als je je wel erg slecht hebt gedragen..Nu zat ik laatst te denken; als ik echt geloofde dat mijn overleden dierbare als spin/mug teruggekomen was, had ik er eerlijk gezegd nog geen moeite mee om de spin/mug dood te slaan, misschien nog wel minder...Hopen dat hij een goed leven heeft geleid en als iets beters terugkomt zou ik denken..
Is dat een heel vreemde redenering?
Bedankt voor je vraag.
Reïncarnatie roept veel vragen op; dat is niet vreemd, want het is een concept wat hier in het westen weinig historie heeft. Ik ben er zelf ook nog totaal niet over uit wat ik er nu mee aanmoet. Aan de andere kant is het eigenlijk ook niet echt relevant voor mijn beleving. Ik bedoel, als er geen reïncarnatie-concept was in het Boeddhisme, was ik nog steeds Boeddhist.
Nu de vraag: waarom zou je een vlieg niet doodslaan als je denkt dat die dan reïncarneert als iets 'beters'? Is dat vreemd? Als je het me zo op de man af vraagt zeg ik ja, want waarom sla je je broer of zus of ouders niet dood als je denkt dat ze een goed leven hebben gehad? De mens is immers niet de 'top' van de Boeddhistische bestaansketen - er zijn levens die 'aangenamer' zijn, maar evengoed nog steeds tijdelijk.
Verder ga je ervanuit dat je door leed aan te richten, iets goeds kunt bereiken. Terwijl het hele fundament onder het Boeddhisme juist is om jezelf en anderen van leed te bevrijden.
Het verhaal gaat dat de Boeddha in een van zijn incarnaties zichzelf ooit heeft opgeofferd aan een nest hongerige tijgerwelpjes door zich door hen te laten opeten. Dat lijkt het totaal tegenovergestelde van de gedachte waarop jouw vraag is gestoeld.