Koopzondag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Koopzondag

Berichtdoor Wim2600 » 06 mei 2014 12:03

Ayla schreef:We kunnen al 6 dagen in de week winkelen


Enkel als we niet gaan werken... ik werk voltijds en ik vertrek naar m'n werk vóór de meeste winkels opengaan, en ik kom thuis nadat ze alweer gesloten zijn.

Blijft over: zaterdag en zondag om zowel de boodschappen te doen, als het overige 'winkelen' (kleren, boeken, enz.), als het huishouden (de was, de strijk, enzovoort...).

Dus heb ik de keuze: ofwel al het winkelen op zaterdag (wat sowieso de drukste en dus minst aangename winkeldag is) en het huishouden op zondag, ofwel het een beetje spreiden/verdelen over de twee. En dan kies ik liever voor het laatste... doordat we veel Turkse en Marokkaanse supermarktjes, bakkers, slagerijen en groentenwinkels in de buurt hebben is winkelen op zondag sowieso mogelijk. De gewone supermarkten zijn hier niet open op zondag, behalve geloof ik Albert Heijn in de voormiddag.

Van mij mogen de winkels dus gerust opengaan op zondag, en dan bijvoorbeeld ergens een sluitingsdag door de week nemen. Ik vraag me trouwens wel vaker af wie er van maandag tot vrijdag tijd heeft om door de stad te wandelen en te gaan shoppen... de meeste voltijds werkenden alvast niet.

Anoniem_89

Re: Koopzondag

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 mei 2014 12:17

Romeinen 14
5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Koopzondag

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2014 12:20

Anoniem_89 schreef:Romeinen 14
5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.

Jongen, dat kun je diuzend keer aanhalen, deze woorden uit de Bijbel, maar als je er op je 12de al in moet stampen dat de zondag de rustdag is in het kader van het 4de gebod (HC zondag 38), krijg je dat er nooit meer uit, lijkt het wel.
Ik heb de moed in ieder geval opgegeven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 12:31

mealybug schreef:Ik heb de moed in ieder geval opgegeven.

Was dat maar zo, in het herdenkingstopic dram je er ook gewoon over door. ](*,)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Koopzondag

Berichtdoor Arco » 06 mei 2014 12:36

mealybug schreef:Jongen, dat kun je diuzend keer aanhalen, deze woorden uit de Bijbel, maar als je er op je 12de al in moet stampen dat de zondag de rustdag is in het kader van het 4de gebod (HC zondag 38), krijg je dat er nooit meer uit, lijkt het wel.
Ik heb de moed in ieder geval opgegeven.


Dat kan zijn, maar de Sabbat (het vierde woord van de Tien Woorden) is weldegelijk een gift van God aan ons. Alleen we moeten niet elkaar aankijken op hoe wij wel of niet voor God leven. Alles wat jou bezighoudt met een ander mist de aandacht voor de Ander.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Anoniem_89

Re: Koopzondag

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 mei 2014 12:39

mealybug schreef:Jongen, dat kun je diuzend keer aanhalen, deze woorden uit de Bijbel, maar als je er op je 12de al in moet stampen dat de zondag de rustdag is in het kader van het 4de gebod (HC zondag 38), krijg je dat er nooit meer uit, lijkt het wel.
Ik heb de moed in ieder geval opgegeven.



Ergens heb je gelijk...
Er staat geschreven dat men 6 dagen kan werken en alles kan doen, en 7e dag rust moet houden..
Toch werken heel veel mensen 5 dagen of minder..
Dus ik zou niet weten waarom het dan per se op zondag moet zijn.
Ik zie de zaterdag als ik vrij zou zijn ook als rustdag, lekker relaxen en me eigen ding doen.
Dat anderen dan werken, daar kiezen ze vaak zelf voor.
Dat ik in mijn vorige baan alleen 's avonds en 's nachts moest werken daar kies ik ook zelf voor.
Niet altijd even leuk, maar het hoort erbij.

In sommige andere landen is het normaal dat je doordeweeks gewoon de kerk in kunt lopen om daar te bidden/zingen noem het maar op.
Dat in Nederland alleen zondags de kerk open is, vind ik erg jammer..

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Koopzondag

Berichtdoor mona » 06 mei 2014 12:42

StillAwake schreef:Ik snap die focus op een 24uurs economie niet zo, het wordt voornamelijk opgelegd door mensen die zelf vooral wél in het weekend vrij zijn.
Voor de mensen die vrij zijn in het weekend, moet er genoeg te doen zijn om zich te laten vermaken. (winkelen, pretpark, enz)
Wat betekent dat sommige mensen voor hen moeten werken.
Die mensen denken: lekker wat onregelmatigheidstoeslag opstrijken. Maar als alle dagen gelijk gaan worden, dan zijn de toeslagen als eerste verdwenen.
Trouwens dat zie je nu al. Veel ORT gaat pas in op zaterdagavond 20.00 u. Voorheen was dat op zaterdagochtend. Die trent gaat zich doorzetten, zodat alle dagen gelijk worden en de toeslagen eraf kunnen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Koopzondag

Berichtdoor mona » 06 mei 2014 12:51

Anoniem_89 schreef:Ik zie de zaterdag als ik vrij zou zijn ook als rustdag, lekker relaxen en me eigen ding doen.
Volgens mij is die rustdag (stel dat je hem op welke dag van de week dan ook houdt) bedoelt om met God door te brengen, en niet helemaal voor je eigen ding te doen. Nee, en dan bedoel ik niet dat God er alléén voor de rustdag is, en voor andere dagen niet. Daar hebben we het al in het topic zondag rustdag over gehad. In Genesis 2 staat dat God deze dag geheiligd heeft, en dat is voor mijn niet hetzelfde als je eigen ding doen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Re: Koopzondag

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 mei 2014 12:54

mona schreef:Volgens mij is die rustdag (stel dat je hem op welke dag van de week dan ook houdt) bedoelt om met God door te brengen, en niet helemaal voor je eigen ding te doen. Nee, en dan bedoel ik niet dat God er alléén voor de rustdag is, en voor andere dagen niet. Daar hebben we het al in het topic zondag rustdag over gehad. In Genesis 2 staat dat God deze dag geheiligd heeft, en dat is voor mijn niet hetzelfde als je eigen ding doen.


Nee dat begrijp ik..
Maar het hoeft toch niet per se zondag te zijn?

Ik zie gewoon in mijn eigen omgeving dat mensen op zondag naar de kerk gaan.
En voor de rest helemaal niets doen, ook niet met het geloof..

Tja, is dat dan een dag aan God wijden?
M.i. niet..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 13:01

Anoniem_89 schreef:Ergens heb je gelijk...
Er staat geschreven dat men 6 dagen kan werken en alles kan doen, en 7e dag rust moet houden..
Toch werken heel veel mensen 5 dagen of minder..
Dus ik zou niet weten waarom het dan per se op zondag moet zijn.
Ik zie de zaterdag als ik vrij zou zijn ook als rustdag, lekker relaxen en me eigen ding doen.
Dat anderen dan werken, daar kiezen ze vaak zelf voor.
Dat ik in mijn vorige baan alleen 's avonds en 's nachts moest werken daar kies ik ook zelf voor.
Niet altijd even leuk, maar het hoort erbij.

In sommige andere landen is het normaal dat je doordeweeks gewoon de kerk in kunt lopen om daar te bidden/zingen noem het maar op.
Dat in Nederland alleen zondags de kerk open is, vind ik erg jammer..

Er zijn heel veel kerken die een doordeweekse dienst hebben. Op woensdag- of donderdagavond.
Daar kun je zo aanschuiven, meestal is het minder bezet dan op zondag.
En hier en daar in het land, worden er zgn. Evangelisatiediensten of lezingen georganiseerd. Dat noemt men zo omdat dan het kerkverband niet strikt genomen hoeft te worden.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Koopzondag

Berichtdoor mona » 06 mei 2014 13:04

Anoniem_89 schreef:k zie gewoon in mijn eigen omgeving dat mensen op zondag naar de kerk gaan.
En voor de rest helemaal niets doen, ook niet met het geloof..

Tja, is dat dan een dag aan God wijden?
M.i. niet..
Nee, als je niets aan je geloof doet, heeft de zondag ook geen meerwaarde. Toch zie ik liever mensen op zondag naar de kerk gaan, dan naar een pretpark, of een winkelcentrum.
Dan hebben ze in iedergeval nog een preek gehoord, en de zegen gekregen. Die zegen krijg je niet in Duinrell, of als je uit blijft slapen.

Ik vind het echt jammer, dat het mooie van een collectieve rustdag zo losgelaten wordt. Er is veel voor gestreden voor deze dag.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Koopzondag

Berichtdoor Ruth2 » 06 mei 2014 13:07

schelpje3 schreef:Er zijn heel veel kerken die een doordeweekse dienst hebben. Op woensdag- of donderdagavond.
Daar kun je zo aanschuiven, meestal is het minder bezet dan op zondag.

.

Meestal alleen in zeer rechts reformatorische kerken, waar te weinig predikanten zijn om gewoon zondags voor te gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 13:08

Ruth2 schreef:Meestal alleen in zeer rechts reformatorische kerken, waar te weinig predikanten zijn om gewoon zondags voor te gaan.

Nee hoor Ruth, mits jij de GerGem onder zeer rechts indeelt? :wink:
Bij mijn zoon, mijn zusje, mijn vriendin, broers, allemaal verschillende gemeentes.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Koopzondag

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2014 13:33

Arco schreef:
Dat kan zijn, maar de Sabbat (het vierde woord van de Tien Woorden) is weldegelijk een gift van God aan ons. Alleen we moeten niet elkaar aankijken op hoe wij wel of niet voor God leven. Alles wat jou bezighoudt met een ander mist de aandacht voor de Ander.

Zeker een gift, maar aan Israel.
Voel je je toch aangesproken, hou dan de sabbat op de sabbat en niet een dag later.
8)
Zegt Jezus niet dat Hij heer is, ook van de sabbat?
Of zegt Hij dat Hij heer is van de eerste dag, de zondag?
Mijn Vader werkt iedere dag, zegt ij,
En de sabbat is er voor de mens, niet de mens voor de sabbat.

Een ander opleggen: niet mogen fietsen, zwemmen, buiten spelen, computeren of de krant lezen, is precies hetzelfde als waar Jezus de farizeers over terechtwees.

Of denk je werkelijk dat Jezus de zondag in gedachten had, toe Hij zei, Bidt dat uw vlucht niet valt in de winter of op de sabbat ?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Koopzondag

Berichtdoor Arco » 06 mei 2014 13:46

Volgens Romeinen 11:13-32 mogen wij deel worden van Israël. Dus ja, dan worden de beloften aan Israël ook de onze.

En ja, ik verlang steeds meer aan de Sabbat. Dat vergt een periode van verandering. Want vanaf mijn jeugd af aan is de zondag erin geprent. En ik, en mijn gezin, zijn dan de enige van de hele familie die de Sabbat houden.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marnix en 99 gasten