Koopzondag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Koopzondag

Berichtdoor Dummy » 11 jul 2015 08:33

bernard 3 schreef:
Ja natuurlijk mag je als Christen knokken voor alles en nog wat ,maar gebruik dan ook logische argumenten die ter zake doen en geen niet relevante zaken anders verliest men totaal alle geloofwaardigheid. En in een discussie over de zondagsrust zijn argumenten zoals het al of niet christen zijn totaal niet relevant. Dit omdat de zondagsrust een menselijke instelling is en totaal niets te maken heeft noch met Christus, noch met zijn geboden noch met zijn leer.


Als er christenen zijn die er zo over denken dan is het nogal wat om gelijk maar te zeggen dat het al of niet christen zijn er totaal niet toedoet. Jouw redenatie is gebaseerd op basis van de gedachte dat in principe elke uitleg van de Bijbel een menselijke interpretatie is. Maar dat doet juist niet ter zake, want dat geldt namelijk ook voor alle andere mensen ook.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koopzondag

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2015 09:20

Inderdaad. Dummy, ik lees de Bijbeltekst dat we moeten rusten van vrijdagavond tot en met zaterdagavond. Maar waar in de Bijbel staat dat die absolute rustdag is overgegaan naar de zondag?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Koopzondag

Berichtdoor Dummy » 11 jul 2015 11:06

Dat is een ander punt, waar ik op zich best wil ingaan, maar dat gaat buiten dit topic lijkt me.
De reden doet er niet toe, maar het gebod wordt nu opgevolgd door de zondag ervoor te kiezen.
Op het moment dat het niet op zondag, maar op zaterdag is, dan heb je een andere dag, maar het principe blijft hetzelfde.

Yoshi

Re: Koopzondag

Berichtdoor Yoshi » 11 jul 2015 11:10

Een stukje traditie. Op zich vind ik de vrije zondag wel waardevol maar vanuit het oogpunt dat mensen gewoon wat rust nodig hebben. Een dag waarop de meeste mensen dan niets doen maakt dat wat makkelijker. Aan de andere kant moeten mensen ook zelf kunnen kiezen wanneer ze die rust nemen.

Voor wat betreft de koopzondag. Op zich niets op tegen behalve dan voor de kleine zelfstandige ondernemer die nu minder aan zijn rust toekomt.

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Koopzondag

Berichtdoor jaccootje85 » 13 jul 2015 05:51

Anoniem_89 schreef:Mocht tijd worden dat ze dat in Ede gingen invoeren. Nu Veenendaal nog


Waarom mocht dat tijd worden?
Ik vraag me echt nog steeds af waarom een koopzondag ingevoerd moet worden... Als je in 6 dagen geen tijd hebt om wat te eten in huis te halen voor een dag extra, dan plan je toch je tijd ietwat verkeerd.
En in Ede hebben ze nog een referendum gehouden, maar alle plannen waren al lang en breed rond. Gelukkig voor de buitendorpen blijven daar de winkels wel dicht. En gisteren was het ook loeidruk in Ede-Centrum, maar niet heus! Zo belangrijk is de openstelling dus voor de Edenaren... Die enkele keer dat het voor mij nodig was, dat ik wat vergeten was, even improviseren en je zet een ander maal op tafel. Mensen zijn niet creatief meer in het zoeken van oplossingen. Het moet allemaal hapklaar zijn...


Veenendaal zal waarschijnlijk nog wel ff duren.. Daar id de populatie refo's volgens mij iets groter dan in Ede
Szent az Úr

Anoniem_89

Re: Koopzondag

Berichtdoor Anoniem_89 » 13 jul 2015 08:08

jaccootje85 schreef:
Waarom mocht dat tijd worden?
Ik vraag me echt nog steeds af waarom een koopzondag ingevoerd moet worden... Als je in 6 dagen geen tijd hebt om wat te eten in huis te halen voor een dag extra, dan plan je toch je tijd ietwat verkeerd.
En in Ede hebben ze nog een referendum gehouden, maar alle plannen waren al lang en breed rond. Gelukkig voor de buitendorpen blijven daar de winkels wel dicht. En gisteren was het ook loeidruk in Ede-Centrum, maar niet heus! Zo belangrijk is de openstelling dus voor de Edenaren... Die enkele keer dat het voor mij nodig was, dat ik wat vergeten was, even improviseren en je zet een ander maal op tafel. Mensen zijn niet creatief meer in het zoeken van oplossingen. Het moet allemaal hapklaar zijn...


Veenendaal zal waarschijnlijk nog wel ff duren.. Daar id de populatie refo's volgens mij iets groter dan in Ede


Ik heb tijd genoeg hoor om boodschappen te gaan doen.
Het is lekker makkelijk om wat te halen als dat nodig is. Ik ben zo'n type dat haast iedere dag een keer langs de supermarkt gaat. Dat het rustig was hoeft niet te zeggen dat het altijd een overal rustig is. In het gehucht Amerongen was het vorige week zondag behoorlijk druk bij de Jumbo daar.

Daarnaast ben om creatief genoeg om overal wel wat van te maken dus..

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Koopzondag

Berichtdoor jaccootje85 » 13 jul 2015 10:07

Anoniem_89 schreef:
Ik heb tijd genoeg hoor om boodschappen te gaan doen.
Het is lekker makkelijk om wat te halen als dat nodig is. Ik ben zo'n type dat haast iedere dag een keer langs de supermarkt gaat. Dat het rustig was hoeft niet te zeggen dat het altijd een overal rustig is. In het gehucht Amerongen was het vorige week zondag behoorlijk druk bij de Jumbo daar.

Daarnaast ben om creatief genoeg om overal wel wat van te maken dus..


Ik ben altijd blij als ik de boodschappen in 1x kan doen! Pff...elke dag naar de supermarkt...ik moet er niet aan denken! Haha! Alleen voor babyvoeding moet ik nog wel eens terug, omdat de schappen vaak leeg zijn. Maar voor de rest haal ik alles in 1x. Ik kom nooit in Amerongen... Mij te ver voor boodschappen :wink: Ik rij er alleen doorheen als ik naar Wijk bij Duurstede ga :)
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Koopzondag

Berichtdoor Cathy » 13 jul 2015 12:35

Dummy schreef:Verder blijf ik het overeind houden dat ik vind dat het 4e gebod voor iedereen geldt………knip…..
Het is een uitholling van de mogelijkheid tot samenkomen als gemeente Gods als je een gemeenschappelijke sabbat om zeep helpt.

Ik denk dat je hier twee verschillende dingen benoemt. Een Bijbelse en een praktische
Bijbels gezien geldt het sabbatsgebod voor de joden en niet voor ons, de heidenen. Door de vervangingstheologie heeft men zich die strenge regels toegeëigend waardoor velen een hekel hebben/hadden aan de zondag; de dag waarop je niets mag.
Daar komen we nu langzamerhand op terug. We vieren op zondag de Opstandingsdag van onze Heiland en het is wel praktisch wanneer we dat gemeenschappelijk op dezelfde rust-dag blijven doen.
Er is niets mis mee om ons in te spannen dat zo te houden.
Kwestie van gezond verstand.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koopzondag

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2015 12:43

Dummy schreef:
Of je een dag de winkels open hebt of niet doet er in dit geval totaal niet toe.
Heb je die rust nodig of niet?
En: is er een dag van afzondering zoals de Bijbel zegt en hoever strekt die zich uit?

Even heel plat gezegd: Als jij vind dat je je een dag moet afzonderen en dat is op zaterdag, dan doe je het toch op zaterdag?
En als ik vind dat ik het op zondag moet doen dan doe ik het toch op zondag?

De hamvraag is: geldt dat gebod voor iedereen of niet?


Probleem is dat je dan wel heel selectief met de Bijbel omgaat. De Bijbel zegt: Je moet rusten. Dat neem je zo over. De Bijbel zegt: Dat doe je op de zaterdag. Maar dat neem je dan weer niet over. De Bijbel zegt ook: Op de sabbat mag je geen vuur maken. Niemand die dat overneemt. Mensen gaan dus zelf bepalen welk gedeelte ze fijn vinden en daar houden ze zich aan en wat niet zo in dat rijtje past, dat negeren ze gewoon. Of de rustdag is geen verplichting meer, of hij is dat wel. Geloof je dat de Bijbel dat zegt, dan moet je hem ook houden op de tijd die de Bijbel voorschrijft en onder de voorwaarden die de Bijbel noemt. Maar het vierde gebod aanhalen maar de rest van wat de wet zegt over de tijden van de sabbat en wat je dan wel en niet mag aan je laars lappen, dat snap ik niet zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Koopzondag

Berichtdoor bernard 3 » 13 jul 2015 14:56

marnix schreef: Probleem is dat je dan wel heel selectief met de Bijbel omgaat. De Bijbel zegt: Je moet rusten. Dat neem je zo over. De Bijbel zegt: Dat doe je op de zaterdag. Maar dat neem je dan weer niet over. De Bijbel zegt ook: Op de sabbat mag je geen vuur maken. Niemand die dat overneemt. Mensen gaan dus zelf bepalen welk gedeelte ze fijn vinden en daar houden ze zich aan en wat niet zo in dat rijtje past, dat negeren ze gewoon. Of de rustdag is geen verplichting meer, of hij is dat wel. Geloof je dat de Bijbel dat zegt, dan moet je hem ook houden op de tijd die de Bijbel voorschrijft en onder de voorwaarden die de Bijbel noemt. Maar het vierde gebod aanhalen maar de rest van wat de wet zegt over de tijden van de sabbat en wat je dan wel en niet mag aan je laars lappen, dat snap ik niet zo.



Het probleem is in feite dat men, zoals Jezus zei tot de Farizeeën, oren heeft om te oren en ogen om te zien maar geen hart heeft om gewillig te zijn en Gods voorschriften te volgen. Zodoende wordt de Bijbel beschouwd als een buffettafel waar men enkel datgene neemt wat men graag heeft en de rest zodanig aanpast en "vertaalt" dat het in het eigen straatje past.

Men gaat hier voortdurend de zondagsrust gaan vergelijken met of gelijkstellen aan het vierde gebod uit de Bijbel. Zonder er ook maar een ogenblik bij stil te staan dat het ontstaan van de zondagsviering en de zondagsrust een menselijke instelling en traditie is die totaal niets van doen heeft met het vierde gebod.

De zondag is een katholieke instelling en de aanspraak ervan kan slechts op katholieke beginselen verdedigd worden…Van het begin tot het einde van de H.Schrift is er geen enkele tekst, die recht geeft om de wekelijkse openbare eredienst te verplaatsen van de laatste dag van de week naar de eerste
( the Catholic Press, Sydny, Australie, 1900)

“God gaf eenvoudig weg Zijn ( de Rooms-katholieke) kerk de macht om welke dag of dagen dan ook apart te stellen. Zij beoordeelt welke dagen geschikt zijn als heilige dagen. De kerk koos de zondag, de eerste dag van de week en in de loop van de tijd voegde zij andere heilige dagen toe” (Vincent J . Kelly, Forbidden Sunday and Feast-day Occupations p2 )

“Wij hebben de zevende dag naar de eerste verplaatst, van zaterdag naar zondag , op het gezag van de ene heilige , katholieke apostolische kerk van Christus
(Bishop Symour, Waarom wij de zondag houden ) ((Episcopale kerk

Ook worden hier woorden en betekenissen in verband met de sabbat zodanig door elkaar gehaspeld en teksten uit hun verband gerukt, zodat ze passen in de vooropgestelde ideeën en men Gods Woord hierbij mooi aan de kant kan zetten.

Men benoemd onder andere het vierde gebod als“ de Joodse Sabbat” zonder dat men rekening houdt met het feit dat het woord “sabbat “ op zich geen tijdsbepaling is. Maar wel een omstandigheid en een houding of attitude inhoud. Het is in feite een geheiligde samenkomst en daarom kende het Jodendom dan ook verschillende tijdstippen (dagen van de week) waarop deze samenkomst plaatsvond en als Sabbat bestempeld werd.

Het vierde Gebod is een TIJDSBEPALING namelijk DE ZEVENDE DAG waarop de volgeling van Christus dient samen te komen ( te sabbatten) . Dit met de bedoeling om de schepping en de Schepper te gedenken alsook Hem als Verlosser te aanbidden en te eren.
Het vierde gebod staat zodoende dan ook op zichzelf omdat het verwijst naar de zevende dag bij het begin der schepping en heeft op zichzelf dan ook niets te maken met de vele sabbatten die aan de Joden door Mozes werden voorgeschreven.
Het vierde gebod te negeren en af te doen als Joods of OT en niet meer van toepassing op vandaag, is dan ook één van de vele voorwendsels om de eigen traditie (s) in de plaats van Gods voorschriften te onderhouden.

Het probleem van De Koopzondag staat dan ook volledig los van zowel de Joodse Voorschriften om bepaalde tijdstippen als een Sabbat te vieren of van het Goddelijk gebod om op DE ZEVENDE dag te Sabbatten
De koopzondag is enkel en alleen te verdedigen (of te negeren) op basis van menselijke traditie gebaseerd op menselijke wetten .

Het is een goede zaak om de Presbyterianen, Baptisten, Methodisten en alle andere christenen er aan te herinneren dat de Bijbel hen nergens steunt in hun houden van de zondag.De zondag is een instelling van de Rooms-Katholieke kerk, en diegenen die deze dag vieren , houden een gebod van de Rooms-Katholieke kerk.
Priest Brady, in an address, reported in the Elizabeth N.J. News, 18 maart 1903

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2015 15:49

Arco schreef:
Klopt, maar als de Sjabbat wordt genoemd alsof de zondag is, of dat de Sjabbat zou hebben afgedaan, ja dat reageer ik toch even.

Als we onze cultuur omzetten in een joodse en dus de zevendagsadventisten worden, kunnen we daarover discussiëren.
Nu gaat het over de eerste dag, de zondag, waarop wij gewend zijn naar de kerk te gaan.
God beval om die dag te heiligen.
Dat de wereld hier geen boodschap aan heeft, is allang bekend.
Maar dat sommige christenen hier eveneens geen boodschap aan hebben en met een tekst uit de Bijbel dit principe om zeep te helpen, dat is pas erg.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Koopzondag

Berichtdoor Arco » 13 jul 2015 16:03

Chaya schreef:God beval om die dag te heiligen.


Dit is onjuist. Gen. 2:3: "En God heeft den zevenden dag gezegend, en dien geheiligd; omdat Hij op denzelven gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk God geschapen had, om te volmaken."

Een rustdag hebben, dat is een grote zegen. Daarom ben ik voorstander van een rustdag. Maar ik ben ook voorstander van de rustdag die God aangegeven heeft. Want dan hoef ik niet te luisteren naar wat andere mensen zeggen, maar alleen wat Hij van mij vraagt. Nu is de rustdag door Hem gegeven absoluut geen last, eerder een lust. Vandaar dat ik uitzie naar de rustdag.

Maar moet die rustdag de niet-gelovigen opgelegd worden? En waarom zou de overheid moeten bepalen wanneer winkels open gaan of niet?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koopzondag

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2015 16:05

Chaya, het is wel degelijk van belang of de zondag het zelfde is als de Sabbat. God heeft namelijk nergens besloten om de zondag te heiligen. Als je Bijbels wil aantonen dat de zondag geheiligd is zoals de sabbat moet je mijns inziens ook Bijbels kunnen aantonen dat de zondag in plaats van de zaterdag is gekomen op Gods bevel. Je kan niet stellen dat God de zondag heeft geheiligd als God nergens in de Bijbel zegt: Vanaf nu niet meer op zaterdag maar op zondag de heilige dag.

Arco, dat de sabbat voor Israel was lees je in Deuteronomium 5:

12 Neem de sabbat in acht, zoals de HEER, uw God, u heeft geboden; het is een heilige dag. 13 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 14 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw runderen, uw ezels en al uw andere dieren, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen; want uw slaaf en slavin moeten evengoed rusten als u. 15 Bedenk dat u zelf slaaf was in Egypte totdat de HEER, uw God, u met sterke hand en opgeheven arm bevrijdde. Daarom heeft hij u opgedragen de sabbat te houden.
Laatst gewijzigd door Marnix op 14 jul 2015 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Koopzondag

Berichtdoor bernard 3 » 13 jul 2015 16:33

Marnix schreef:Nee Chaya,

Het is wel degelijk van belang of de zondag het zelfde is als de Sabbat. God heeft namelijk nergens besloten om de zondag te heiligen. Als je Bijbels wil aantonen dat de zondag geheiligd is zoals de sabbat moet je mijns inziens ook Bijbels kunnen aantonen dat de zondag in plaats van de zaterdag is gekomen op Gods bevel. Je kan niet stellen dat God de zondag heeft geheiligd als God nergens in de Bijbel zegt: Vanaf nu niet meer op zaterdag maar op zondag de heilige dag.

Arco, dat de sabbat voor Israel was lees je in Deuteronomium 5:

12 Neem de sabbat in acht, zoals de HEER, uw God, u heeft geboden; het is een heilige dag. 13 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 14 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw runderen, uw ezels en al uw andere dieren, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen; want uw slaaf en slavin moeten evengoed rusten als u. 15 Bedenk dat u zelf slaaf was in Egypte totdat de HEER, uw God, u met sterke hand en opgeheven arm bevrijdde. Daarom heeft hij u opgedragen de sabbat te houden.



Neen Marnix, niet het samenkomen (het sabbatten ) maar wel HET TIJDSTIP van het samenkomen, namelijk DE ZEVENDE Dag staat in deze tekst centraal. Want op andere plaatsen zal je vinden dat er andere (verplichtte) samenkomsten waren, bijvoorbeeld met betrekking tot de grote verzoendag, die zij ook moesten onderhouden en dus ook als sabbatten benoemd werden.

En het is niet omdat God iets oplegt aan de Joden dat dit daarom exclusief voor hen bestemd was. Want ook andere geboden die Hij hen oplegde waren niet exclusief voor hen ( denk aan het misbruik van zijn naam of het aanbidden van beelden) en waren voor elke mens dus ook voor hen die zowel vóór als na de Joden leefden.

Geen enkele van Gods eigenhandig geschreven TIEN geboden zijn exclusief bestemd voor één of ander volk of gemeenschap maar gelden voor alle mensen in alle tijden.
Het is dan ook onzinnig om een menselijke instelling als de KOOPZONDAG te verbinden aan één van deze geboden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koopzondag

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2015 09:08

Bernard3 schreef:Neen Marnix, niet het samenkomen (het sabbatten ) maar wel HET TIJDSTIP van het samenkomen, namelijk DE ZEVENDE Dag staat in deze tekst centraal. Want op andere plaatsen zal je vinden dat er andere (verplichtte) samenkomsten waren, bijvoorbeeld met betrekking tot de grote verzoendag, die zij ook moesten onderhouden en dus ook als sabbatten benoemd werden.


Als je zo'n tekst bekijkt moet je kijken naar wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Dan zie ik een duidelijk koppeling tussen de sabbatsrust en de slavernij uit Egypte van het volk Israel in het "wie" en "waarom". Net als bij andere feestdagen die aan het volk Israel werden opgelegd maar die wij niet hoeven te houden omdat ze specifiek voor het volk Israel waren.

En het is niet omdat God iets oplegt aan de Joden dat dit daarom exclusief voor hen bestemd was. Want ook andere geboden die Hij hen oplegde waren niet exclusief voor hen ( denk aan het misbruik van zijn naam of het aanbidden van beelden) en waren voor elke mens dus ook voor hen die zowel vóór als na de Joden leefden.


Voor een deel klopt dat. Voor een deel ook niet. Ga maar eens in de wet kijken, daar staan tal van wetten die helemaal niet gehouden hoeven te worden door niet-Joden. Offerwetten, spijswetten, reinheidswetten. Als protestanten zijn we er heel goed in om op een of andere manier een onderscheid te maken tussen de 10 geboden en de rest van de wet (10 geboden zijn voor sommigen heilig en worden wekelijks opgelegd terwijl de rest van het wetboek volkomen wordt genegeerd). Het is op zijn minst opmerkelijk te noemen dat je in het nieuwe testament, na de evangeliën niets meer leest over de sabbat als rustdag, behalve dat we elkaar op dat punt niet moeten veroordelen in wat we doen. Moet je indenken dat Paulus zoiets zou schrijven over afgodendienst, of overspel, of moord. Het maakt niet uit wat je doet, als je het maar voor God doet. Maar op het gebied van de sabbat zegt hij dat wel.

Geen enkele van Gods eigenhandig geschreven TIEN geboden zijn exclusief bestemd voor één of ander volk of gemeenschap maar gelden voor alle mensen in alle tijden.
Het is dan ook onzinnig om een menselijke instelling als de KOOPZONDAG te verbinden aan één van deze geboden.


Dat betwijfel ik. De Bijbel lijkt wat anders te leren. Anders was men op zaterdag als gemeente samen blijven komen en had Paulus niet geschreven dat we elkaar niets voor moeten schrijven op het gebied van de sabbat. Dan had hij de sabbat gewoon voorgeschreven zoals in de 10 geboden wordt gedaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 25 gasten