Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mullog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 aug 2016 13:21

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mullog » 26 okt 2016 11:27

mohamed schreef:Nee, ik bedoelde de Hebreeuwse Bijbel die wij nu kennen als het OT welke in die tijd rondging als Septuaginta. Maar er waren daarna ook Nieuwe Testamenten die gelezen werden welke niet door het Vaticaan gecanoniseerd zijn. De inhoud daarvan wijkt slechts weinig af van de Bijbels die wij kennen. Dat is immers ook kerkgeschiedenis.


Ik vind het wat kort door de bocht om over "slechts weinig afwijkt" te spreken:
Lucas 24:25 "O onverstandigen en tragen van hart, dat gij niet gelooft alles wat de profeten gesproken hebben"

versus
Evangelie van Marcion "O onverstandigen en tragen van hart dat gij niet gelooft wat ik U gezegd heb"


Lucas 23:2 "Ze begonnen Hem te beschuldigen en zeiden: Wij hebben bevonden dat deze ons volk verleidt, doordat hij verbiedt de keizer belasting te betalen’"

versus
Evangelie van Marcion "Ze begonnen Hem te beschuldigen en zeiden: Wij hebben bevonden dat deze ons volk verleidt,.. en de wet en de profeten te niet doet."


Wat betreft andere evangelies. Het Evangelie van Judas beschrijft een andere rol voor Judas en in het Evangelie van de Ebionieten wordt Jezus niet geboren uit een maagd.

Dat zijn nogal fundamentele verschillen die wat meer consequenties hebben dan een puntje hier of een kommaatje daar.

mohamed

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor mohamed » 26 okt 2016 14:18

Ik heb het niet over het evangelie van Marcion, maar over dat er meerdere manuscripten verspreid werden niet alleen door het Vaticaan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie ... _Testament

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Spreeuw » 05 dec 2016 12:07

Mortlach schreef:Ik weet dat de katholieke kerk de theorie officieel heeft aangenomen, dus misschien kun je daar je licht een opsteken.

Aan de andere kant is het ook wel weer een beetje een hopeloze zaak, omdat de wetenschap nooit of te nimmer rekening houdt met het al dan niet bestaan van het bovennatuurlijke. Dan valt er ook weinig te verenigen natuurlijk.


Heeft de Rooms-Katholieke Kerk de evolutietheorie aangenomen?

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor blijblij » 05 dec 2016 12:12


Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Spreeuw » 07 dec 2016 21:54

blijblij schreef:http://m.trouw.nl/tr/m/nl/13912/Rooms-katholicisme/article/detail/3778227/2014/10/29/De-paus-accepteert-evolutie-en-dat-is-zo-vreemd-niet.dhtml


Dan hanteert paus Franciscus wel een andere definitie van "evolutie" dan Darwin hanteerde. In dit stukje uit Trouw staat niet dat paus Franciscus ervan uitgaat dat de mens van een aap afstamt, terwijl Darwin dat wel geloofde. Volgens dit stukje zegt paus Franciscus: "God schiep mensen 'en laat hen ontwikkelen aan de hand van interne wetten, zodat ze hun vervolmaking bereiken'." Dat is niet het gangbare uitgangspunt in de evolutietheorie.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor blijblij » 07 dec 2016 23:16

Dat weet ik niet precies.
Google eens, zou ik zeggen.

Lock&Stock

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Lock&Stock » 09 dec 2016 10:58

Spreeuw schreef:terwijl Darwin dat wel geloofde.


Dit klopt niet helemaal. We delen een voorouder met de mensapen, we stammen niet van ze af. Klein maar belangrijk verschil.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Spreeuw » 20 dec 2016 18:25

Spreeuw schreef:terwijl Darwin dat wel geloofde.

Lock&Stock schreef:Dit klopt niet helemaal. We delen een voorouder met de mensapen, we stammen niet van ze af. Klein maar belangrijk verschil.


Ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat is het verschil van afstammen met het delen van een voorouder? Overigens sta ik niet achter de theorie van Darwin, maar dat is een andere kwestie.

Lock&Stock

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Lock&Stock » 21 dec 2016 14:13

Spreeuw schreef:Wat is het verschil van afstammen met het delen van een voorouder?


Het verschil is dat het simpelweg niet klopt wat je zegt. Je legt Darwin woorden in de mond die hij nooit heeft gezegd. Daarnaast geeft zo'n opmerking een totaal verkeerd beeld van hoe de evolutietheorie werkt.

We delen voorouders met de apen, het zijn geen voorouders. Waarom maakt dat uit? De gezamenlijke voorouder van een chimpansee en de mens leefde recenter dan de gezamenlijke voorouder van de gorilla en de mens. En dat zien we ook terug in het DNA: https://en.wikipedia.org/wiki/Chimpanze ... n_ancestor

Dit is dus een van de manieren waarop de evolutietheorie wordt getoetst. We zien in het fossielenbestand een afsplitsing op een bepaald moment en dat kan bevestigd worden door naar het verschil in DNA te kijken. Door te zeggen "Darwin geloofde dat we van de apen afstammen" zit je niet alleen gewoon fout maar doe je de hele theorie te kort.

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor bassie76 » 26 dec 2016 19:31

Spreeuw schreef:Ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat is het verschil van afstammen met het delen van een voorouder? Overigens sta ik niet achter de theorie van Darwin, maar dat is een andere kwestie.

Zie het zo: Jij stamt niet af van je oom, maar jullie delen wel een gemeenschappelijke voorouder.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Spreeuw » 27 dec 2016 10:01

Spreeuw schreef:Ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat is het verschil van afstammen met het delen van een voorouder? Overigens sta ik niet achter de theorie van Darwin, maar dat is een andere kwestie.

bassie76 schreef:Zie het zo: Jij stamt niet af van je oom, maar jullie delen wel een gemeenschappelijke voorouder.


Dus ik stam niet af van mijn oom, maar mijn oom en ik kunnen wel de mensapen als gemeenschappelijke voorouders hebben? Maar stam ik uiteindelijk niet af van mijn voorouders? Dat klinkt mij vreemd.

Lock&Stock

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Lock&Stock » 27 dec 2016 13:03

Spreeuw schreef:
Dus ik stam niet af van mijn oom, maar mijn oom en ik kunnen wel de mensapen als gemeenschappelijke voorouders hebben? Maar stam ik uiteindelijk niet af van mijn voorouders? Dat klinkt mij vreemd.


Het was een metafoor van bassie. Je bent wel familie van je oom maar je stamt niet van hem af. Wij zijn wel familie van de chimp, maar we stammen niet af van de chimp. Jouw DNA en dat van je oom lijken erg op elkaar. Echter het DNA van je ouders heeft een grotere overeenkomst. Daartegenover staat dat het DNA van je neefje weer meer verschilt dan dat van je oom en jou.

En verder, zie mijn eerdere post.

Ik snap niet waarom dit zo moeilijk te begrijpen is...

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 27 dec 2016 13:11

Nou, ik ben geen familie van de chimp hoor. Ik stam van Adam en Eva af, de allereerste mensen die geschapen zijn en dat op de zesde dag, nadat op dezelfde dag de aapjes en andere wilde dieren en het vee en kruipende dieren geschapen zijn. (Gen.1:24-27.)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Lock&Stock

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Lock&Stock » 27 dec 2016 13:33

Johan100 schreef:Nou, ik ben geen familie van de chimp hoor. Ik stam van Adam en Eva af, de allereerste mensen die geschapen zijn en dat op de zesde dag, nadat op dezelfde dag de aapjes en andere wilde dieren en het vee en kruipende dieren geschapen zijn. (Gen.1:24-27.)


Dan wel interessant dat jij een samengesmolten mensaap chromosoom hebt:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Chromosoom_2

"Chromosoom 2 is het resultaat van een samensmelting van twee uiteinden van twee voorouderlijke chromosomen. Deze zijn wel bij andere mensapen aanwezig, maar zijn in de loop van de menselijke evolutie samengesmolten tot één lange chromosoom. De naaste verwant van de mens, de bonobo heeft een vrijwel identieke DNA-volgorde als die van de menselijke chromosoom 2, maar deze zijn over twee verschillende chromosomen verdeeld. Chromosoom 2 heeft hierdoor in plaats van op één positie centromeer, op twee posities centromeer, en in plaats van op twee posities telomeer, op drie posities telomeer.

Dit is de reden waarom een mens 23 paar chromosomen heeft en andere mensapen 24 paar chromosomen."


Ook interessant dat de verschillen in DNA tussen verschillende soorten overeenkomen met afsplitsingen van soorten die zijn terug te vinden in het fossielen bestand.

Interessant dat een theorie welke niet klopt volgens sommige christenen wel voorspellingen doet die uitkomen... (zoals verschillen in dna)
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 27 dec 2016 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Lock&Stock » 27 dec 2016 13:35

Johan100 schreef:Nou, ik ben geen familie van de chimp hoor. Ik stam van Adam en Eva af, de allereerste mensen die geschapen zijn en dat op de zesde dag, nadat op dezelfde dag de aapjes en andere wilde dieren en het vee en kruipende dieren geschapen zijn. (Gen.1:24-27.)


Op welke dag zijn eigenlijk de bacteriën en virussen geschapen?

Overigens in Genesis 2 is de volgorde heel anders.....


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 84 gasten