Koopzondag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Koopzondag

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2015 15:36

Ik heb ooit eens onafgebroken 22 dagen van 12 uur aan een stuk moeten maken (+3 uur forenzen). Daarna voel je precies waarom die rustdagen toch ook wel belangrijk zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Anoniem_89

Re: Koopzondag

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 jul 2015 17:52

Waarom zou je zoiets doen Mortlach?
Een oude werkgever vroeg mij eens 96 uur in een week te maken. +3 uur reistijd per dag.
Vakantie gepland en doorgegeven, akkoord gekregen, maar men weigerde mij op vakantie te laten gaan :?

Dikke doei, ontslag genomen

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koopzondag

Berichtdoor StillAwake » 08 jul 2015 07:00

Mortlach schreef:Ik heb ooit eens onafgebroken 22 dagen van 12 uur aan een stuk moeten maken (+3 uur forenzen). Daarna voel je precies waarom die rustdagen toch ook wel belangrijk zijn.

Aan boord is dat forenzen niet nodig, als dat er ook nog eens bij komt wordt het echt heel zwaar.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koopzondag

Berichtdoor StillAwake » 08 jul 2015 07:07

Anoniem_89 schreef:Waarom zou je zoiets doen Mortlach?
Een oude werkgever vroeg mij eens 96 uur in een week te maken. +3 uur reistijd per dag.
Vakantie gepland en doorgegeven, akkoord gekregen, maar men weigerde mij op vakantie te laten gaan :?

Dikke doei, ontslag genomen

Voor één week is dat wel te doen (ooit een keer 9 dagen achter elkaar tussen de 16 uur en 18 uur (zonder reistijd) gemaakt...)
Je bent na die week wél kapot, maar voldaan en blij met de vakantie die je daarna hebt.
Dat je je toegezegde vakantie niet krijgt heb ik ook wel eens gehad.
Het was al geboekt, ik kreeg de kosten van de annuleringsverzekering én van mijn werkgever terug :-oo.
Dan moet er wel echt iets aan de hand zijn natuurlijk (ik moest indertijd plotseling invallen voor een collega die acuut met hartfalen in het ziekenhuis terecht kwam).
Als het een fout in de planning was zou ik het ook niet accepteren overigens.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koopzondag

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2015 15:39

StillAwake schreef:Als je daadwerkelijk 7 dagen in de week werkt en dat al te lang volhoudt (ervaringsdeskundige) loop je op een dag een keer tegen een burnout op...
Maar of die rustdag de zondag moet zijn staat daar los van...


Af en toe rusten is goed, helemaal mee eens. Maar tja, boeren hebben doorgaans helemaal geen rustdag. De koeien moeten iedere dag gemolken worden, of wat dan ook. En ik denk niet dat dat de beroepsgroep is met het hoogste percentage burnouts. Het heeft dus ook sterk te maken met wat voor werk je doet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Koopzondag

Berichtdoor Katlheen » 09 jul 2015 15:57

In mijn vorige baan moest ik ook regelmatig 16 dagen non stop werken, met uitschieters naar 28 dagen non-stop. En dan begon mijn werkdag om 06.00 en eindigde die regelmatig pas om 23.00 uur. Maar ach, ik had er heel veel plezier in, dan voel je dat niet.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Koopzondag

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2015 20:09

Anoniem_89 schreef:Waarom zou je zoiets doen Mortlach?
Een oude werkgever vroeg mij eens 96 uur in een week te maken. +3 uur reistijd per dag.
Vakantie gepland en doorgegeven, akkoord gekregen, maar men weigerde mij op vakantie te laten gaan :?

Dikke doei, ontslag genomen


Tja, dat was het werk nu eenmaal. Ik was taaltester voor computerspellen voor playstation en in dit geval was er eenroject dat verkeerd was gemanaged en toen moest er ineens 2 maanden werk in 3 weken klaar zijn.

Het werk verder was geweldig leuk, alleen die pieken niet altijd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koopzondag

Berichtdoor ajl » 09 jul 2015 21:36

Die vergelijking klopt niet helemaal Marnix. Het maakt nogal uit of je van een werkgever de opdracht krijgt om zoveel uren te werken, omdat iets af moet en dat dit structureel gebeurt of dat een boer ook op zondag zijn koeien moet melken. Veel boeren houden na het melken gewoon een rustdag. Dan is het melken voor hen hetzelfde als voor veel ouders het verzorgen van hun kinderen op zondag. Mijn zondagen zijn nu met kinderen ook anders als toen ik de dag zelf kon indelen.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Koopzondag

Berichtdoor Boanerges » 09 jul 2015 23:47

ajl schreef:Die vergelijking klopt niet helemaal Marnix. Het maakt nogal uit of je van een werkgever de opdracht krijgt om zoveel uren te werken, omdat iets af moet en dat dit structureel gebeurt of dat een boer ook op zondag zijn koeien moet melken. Veel boeren houden na het melken gewoon een rustdag. Dan is het melken voor hen hetzelfde als voor veel ouders het verzorgen van hun kinderen op zondag. Mijn zondagen zijn nu met kinderen ook anders als toen ik de dag zelf kon indelen.


Weet jij hoeveel tijd het een boer kost om zonder robot, in de melkput twee keer per dag ongeveer 80-90 koeien te melken en te voeren?

Reken maar op 6-8 uur. Voor rusten blijft er dan niet veel over hoor!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2015 09:10

Marnix schreef:
Af en toe rusten is goed, helemaal mee eens. Maar tja, boeren hebben doorgaans helemaal geen rustdag. De koeien moeten iedere dag gemolken worden, of wat dan ook. En ik denk niet dat dat de beroepsgroep is met het hoogste percentage burnouts. Het heeft dus ook sterk te maken met wat voor werk je doet.

Er zijn uitzonderingen, werken van noodzakelijkheid (hulpdiensten, de boeren) en werken van barmhartigheid (behandelen van zieken, geboortes die plaatsvinden, maar ook het onderhouden en voeden van ons lichaam).
Een burn out krijg je niet van alleen hard of veel werken, maar door teveel stress van het werk, zodat de accu alleen maar leegloopt, zonder op te laden.
Risicofactoren zijn:
Hoge werkdruk.
Slechte werksfeer.
Beperkte controlemogelijkheden (zoals beslissen over vrije dagen en pauzes).
Lage beloning.

En dan is er ook nog sprake van een gevoeligheid hiervoor.

Ik las zonet dat in Ede nu ook de koopzondag wordt ingevoerd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Re: Koopzondag

Berichtdoor ahuibers » 10 jul 2015 14:08

Spreeuw schreef:In diverse plaatsen is het inmiddels sinds lange tijd gangbaar: koopzondagen. Ik ben het er niet mee eens. Toch ken ik ook christenen die op zondag winkelen, omdat ze dit een vorm van ontspanning vinden. Ik ben benieuwd naar jullie visie hierop.

Volgens mij strookt het niet met vierde gebod.

Exodus 20:8-9
8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt;
9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen;
10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.
(NBG'51)

Mijn vraag is: mag je als christen op zondag winkelen?


Ik ben tegen elke vorm van niet noodzakelijk werken op zondag.
Alle arbeid die je eenvoudig op een andere dag zou kunnen doen, als je de wil ervoor hebt, zou ik niet op zondag willen doen.
Ik ben dan ook tegen koopzondag.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koopzondag

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2015 14:32

Ik werk niet op zondag omdat ik niet hoef... en dan naar de kerk ga. Onder andere. Maar ik denk niet dat de onderbouwing van het vierde gebod daarop toe te passen is. Het vierde gebod gaat over de sabbat. Van vrijdagavond t/m zaterdagavond. Bovendien een dag waarop het ook niet toegestaan was om een vuur te maken. Om maar een voorbeeld te noemen. Als het vierde gebod het argument is lijkt het me goed om je daar ook aan te houden, en op de Bijbelse tijd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Koopzondag

Berichtdoor bernard 3 » 10 jul 2015 20:10

bernard 3 schreef:Ik begrijp niet hoe men hier steeds een al of niet koopzondag wil koppelen aan het al of niet Christen zijn of het al of niet christelijk handelen.
Een christen zou toch moeten weten dat zondagsrust, net als het vrijdaggebed, menselijke instellingen zijn en totaal niets met het christendom te maken hebben.
Het al of niet accepteren van een koopzondag is dan ook enkel en alleen gebonden aan ofwel bepaalde kerkelijke ofwel economische maatregelen of overwegingen.
Waaruit volgt dat alle voorgenoemde (bovenstaande) argumenten om een koopzondag te bespreken op basis van het al of niet christen zijn , kant noch wal raken.


stilawake schreef:Het is inderdaad een menselijke instelling, maar dat houdt niet in dat wij als christenen niet mogen "knokken" voor het behoud van de ons geboden ruimte.
Het valt me overigens wel op dat ik in Frankrijk veel refo's (op de laatste camping waar ik heb gestaan drie gezinnen) zie die tegen winkelen op zondag zijn, maar wél 's ochtends bij de bakker staan.
Principes zijn soms rekbaar...


Ja natuurlijk mag je als Christen knokken voor alles en nog wat ,maar gebruik dan ook logische argumenten die ter zake doen en geen niet relevante zaken anders verliest men totaal alle geloofwaardigheid. En in een discussie over de zondagsrust zijn argumenten zoals het al of niet christen zijn totaal niet relevant. Dit omdat de zondagsrust een menselijke instelling is en totaal niets te maken heeft noch met Christus, noch met zijn geboden noch met zijn leer.

Anoniem_89

Re: Koopzondag

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 jul 2015 00:44

Mocht tijd worden dat ze dat in Ede gingen invoeren. Nu Veenendaal nog

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Koopzondag

Berichtdoor Dummy » 11 jul 2015 08:26

Marnix schreef:Ik werk niet op zondag omdat ik niet hoef... en dan naar de kerk ga. Onder andere. Maar ik denk niet dat de onderbouwing van het vierde gebod daarop toe te passen is. Het vierde gebod gaat over de sabbat. Van vrijdagavond t/m zaterdagavond. Bovendien een dag waarop het ook niet toegestaan was om een vuur te maken. Om maar een voorbeeld te noemen. Als het vierde gebod het argument is lijkt het me goed om je daar ook aan te houden, en op de Bijbelse tijd.


Als je het punt van vuur gebruikt om je standpunt te verdedigen dan lijkt me dat nogal zwak. Gedenkt den sabbatdag, dat hele gebod, wijst op zijn minst op afzondering en het neerleggen van werk.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten