Pcrtje schreef:Het enige wat je nu in reactie op mijn argumenten doet is heel hard "NIETES!" roepen. Ik heb je uitgelegd waarom hetgeen je hier zegt niet klopt.
En dus gaan we op deze toer? De overeenkomsten en verschillen worden gepresenteerd, dan wordt er gesteld dit duidt op een gemeenschappelijke voorouder. Maar jij weet heel goed dat daarvoor nog meer nodig is dan de mate van overeenkomsten. Die verschillen zijn nu eenmaal van dien aard dat deze niet eenvoudig te zijn overbruggen.
Pcrtje schreef:Het enige wat we zien, beste Arco, is een bepaald patroon, namelijk dat massa's elkaar aantrekken.
…
Je bewering dat overeenkomsten niet duiden op een gemeenschappelijke voorouder maar slechts op een gemeenschappelijke Schepper is in dit opzicht dus totaal onhoudbaar. Voor de weerlegging van jouw bewering dat evolutie nog nooit waargenomen is verwijs ik je naar Mortlachs bijdrage.
In heel je verhaal, wat ik niet helemaal geciteerd heb, moet je wel twee dingen in de gaten houden:
1) De zwaartekracht is er, dat heb ik gezegd. Hoe dat werkt, daar heb ik geen uitspraak over gedaan.
2) God heeft de natuurwetten ingesteld, waarbij heel goed bepaalde zaken op een natuurlijke wijze zijn te verklaren. Maar macro-evolutie doet uitspraken over het ontwikkelen van het leven uit één cel naar alle levende wezens die wij heden kennen. Dat bestrijd ik ten zeerste.
Pcrtje schreef:De zwaartekrachttheorie ook. Het is slechts een onbewezen sprookje. Dat voorwerpen altijd op de grond vallen wanneer je ze loslaat duidt slechts op een gemeenschappelijke kracht van God, niet op een theorie van snaren en elkaar aantrekkende massa's. De zwaartekrachttheorie is een sprookje om God te kunnen negeren en buitenspel te zetten, en om de waarheid van de Bijbel te ontkrachten.
Zie je hoe onlogisch je argument is?
Ik zie vooral hoe onlogisch jij lijkt te denken hoe God Zijn Schepping inelkaar heeft gezet.
Pcrtje schreef:Waarom heeft Jezus dan nooit iets gezegd over heliocentrisme?
Waarom zou Hij daar iets over moeten zeggen? De scheppingsgeschiedenis is volkomen helder over hoe God de aarde en de hemelen schiep. Als dat niet de werkelijke gang van zaken is, dan zou Jezus Degene zijn die daar bij uitstek iets over zou kunnen zeggen. Er was blijkbaar geen aanleiding voor Jezus om van de scheppingsgeschiedenis afstand te doen.
Pcrtje schreef:Je kunt het christelijke geloof niet zonder Plato, Aristoteles en andere Griekse filosofen zien. Het christendom is doordrenkt met Grieks denken. (En dat is helemaal geen probleem, overigens. Grieken waren niet dom.)
In het Westerse christendom is er niemand die een grotere stempel heeft gedrukt op het christelijke geloof dan Augustinus. (Behalve Paulus dan, misschien.) De Augstijnse trits schepping-zondeval-verlossing, dat zo uitgewerkt is in het Westerse denken, bijvoorbeeld.
En dan is de vraag of dat Westerse denken, het Westerse christendom, het qua theologie wel aan het rechte eind heeft. De Grieken waren niet dom, maar ook niet zuiver op de graat. Er zijn vele punten aan te merken waarop er zoveel theologie bij komt kijken, vooral doordrenkt met Grieks denken, dat de letterlijke tekst er blijkbaar niet meer toe doet. Dat is een probleem, omdat we precies in de val trappen van het orthodox-Jodendom. Al in de tijd van Jezus was het orthodox-Jodendom al zover ontwikkeld, dat de eenvoudigheid van de tekst en boodschap van de Schrift er niet meer toe deed. Nu is met name de Westerse theologie al zover dat tradities belangrijker zijn dan Gods Woord, dat we maar een eind weg allegoriseren.