Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 21 mar 2018 11:01

Mortlach schreef:Dan ga je er wel van uit dat de afstandstoename lineair is. En dat "perfect" wordt ook altijd zo maar geclaimd.

Wat ik veel interessanter vind, is dat de maan in het zwaartekrachtsveld van de Aarde zit, en zich van de Aarde afbeweegt. De maan valt dus OMHOOG! (tegen de zwaartekracht in). De redenen daarachter, die zijn pas interessant.

Juist ja, alleen evolutionisten mogen er vanuit gaan dat metingen altijd consistent zijn waar het hen uitkomt.
Ik vergeet dat wel eens dat dit bij creationisten harder afgestraft wordt :p

Weet je die redenen daarachter ook? (Afstand maan - aarde)

Nonsens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 23 okt 2017 10:02

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Nonsens » 21 mar 2018 19:56

Mortlach schreef:Dan ga je er wel van uit dat de afstandstoename lineair is.


Heb jij bewijzen voor een andere toename?
:D :D :D :D :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2018 20:26

Nonsens schreef:Heb jij bewijzen voor een andere toename?


Ongetwijfeld, maar ik heb het een beetje te druk om te googlen. Ik doe de uitspraak trouwens ook niet, dus bewijzen jullie maar eens dat die toename lineair zou zijn. (lineair zou trouwens bijzonder vreemd zijn omdat de zwaartekracht kwadratisch afneemt met de afstand)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2018 13:16

Richard Dawkins heeft ooit eens geschreven: "Dank zij Darwin is het mogelijk om een intellectueel bevredigd atheïst te zijn". Volgens mij is dat een waan, en klopt het niet, maar de evolutietheorie is blijkbaar een vruchtbare bodem voor atheïstisch gedachtegoed.

Michail Bakoenin was een atheïst. En ik kwam een zin over hem tegen waarin de rol van het darwinisme naar mijn indruk nogal duidelijk naar voren kwam:
    "Volgens Bakoenin komt de menselijke neiging om anderen te onderdrukken voornamelijk uit haar dierlijke afkomst en de noodzakelijke strijd tegen gevaarlijke natuurlijke omstandigheden."
Bron: Wikipedia: Michail Bakoenin

Ik zit overigens eens wat te kijken in een geschrift van hem, en ik kom nog wel meer van dit soort stof tegen. Zoals deze zin:
    "Ja, onze eerste voorouders, onze Adams en Eva’s waren, zo niet gorilla’s, dan toch zeer nauw verwante neven ervan, alles etende, intelligente en woeste dieren, in een hogere mate dan de dieren van elke andere soort begiftigd met twee kostbare vermogens: het vermogen om te denken en de behoefte om zich te verzetten."
Bron: M. Bakoenin, God en de staat.

Ik kan me dus niet aan de indruk onttrekken dat de evolutietheorie van Charles Darwin blijkbaar erg stimulerend heeft gewerkt in de ontwikkeling van allerlei atheïstisch gedachtegoed.

Afbeelding
Michail Bakoenin (1814-1876)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2018 13:36

Boekenlezer schreef:Richard Dawkins heeft ooit eens geschreven: "Dank zij Darwin is het mogelijk om een intellectueel bevredigd atheïst te zijn". Volgens mij is dat een waan, en klopt het niet, maar de evolutietheorie is blijkbaar een vruchtbare bodem voor atheïstisch gedachtegoed.


Ze zorgt ervoor dat je God niet meer nodig hebt om de (natuurlijke) werkelijkheid te verklaren.

Michail Bakoenin was een atheïst. En ik kwam een zin over hem tegen waarin de rol van het darwinisme naar mijn indruk nogal duidelijk naar voren kwam:
    "Volgens Bakoenin komt de menselijke neiging om anderen te onderdrukken voornamelijk uit haar dierlijke afkomst en de noodzakelijke strijd tegen gevaarlijke natuurlijke omstandigheden."
Bron: Wikipedia: Michail Bakoenin


En waar baseert hij die uitspraak op? Is hij antropoloog of evolutionair psycholoog of iets dergelijks? Waarom zou veel waarde hechten aan de woorden van een anarchist

Ik kan me dus niet aan de indruk onttrekken dat de evolutietheorie van Charles Darwin blijkbaar erg stimulerend heeft gewerkt in de ontwikkeling van allerlei atheïstisch gedachtegoed.


Uiteraard. Voor die tijd had je God immers nodig om delen van de werkelijkheid te verklaren en kon je dus nooit volledig atheïst zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 23 mar 2018 13:45

Mortlach schreef:Ze zorgt ervoor dat je God niet meer nodig hebt om de (natuurlijke) werkelijkheid te verklaren.


Dan ook jij de filosofie van evolutionair naturalisme even buitenspel zetten. Dan zit iedereen op gelijk speelveld.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2018 14:03

Waarom zou ik dat in vredesnaam doen, of zelfs maar moeten?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 23 mar 2018 14:36

Mortlach schreef:Waarom zou ik dat in vredesnaam doen, of zelfs maar moeten?


Om dezelfde reden dat iemand anders God zou moeten uitsluiten.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2018 15:00

Arco schreef:Om dezelfde reden dat iemand anders God zou moeten uitsluiten.


Je hoeft van mij helemaal niks. Het punt was dat sinds is gebleken dat evolutie niet zomaar even omvalt je God KUNT uitsluiten als je dat wilt en toch de natuurlijke werkelijkheid kunt verklaren. Die spanning die atheïsten eerst hadden (God nodig hebben om leven en soorten te verklaren), bestaat sindsdien niet meer.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 23 mar 2018 15:28

Mortlach schreef:Je hoeft van mij helemaal niks.


Goed, dan hoor ik je niet meer als God deel is van de uitleg.

Het punt was dat sinds is gebleken dat evolutie niet zomaar even omvalt je God KUNT uitsluiten als je dat wilt en toch de natuurlijke werkelijkheid kunt verklaren. Die spanning die atheïsten eerst hadden (God nodig hebben om leven en soorten te verklaren), bestaat sindsdien niet meer.


Iets wat al omgevallen is, kan je niet meer als verklaring zien.
Het is wel raar dat atheïsten eerst God nodig hadden, maar nu niet meer. Een atheïst ontkent toch God?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2018 15:55

Arco schreef:Goed, dan hoor ik je niet meer als God deel is van de uitleg.


Je doet maar, zolang je maar niet verwacht dat ik die uitleg accepteer.

Iets wat al omgevallen is, kan je niet meer als verklaring zien.
Het is wel raar dat atheïsten eerst God nodig hadden, maar nu niet meer. Een atheïst ontkent toch God?


Wat? Begrijp je het punt nu echt niet?

Voordat de evolutietheorie algemeen als feit geaccepteerd was, kon je wel atheïst zijn, maar kon je de verscheidenheid van soorten niet verklaren. Dat gaf intellectuele spanning - het was iets dat je moest negeren. Zoals nu een beetje de spanning die mensen die in de historische Zondvloed geloven moeten negeren (cognitieve dissonantie). Die spanning heeft evolutietheorie weggenomen en nu kun je dus intellectueel integer atheïst zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 23 mar 2018 16:29

Mortlach schreef:Je doet maar, zolang je maar niet verwacht dat ik die uitleg accepteer.


Evenmin dat ik uw uitleg op basis van evolutionair naturalisme.

Wat? Begrijp je het punt nu echt niet?

Voordat de evolutietheorie algemeen als feit geaccepteerd was, kon je wel atheïst zijn, maar kon je de verscheidenheid van soorten niet verklaren. Dat gaf intellectuele spanning - het was iets dat je moest negeren. Zoals nu een beetje de spanning die mensen die in de historische Zondvloed geloven moeten negeren (cognitieve dissonantie). Die spanning heeft evolutietheorie weggenomen en nu kun je dus intellectueel integer atheïst zijn.


U zou eens moeten teruglezen wat uzelf zegt, misschien schrijft u wel anders dan u bedoeld. De evolutietheorie heeft het geweten van atheïsten wellicht gesust, maar daardoor hoeft het nog niet waar te zijn.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 23 mar 2018 16:32

Arco schreef:Goed, dan hoor ik je niet meer als God deel is van de uitleg.
Mortlach schreef:Je doet maar, zolang je maar niet verwacht dat ik die uitleg accepteer.
Ik denk dat we zwaartekracht beter kunnen verklaren als God deel is van de uitleg dan wanneer we uitgaan van een naturalistisch(er) uitgangspunt. Intelligent vallen!
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 23 mar 2018 16:34

Pcrtje schreef:Ik denk dat we zwaartekracht beter kunnen verklaren als God deel is van de uitleg dan wanneer we uitgaan van een naturalistisch(er) uitgangspunt. Intelligent vallen!


Wat probeer jij mij weer aan te meten?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2018 17:18

Arco schreef:Evenmin dat ik uw uitleg op basis van evolutionair naturalisme.


Dat is prima hoor, zolang we het er maar over eens zijn dat naturalisme (wat dat dan ook in vredesnaam moge betekenen) de wetenschappelijke methode onderbouwt en de hypothese God niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten