Koopzondag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 15:52

Mortlach schreef:
Het lijkt mij persoonlijk veel behulpzamer elke dag met God bezig te zijn dan 1 dag 'verplicht' niets anders te mogen.

*alles, op zaken na die overduidelijk schadelijk zijn voor jezelf/je naasten, uiteraard.

De Psalmdichter zegt het zo mooi:
Eén dag is in Uw Huis mij meer
Dan duizend, waar ik U ontbeer;
'k Waar liever in mijns Bondsgods woning


En dat verlangen houdt niet op zondagavond 24 uur op.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Koopzondag

Berichtdoor mealybug » 06 mei 2014 17:50

schelpje3 schreef:Deze opmerking van jou: Tsja, dat maak je de oud gereformeerden niet wijs! is beledigend jegens deze groep mensen.
Hoeveel o.g.g.ers ken jij?

Ik ken er geen.
maar de christenen die ik ken hebben helemaal geen teer ego, dat snel beledigd is.
Daar kun je tegen zeggen wat je wilt 8)
Wat jij als beledigingen ziet, zijn juist bemoedigingen en beproevingen voor de christen.
Atheist Mortlach heeft in ieder geval een goed begrip van wat het betekent om vanuit je geloof te leven, dat is een full time zaak, en niet iets van 1 dag in de week

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Koopzondag

Berichtdoor jaapo » 06 mei 2014 20:34

In veel reacties lees je toch gevoelens van : de Sabbath is voor God en dus moet je bepaalde dingen doen en andere dingen nalaten. Overigens: op bijbelse gronden heb je het over de Sabbath en niet over de zondag. Die is door mensen ingesteld als herdenking van de Opstanding. En passant hebben ze er ook de Sabbath doorheen gemixt, zodat de zondag nu de rustdag is die aan God gewijd moet worden. Bijbels gezien dus fout. Persoonlijk ben ik van mening, dat de rustdag een gift van God is voor de mens en niet, dat de mens een gift aan God moet doen, om één dag per week jezelf allerlei dingen op te leggen en ook te ontzeggen. Dus, dat ik dingen op zondag niet doe, heeft te maken met rekening houden met de ander (kleine letter) en niet met mijn geloof. Rekening houden met de Ander doe ik alle dagen, voor zover mogelijk. (Het gaat ook wel eens mis, natuurlijk). Éen dag in de week zou ook wat schraal zijn.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Koopzondag

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 21:59

schelpje3 schreef:Zo zonde of....
ZONDE :?:


Jammer en zonde :lol:
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Koopzondag

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 22:05

Mortlach schreef:
Het 'probleem' is dat er een tegenstelling wordt gecreëerd: OF je doet X, OF je besteedt je tijd aan de Heere. Terwijl je naar mijn mening ALLES tot ere van God kunt doen. Eten koken, wandelen, tijd doorbrengen met familie, dagje pretpark, benzine tanken, winkelen, alles*. Dat kost alleen wel moeite, want je moet heel erg in het moment zelf leven en je niet laten afleiden door het verleden of de toekomst.

Het lijkt mij persoonlijk veel behulpzamer elke dag met God bezig te zijn dan 1 dag 'verplicht' niets anders te mogen.

*alles, op zaken na die overduidelijk schadelijk zijn voor jezelf/je naasten, uiteraard.


Grappig dat je zegt dat er een tegenstelling door mij wordt gecreëerd en je dan zelf een tegenstelling creëert in jouw reactie :lol:
Dat je de zondag besteedt aan de Heere betekent natuurlijk niet dat je enkel de zondag aan Hem besteedt! Je bent niet bezig met God, je leeft met Hem, en omdat je Hem belangrijk vindt, wil je een dag apart zetten voor Hem. dat betekent niet dat je de andere dagen niet met Hem 'bezig' kan zijn. Het betekent ook niet dat je uit plichtsbesef op zondag met Hem bezig moet zijn. Je wíl een dag apart voor Hem houden.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Koopzondag

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 22:07

hubert schreef:Tsja, dat maak je de oud gereformeerden niet wijs!


Als je daarmee bedoelt dat ik OGG ben, dan ga ik even heel hard lachen... :lol: :lol:
Flauw om iemand waarmee je het niet eens bent maar zo weg te zetten..
(niet dat er iets mis is met OGG'ers!!)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

mohamed

Re: Koopzondag

Berichtdoor mohamed » 06 mei 2014 23:42

mealybug schreef:Jongen, dat kun je diuzend keer aanhalen, deze woorden uit de Bijbel, maar als je er op je 12de al in moet stampen dat de zondag de rustdag is in het kader van het 4de gebod (HC zondag 38), krijg je dat er nooit meer uit, lijkt het wel.
Ik heb de moed in ieder geval opgegeven.

Arco schreef:Dat kan zijn, maar de Sabbat (het vierde woord van de Tien Woorden) is weldegelijk een gift van God aan ons. Alleen we moeten niet elkaar aankijken op hoe wij wel of niet voor God leven. Alles wat jou bezighoudt met een ander mist de aandacht voor de Ander.

Houd jij de sabbat maar en laat ons christenen vrij.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Koopzondag

Berichtdoor Mortlach » 07 mei 2014 09:42

Ayla schreef:Grappig dat je zegt dat er een tegenstelling door mij wordt gecreëerd en je dan zelf een tegenstelling creëert in jouw reactie :lol:
Dat je de zondag besteedt aan de Heere betekent natuurlijk niet dat je enkel de zondag aan Hem besteedt! Je bent niet bezig met God, je leeft met Hem, en omdat je Hem belangrijk vindt, wil je een dag apart zetten voor Hem. dat betekent niet dat je de andere dagen niet met Hem 'bezig' kan zijn. Het betekent ook niet dat je uit plichtsbesef op zondag met Hem bezig moet zijn. Je wíl een dag apart voor Hem houden.


Grappig, want elke keer als het over de zondag gaat, gaat het over niets ander dan zaken die je niet mag. Op zaterdag mag je reizen, maar op zondag niet. Op zaterdag naar de film, op zondag niet, etc.

Terwijl als je alles met God/meditatief doet, het elke dag zondag is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 10:43

Mortlach schreef:
Grappig, want elke keer als het over de zondag gaat, gaat het over niets ander dan zaken die je niet mag. Op zaterdag mag je reizen, maar op zondag niet. Op zaterdag naar de film, op zondag niet, etc.

Terwijl als je alles met God/meditatief doet, het elke dag zondag is.

Jij slaat nu eens flink de spijker op zn kop Mortlach!
Doordeweeks kan er veel mee door, maar zo moet het niet zijn.
Alles met God doen, terwijl je zit te schelden omdat de tegenpartij een goal maakt?
We doen de hele dag door dingen buiten God om, dat is nou juist het probleem.
Als we vooraf een Zegen zouden vragen voor allerlei plannen, zouden we de helft laten vallen, op zn minst.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Koopzondag

Berichtdoor Ayla » 07 mei 2014 12:58

Mortlach schreef:
Grappig, want elke keer als het over de zondag gaat, gaat het over niets ander dan zaken die je niet mag. Op zaterdag mag je reizen, maar op zondag niet. Op zaterdag naar de film, op zondag niet, etc.

Terwijl als je alles met God/meditatief doet, het elke dag zondag is.


Grappig, want volgens mij heb ik heel duidelijk gezegd wat mijn standpunt is in deze:
alles mag, maar niet alles is nuttig! Dus waar je vandaan haalt dat ik vind dat je niet mag reizen oid is me een raadsel. Sommige mensen moeten op zondag een stukje reizen naar de kerk! :D En er zullen heus mensen zijn die dat soort dingen inderdaad denken, maar dat is niet hoe ik over de zondag denk.

Dat je de zondag als een dag apart voor God zet, betekent niet dat je doordeweeks als een beest mag leven, dat snap je denk ik ook wel? :) Voor mij is het onderscheid van de zondag en de andere dagen dat je je een hele dag op God kan richten, natuurlijk leef je de hele week met Hem, maar van maandag t/m vrijdag moet je werken, naar school, stage, commissies en nog tienduizend andere dingen, en dan is er die ene, prachtige dag, dat je je helemaal alleen op Hem kan richten! Persoonlijk vind ik dat heel fijn, en ja ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die hun zondag anders willen inrichten. Voor christenen zeg ik echter, denk na, of wat je doet (altijd, en dus ook op zondag) tot eer van God is, en als er dan een dag apart is gezet voor Hem besteedt die dan ook aan Hem.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Koopzondag

Berichtdoor Ayla » 07 mei 2014 13:04

schelpje3 schreef:Jij slaat nu eens flink de spijker op zn kop Mortlach!
Doordeweeks kan er veel mee door, maar zo moet het niet zijn.
Alles met God doen, terwijl je zit te schelden omdat de tegenpartij een goal maakt?
We doen de hele dag door dingen buiten God om, dat is nou juist het probleem.
Als we vooraf een Zegen zouden vragen voor allerlei plannen, zouden we de helft laten vallen, op zn minst.


Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je vloekend en tierend de week doorbrengt en dan op zondag
ineens vroom in de kerk zit. Dat is gewoon schijnheilig gedrag, maar daar gaat het dacht ik niet over in dit topic?
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 13:07

Ayla schreef:Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je vloekend en tierend de week doorbrengt en dan op zondag
ineens vroom in de kerk zit. Dat is gewoon schijnheilig gedrag, maar daar gaat het dacht ik niet over in dit topic?

Je hoeft niet tierend en vloekend door het leven te gaan, ook van buiten kun je je zeer netjes gedragen, maar toch ver van God verwijderd zijn Ayla.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Koopzondag

Berichtdoor Ayla » 07 mei 2014 13:12

schelpje3 schreef:Je hoeft niet tierend en vloekend door het leven te gaan, ook van buiten kun je je zeer netjes gedragen, maar toch ver van God verwijderd zijn Ayla.


Dat snap ik schelpje3, maar ik ben best verbaasd door de reacties op dit topic!
Het lijkt wel of belang hechten aan de zondag als speciale dag voor Hem een vreemd standpunt is.
Het een sluit het ander toch niet uit? Dat je de zondag belangrijk vindt betekent toch niet
dat je de rest van de week ver van God verwijderd bent? Het gaat mij er helemaal niet om
dat je de zondag als opeen soort sabbat moet doorbrengen en je aan 1000 regels moet houden maar dat ik het fijn vind dat er een dag in de week is dat ik me helemaal op Hem kan richten. Ook dat betekent niet dat ik de rest van de week leef als een beest of dat ik dan helemaal niet met Zijn zaken bezig ben. Als het goed is leef je de hele week met Hem, en is de zondag een feestdag om dat te vieren!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Koopzondag

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2014 13:16

Ayla schreef:
Dat snap ik schelpje3, maar ik ben best verbaasd door de reacties op dit topic!
Het lijkt wel of belang hechten aan de zondag als speciale dag voor Hem een vreemd standpunt is.
Het een sluit het ander toch niet uit? Dat je de zondag belangrijk vindt betekent toch niet
dat je de rest van de week ver van God verwijderd bent? Het gaat mij er helemaal niet om
dat je de zondag als opeen soort sabbat moet doorbrengen en je aan 1000 regels moet houden maar dat ik het fijn vind dat er een dag in de week is dat ik me helemaal op Hem kan richten. Ook dat betekent niet dat ik de rest van de week leef als een beest of dat ik dan helemaal niet met Zijn zaken bezig ben. Als het goed is leef je de hele week met Hem, en is de zondag een feestdag om dat te vieren!

Je kunt beter zeggen: men denkt misschien wel te veel in termen MOETEN en MOGEN.
Maar het gaat daar niet om m.i., het gaat erom waar je hart naar uitgaat.
Winkelen op zondag, om de lege tijd te vullen en zo de ander een vrije dag te misgunnen?
Naar een sportwedstrijd?
Het gaat elders over een nabij leven. Dat is geen benauwd leven, vol met regels en ge- en verboden. Dat is een vreugdevol leven en heb je geen behoefte aan allerlei opvullingen.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Koopzondag

Berichtdoor Wilsophie » 07 mei 2014 13:36

schelpje3 schreef:Je kunt beter zeggen: men denkt misschien wel te veel in termen MOETEN en MOGEN.
Maar het gaat daar niet om m.i., het gaat erom waar je hart naar uitgaat.
Winkelen op zondag, om de lege tijd te vullen en zo de ander een vrije dag te misgunnen?
Naar een sportwedstrijd?
Het gaat elders over een nabij leven. Dat is geen benauwd leven, vol met regels en ge- en verboden. Dat is een vreugdevol leven en heb je geen behoefte aan allerlei opvullingen.



Op zich is dit een heel goede opmerking want wij "zouden bedenken de Dingen Die Boven zijn waar Christus is".
Maar dan komt er toch een veroordeling om de hoek kijken en dat is altijd mijn bezwaar.
Natuurlijk gaat het erom waar je hart en dus je gemoed en dus je denken naar uitgaat.
Maar of winkelen dan weer iets is om je lege tijd op te vullen vraag ik me af.
Voor de één is dat een stukje ontspanning en voor de ander niet.
Voor de één is een boswandeling heel ontspannend, maar voor mij niet.
Ik vind mijn ontspanning in wat winkelen tussen de mensen en niet tussen de bomen in het bos, dus dat is heel persoonlijk.
Het is weer zo veroordelend om te spreken over "allerlei opvullingen". Als je bijvoorbeeld 'hoog ' speelt in een bepaalde sport en je speelt competitie en de wedstrijd is op zondag en je wilt voor je club uitkomen, is dat "opvulling? " Voor mij is dat gewoon een loyaliteit naar je club toe om je talenten te gebruiken.
Is dat zo anders dan een boswandeling of zoals men hier doet "een rondje haven?"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten