Koopzondag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Koopzondag

Berichtdoor Ayla » 07 mei 2014 13:37

schelpje3 schreef:Je kunt beter zeggen: men denkt misschien wel te veel in termen MOETEN en MOGEN.
Maar het gaat daar niet om m.i., het gaat erom waar je hart naar uitgaat.
Winkelen op zondag, om de lege tijd te vullen en zo de ander een vrije dag te misgunnen?
Naar een sportwedstrijd?
Het gaat elders over een nabij leven. Dat is geen benauwd leven, vol met regels en ge- en verboden. Dat is een vreugdevol leven en heb je geen behoefte aan allerlei opvullingen.


Exact! Dat is wat ik bedoel, een leven met Hem tot eer van Hem, niet uit angst maar uit dankbaarheid en liefde... Dat het voor altijd zondag mag zijn!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 13:44

Ik zit net in het AD te lezen, van een zondag ergens in de regio Rijnmond:
Bij *** zijn 4 klanten en bij de K.....is het eveneens stil.
Wellicht 5 of 6 mensen verlaten de zaak, zonder iets gekocht te hebben.
Dhr. v.d. R weet wel waar het aan ligt. "Alles is veranderd. Vroeger waren wij open op de eerste zondag met de R in de maand en op 3 feestdagen, dat werkte."
Nu niet meer.
Ook in zijn zaak bijna geen klanten te vinden. "Ik ben open uit collegialiteit, we zijn een familiebedrijf. Ach, ik hou bijna geen tijd meer voor mezelf over. Nee, ik moet het niet hebben van de koopzondagen."

tot zover..
Vooral de zin: "In zo'n beetje elk gat gaan winkels open op de dag des heeres.
Misschien moet ik de betreffende journalist maar eens een mailtje sturen, hoe deze dag wel heet. Er stond ook een fout in de kop van het artikel.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Koopzondag

Berichtdoor Wilsophie » 07 mei 2014 13:53

Volgens mij is er onderscheid tussen het begrip "winkelen" om de "lege tijd" op te vullen, want wie bepaalt wat voor de ander een lege tijd is.
En noodgedwongen wat boodschappen doen. Men vult weer zoals gebruikelijk de tijdsindeling voor de ander in. En maar roepen "ben ik mijn broeders hoeder".

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Koopzondag

Berichtdoor Wilsophie » 07 mei 2014 13:55

Ik was onlangs in België en na de ochtenddienst konden we heerlijk vers brood kopen en wat lekkers bij de koffie.
Zou de Heer dat nu echt niet goed vinden, die de discipelen laat tegen de sabbath op pad stuurde voor wat brood? Dat geloof je toch zelf niet?

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Koopzondag

Berichtdoor hubert » 08 mei 2014 17:08

Wilsophie schreef:Ik was onlangs in België en na de ochtenddienst konden we heerlijk vers brood kopen en wat lekkers bij de koffie.
Zou de Heer dat nu echt niet goed vinden, die de discipelen laat tegen de sabbath op pad stuurde voor wat brood? Dat geloof je toch zelf niet?


Natuurlijk gelooft niemand dat!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 26 jun 2015 12:27

Ik zag een opmerking op twitter, vond hem wel opmerkelijk:
Duitsland kent geen koopzondag, economisch gaat het daar beter dan Nederland. (opmerking CDA discussie Ede).

Heeft het één met het ander te maken?
Ik denk dat een koopzondag de omzet niet meer laat stijgen, mensen kopen maar één keer een bank of tafel, eender welke dag dat is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koopzondag

Berichtdoor StillAwake » 26 jun 2015 12:38

Chaya schreef:Ik zag een opmerking op twitter, vond hem wel opmerkelijk:
Duitsland kent geen koopzondag, economisch gaat het daar beter dan Nederland. (opmerking CDA discussie Ede).

Heeft het één met het ander te maken?
Ik denk dat een koopzondag de omzet niet meer laat stijgen, mensen kopen maar één keer een bank of tafel, eender welke dag dat is.

Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat mensen echt significant meer gaan uitgeven als ze een de langer de tijd hebben om dat te doen.
Wellicht in toeristische plaatsen (en in de horeca), maar zaken als de weekboodschappen, meubilair en kleding worden echt niet nodiger van een koopzondag...

Of de economische bloei van Duitsland daarmee te maken heeft is maar zeer de vraag.
Persoonlijk heb ik meer het idee a de Duitse welvaart (voor een deel van de bevolking) juist samenhangt met het ontbreken van een minimumloon...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Koopzondag

Berichtdoor krid » 26 jun 2015 13:11

Spreeuw schreef:Mijn vraag is: mag je als christen op zondag winkelen?


Mag ik die vraag beantwoorden met een tegenvraag:

Wil je als Christen zeven dagen per week meedoen aan de 24-uurs economie?
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Koopzondag

Berichtdoor johannes1 » 26 jun 2015 13:53

Chaya schreef:Ik zag een opmerking op twitter, vond hem wel opmerkelijk:
Duitsland kent geen koopzondag, economisch gaat het daar beter dan Nederland. (opmerking CDA discussie Ede).

Heeft het één met het ander te maken?
Ik denk dat een koopzondag de omzet niet meer laat stijgen, mensen kopen maar één keer een bank of tafel, eender welke dag dat is.

Mijn opa (had vroeger een kruidenierszaak) zei altijd als je het in 6 dagen niet kan verdienen, dan kan je dat in 7 dagen ook niet. En zo is het wel.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 26 jun 2015 15:51

johannes1 schreef:Mijn opa (had vroeger een kruidenierszaak) zei altijd als je het in 6 dagen niet kan verdienen, dan kan je dat in 7 dagen ook niet. En zo is het wel.

Precies, wijze opa.
Mijn opoe had een winkeltje en het was heel gewoon dat je tot 10 uur open was op zaterdagavond, vertelde ze.
En menigmaal klingelde het winkelbelletje dan nog.
Ze was zo blij toen de winkeltijdenwet werd ingevoerd. Toen mocht ze om 5 uur smiddags dicht.
Dan de winkel schoonmaken en alles opruimen en was ze ook pas om 10 uur klaar.
Voor veel winkeliers houdt het echt niet op vlak na sluitingstijd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

asm

Re: Koopzondag

Berichtdoor asm » 27 jun 2015 07:34

Mijn ouders zeiden hetzelfde over de zondag open. Nu werk ik zelf ook in een winkel en verbaas me altijd weer over de omzetten van die dag.
Persoonlijk hoef ik gelukkig niet te werken.
Ik vinx ook dat naast dat zondag een rustdag is, ik niet mee wil doen met 7 dagen open. Filiaalbedrijven zetten wel iemand in, maar de kleine zelfstandige heeft zo helemaal geen rust meer. Plus kantoren/overheid werken vaak maar 5 dagen en verwachten van ons als winkels wel 7 dagen..

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Koopzondag

Berichtdoor janneke7337 » 29 jun 2015 10:00

StillAwake schreef:Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat mensen echt significant meer gaan uitgeven als ze een de langer de tijd hebben om dat te doen.
Wellicht in toeristische plaatsen (en in de horeca), maar zaken als de weekboodschappen, meubilair en kleding worden echt niet nodiger van een koopzondag....

Precies, ik denk zelfs dat het tot gevolg kan hebben dat er minder omzet is.
Stel een winkelier gaat niet open op zondag, dan zal hij minder omzet kunnen hebben omdat enkele mensen die anders doordeweeks bij hem kopen, nu op zondag gaan winkelen en hun waar niet bij deze winkelier kunnen kopen, dus kopen ze het ergens anders.
Maar stel dat de winkelier wel op zondag open gaat, kan hij doordeweeks wat omzet verliezen, en deze zondag alsnog binnenhalen, echter is het percentage op zondag zo laag dat de kosten van openstelling op zondag meer zijn dan de opbrengst.

Per definitie minder omzet dus. Dit zou kunnen.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Koopzondag

Berichtdoor Katlheen » 29 jun 2015 13:15

Consumenten kunnen het geld inderdaad maar een keer uitgeven. Dus als jij op zondag je winkel liever niet open doet (en voor de kleine middenstander heel begrijpelijk), dan zal dat niet zoveel gevolgen voor je omzet hebben.
Als een andere ondernemer de winkel wel op zondag open wil doen, dan moeten ze hun gang maar gaan.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koopzondag

Berichtdoor StillAwake » 29 jun 2015 14:50

Katlheen schreef:Consumenten kunnen het geld inderdaad maar een keer uitgeven. Dus als jij op zondag je winkel liever niet open doet (en voor de kleine middenstander heel begrijpelijk), dan zal dat niet zoveel gevolgen voor je omzet hebben.
Als een andere ondernemer de winkel wel op zondag open wil doen, dan moeten ze hun gang maar gaan.

De ellende is alleen dat klanten die anders bij jou gekocht zouden hebben hun geld, wat ze zoals jij stelt maar éénmaal uit kunnen geven, bij jouw concurrent hebben achter gelaten.
Doordat sommige winkels wél open gaan verliezen de winkels die niet opengaan dus weldegelijk marktaandeel, en dus omzet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Koopzondag

Berichtdoor Boanerges » 29 jun 2015 16:02

StillAwake schreef:De ellende is alleen dat klanten die anders bij jou gekocht zouden hebben hun geld, wat ze zoals jij stelt maar éénmaal uit kunnen geven, bij jouw concurrent hebben achter gelaten.
Doordat sommige winkels wél open gaan verliezen de winkels die niet opengaan dus weldegelijk marktaandeel, en dus omzet.


Kijk, zo komen we ergens. Principes kosten dus geld. Door alle winkels op een bepaalde dag te sluiten moet deze pijn dus blijkbaar worden verzacht. De vraag is echter of het dan nog wel een principe is! Waarom zou je de overgrote meerderheid jouw wil op moeten leggen?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten