Koopzondag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Anoniem_89

Re: Koopzondag

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 mei 2014 13:55

mona schreef:...en de zegen gekregen. Die zegen krijg je niet in Duinrell, of als je uit blijft slapen.


Zal wel weer aan mij liggen, maar je kan elkaar toch ook zegenen?
Ik bedoel, daar hoeft toch geen dominee voor aanwezig te zijn? :roll:

schelpje3 schreef:Er zijn heel veel kerken die een doordeweekse dienst hebben. Op woensdag- of donderdagavond.
Daar kun je zo aanschuiven, meestal is het minder bezet dan op zondag.


Nooit van gehoord.. :o

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Koopzondag

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2014 14:01

Anoniem_89 schreef:
Zal wel weer aan mij liggen, maar je kan elkaar toch ook zegenen?
Ik bedoel, daar hoeft toch geen dominee voor aanwezig te zijn? :roll:


De protestanten zijn nog steeds een beetje rooms .... :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 14:06

Anoniem_89 schreef:
Nooit van gehoord.. :o

Zo wordt dit forum nog leerzaam. :mrgreen:

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Koopzondag

Berichtdoor mona » 06 mei 2014 14:32

schelpje3 schreef:Zo wordt dit forum nog leerzaam
mealybug schreef:De protestanten zijn nog steeds een beetje rooms ....
we nemen MB als leraar, hij weet altijd zo precies hoe het zit.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Koopzondag

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 14:37

Mortlach schreef:
Echt? Ik werk gewoon hoor, dus ik heb daar door de week over het algemeen echt geen tijd voor.
Gelukkig winkel ik gewoon online, ook op zondag :-)


Je bent niet de enige die werkt denk ik... :-) Je kan zaterdag toch ook winkelen?
Niet dat ik vind dat jij niet mag winkelen (en al was dat zo dan hoef je je er nog niks van aan te trekken:-P), ik leg gewoon uit hoe ik er tegen aan kijk.
(en ik weet dat jij je niet zoveel aantrekt van de zondagrust :lol: )


Alsof een uurtje kleren kopen uitsluit dat je met God bezig bent.


Nee, dat sluit het niet uit, maar ik denk dat het wel mooi is als je in ieder geval één dag helemaal
aan de Heere wil besteden. Dat is Hij toch wel waard?
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Koopzondag

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 14:43

Wim2600 schreef:
Enkel als we niet gaan werken... ik werk voltijds en ik vertrek naar m'n werk vóór de meeste winkels opengaan, en ik kom thuis nadat ze alweer gesloten zijn.

Blijft over: zaterdag en zondag om zowel de boodschappen te doen, als het overige 'winkelen' (kleren, boeken, enz.), als het huishouden (de was, de strijk, enzovoort...).

Dus heb ik de keuze: ofwel al het winkelen op zaterdag (wat sowieso de drukste en dus minst aangename winkeldag is) en het huishouden op zondag, ofwel het een beetje spreiden/verdelen over de twee. En dan kies ik liever voor het laatste... doordat we veel Turkse en Marokkaanse supermarktjes, bakkers, slagerijen en groentenwinkels in de buurt hebben is winkelen op zondag sowieso mogelijk. De gewone supermarkten zijn hier niet open op zondag, behalve geloof ik Albert Heijn in de voormiddag.

Van mij mogen de winkels dus gerust opengaan op zondag, en dan bijvoorbeeld ergens een sluitingsdag door de week nemen. Ik vraag me trouwens wel vaker af wie er van maandag tot vrijdag tijd heeft om door de stad te wandelen en te gaan shoppen... de meeste voltijds werkenden alvast niet.


Dat is een keuze die je maakt en daarin sta je uiteraard vrij, ik hou je niet tegen. :)
Toch denk ik dat juist als je zo een druk leven hebt het ook mooi is als je een dagje vrij houdt voor God. Het gaat mij ook niet zozeer om die vijf minuten winkelen om een brood te halen, maar dat het verschil tussen de zondag en alle overige dagen van de week steeds meer aan het vervagen is, heel erg zonde, helemaal als christenen daaraan meewerken. Misschien is het nu enkel boodschappen, straks is het de hele dag door de stad slenteren. Zo zonde van de dag die weggezet is voor de Heere.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 15:01

Ayla schreef: Zo zonde van de dag die weggezet is voor de Heere.

Zo zonde of....
ZONDE :?:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Koopzondag

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2014 15:24

Ayla schreef:Nee, dat sluit het niet uit, maar ik denk dat het wel mooi is als je in ieder geval één dag helemaal
aan de Heere wil besteden. Dat is Hij toch wel waard?


Het 'probleem' is dat er een tegenstelling wordt gecreëerd: OF je doet X, OF je besteedt je tijd aan de Heere. Terwijl je naar mijn mening ALLES tot ere van God kunt doen. Eten koken, wandelen, tijd doorbrengen met familie, dagje pretpark, benzine tanken, winkelen, alles*. Dat kost alleen wel moeite, want je moet heel erg in het moment zelf leven en je niet laten afleiden door het verleden of de toekomst.

Het lijkt mij persoonlijk veel behulpzamer elke dag met God bezig te zijn dan 1 dag 'verplicht' niets anders te mogen.

*alles, op zaken na die overduidelijk schadelijk zijn voor jezelf/je naasten, uiteraard.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Koopzondag

Berichtdoor hubert » 06 mei 2014 15:27

Mortlach
Het lijkt mij persoonlijk veel behulpzamer elke dag met God bezig te zijn dan 1 dag 'verplicht' niets anders te mogen.


Tsja, dat maak je de oud gereformeerden niet wijs!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 15:36

Bah, wat denigrerend.
Schaam je Hubert!

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Koopzondag

Berichtdoor hubert » 06 mei 2014 15:39

Jou toch ook niet Schelpje? Kom op zeg!!!
De opmerking van Mortlach is zeer ter zake!

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koopzondag

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 15:42

Mortlach schreef:Het 'probleem' is dat er een tegenstelling wordt gecreëerd: OF je doet X, OF je besteedt je tijd aan de Heere. Terwijl je naar mijn mening ALLES tot ere van God kunt doen. Eten koken, wandelen, tijd doorbrengen met familie, dagje pretpark, benzine tanken, winkelen, alles*. Dat kost alleen wel moeite, want je moet heel erg in het moment zelf leven en je niet laten afleiden door het verleden of de toekomst.

Het lijkt mij persoonlijk veel behulpzamer elke dag met God bezig te zijn dan 1 dag 'verplicht' niets anders te mogen.

*alles, op zaken na die overduidelijk schadelijk zijn voor jezelf/je naasten, uiteraard.

Volledig mee eens.
Ook werken, met je vrienden een biertje drinken, met je kinderen stoeien of met je gitaar in je eigen kamertje zitten kun je doen ter ere van je Schepper.
edit: zou je moeten doen ter ere van Hem.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 15:44

hubert schreef:Jou toch ook niet Schelpje? Kom op zeg!!!
De opmerking van Mortlach is zeer ter zake!

Deze opmerking van jou: Tsja, dat maak je de oud gereformeerden niet wijs! is beledigend jegens deze groep mensen.
Hoeveel o.g.g.ers ken jij?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Koopzondag

Berichtdoor mona » 06 mei 2014 15:45

Mortlach schreef:Het lijkt mij persoonlijk veel behulpzamer elke dag met God bezig te zijn dan 1 dag 'verplicht' niets anders te mogen.
hubert schreef:Tsja, dat maak je de oud gereformeerden niet wijs!
Ik snap werkelijk niet hoe jullie erbij komen dat je maar 1 dag in de week met God door moet brengen en de andere zes niet. Volgens mij is er geen christen die er zo over denkt. (behalve de oud gereformeerden volgens hubert).
Alle dagen van de week breng je met God door, wat je ook doet. Maar God heeft een rustdag ingesteld, nadat Hij zijn schepping voltooit had. Die dag heeft Hij geheiligd. En dat betekend dat die dag speciaal en apart gezet is. Hoe je die dag doorbrengt laat God helemaal over aan de mens zelf, als die dag maar speciaal voor Hem is.
Je kunt het dan hebben over oud gereformeerden, maar waarom je dit zegt is me volstrekt onduidelijk, misschien kan je dat inhoudelijk even toelichten, zou ik op prijs stellen.
Liever niet iets brullen vanuit je onderbuikgevoelens.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Koopzondag

Berichtdoor mona » 06 mei 2014 15:48

Mortlach schreef:Het lijkt mij persoonlijk veel behulpzamer elke dag met God bezig te zijn dan 1 dag 'verplicht' niets anders te mogen.
Deze ene dag is een heerlijke dag voor degene die alle andere dagen van de week ook met God bezig zijn!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten