Koopzondag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Koopzondag

Berichtdoor Spreeuw » 05 mei 2014 13:16

Faramir schreef:Ik vind het spijtige vanuit de kleine/zelfstandig ondernemer gezien maar ik heb verder geen enkel bezwaar tegen een koopzondag. Vind het wel aangenaam dat het hier maandelijks is en maak er dan ook zo nu en dan gebruik van.


Maar vind je niet dat de koopzondag tegen het vierde gebod (van de Tien Geboden) ingaat?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Koopzondag

Berichtdoor rotterdam » 05 mei 2014 13:17

Spreeuw schreef:
Maar vind je niet dat de koopzondag tegen het vierde gebod (van de Tien Geboden) ingaat?


Nee- zie eerdere uitleg

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 05 mei 2014 13:28

EenVasteBurcht schreef:Gastvrijheid is ook een Bijbels principe. En als iemand onverwachts op zondag langskomt (wat, zoals ik eerder zei, maar sporadisch gebeurt) dan wil ik óók gastvrij zijn. Als ik er zelf achtr kom dat ik op zondag niks in huis heb eet ik wel een droge boterham of zo, voor mezelf is dat geen probleem. Maar wel voor gasten.

Sorry hoor maar ik vind dit zo'n flauwekulargument.
Hoe hebben mensen dat dit dan altijd gedaan?
Je haalt op vrijdag of zaterdag toch alle weekendboodschappen en wie heeft er nu geen vriezer(tje)?
En je hebt toch alle basisboodschappen altijd wel in huis, zoals rijst, pasta, aardappelen.
En mocht er iets in het rijtje benodigdheden missen, een keer bij de buren lenen? Of anders een keer improviseren.
De winkeliers die 7 dagen open zijn, hebben echt niet veel meer omzet.

Anoniem_89

Re: Koopzondag

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 mei 2014 14:53

schelpje3 schreef:Sorry hoor maar ik vind dit zo'n flauwekulargument.
Hoe hebben mensen dat dit dan altijd gedaan?
Je haalt op vrijdag of zaterdag toch alle weekendboodschappen en wie heeft er nu geen vriezer(tje)?
En je hebt toch alle basisboodschappen altijd wel in huis, zoals rijst, pasta, aardappelen.
En mocht er iets in het rijtje benodigdheden missen, een keer bij de buren lenen? Of anders een keer improviseren.
De winkeliers die 7 dagen open zijn, hebben echt niet veel meer omzet.


Hallo buurvrouw, mag ik een kopje suiker lenen. :schaterlach:
Als winkeliers niet veel meer omzet zouden hebben, dan zouden ze vast ook niet open zijn :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 05 mei 2014 15:00

Anoniem_89 schreef:
Hallo buurvrouw, mag ik een kopje suiker lenen. :schaterlach:
Als winkeliers niet veel meer omzet zouden hebben, dan zouden ze vast ook niet open zijn :)

Suiker is ook echt een eerste levensbehoefte, wanneer iemand komt eten. :roll:
Nee hoor, als je in 7 dagen 5 kilo aardappelen nodig hebt, en die koop je binnen 6 dagen, wordt de trek echt niet groter. Noch de behoefte.
Het is gewoon verveling. Lekker op zondagmiddag langs de winkels slenteren, kijken, kijken en niet of weinig kopen.
En het personeel dat graag ook een vrije zondag zou hebben, lekker zn dag afpakken voor een kilo suiker.

Faramir

Re: Koopzondag

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 15:05

Verveling? Wellicht voor een aantal maar voor veel mensen is het gemakkelijk en/of een stukje ontspanning.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koopzondag

Berichtdoor StillAwake » 05 mei 2014 15:15

schelpje3 schreef:Nee hoor, als je in 7 dagen 5 kilo aardappelen nodig hebt, en die koop je binnen 6 dagen, wordt de trek echt niet groter. Noch de behoefte.
Het is gewoon verveling. Lekker op zondagmiddag langs de winkels slenteren, kijken, kijken en niet of weinig kopen.
En het personeel dat graag ook een vrije zondag zou hebben, lekker zn dag afpakken voor een kilo suiker.

Eens met Schelpje!
Mensen gaan echt niet meer eten kopen als ze er een dag minder de tijd voor hebben, het wordt alleen op andere momenten gekocht.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Koopzondag

Berichtdoor Arco » 06 mei 2014 09:19

Anoniem_89 schreef:Hallo buurvrouw, mag ik een kopje suiker lenen. :schaterlach:
Als winkeliers niet veel meer omzet zouden hebben, dan zouden ze vast ook niet open zijn :)


Helaas is het omgekeerd. Winkeliers die niet zeven dagen in de week open gaan, terwijl anderen dat wel doen, lopen omzet mis.

Dus:
7 dagen open: dezelfde omzet, maar meer kosten (personeel moet ook voor die zevende dag betaald worden)
6 dagen open: minder omzet (uitgaande dat de andere winkeliers wel 7 dagen open gaan), maar dezelfde kosten

Tel uit je winst.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koopzondag

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 09:25

Arco schreef:Helaas is het omgekeerd. Winkeliers die niet zeven dagen in de week open gaan, terwijl anderen dat wel doen, lopen omzet mis.

Dus:
7 dagen open: dezelfde omzet, maar meer kosten (personeel moet ook voor die zevende dag betaald worden)
6 dagen open: minder omzet (uitgaande dat de andere winkeliers wel 7 dagen open gaan), maar dezelfde kosten

Tel uit je winst.

Dat geldt alleen in plaatsen waar winkels 7 dagen open zijn. In veel dorpen speelt dit helemaal niet.

Persoonlijk ben ik voor afschaffing van de zondagsopenstelling van winkels, zodat het probleem nergens meer optreedt. (Dat ben ik nu, maar dat was ik ook al ver vóór ik kennismaakte met het christendom'.
Ik snap die focus op een 24uurs economie niet zo, het wordt voornamelijk opgelegd door mensen die zelf vooral wél in het weekend vrij zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Koopzondag

Berichtdoor Arco » 06 mei 2014 09:35

Eens hoor.

Alleen in de plaatsen rondom plaatsen waar wel winkels 7 dagen open zijn, daar zie je ook omzetdaling. Niet echt meetbaar, maar praat eens met winkeliers.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Koopzondag

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2014 09:58

schelpje3 schreef:Sorry hoor maar ik vind dit zo'n flauwekulargument.
Hoe hebben mensen dat dit dan altijd gedaan?
Je haalt op vrijdag of zaterdag toch alle weekendboodschappen en wie heeft er nu geen vriezer(tje)?
En je hebt toch alle basisboodschappen altijd wel in huis, zoals rijst, pasta, aardappelen.
En mocht er iets in het rijtje benodigdheden missen, een keer bij de buren lenen? Of anders een keer improviseren.
De winkeliers die 7 dagen open zijn, hebben echt niet veel meer omzet.


Hier zijn supermarkten eigenlijk zo goed als altijd 7 dagen per week open, maar ja, de dichtstbijzijnde supermarkt ruim een half uur rijden en buren hebben we ook niet echt. Een vriezer is hier inderdaad eerder een behoefte dan een luxe.

Wij doen eigenlijk altijd de weekboodschappen op zondag, omdat dat het makkelijkst is met de bezoekregeling van mijn stiefdochter en haar vader.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Anoniem_89

Re: Koopzondag

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 mei 2014 10:21

Personeel dag op zondag een vrije dag wil?
Ik denk dat 3/4e wel denkt dat ze heerlijk extra toeslagen kunnen vangen.. :D

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koopzondag

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 10:25

Anoniem_89 schreef:Personeel dag op zondag een vrije dag wil?
Ik denk dat 3/4e wel denkt dat ze heerlijk extra toeslagen kunnen vangen.. :D

Dat hangt van het personeel af.
De studenten die een bijverdienste hopen te sprokkelen staan daar toch echt vaak naders in dan diegenen die gewoon in vaste dienst zijn bij deze winkelbedrijven...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Koopzondag

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 11:10

Het gaat er volgens mij niet om of het mág, maar de vraag is meer moet je het willen, op zondag winkelen? Het criterium (voor mij) is: is het tot Gods eer als...
Is het tot Gods eer als ik op zondag ga winkelen? Ik denk persoonlijk dat je de dag van de Heere op een betere manier kan besteden dan op koopjesjacht te gaan, bijvoorbeeld bijbellezen, tijd met je gezin doorbrengen etc. We kunnen al 6 dagen in de week winkelen, moeten we dan op die éne dag ook nog winkelen, ipv bezig zijn met God? Maar misschien zijn er ook wel situaties te bedenken dat het wél tot Gods eer is. Alles is ons geoorloofd, maar niet alles is nuttig!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Koopzondag

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2014 11:27

Ayla schreef:We kunnen al 6 dagen in de week winkelen,


Echt? Ik werk gewoon hoor, dus ik heb daar door de week over het algemeen echt geen tijd voor.
Gelukkig winkel ik gewoon online, ook op zondag :-)

moeten we dan op die éne dag ook nog winkelen, ipv bezig zijn met God?


Alsof een uurtje kleren kopen uitsluit dat je met God bezig bent.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten