Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 13 jun 2017 17:29

Dacht het niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor naamloos » 13 jun 2017 17:54

@naamloos: " Dat kan best met een letterlijke A en E gebeurd zijn, maar dat is voor mijn geloofsleven totaal niet relevant."
Johan100 schreef:Maar dat hoort nu juist wel relevant te zijn.
O ja, vertel ...?
Wordt je er liefdevoller, vriendelijker, geduldiger, vredelievender, verdraagzamer enz van?
Of zie je daardoor beter je eigen tekortkomingen?
Of hangt de begrijpelijkheid van het evangelie er van af?
Of ..... ??? ik ben beneiuwd! (We hebben het over de relevantie van mijn geloofsleven he)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 13 jun 2017 17:58

Daar hebben we het al zo uitgebreid over gehad. Je maakt God tot een leugenaar als je niet gelooft dat Adam en Eva echt bestaan hebben.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2017 18:09

Altijd meteen naar de nucleaire optie. Verschil van interpretatie? God is dus een leugenaar!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor naamloos » 13 jun 2017 18:11

Johan100 schreef:Daar hebben we het al zo uitgebreid over gehad. Je maakt God tot een leugenaar als je niet gelooft dat Adam en Eva echt bestaan hebben.
Hmm, uit dit topic blijkt dat je er juist niet liefdevoller, vriendelijker, geduldiger, vredelievender, verdraagzamer enzo van wordt, dus dat zal het wel niet zijn. Dat had ik zelf ook kunnen bedenken.
Je mag wel verhipte zeker van al je eigen interpretaties zijn, anders maak ook jij God tot een leugenaar, want we blijven natuurlijk wel consequent he!
En als nou uiteindelijk blijkt dat A en E niet werkelijk hebben bestaan, heb jij God dan tot een leugenaar gemaakt, of noem je het dan een vergissing ?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 13 jun 2017 18:15

Tis goed, geloof wat je geloof!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 13 jun 2017 18:31

Mortlach schreef:Altijd meteen naar de nucleaire optie. Verschil van interpretatie? God is dus een leugenaar!

Vind je dat vervelend? Nou, een nucleaire optie, zo zie ik het niet hoor.

Als God in Zijn Woord dingen zegt en je zegt in de God van de Bijbel te geloven, maar niet in Zijn woorden, maak je hem tot een leugenaar.

Wat had je anders verwacht dat ik zou zeggen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor gravo » 13 jun 2017 19:14

Johan100 schreef:Daar hebben we het al zo uitgebreid over gehad. Je maakt God tot een leugenaar als je niet gelooft dat Adam en Eva echt bestaan hebben.

Adam en Eva, dat zijn de archetypen van onszelf. Wij lezen de Bijbel niet om de historische Adam te leren kennen, of om uit de Bijbel zijn historiciteit af te leiden (wat niet mogelijk is). Dat is helemaal niet wat de Bijbel van ons vraagt. En God vraagt dat ook niet van ons. Dat vragen we alleen maar van onszelf. Ons wordt hooguit gevraagd om te geloven dat Hij is en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken. Hebr. 11,6 (SV).

Wij lezen de Bijbel om te ontdekken dat wij allen Adam zijn, dat wij allen in dezelfde verhouding tot God staan als deze Bijbelse figuur.
Niet het historische aan Adam is van belang, maar het feit dat wij allen Adam zijn. Hij overstijgt als beeld van de mens de historische beperkingen in tijd en ruimte.

Wij lezen de Bijbel ook om de tweede Adam te leren kennen. Paulus noemt Christus de tweede Adam. Daaruit kun je afleiden dat Adam staat voor iets veel groters dan alleen hijzelf als historische figuur.
Alles is typologie, verwijzing.

Rom. 5,14 zegt (NBV): "Nu is Adam de voorafbeelding van hem die komen zou".

Let op het woord voorafbeelding. Adam wordt hier tot een archetype gemaakt, tot een spiegelbeeld van Christus, de tweede Adam. Adam is dus een naam met een specifieke betekenis, die door de Bijbel-schrijvers met het grootste gemak in een heel ander verband gebruikt wordt. Want historisch heeft Adam niets met Christus te maken.
Als we Adam zeggen, bedoelen we dan ook de mens in verhouding tot God. Of dat nu te maken heeft (negatief) met de zondeval of (positief) met de verlossing, als eerste of als tweede Adam. De historie doet er eigenlijk niet meer toe. Adam is een synoniem geworden voor "het menselijk geslacht".
Net zoals we ook "een Judas" kennen of "een ongelovige Thomas", die ontstijgen ook de tijd en plaats waarin zij leefden.

Juist door aan de letterlijkheid voorbij te gaan en on-historische verbanden te leggen door typologie, openen zich rijke vergezichten.
Dat hebben met name de NT-schrijvers veelvuldig gezien en toegepast.
Adam staat voor alle tijden en voor alle mensen. En dat blijft hij staan, ook al weten we niks over zijn historiciteit.
Ik weet niet of Adam en Eva echt hebben bestaan. Misschien waren het echt alleen maar voorafbeeldingen, zoals Gods Heilig Woord zegt, archetypische figuren die iets uitbeelden dat nog zou komen.

Ik weet wel wat het wil zeggen om Adam te zijn, om het paradijs te missen en door zonde omringd te worden.
Ik weet ook dat ik de tweede Adam, de mens Die wél gehoorzaamde aan God, volg.
Ik ben zelf Adam. Ook een heel on-historische opmerking.
Maar ik weet zeker dat ik God geen leugenaar noem door het zo te zeggen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bambi » 13 jun 2017 19:18

Ik vraag me af waar die molen stond, met die gigantisch grote wieken ::((

Want die heeft pas voor een evolutie in de menselijke breinen gezorgd
Adam en Eva, dat zijn de archetypen van onszelf. Wij lezen de Bijbel niet om de historische Adam te leren kennen, of om uit de Bijbel zijn historiciteit af te leiden (wat niet mogelijk is). Dat is helemaal niet wat de Bijbel van ons vraagt. En God vraagt dat ook niet van ons. Dat vragen we alleen maar van onszelf. Ons wordt hooguit gevraagd om te geloven dat Hij is en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken. Hebr. 11,6 (SV).

Wij lezen de Bijbel om te ontdekken dat wij allen Adam zijn, dat wij allen in dezelfde verhouding tot God staan als deze Bijbelse figuur.
Niet het historische aan Adam is van belang, maar het feit dat wij allen Adam zijn. Hij overstijgt als beeld van de mens de historische beperkingen in tijd en ruimte.

Wij lezen de Bijbel ook om de tweede Adam te leren kennen. Paulus noemt Christus de tweede Adam. Daaruit kun je afleiden dat Adam staat voor iets veel groters dan alleen hijzelf als historische figuur.
Alles is typologie, verwijzing.

Rom. 5,14 zegt (NBV): "Nu is Adam de voorafbeelding van hem die komen zou".

Let op het woord voorafbeelding. Adam wordt hier tot een archetype gemaakt, tot een spiegelbeeld van Christus, de tweede Adam. Adam is dus een naam met een specifieke betekenis, die door de Bijbel-schrijvers met het grootste gemak in een heel ander verband gebruikt wordt. Want historisch heeft Adam niets met Christus te maken.
Als we Adam zeggen, bedoelen we dan ook de mens in verhouding tot God. Of dat nu te maken heeft (negatief) met de zondeval of (positief) met de verlossing, als eerste of als tweede Adam. De historie doet er eigenlijk niet meer toe. Adam is een synoniem geworden voor "het menselijk geslacht".
Net zoals we ook "een Judas" kennen of "een ongelovige Thomas", die ontstijgen ook de tijd en plaats waarin zij leefden.

Juist door aan de letterlijkheid voorbij te gaan en on-historische verbanden te leggen door typologie, openen zich rijke vergezichten.
Dat hebben met name de NT-schrijvers veelvuldig gezien en toegepast.
Adam staat voor alle tijden en voor alle mensen. En dat blijft hij staan, ook al weten we niks over zijn historiciteit.
Ik weet niet of Adam en Eva echt hebben bestaan. Misschien waren het echt alleen maar voorafbeeldingen, zoals Gods Heilig Woord zegt, archetypische figuren die iets uitbeelden dat nog zou komen.

Ik weet wel wat het wil zeggen om Adam te zijn, om het paradijs te missen en door zonde omringd te worden.
Ik weet ook dat ik de tweede Adam, de mens Die wél gehoorzaamde aan God, volg.
Ik ben zelf Adam. Ook een heel on-historische opmerking.
Maar ik weet zeker dat ik God geen leugenaar noem door het zo te zeggen.

gravo


Ik heb nog een paar interessante historische Bijbelteksten voor je over Adam

http://www.statenvertaling.net/zoek.php ... %5D=2&in=v

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 13 jun 2017 19:49

gewist door Johan.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 13 jun 2017 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor gravo » 13 jun 2017 19:51

Bambi schreef:Ik vraag me af waar die molen stond, met die gigantisch grote wieken ::((

Want die heeft pas voor een evolutie in de menselijke breinen gezorgd

Bambi, het kan best zijn dat de melk even overkookt.
Je laatste bijdragen heb ik gelezen als een wat wilde, onbezonnen uithaal, een venijnige reactie, omdat je het even helemaal niet meer zag zitten. Je hebt je vastgebeten in een heel rigide standpunt, dat nauwelijks enige ruimte laat voor anderen en dan begrijp ik de frustratie best als je zoveel tegengas krijgt.
En ik begrijp ook dat de melk dan even overkookt.

Maar nu, na een nachtje slapen, zet je hetzelfde pannetje weer op het vuur met bovenstaande opmerking.
Als je inderdaad meent dat je met mensen praat die een klap van de molenwiek gehad hebben, doe het dan niet, zou ik zeggen.
Je zoekt je eigen onvrede op door zo te provoceren.

Zet het vuur maar uit en gebruik een schuursponsje om de boel weer aan kant te krijgen.
Het wordt nu een beetje sneu.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 13 jun 2017 19:54

gravo schreef:Adam en Eva, dat zijn de archetypen van onszelf. Wij lezen de Bijbel niet om de historische Adam te leren kennen, of om uit de Bijbel zijn historiciteit af te leiden (wat niet mogelijk is). Dat is helemaal niet wat de Bijbel van ons vraagt. En God vraagt dat ook niet van ons. Dat vragen we alleen maar van onszelf. Ons wordt hooguit gevraagd om te geloven dat Hij is en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken. Hebr. 11,6 (SV).

Wij lezen de Bijbel om te ontdekken dat wij allen Adam zijn, dat wij allen in dezelfde verhouding tot God staan als deze Bijbelse figuur.
Niet het historische aan Adam is van belang, maar het feit dat wij allen Adam zijn. Hij overstijgt als beeld van de mens de historische beperkingen in tijd en ruimte.


Natuurlijk is het wel mogelijk om de historische Adam te leren kennen. Door het geloof. Je filosofeert steeds, dat is de dood in de pot voor je geloof. Voor een eenvoudig kinderlijk geloof wat God van ons vraagt. We moeten worden als een kind. Vraag of God je eenvoud wil geven en die filosofische gedachtegangen die je wegvoeren van God wilt wegnemen. Een eenvoudig wedergeboren mens die heel eenvoudig aanneemt wat God in Zijn Woord zegt. Dat hebben we allemaal nodig. De Heilige Geest. Filosofie komt daar niet vandaan m.i.

Een gezegde zegt: Adam niet gekend/geleerd is Christus niet begeerd!

Ellende, verlossing en dankbaarheid! Je stond toch achter de Heidelberger Catechismus?

Johan
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Bambi

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bambi » 13 jun 2017 20:01

gravo schreef:Bambi, het kan best zijn dat de melk even overkookt.
Je laatste bijdragen heb ik gelezen als een wat wilde, onbezonnen uithaal, een venijnige reactie, omdat je het even helemaal niet meer zag zitten. Je hebt je vastgebeten in een heel rigide standpunt, dat nauwelijks enige ruimte laat voor anderen en dan begrijp ik de frustratie best als je zoveel tegengas krijgt.
En ik begrijp ook dat de melk dan even overkookt.

Maar nu, na een nachtje slapen, zet je hetzelfde pannetje weer op het vuur met bovenstaande opmerking.
Als je inderdaad meent dat je met mensen praat die een klap van de molenwiek gehad hebben, doe het dan niet, zou ik zeggen.
Je zoekt je eigen onvrede op door zo te provoceren.

Zet het vuur maar uit en gebruik een schuursponsje om de boel weer aan kant te krijgen.
Het wordt nu een beetje sneu.

gravo

Je bent er zelf mee begonnen jongen en als je zelf niet tegen kan dat je de bal terugkrijgt, dan moet je er zelf voortaan niet meer mee beginnen, ook bij niemand

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor gravo » 13 jun 2017 20:07

Johan100 schreef:Lees de Bijbel eens goed, gravo. Natuurlijk is het wel mogelijk om de historische Adam te leren kennen. Door het geloof. Je filosofeert steeds, dat is de dood in de pot voor je geloof. Voor een eenvoudig kinderlijk geloof wat God van ons vraagt. We moeten worden als een kind.

Een gezegde zegt: Adam niet gekend/geleerd is Christus niet begeerd!

Ellende, verlossing en dankbaarheid! Je stond toch achter de Heidelberger Catechismus?


Je reageert alleen maar om te reageren. Als ik zeg dat ikzelf in wezen Adam ben, dan betekent het dat ik Adam heel goed ken. Maar deze bevindelijke taal ondersteunt ook precies mijn punt: ik ken geen historische Adam, ik ken een geestelijke Adam, die een teken, een symbool, een beeld is van de zondige mens. Wij zijn allen in Adam gevallen. Dat wil niet zeggen dat Adam als historische figuur alle zonden heeft gedaan en wij niets, maar dat wil zeggen dat ik, net als Adam, net als alle mensen een zondaar ben. In Adam zijn alle mensen begrepen. Dat is dus per definitie iets dat de historie overstijgt.

Is het mogelijk om de historische Adam te kennen? Als jij weet waar Adam woont, ga ik zeker een keer langs (ik woon in de buurt van Rotterdam). Ik zou graag eens met hem op de koffie. Welke taal spreekt die Adam eigenlijk? Interessante vraag. Spreekt hij Paradijs of Edens? Dat zou met recht een historische ontmoeting zijn.

Nee joh, van Adam is de vaststelling dat hij historisch is toch van veel minder belang, dan de grote betekenis die hij als type van de geschapen mens is geworden?
Voor mij is het een Bijbel-figuur. Niks meer, niks minder.

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 13 jun 2017 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor gravo » 13 jun 2017 20:09

Bambi schreef:Je bent er zelf mee begonnen jongen en als je zelf niet tegen kan dat je de bal terugkrijgt, dan moet je er zelf voortaan niet meer mee beginnen, ook bij niemand

Het gaat er niet om wat je meemaakt, maar hoe je er mee omgaat.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten