Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 05 mei 2018 21:49

hettys schreef:Er staat duidelijk in de bijbel dat de zon om de aarde draait. etc.


Nee, er staat 'Zon, sta stil te Gibea', maar waar wil je naartoe? Dat zegt me niets over het feit dat God de Schepper is van alles. Dus wat is je punt?Ik schreef Pcrtje dat het over het ontstaan van leven gaat en vervolgens begin je over dat de zon niet om de aarde draait.
Wil je daar een discussie over?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor hettys » 08 mei 2018 19:25

Johan100 schreef:Nee, er staat 'Zon, sta stil te Gibea', maar waar wil je naartoe? Dat zegt me niets over het feit dat God de Schepper is van alles. Dus wat is je punt?Ik schreef Pcrtje dat het over het ontstaan van leven gaat en vervolgens begin je over dat de zon niet om de aarde draait.
Wil je daar een discussie over?


Je suggereert toch echt dat God de verklaring is voor het leven op aarde, omdat het in de bijbel staat Daar hoort eigenlijk alles bij, tot de weersverwachtingen aan toe. donder en bliksem, overstromingen, zwaartekracht, neem ik aan, Zelfs vanuit de hemel kunnen dingen ter aarde vallen. Er zijn schatkamers met hagel en sneeuw volgens de bijbel. Het ontstaan van leven word door God verklaard. God pakt wat aarde en maakt er een mens van. Dat is echter geen plausibele verklaring, want zand leeft niet. Als je zegt dat dit een wonder was, prima. maar dan is alles dus een wonder en accepteer je wat erover in de bijbel staat. Je moet wel een beetje consequent zijn.. :wink:
Volgens de wetenschap zijn aninozuren enorm belangrijk bij het ontstaan van leven. En die zwerven gewoon rond. Ook in het heelal. we weten alleen nog niet zo goed hoe dat al die miljarden jaren geleden precies is gegaan.

De zon kan echt alleen maar stil gaan staan al hij daarvoor beweegde en wel om de aarde. Jij kunt alleen stil gaan staan als je daarvoor in beweging was. Een beeld kan niet stil gaan staan. Of zeg je wel es in een museum: Hee dat beeld ging stilstaan...... Zowel Luther als Calvijn wezen het heliocentrisme pertintent af want zij accepteerden wat er in de bijbel staat.
Zie ook: Prediker 1:5-6: “De zon komt op en de zon gaat onder en hijgend ijlt zij naar de plaats waar zij opkomt. Zie ook zonnewijzers die achteruit gaan in de bijbel. Volgens de bijbel beweegt de zon om de aarde.

Ik vind vaak dat gelovigen maar wat doen. Dit wel uit de bijbel en het andere maar van de wetenschap...
Ook gif is geschapen.

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 08 mei 2018 19:36

Cees02 schreef:Je hebt totaal geen idee waar je het over hebt he. Toen Darwin met beagle op reis ging en daarna de evolutietheorie op papier zette was hij nog creationist. Pas nadat zijn dochter Anne overleed zei hij geloof vaarwel.


Darwin heeft altijd in strijd met “zijn geloof” geleefd en vragen gesteld.
Het is niet maar pas nadat zijn dochter overleed dat hij zich tegen “god” keerde in afgunst. Maar daarvoor vond hij en enkele andere al dat je geen god nodig had om het leven te verklaren.
Darwin volgde vooral in het gelovige verhaal mee voor de goede naam van zijn familie, vooral zijn vrouw. Andere tijden waar de kerkelijke groepsdruk nog invloed had. Het is niet omdat Darwin naar de kerk ging hij daarom diep gelovig was he.
Zijn dochter stierf waarschijnlijk door de inteelt in zijn familie.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 09 mei 2018 11:03

hettys schreef:Je suggereert toch echt dat God de verklaring is voor het leven op aarde,

Dat suggereer ik niet, dat stel is als een feit. Theïstisch gelovigen zijn inconsequent. Zelfs evolutionistische wetenschappers zien dat en zeggen dat. Het blad Forbes noemt theistische evolutionisten de Judassen van het christelijke geloof. Dat zegt wel heel wat. Evolutionistisch geloof en christelijke geloof gaan niet samen zeggen ze, en terecht. Wees dan niet inconsequent en maak een keuze. Verder ga ik niet in discussie.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 09 mei 2018 12:14

Johan100 schreef:Theïstisch gelovigen zijn inconsequent.
Hahaha, altijd als wij X van jouw standpunt vinden kaats je dat terug met: 'Nietes! Jullie zijn X!' Hier doe je het ook.

Johan100 schreef:Zelfs evolutionistische wetenschappers zien dat en zeggen dat.
Bron?

Johan100 schreef:Het blad Forbes noemt theistische evolutionisten de Judassen van het christelijke geloof. Dat zegt wel heel wat.
Dan mag ik het ook: NIETES! Wat heeft Forbes hier nou over te zeggen? En waar is je bronvermelding?

Johan100 schreef:Evolutionistisch geloof en christelijke geloof gaan niet samen zeggen ze, en terecht. Wees dan niet inconsequent en maak een keuze. Verder ga ik niet in discussie.
Als je niet in discussie wilt: wat doe je hier dan?
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 09 mei 2018 14:01

Bron? Ben je zo onbekend in evolutieland? Ik heb dat herhaaldelijk gelezen. Als ik het weer tegenkom plaats ik de bron.
Pcrtje schreef: Als je niet in discussie wilt: wat doe je hier dan?

De Waarheid verkondigen. Onwelgevallig voor sommige mensen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 09 mei 2018 15:10

Johan100 schreef:Bron? Ben je zo onbekend in evolutieland?
Ik probeer vakliteratuur te lezen. Meningen van economen en lijsten van machtigste personen (die Forbes publiceert) vind ik niet zo interessant.

Johan100 schreef:De Waarheid verkondigen. Onwelgevallig voor sommige mensen.
Aha. En dat houdt in dat je je mening geeft en vervolgens er niet over wilt praten?
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 09 mei 2018 15:41

Pcrtje schreef: Aha. En dat houdt in dat je je mening geeft en vervolgens er niet over wilt praten?

Luister eens even beste jongen. Gods Woord staat niet ter discussie bij mij.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 09 mei 2018 16:32

Johan100 schreef:Luister eens even beste jongen. Gods Woord staat niet ter discussie bij mij.
Bedoel je hiermee te zeggen dat jouw mening gelijk staat aan Gods mening? En dat je er niet over wilt praten omdat jouw mening onbediscussieerbaar is?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor elbert » 09 mei 2018 19:18

Moderator opmerking: stop met het bewandelen van zijpaadjes en ga terug naar het oorspronkelijke onderwerp. Ontopic dus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor gravo » 09 mei 2018 20:32

Ik ben een aandachtige meelezer bij dit topic.
Daarom zou ik het jammer vinden als de aandacht verslapt of het topic ten onder zou gaan aan off-topic moddergooien of zou evolueren tot een rotte-vis-symposium.

Daarom hoop ik de geesten weer scherp te krijgen met de volgende stelling:
evolutie is niet weg te denken.

Ter toelichting: als je een boete krijgt en je zegt tegen ome agent dat je de verkeersregel waartegen je zondigde niet kende, dan zal dat niet als geldig excuus worden aangemerkt. Hoogstwaarschijnlijk komt de diender met de uitspraak "iedereen wordt geacht de wet te kennen". Je kunt je dus niet beroepen op onwetendheid. Omdat de wet er is, is ie ook van kracht. Voor iedereen. Ongeacht je persoonlijke situatie, je humeur of je mening over die wet.

In het geval van de evolutietheorie zou je dit mutatis mutandis ook kunnen zeggen. Dan meer onder het motto dat kennis niet ongedaan kan worden gemaakt en dat dingen die gezien zijn nooit meer ongezien gemaakt kunnen worden.

Om mee te kunnen spreken over alle ins en outs van de evolutietheorie, moet je eigenlijk de gehele relevante wetenschappelijke literatuur, de onderzoeksmethoden, de data, de conclusies en de theorievorming bestuderen. Dat is maar weinigen gegeven. Ook ik ben daar niet toe in staat.

Maar ondanks die persoonlijke onwetendheid blijft de kennis die onder de evolutietheorie ligt, alle data, alle uitkomsten van onderzoek en ook alle theorievorming, natuurlijk gewoon aanwezig. Alleen niet in mijn hoofd. Maar dat is geen reden om die kennis als niet bestaand te beschouwen.

Ik bedoel maar, je kunt die kennis niet door een overtuiging, niet door een eigen mening, niet door een persoonlijke wens en ook niet omwille van bepaalde gevoelens van onwelgevalligheid wegdenken. De stelling is: evolutie is niet weg te denken.

Tot de zinloze pogingen om beschikbare kennis te laten verdwijnen hoort uiteraard ook de poging om de evolutietheorie te negeren of te ontkennen op grond van geloof. Dat is namelijk ook een overtuiging. En zoals gezegd, overtuigingen zijn niet in staat om aanwezige zaken afwezig te maken.

De enige manier om de kennis omtrent evolutietheorie te laten verdwijnen is: nieuwe kennis toevoegen, die de bestaande kennis aantoonbaar tot achterhaalde kennis maakt. De eerder zo bewierookte kennis blijft dan nog wel aanwezig (kennis kan namelijk niet verdwijnen), maar haar verklaringsmacht is ontkracht. Er is nu meer en beter kennis gevonden. Je kunt dus alleen maar vooruit, nooit meer achteruit. Net zomin je terug kunt in de tijd, zomin kun je terug in het bestaande kennisniveau. Je kunt de volgorde van grootvader > vader > zoon ook niet omdraaien.

Als iemand de kennis over evolutie dus wil wegdenken, dan zal hij of zij moeten aantonen dat de huidige kennis achterhaald is. Ik weet helemaal niet of dit ooit kan of zal gebeuren, maar ik weet wel dat zo'n huzarenstukje alleen kan komen van mensen die de huidige kennis door en door kennen en alleen daarom een nieuwe stap vooruit kunnen zetten in het falsifiëren van de bestaande theorie.
Van iemand die voor deze vaardigheid louter steunt op zijn geloof verwacht ik weinig.

Jammer, ik ben zelf een gelovige en ook nog eens iemand zonder toereikende kennis op dit gebied.
Voor mij geldt de stelling dus sowieso:

evolutie is niet weg te denken

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 09 mei 2018 21:13

Ik ben Squid Empire aan het lezen, een boek over de geschiedenis van inktvissen en aanverwanten. Wat je opvalt, is de onvoorstelbare soortenrijkheid die zich in de loop van 500 miljoen jaar heeft voorgedaan en welke ingenieuze oplossingen soorten wisten te ontwikkelen.

Wordt je opgegeten door vissen? groei een schelp; is de schelp te zwaar om nog te kunnen bewegen? Vul hem met lucht; is de schelp te lang? Krul hem op; maak 'kamers', breek gecontroleerd stukken af; de variatie is eindeloos.

Maar het idee dat al die soorten allemaal tegelijkertijd zouden hebben bestaan, daar is simpelweg de ruimte niet eens voor...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 10 mei 2018 04:50

Draai dit om Gravo?
Creationisme is niet weg te denken.

Creationisten hebben geen boeken toegewijd aan atheisten bashen. Dat deden schrijvers die de ET verkopen.
Zij creëerden daarmee een versus sfeer en lieten daarbij een featuring buiten schot.
Mijn interesse voor de ET hebben mensen als Bill Nye en Dawkins naar de prullenbak verwezen.
Ik vond Dawkins nochtans een redelijk goed schrijver, maar ik ben niet gevolgd in dat gebash gedoe. Zijn grootste show op aarde was het laatste boek dat ik van hem kocht.

Ik weet dat creationisten ook enorm kunnen bashen. Maar daar boeken aan toewijden en lezingen het land door geven om anderen te bashen was er mij iets teveel over. Mensen als Dawkins en Nye dragen ook niets bij aan het thema maar kauwen voor wat een ander voor hen al reeds verteerd had.
Neill Tyson had ook lang mijn respect, maar die begint te egodominant en arrogant met zijn “kennis” om te gaan naarmate de jaren vorderde. Waar die mensen zich mee bezig houden is dan ook geen wetenschap. Ik weiger dan ook de meeste medische ingrepen. Als ik alhzeimer krijg hoef ik geen medicatie, maar aanvaard ik gewoon mijn lot.
Als je ziet hoe de wetenschap haar doelen bereikt bedankt ik daar vriendelijk voor.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 10 mei 2018 09:17

Bruno schreef:Creationisten hebben geen boeken toegewijd aan atheisten bashen.


Ik weet niet welke boeken jij leest, maar dit is echt kolder.

Dat deden schrijvers die de ET verkopen.
Zij creëerden daarmee een versus sfeer en lieten daarbij een featuring buiten schot.
Mijn interesse voor de ET hebben mensen als Bill Nye en Dawkins naar de prullenbak verwezen.
Ik vond Dawkins nochtans een redelijk goed schrijver, maar ik ben niet gevolgd in dat gebash gedoe. Zijn grootste show op aarde was het laatste boek dat ik van hem kocht.


Weet je, ik ben dat grotendeels met je eens. Dawkins was een geweldige schrijver maar ik heb ook al jaren niks van hem gekocht vanwege zijn privékruistocht. Maar… er zijn wel redenen voor zijn verschuiving in gedrag. Zoek voor de grap eens op Youtube naar video's waar hij zijn 'fanmail' voorleest.

https://www.youtube.com/watch?v=-ZuowNcuGsc

en dit is in 2010. (wel een waarschuwinkje voor de krachtermen)

Ik weet dat creationisten ook enorm kunnen bashen. Maar daar boeken aan toewijden en lezingen het land door geven om anderen te bashen was er mij iets teveel over.


Noem er eens een paar: Ken Ham, Kent Hovind, Ray Comfort…

Mensen als Dawkins en Nye dragen ook niets bij aan het thema maar kauwen voor wat een ander voor hen al reeds verteerd had.


Ja, wetenschap op een wijze presenteren die voor het brede publiek begrijpelijk en interessant is, is zeker een talent en onmisbaar. Dat ze zelf geen origineel onderzoek doen, doet daar niks aan af.

Ik weiger dan ook de meeste medische ingrepen. Als ik alhzeimer krijg hoef ik geen medicatie, maar aanvaard ik gewoon mijn lot.


En als je een been breekt? Dan ook?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

BasLaaitjeer

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor BasLaaitjeer » 10 mei 2018 15:19

Mortlach schreef:... Zoek voor de grap eens op Youtube naar video's waar hij zijn 'fanmail' voorleest.

https://www.youtube.com/watch?v=-ZuowNcuGsc

en dit is in 2010. (wel een waarschuwinkje voor de krachtermen)
...

Hier nog een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=gW7607YiBso

Ook hier een waarschuwinkje voor de krachttermen. Ik kan er aan de ene kant wel om lachen omdat meneer Dawkins het zo geamuseerd voorleest en vanwege het gelach van de mensen buiten beeld maar vind het aan de andere kant triest omdat de 'fanmail' van 'religieuze' mensen afkomstig is. Ik vraag me dan af welke versie van 'heb uw naaste lief' en 'heb uw vijand lief' zij hebben gelezen.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten