Koopzondag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Koopzondag

Berichtdoor Dummy » 22 jul 2015 12:50

Marnix schreef:
Probleem is dat je dan wel heel selectief met de Bijbel omgaat. De Bijbel zegt: Je moet rusten. Dat neem je zo over. De Bijbel zegt: Dat doe je op de zaterdag. Maar dat neem je dan weer niet over. De Bijbel zegt ook: Op de sabbat mag je geen vuur maken. Niemand die dat overneemt. Mensen gaan dus zelf bepalen welk gedeelte ze fijn vinden en daar houden ze zich aan en wat niet zo in dat rijtje past, dat negeren ze gewoon. Of de rustdag is geen verplichting meer, of hij is dat wel. Geloof je dat de Bijbel dat zegt, dan moet je hem ook houden op de tijd die de Bijbel voorschrijft en onder de voorwaarden die de Bijbel noemt. Maar het vierde gebod aanhalen maar de rest van wat de wet zegt over de tijden van de sabbat en wat je dan wel en niet mag aan je laars lappen, dat snap ik niet zo.


Waar zegt de Bijbel dat dat op zaterdag behoort? Besnijden doe ik nu ook niet meer, daar is de doop voor in de plaats gekomen. De discipelen kozen de zondag in plaats van de zaterdag. Dat is zo gebleven, ik zie niet in, waarom dat terug moet. Het idee van de sabbat is het rusten van het werk. Laten we dat alsjeblieft helder houden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koopzondag

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2015 13:12

Van mij hoeft dat ook niet terug. Mijn punt was dat dat wel iets zegt over de positie van het vierde gebod anno nu als er nergens in de Bijbel de opdracht wordt gegeven de rustdag naar de zondag te verplaatsen. Dat de discipelen dat wel deden bevestigt alleen maar dat het vierde gebod niet meer letterlijk uit de wet kan worden overgenomen. Dat is ook de reden dat ik er geen moeite meer mee heb om een vuur te maken op de zondag of om iets te kopen als ik daar zin in heb of dat nodig heb. Komt in de praktijk niet zo vaak voor maar als ik op zondag aan het fietsen ben en ik heb zin in een ijsje haal ik die gewoon. Als mensen dan met het vierde gebod aankomen is het goed om bovenstaande te bedenken. Het vierde gebod gaat over een andere tijd en een andere dag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Koopzondag

Berichtdoor Mortlach » 22 jul 2015 13:15

Marnix schreef:Van mij hoeft dat ook niet terug. Mijn punt was dat dat wel iets zegt over de positie van het vierde gebod anno nu als er nergens in de Bijbel de opdracht wordt gegeven de rustdag naar de zondag te verplaatsen. Dat de discipelen dat wel deden bevestigt alleen maar dat het vierde gebod niet meer letterlijk uit de wet kan worden overgenomen. Dat is ook de reden dat ik er geen moeite meer mee heb om een vuur te maken op de zondag of om iets te kopen als ik daar zin in heb of dat nodig heb. Komt in de praktijk niet zo vaak voor maar als ik op zondag aan het fietsen ben en ik heb zin in een ijsje haal ik die gewoon. Als mensen dan met het vierde gebod aankomen is het goed om bovenstaande te bedenken. Het vierde gebod gaat over een andere tijd en een andere dag.


Het grappige van dit soort zaterdag/zondag-discussies vind ik altijd dat we het wel over een God hebben waarvan iedereen het eens is dat Hij boven/buiten onze tijdstroom staat. In dat licht gezien vind ik het gekibbel over welke dag de 'juiste' is bijzonder vreemd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Koopzondag

Berichtdoor Dummy » 22 jul 2015 13:19

Mortlach schreef:Het grappige van dit soort zaterdag/zondag-discussies vind ik altijd dat we het wel over een God hebben waarvan iedereen het eens is dat Hij boven/buiten onze tijdstroom staat. In dat licht gezien vind ik het gekibbel over welke dag de 'juiste' is bijzonder vreemd.


En in dat licht houd ik het dus bij de basis van het gebod: de instelling van een rustdag. De dag zelf wordt namelijk niet aangegeven in het gebod.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koopzondag

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2015 13:28

Mortlach schreef:


Het grappige van dit soort zaterdag/zondag-discussies vind ik altijd dat we het wel over een God hebben waarvan iedereen het eens is dat Hij boven/buiten onze tijdstroom staat. In dat licht gezien vind ik het gekibbel over welke dag de 'juiste' is bijzonder vreemd.[/quote]

Tja, die regels zijn ook niet voor God bedacht maar voor mensen, en die staan niet boven / buiten de tijd. De sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 22 jul 2015 14:20

Mortlach schreef:
Het grappige van dit soort zaterdag/zondag-discussies vind ik altijd dat we het wel over een God hebben waarvan iedereen het eens is dat Hij boven/buiten onze tijdstroom staat. In dat licht gezien vind ik het gekibbel over welke dag de 'juiste' is bijzonder vreemd.

Dat is het ook.
In onze samenleving hebben we nu eenmaal de zondag als "rustdag", dat is al eeuwen zo.
Een groep christenen vindt dit niet Bijbels, omdat het niet de 7e dag is, maar in de kerk horen we dat ook niet!
De dominee zegt dat: we zijn samengekomen op deze eerste dag van de week. Dus het is absoluut niet zo dat christenen de zondag tot 7e dag hebben gebombardeerd.
Toen alles nog echt zondag was, hadden we ook de beleving van de rustdag, tegenwoordig is dat noch op zaterdag, noch op zondag het geval.
Wat is het nu om een groep christenen te mobiliseren om dan op zaterdag de kerkdiensten te beleggen?
In de grote steden en stadscentra zit je dan helemaal niet goed, met al die winkelende mensen en feestelijkheden, zoals een braderie, speciale dag, die vaak op zaterdag worden belegd.
Op zondag heb je soms nog enigszins het gevoel dat het een aparte dag is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koopzondag

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2015 19:08

Maandag lijkt me dan beter.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koopzondag

Berichtdoor Marnix » 23 jul 2015 08:22

Ik vind zondag ook wel prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Anoniem_89

Re: Koopzondag

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 dec 2015 11:56

Van mij mag de winkel ook wel open op zondag.
Ik en mijn vrouw werken maar drie dagen per week. Dus rustdagen zat. :wink:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 04 dec 2015 14:03

Dat advies is in een klein dorp nog wel te geven, dat is overzichtelijk.
Maar in een middelgrote en grote stad weet je vaak echt niet wie er nu wel of niet meedoen met de zondagsopening.

Ik zou dan naar een supermarkt in een biblebelt dorp moeten, want elke super is op zondag open in de hele regio.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koopzondag

Berichtdoor mohamed » 05 dec 2015 00:47

Ik vind het wel fijn dat de winkels op zondag open zijn, met name voor de mensen die op andere dagen niet aan winkelen toekomen. Mooi toch dat het dan kan op zondag? Dat laten we een handvol refo's niet tegenhouden.

Yoshi

Re: Koopzondag

Berichtdoor Yoshi » 05 dec 2015 10:46

mohamed schreef:Ik vind het wel fijn dat de winkels op zondag open zijn, met name voor de mensen die op andere dagen niet aan winkelen toekomen. Mooi toch dat het dan kan op zondag? Dat laten we een handvol refo's niet tegenhouden.

Ik vind koopzondag zo nu en dan ook wel fijn.Hier is het zo dat de winkels een keer of 17 per jaar op zondag open zijn en dat vind ik meer dan genoeg. Uiteindelijk gaan mensen toch niet meer uitgeven en zo hou je de kleine zelfstandige ook te vriend. De grote ketens willen wel elke zondag open, maar een kleine zelfstandige kan/wil dat gewoon niet volhouden. De supermarkten zijn wel elke zondag open en dat is ideaal.

Ik heb de CU burgemeester die we hier hebben overigens nog nooit commentaar horen geven op de regeling zoals die nu is. :)

mohamed

Re: Koopzondag

Berichtdoor mohamed » 05 dec 2015 11:48

mohamed schreef:Ik vind het wel fijn dat de winkels op zondag open zijn, met name voor de mensen die op andere dagen niet aan winkelen toekomen. Mooi toch dat het dan kan op zondag? Dat laten we een handvol refo's niet tegenhouden.

Yoshi schreef:Ik vind koopzondag zo nu en dan ook wel fijn.Hier is het zo dat de winkels een keer of 17 per jaar op zondag open zijn en dat vind ik meer dan genoeg. Uiteindelijk gaan mensen toch niet meer uitgeven en zo hou je de kleine zelfstandige ook te vriend. De grote ketens willen wel elke zondag open, maar een kleine zelfstandige kan/wil dat gewoon niet volhouden. De supermarkten zijn wel elke zondag open en dat is ideaal.

Lijkt me ook ideaal dat de supermarkten zondags open zijn, hier in mijn gereformeerde dorp zijn ze daar voorlopig nog niet aan toe.
Yoshi schreef:Ik heb de CU burgemeester die we hier hebben overigens nog nooit commentaar horen geven op de regeling zoals die nu is. :)

Misschien ook maar beter. :lol:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 25 nov 2017 12:05

Opmerkelijk bericht in het RD:
Het Poolse parlement heeft vrijdag een wetsvoorstel goedgekeurd om winkels gefaseerd op zondag dicht te houden. In 2020 moet de winkelsluiting op zondag volledig zijn.
Van 1 maart tot eind 2018 mogen winkels alleen op de eerste en de laatste zondag van de maand geopend zijn, in 2019 alleen op de laatste zondag van de maand en vanaf 2020 op geen enkele zondag meer.

Misschien komen er uitzonderingen voor zondagen vlak voor feestdagen zoals Kerst. Onlinewinkels, bakkerijen en bloemisten mogen wel open blijven.

Het voorstel komt van vakbonden, die willen dat werknemers meer tijd kunnen doorbrengen met hun gezinnen. Het plan viel in goede aarde bij de regerende Partij voor Recht en Gerechtigheid (PiS), die staat voor conservatieve en rooms-katholieke waarden. De regering ligt vanwege andere hervormingen onder vuur in de EU.

Zou het hier ook nog eens zover komen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten