Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor irmo » 22 apr 2018 21:54

Mortlach schreef:
"Aandacht voor een ontwerper" Gefeliciteerd, ID is gewoon verkapte evangelisatie.


Lol, exactly what I thought. Wat vind je van de rest?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 23 apr 2018 12:58

Johan100 schreef:Dat geloof je toch zelf niet, hé? 4 miljoen jaar geleden? haha.
De schaap is waarschijnlijk zo'n 5-6 duizend jaar geleden gedomesticeerd uit de moeflon, de geit is gedomesticeerd uit de wilde geit, de Bezoargeit.

Ze komen uit dezelfde voorouder zo'n 6000 jaar geleden geschapen.



https://www.levendehave.nl/dierenwikis/schapen/moeflon


gravo schreef:Johan100, als ik het goed begrijp is bovenstaande citaat jouw inhoudelijke reactie op door wetenschap verworven kennis?
Dan past en betaamt het ons om daar als volgt op te reageren:

haha

gravo

Wie is ons? Wetenschap verworven kennis? hahaha.
Meer heb ik niet...het is gewoon hilarisch.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 23 apr 2018 13:03

Johan100 schreef:Dat geloof je toch zelf niet, hé? 4 miljoen jaar geleden? haha.
De schaap is waarschijnlijk zo'n 5-6 duizend jaar geleden gedomesticeerd uit de moeflon, de geit is gedomesticeerd uit de wilde geit, de Bezoargeit.

Ze komen uit dezelfde voorouder zo'n 6000 jaar geleden geschapen.



https://www.levendehave.nl/dierenwikis/schapen/moeflon

Mortlach schreef:Het moment van afsplitsing en moment van domesticatie hoeven uiteraard niet hetzelfde te zijn...

Nee, dat geloof ik ook niet. Quoot mijn reactie helemaal.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor hettys » 23 apr 2018 14:03

Johan100 schreef:Dat geloof je toch zelf niet, hé? 4 miljoen jaar geleden? haha.
De schaap is waarschijnlijk zo'n 5-6 duizend jaar geleden gedomesticeerd uit de moeflon, de geit is gedomesticeerd uit de wilde geit, de Bezoargeit.

Wat is daarmee? het is toch logisch dat je geen schaap kunt domesticeren voordat er schapen bestaan..? Schapen zijn gedomesticeerd, zo'n 75000 jaar vóór Chr. dat is 9500 duizend jaar geleden (zie je eigen link) en geiten nog eerder.

Ze komen uit dezelfde voorouder zo'n 6000 jaar geleden geschapen.
Dus Abel domesticeerde de voorloper van het schaap/geit? Ook al werd de voorloper van geiten en schapen geschapen dan nog is er sprake van evolutie: het zijn verschillende diersoorten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Domesticatie
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 23 apr 2018 14:16

irmo schreef:Lol, exactly what I thought. Wat vind je van de rest?


Water is bijzonder! Verder een hoop "ik weet niet hoe het kan, dus kan het niet". Ik heb er even snel doorheen gesprongen, want er zijn interessantere video's om te kijken :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 23 apr 2018 15:07

hettys schreef:Wat is daarmee? het is toch logisch dat je geen schaap kunt domesticeren voordat er schapen bestaan..? Schapen zijn gedomesticeerd, zo'n 75000 jaar vóór Chr. dat is 9500 duizend jaar geleden (zie je eigen link) en geiten nog eerder.

In mijn link staat 75honderd voor Chr. Dat komt al wat dichter in de buurt. En geen 75duizend.

hettys schreef:Dus Abel domesticeerde de voorloper van het schaap/geit? Ook al werd de voorloper van geiten en schapen geschapen dan nog is er sprake van evolutie: het zijn verschillende diersoorten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Domesticatie

Ik zie geen evolutie. Ik weet wie de voorouder is van de geit en die van de schaap. Daar hebben we het over gehad. Stel dat we het eens zijn dat dit respectievelijk de wilde geit (Bezaorgeit) en de moeflon zijn. Wie hun voorouders zijn weet ik niet, misschien zijn zij beiden wel geschapen en konden ze kruisen. Als we er van uitgaan dat ze niet konden kruisen zonder dezelfde voorouder gehad te hebben....Misschien hebben ze beiden wel dezelfde biologische voorouder, dan is er sprake van micro-evolutie? Als twee soorten beesten zich mengen, net als bijvoorbeeld de tijger en de leeuw, beiden katachtigen, waarom zou daar sprake van evolutie zijn?
Wat versta jij onder evolutie?

Wilde geiten zijn veel sterker en kunnen veel hogere temperaturen aan. Waarom spreek je niet van verarming van eigenschappen (degeneratie)?
Waarom wil je zo graag evolutie zien? Dat is volgens mij het punt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 23 apr 2018 16:17

Johan100 schreef:Wilde geiten zijn veel sterker en kunnen veel hogere temperaturen aan. Waarom spreek je niet van verarming van eigenschappen (degeneratie)?


Leg dit eens uit, als je wil. Waarom zou zoiets een "verarming" moeten zijn?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor irmo » 23 apr 2018 16:45

Mortlach schreef:Water is bijzonder! Verder een hoop "ik weet niet hoe het kan, dus kan het niet". Ik heb er even snel doorheen gesprongen, want er zijn interessantere video's om te kijken :-)



Maar water is ook heel bijzonder! Als je dorst hebt en je hebt geen water, dan heb je wel issues:D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 23 apr 2018 16:55

irmo schreef:Maar water is ook heel bijzonder! Als je dorst hebt en je hebt geen water, dan heb je wel issues:D


Het is ook een universeel oplosmiddel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 23 apr 2018 17:05

Mortlach schreef:Leg dit eens uit, als je wil. Waarom zou zoiets een "verarming" moeten zijn?

Ik heb er niet zoveel verstand van, ik ben geen bioloog, maar iets wat zwakker is dan voorheen.....is dat geen verarming dan?
Wat valt daar aan uit te leggen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 23 apr 2018 17:33

Johan100 schreef:Ik heb er niet zoveel verstand van, ik ben geen bioloog, maar iets wat zwakker is dan voorheen.....is dat geen verarming dan?
Wat valt daar aan uit te leggen?


Maar waarom denk je dat het zwakker is?

Ik bedoel, een ijsbeer en de grizzlybeer stammen af van een gezamelijke grizzly-achtige voorouder. De ijsbeer kan veel meer kou weerstaan dan de grizzly, kan beter zwemmen, is groter en sterker. Dat kan alleen niet als je in degeneratie gelooft.

Als je als gedomesticeerde geit de mens hebt ingeschakeld om je te beschermen tegen gevaar en je omgeving qua temperatuur redelijk stabiel te houden (met stallen en dergelijke), waarom zou je dan toch nog tegen extreme temperaturen moeten kunnen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor irmo » 23 apr 2018 18:37

Mortlach schreef:Het is ook een universeel oplosmiddel.

Van wat? Je verstand?

Ik zal hem dat maar niet mailen morgen.....:P

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor hettys » 23 apr 2018 19:22

Johan100 schreef:In mijn link staat 75 honderd voor Chr. Dat komt al wat dichter in de buurt. En geen 75duizend.

klopt, mijn fout. 7500 jaar voor Chr. zijn schapen gedomesticeerd. Dus ze zijn ver daarvoor ontstaan. (4 miljoen jaar geleden, genetisch gezien)

Ik zie geen evolutie. Ik weet wie de voorouder is van de geit en die van de schaap. Daar hebben we het over gehad. Stel dat we het eens zijn dat dit respectievelijk de wilde geit (Bezaorgeit) en de moeflon zijn. Wie hun voorouders zijn weet ik niet, misschien zijn zij beiden wel geschapen en konden ze kruisen.

Nogmaals: als dieren kunnen kruisen zijn ze naaste familie van elkaar. dat is normale biologie. familieverband betekent automatisch een gezamelijke voorouder. zebra's en ezels kunnen kruisen want ze zijn naaste familie. Dat lijkt nogal duidelijk. Jij en je neef kunnen alleen familie zijn als er voorouders zijn. toch?


Als we er van uitgaan dat ze niet konden kruisen zonder dezelfde voorouder gehad te hebben....Misschien hebben ze beiden wel dezelfde biologische voorouder, dan is er sprake van micro-evolutie? Als twee soorten beesten zich mengen, net als bijvoorbeeld de tijger en de leeuw, beiden katachtigen, waarom zou daar sprake van evolutie zijn?

Nee, macro evolutie gaat over soortvorming. Schaap en geit zijn verschillende soorten en kunnen normaleter juist NIET kruisen. als ze wel dezelfde soort waren zouden ze ongehinderd samen vruchtbare baby's kunnen krijgen. schapen en geiten zijn gewoon simpel bewijs voor evolutie. De familie is trouwens wat groter. (gemzen, etc)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Domesticatie


Wat versta jij onder evolutie?

Waarom vertel je me niet welke dieren Abel hield? Moeflons?
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie

Wilde geiten zijn veel sterker en kunnen veel hogere temperaturen aan. Waarom spreek je niet van verarming van eigenschappen (degeneratie)?

mensen kiezen welke eigenschappen ze willen zien in het dier en welke niet. dat is fokken.
Waarom wil je zo graag evolutie zien? Dat is volgens mij het punt.

Ik geef een voorbeeld van soortvorming. en dat = evolutie. Ik kan beter vragen waarom sommige mensen alle bewijzen van soortvorming negeren en ontkennen.
Ook gif is geschapen.

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 23 apr 2018 20:49

hettys schreef:Nee, dat zien we niet. evolutie is een proces wat dagelijks door elk mens waargenomen kan worden. Laatst zag ik nog een bericht dat er weer een gaapje geboren was. (geit/schaap kruising) geiten en schapen zijn verschillende diersoorten met een gezamenlijke voorouder. Hun nakomelingen zijn vrijwel nooit vruchtbaar en vaak niet levensvatbaar. Schapen en geiten zijn dus een product van evolutie. Vanochtend hoorde ik nog het bericht dat mensen die altijd in het water leven een aangepaste milt hebben om lang hun adem te kunnen inhouden, dat mensen in de bergen aagepaste longen hebben en en dat we in het westen een mutatie hebben ondergaan om na de zuigelingentijd melk te kunnen verdragen


Het tegenovergestelde van evolutie is niet waarneembaar in de natuur. Of je moet degeneratie bedoelen: de noodzaak om energieverslindende stukturen te verwijderen die niet meer nodig door evolutie zijn zoals verstandskiezen.

Ik zie dat wel. Een mutatie loopt 99 procent van de tijd nadelig af. Voordelige mutaties verdwijnen in de grote hoop omdat de diversiteit van de soort te alomaanwezig is. Ene mutant gaat daarin het verschil niet maken. ZIe naar de mutaties bij mensen via erfelijke aandoeningen bijvoorbeeld?
Een muildier is niet bepaald een mutatie, dat is een mix van jawel reeds bestaande genetische variatie. (Mortlach :p hehe)

Ik weet dat je met die kruising wil aantonen dat de geit en het schaap verwant zijn met elkaar. Maar verwantschap zegt nog steeds niet dat soortovergangen door mutaties tewerkgesteld zijn. Ik heb zelfs op school geleerd dat deze mutaties spontaan gebeuren.
Is adaptatie gelijk aan mutatie? Goed daarin wil ik je nog volgen. Maar lactose tolerantie zegt mij nog altijd niets van evolutie door mutatie. Als in van enkelcellig wezen naar complex cellig wezen. Als in uiteindelijk van vis naar mens.

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 24 apr 2018 08:15

hettys schreef:Ik geef een voorbeeld van soortvorming. en dat = evolutie. Ik kan beter vragen waarom sommige mensen alle bewijzen van soortvorming negeren en ontkennen.


Heb je niet.
Lees:
Het schaap verschilt van de geit door het ontbreken van een sik. Ook hebben schapen niet de sterke geurklieren die geiten wel hebben. Het verschil is verder te zien aan de vorm van de hoorns van het mannetje: een volwassen ram heeft hoorns die omlaag achter de oren langs krullen, maar een volwassen geitenbok heeft rechte of licht gebogen hoorns. Paringen tussen geiten en schapen komen regelmatig voor en leiden soms tot beginnende embryo's, maar die worden al snel afgestoten. Toch verschijnt er jaarlijks wel een bericht over de geboorte van een dergelijke hybride die gaap of scheit wordt genoemd. Volgens wetenschappers is dat onmogelijk omdat het schaap 54 chromosomen heeft en de geit 60. Wel is het al in 1982 gelukt om gedeeltelijk ontwikkelde embryo's van beide soorten in het laboratorium samen te voegen en in de baarmoeder te laten uitgroeien. Dit levert echter geen kruising op, maar een chimeer, een lukrake samenvoeging van lichaamsdelen


Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Schaap_(dier)

Embryo’s samenvoegen in de baarmoeder met een lab he :) Ik neem daarbij dan ook mijn fout terug dat het een kruising was. Daarin was ik duidelijk ook verkeerd, maar ik ging er vanuit dat men die “kruising” seksueel bereikt had. De kruisingen worden pertinent afgestoten.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten