Koopzondag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Koopzondag

Berichtdoor Dummy » 30 jun 2015 06:16

Boanerges schreef:Kijk, zo komen we ergens. Principes kosten dus geld. Door alle winkels op een bepaalde dag te sluiten moet deze pijn dus blijkbaar worden verzacht. De vraag is echter of het dan nog wel een principe is! Waarom zou je de overgrote meerderheid jouw wil op moeten leggen?


Dat lijkt me uiteraard niet de hoofdreden als het om principes gaat. En ik vraag me bij dezen af in hoeverre dat de reden is om maar geen koopzondagen te doen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koopzondag

Berichtdoor StillAwake » 01 jul 2015 08:06

Dummy schreef:Dat lijkt me uiteraard niet de hoofdreden als het om principes gaat. En ik vraag me bij dezen af in hoeverre dat de reden is om maar geen koopzondagen te doen.

Toch blijken principes vaak rekbaar als het om geld gaat...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Koopzondag

Berichtdoor Boanerges » 01 jul 2015 11:53

Spreeuw schreef:Mijn vraag is: mag je als christen op zondag winkelen?


krid schreef:Mag ik die vraag beantwoorden met een tegenvraag:

Wil je als Christen zeven dagen per week meedoen aan de 24-uurs economie?


Nee hoor, dat HOEF je niet te doen. Laat dan echter ook de mensen die GEEN Christen zijn doen wat ze willen en leg die niet het principe op dat je zelf hoog hebt.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Koopzondag

Berichtdoor krid » 01 jul 2015 13:15

Boanerges schreef:Laat dan echter ook de mensen die GEEN Christen zijn doen wat ze willen en leg die niet het principe op dat je zelf hoog hebt.


Zolang ik niet verplicht wordt mijn winkel open te doen op zondag, kan ik mij hierin vinden. Ik keur de 24 uurs economie af. Desondanks heeft het m.i. geen of weinig zin om een regel op te leggen waar men niet achterstaat. "Doe je mee aan het spel? Hou je aan de regels! Als je niet meedoet aan het spel, dan hebben de regels ook geen zin."
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Koopzondag

Berichtdoor Boanerges » 01 jul 2015 16:00

krid schreef:Zolang ik niet verplicht wordt mijn winkel open te doen op zondag, kan ik mij hierin vinden.


Ik schat zo in dat die eventuele verplichting vast wel door een rechter op grond van gewetensbezwaren wordt verworpen. Wanneer dat niet zo zou zijn dan zul je dus een keuze moeten maken. Wat weegt zwaarder, mijn principe of de verplichting om aan de koopzondagen deel te nemen. Ik snap dat dat lastig is maar zó werkt nu eenmaal democratie.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Koopzondag

Berichtdoor Katlheen » 01 jul 2015 17:00

Maar in een democratie is er ruimte voor minderheden en hun principes. In een goede democratie dan. "De meerderheid beslist" is niet altijd zo democratisch, want waar blijft de stem van de minderheid dan? Je hebt het recht om niet open te zijn lijkt mij, het is jouw winkel. Dus houdt jij je winkel op zondag dicht. Een ander wil zijn winkel wel op zondag open doen, prima, zijn keuze. Maar als dat inhoudt dat jij een stuk omzet misloopt, kan je de ander niet verplichten zijn winkel op zondag te sluiten. Dan moet je maar een stuk verlies nemen, of schuiven in je principes.
Stel dat de andere winkelier nu zegt: zaterdag is mijn rustdag, ik doe mijn winkel dicht. Moet jij dan ook je winkel dicht doen omdat hij omzet misloopt omdat jouw winkel wel op zaterdag open is?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Koopzondag

Berichtdoor Boanerges » 01 jul 2015 17:33

Katlheen schreef:Maar in een democratie is er ruimte voor minderheden en hun principes. In een goede democratie dan. "De meerderheid beslist" is niet altijd zo democratisch, want waar blijft de stem van de minderheid dan? Je hebt het recht om niet open te zijn lijkt mij, het is jouw winkel. Dus houdt jij je winkel op zondag dicht. Een ander wil zijn winkel wel op zondag open doen, prima, zijn keuze. Maar als dat inhoudt dat jij een stuk omzet misloopt, kan je de ander niet verplichten zijn winkel op zondag te sluiten. Dan moet je maar een stuk verlies nemen, of schuiven in je principes.
Stel dat de andere winkelier nu zegt: zaterdag is mijn rustdag, ik doe mijn winkel dicht. Moet jij dan ook je winkel dicht doen omdat hij omzet misloopt omdat jouw winkel wel op zaterdag open is?


Inderdaad. De ruimte voor de minderheid is gelegen in het feit dat de openstelling niet verplicht is. Het is dus je eigen principiële keuze om open te zijn of niet.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Koopzondag

Berichtdoor krid » 02 jul 2015 12:57

Katlheen schreef:Maar in een democratie is er ruimte voor minderheden en hun principes. In een goede democratie dan. "De meerderheid beslist" is niet altijd zo democratisch, want waar blijft de stem van de minderheid dan?


Toch hebben bepaalde minderheden verplichtingen en verboden, denk aan het boerka-verbod. Dat betekent voor een kleine groep vrouwen: Aanpassen of in bepaalde gelegenheden niet komen. En zo heeft iedere Christen beperkingen. Bepaalde beroepen zijn simpelweg niet uit te oefenen.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Koopzondag

Berichtdoor Katlheen » 02 jul 2015 13:41

Klopt, een minderheid zal niet altijd zijn of haar zin krijgen. Als jij op zondag alles dicht wil als christen, dan mag je dat vinden. Maar verwacht niet dat de meerderheid daarin mee gaat. En dan houdt jij je winkel maar dicht op zondag. Je kunt niet verwachten dat de meerderheid zich bij jouw wil neerlegt. Als de meerderheid beslist dat je 7 dagen per week je winkel mag open doen, dan wil dat niet zeggen dat jij dat ook moet doen. Doe je het gewoon lekker niet. En eventueel omzetverlies? Principes kosten geld, je kunt niet roepen dat de winkels op zondag dicht moeten, omdat jij je winkel op zondag ook dicht wil hebben met het argument dat het oneerlijke concurrentie is en dat je omzet misloopt. Dat is dan voor mij kul argument. Want uiteindelijk gaat het je niet op om het principe, maar om de financiële gevolgen van het principe.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Koopzondag

Berichtdoor Boanerges » 02 jul 2015 15:42

Katlheen schreef:Klopt, een minderheid zal niet altijd zijn of haar zin krijgen. Als jij op zondag alles dicht wil als christen, dan mag je dat vinden. Maar verwacht niet dat de meerderheid daarin mee gaat. En dan houdt jij je winkel maar dicht op zondag. Je kunt niet verwachten dat de meerderheid zich bij jouw wil neerlegt. Als de meerderheid beslist dat je 7 dagen per week je winkel mag open doen, dan wil dat niet zeggen dat jij dat ook moet doen. Doe je het gewoon lekker niet. En eventueel omzetverlies? Principes kosten geld, je kunt niet roepen dat de winkels op zondag dicht moeten, omdat jij je winkel op zondag ook dicht wil hebben met het argument dat het oneerlijke concurrentie is en dat je omzet misloopt. Dat is dan voor mij kul argument. Want uiteindelijk gaat het je niet op om het principe, maar om de financiële gevolgen van het principe.


Helemaal mee eens! Je wilt alleen niet weten wat een gelegenheidsargumenten er worden aangevoerd om het eigen gelijk en het eigen principe op te dringen aan de meerderheid.

Dummy
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 11 apr 2015 22:18

Re: Koopzondag

Berichtdoor Dummy » 03 jul 2015 06:02

StillAwake schreef:Toch blijken principes vaak rekbaar als het om geld gaat...


Dat zal ik absoluut niet ontkennen!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Koopzondag

Berichtdoor Mortlach » 03 jul 2015 11:17

Katlheen schreef:Klopt, een minderheid zal niet altijd zijn of haar zin krijgen. Als jij op zondag alles dicht wil als christen, dan mag je dat vinden. Maar verwacht niet dat de meerderheid daarin mee gaat. En dan houdt jij je winkel maar dicht op zondag. Je kunt niet verwachten dat de meerderheid zich bij jouw wil neerlegt. Als de meerderheid beslist dat je 7 dagen per week je winkel mag open doen, dan wil dat niet zeggen dat jij dat ook moet doen. Doe je het gewoon lekker niet. En eventueel omzetverlies? Principes kosten geld, je kunt niet roepen dat de winkels op zondag dicht moeten, omdat jij je winkel op zondag ook dicht wil hebben met het argument dat het oneerlijke concurrentie is en dat je omzet misloopt. Dat is dan voor mij kul argument. Want uiteindelijk gaat het je niet op om het principe, maar om de financiële gevolgen van het principe.


Je zou zondagsopening/sluiting eens moeten vervangen met vaccinaties. "Ik ben tegen vaccinaties op religieuze gronden, dus mag de rest ook niet vaccineren." Je zou keihard en volledig terecht worden weggelachen.


Edit: Ja, ik begrijp dat de vergelijking niet volledig opgaat, omdat je als weigeraar geen nadeel ondervindt als anderen zich wél vaccineren. Sterker nog, de enige reden dat vaccinaties weigeren geen doodsvonnis meer is, is omdat alle anderen zich wél laten inenten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Koopzondag

Berichtdoor Katlheen » 03 jul 2015 20:04

Ja maar ja maar ja maar....de gevaccineerden lijden niet onder polio, en ik wel. De gevolgen van mijn principes moeten we toch wel eerlijk delen...toch?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Koopzondag

Berichtdoor bernard 3 » 03 jul 2015 20:06

Ik begrijp niet hoe men hier steeds een al of niet koopzondag wil koppelen aan het al of niet Christen zijn of het al of niet christelijk handelen.
Een christen zou toch moeten weten dat zondagsrust, net als het vrijdaggebed, menselijke instellingen zijn en totaal niets met het christendom te maken hebben.
Het al of niet accepteren van een koopzondag is dan ook enkel en alleen gebonden aan ofwel bepaalde kerkelijke ofwel economische maatregelen of overwegingen.
Waaruit volgt dat alle voorgenoemde (bovenstaande) argumenten om een koopzondag te bespreken op basis van het al of niet christen zijn , kant noch wal raken.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Koopzondag

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2015 14:03

bernard 3 schreef:Ik begrijp niet hoe men hier steeds een al of niet koopzondag wil koppelen aan het al of niet Christen zijn of het al of niet christelijk handelen.
Een christen zou toch moeten weten dat zondagsrust, net als het vrijdaggebed, menselijke instellingen zijn en totaal niets met het christendom te maken hebben.
Het al of niet accepteren van een koopzondag is dan ook enkel en alleen gebonden aan ofwel bepaalde kerkelijke ofwel economische maatregelen of overwegingen.
Waaruit volgt dat alle voorgenoemde (bovenstaande) argumenten om een koopzondag te bespreken op basis van het al of niet christen zijn , kant noch wal raken.

Het is inderdaad een menselijke instelling, maar dat houdt niet in dat wij als christenen niet mogen "knokken" voor het behoud van de ons geboden ruimte.
Het valt me overigens wel op dat ik in Frankrijk veel refo's (op de laatste camping waar ik heb gestaan drie gezinnen) zie die tegen winkelen op zondag zijn, maar wél 's ochtends bij de bakker staan.
Principes zijn soms rekbaar...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 95 gasten