Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2018 10:06

Bruno schreef:Ja ik post hier nogal veel youtube films he? Ik heb dat gepost omdat het aansloot bij de discussie en aankaart wat ik wou aankaarten, maar te ver in mijn geheugen verdwijderd was.
Gemakkelijk dat dan te dumpen. Net zoals mensen boeken aanbevelen om de discussie van je af te schuiven he?


Zo'n filmpje, daar spoel je in een kwartiertje wel doorheen. Als jij denkt dat je dit boek in een kwartiertje gelezen hebt, dan overschat je je leestempo nogal schromelijk.

Voor mij is dat significant omdat de condities op aarde perfect afgestemd zijn op leven. Als de maan dichterbij of verder stond was het leven niet vatbaar voor leven (zoals we dat gewoon zijn).


Kijk, dat is nou een leuke claim! Wordt leven ineens onmogelijk als de maan verdwijnt? Zo ja, waarom? En wat bedoel je met "(zoals we dat gewoon zijn)"? Dat klinkt verdacht veel als "Als de situatie anders was, dan was de situatie anders". Wat doe je met het feit dat de maan zich langzaam verwijdert van de Aarde? Ontwikkelt het leven zich dan ook zodat het vatbaar blijft voor de veranderende omstandigheden? Hebben we hier net evolutie bewezen?!

Discussie eindigt hier.


Jammer, want je doet een hoop claims waar ik graag wat onderbouwing voor zou zien.

Ik heb geen bekeringsdrang, ik liet enkel zien waarom en ik in creatie geloof.
Als jij dan een “Dawkinske” wilt plegen is dat uw zaak. Ik prikkel mij hier niet verder aan.


Volgens mij wel…
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 06 jun 2018 10:06

StillAwake schreef:Het klopt dat de condities op aarde perfect zijn afgestemd op onze levensvormen.
Dat is echter iets wat volgt uit Schepping (de omstandigheden zijn op onze aardse levensvormen aangepast (al werden zon en maan eerder geschapen dan het leven)
Dat is echter ook iets wat volgt uit evolutie. Het leven heeft zich aangepast aan de omstandigheden.

Nogmaals, ik ben creationist, maar als je met al te gemakkelijk weerlegbare redenaties komt overtuigt dat niet.
Je moet het geloven. Als je het zou kunnen bewijzen is het geen geloof meer...


Maar de evolutietheorie heeft mij het ontstaan ook nog niet bewezen. Dus dan moet het zichzelf geen wetenschap noemen wanneer zij het ontstaan in kaart brengt. Dat je dat dan niet als psuedo wetenschap aanziet, maar een totale zonsverduistering als “uniek” noemen dan weer wel laat zien hoe ver wij van elkaar verwijderd zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2018 10:09

StillAwake schreef:Het klopt dat de condities op aarde perfect zijn afgestemd op onze levensvormen.


Ik zou eerder zeggen dat dat dus precies andersom is. Het leven is afgestemd op de omstandigheden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 10:16

Bruno schreef:De manier waarop de maan meedraait ten opzichte van onze aarde (waardoor we nooit haar achterkant zien) is ook al zoiets “uniek” te noemen in dit zonnestelsel. De snelheid lijkt daarbij perfect afgestemd op elkaar. Wederom een fantastisch toeval zeker?

Ook dit is aantoonbaar onjuist. Charon doet exact hetzelfde bij Pluto, Europa en Io bij Jupiter, en van de talloze kleinere manen die ons zonnestelsel kent is het (naarmate de maan kleiner is ten opzichte van de planeet) waarschijnlijker dat de rotaties gesynchroniseerd zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 10:17

Mortlach schreef:Ik zou eerder zeggen dat dat dus precies andersom is. Het leven is afgestemd op de omstandigheden.

Als je iets verder had gelezen had je gezien dat ik die mogelijkheid ook nadrukkelijk openhield in mijn reactie...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 06 jun 2018 10:18

Mortlach schreef:Zo'n filmpje, daar spoel je in een kwartiertje wel doorheen.


Het duurt een half uur voor we bij de maan belanden in die film, en dan moeten we nog helemaal naar Pluto toe?
Als jij dat in een kwartiertje kan samenvatten. Jammer voor de discussie. Daarom haak ik dan ook af bij jou.

Het ging over de maan. In die film wordt er vlijtig gesproken over de maan vanaf minuut 30. Er speelt veel meer dan alleen een zonsverduistering. Alles staat onderbouwd in die film wat ik hier eerder poogde duidelijk te maken. Wat daarin gezegd wordt zijn dus de wetenschappelijke feiten zoals de wetenschap ze ons verkoopt, het ontstaan (maar dan beperkt tot ons zonnestelsel). Alleen legt die man ze naast de observatie zoals we ze waarnemen, ze zegt ons veelal het tegenovergestelde. Kijk eens voor jezelf en beargumenteer tegen? Of is dat te moeilijk?

Als je daar dan niet even de aandacht aan wil schenken, heb je dan wel het beste voor met de discussie of kom jij je ego in de belangstelling plaatsen?
Laatst gewijzigd door Bruno op 06 jun 2018 10:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 10:18

Bruno schreef:Maar de evolutietheorie heeft mij het ontstaan ook nog niet bewezen. Dus dan moet het zichzelf geen wetenschap noemen wanneer zij het ontstaan in kaart brengt. Dat je dat dan niet als psuedo wetenschap aanziet, maar een totale zonsverduistering als “uniek” noemen dan weer wel laat zien hoe ver wij van elkaar verwijderd zijn.

Op het moment dat de evolutietheorie iets meent te kunnen zeggen over het ontstaan van het heelal is het inderdaad psuedo-wetenschap.
Daar gaat de hele theorie namelijk niet over.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 06 jun 2018 10:21

StillAwake schreef:Ook dit is aantoonbaar onjuist. Charon doet exact hetzelfde bij Pluto, Europa en Io bij Jupiter, en van de talloze kleinere manen die ons zonnestelsel kent is het (naarmate de maan kleiner is ten opzichte van de planeet) waarschijnlijker dat de rotaties gesynchroniseerd zijn.


Euh wat doen zij exact hetzelfde? Ga je nu een Mortlachske plegen en van de appel naar de peer keren?
Het gaat over een zonsverduistering op aarde.
Een totale zonsverduistering is uniek in ons zonnestelsel. Maar als Amalthea U het tegendeel bewijst, mij goed. Beter dat we dan afkloppen op agreed to disagree. Als je de film had gezien zou je zien dat er veel meer speelt dan louter een zonsverduistering.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 10:22

Bruno schreef:Maar de evolutietheorie heeft mij het ontstaan ook nog niet bewezen. Dus dan moet het zichzelf geen wetenschap noemen wanneer zij het ontstaan in kaart brengt. Dat je dat dan niet als psuedo wetenschap aanziet, maar een totale zonsverduistering als “uniek” noemen dan weer wel laat zien hoe ver wij van elkaar verwijderd zijn.

Je hebt gelijk dat de zonsverduistering zoals wij die kennen uniek is voor ons zonnestelsel, gezien de onrondheid van Amalthea en het ondefinieerbare oppervlak van Jupiter..
Jij kwam echter op de proppen met de redenatie dat de verhoudingen uniek waren. En dat is niet zo.
Jij kwam op de proppen (naar ik meen overigens NIET vanuit die film) met de redenatie dat de synchronisatie van de maan uniek is. En dat is niet zo.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 10:23

Bruno schreef:Euh wat doen zij exact hetzelfde? Ga je nu een Mortlachske plegen en van de appel naar de peer keren?
Het gaat over een zonsverduistering op aarde.
Een totale zonsverduistering is uniek in ons zonnestelsel. Maar als Amalthea U het tegendeel bewijst, mij goed. Beter dat we dan afkloppen op agreed to disagree. Als je de film had gezien zou je zien dat er veel meer speelt dan louter een zonsverduistering.

Dit ging niet over een verduistering, maar over het synchronisatieverhaal (jij claimde dat het uniek is dat de maan altijd zijn zelfde kant naar de aarde heeft)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 06 jun 2018 10:23

StillAwake schreef:Je hebt gelijk dat de zonsverduistering zoals wij die kennen uniek is voor ons zonnestelsel, gezien de onrondheid van Amalthea en het ondefinieerbare oppervlak van Jupiter..
Jij kwam echter op de proppen met de redenatie dat de verhoudingen uniek waren. En dat is niet zo.
Jij kwam op de proppen (naar ik meen overigens NIET vanuit die film) met de redenatie dat de synchronisatie van de maan uniek is. En dat is niet zo.


En daar heb ik u op de vorige pagina ook gelijk gegeven en mijn ongelijk toegegeven.
Wat zin heeft het daar op te blijven terug komen dan en al de rest te negeren?

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 06 jun 2018 10:24

StillAwake schreef:Dit ging niet over een verduistering, maar over het synchronisatieverhaal (jij claimde dat het uniek is dat de maan altijd zijn zelfde kant naar de aarde heeft)


Met het synchronisatieverhaal bedoel je de afstand tussen de maan, aarde, zon?
Je hebt toch zelf al aangetoond dat dit enkel terug te vinden is bij Amalthea?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 10:25

Bruno schreef:Met het synchronisatieverhaal bedoel je de afstand tussen de maan, aarde, zon?
Je hebt toch zelf al aangetoond dat dit enkel terug te vinden is bij Amalthea?

Nee, de synchronisatie is het fenomeen dat wij altijd dezelfde kant van de maan zien. De achterkant van de maan is altijd van ons afgekeerd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 06 jun 2018 10:28

StillAwake schreef:Nee, de synchronisatie is het fenomeen dat wij altijd dezelfde kant van de maan zien. De achterkant van de maan is altijd van ons afgekeerd.


Owja, daarin heb ik me dan ook duidelijk vergist. I was wrong :)
Maar de modellen die verklaren hoe onze maan ontstaan is of hoe ze hier beland is, rijmt niet met de huidige observatie.

Hoe ze het ontstaan van ons zonnestelsel uitleggen spreekt veelal de observatie tegen. Misschien niet altijd en heb ik de zaken wat overdreven waar dat niet mocht.
Mijn verontschuldigingen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 06 jun 2018 10:29

Bruno schreef:En daar heb ik u op de vorige pagina ook gelijk gegeven en mijn ongelijk toegegeven.
Wat zin heeft het daar op te blijven terug komen dan en al de rest te negeren?

OK, dat had ik er niet helemaal uit opgemaakt.
Ik dacht dat de Maan-Amalthea discussie was beslecht in:
-ik geeft toe dat de verduistering niet honderd procent vergelijkbaar is
-jij geeft toe dat de mathematische verhoudingen niet uniek zijn

We zijn nu alleen nog in discussie over deze opmerking:
Bruno schreef:De manier waarop de maan meedraait ten opzichte van onze aarde (waardoor we nooit haar achterkant zien) is ook al zoiets “uniek” te noemen in dit zonnestelsel. De snelheid lijkt daarbij perfect afgestemd op elkaar. Wederom een fantastisch toeval zeker?

Dit fenomeen heet synchronisatie, en komt veel vaker voor.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten