Wonderlijk.
Ik heb hier nog nooit iemand zo weinig uit zijn slof zien schieten en juist respectvol zien zijn als Mortlach.
Als Bambi 'ik lees geen moer' wordt tegengesproken is het de schuld van diegene die wel kennis van zaken heeft?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
blijblij schreef:Wonderlijk.
Ik heb hier nog nooit iemand zo weinig uit zijn slof zien schieten en juist respectvol zien zijn als Mortlach.
Als Bambi 'ik lees geen moer' wordt tegengesproken is het de schuld van diegene die wel kennis van zaken heeft?
gravo schreef:Gods Woord wordt niet minder Gods Woord door gewoon eerlijk te benoemen dat het gevuld is met liederen , verhalen, gebeden, gedichten en andere composities, zoals het genoemde genre van de apocalyps, elk met eigen mogelijkheden en onmogelijkheden.
1. Opmerkelijk is wel dat daar in Deuteronomium 5, bij de herhaling van de wet, niets over staat: Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen, maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw slaaf, noch uw slavin, noch uw rund, noch uw ezel, noch enig vee van u, noch uw vreemdeling, die binnen uw poorten is, opdat uw slaaf en uw slavin rusten zoals u. Want u zult in gedachten houden dat u slaaf geweest bent in het land Egypte en dat de HEERE, uw God, u vandaar uitgeleid heeft met sterke hand en uitgestrekte arm. Daarom heeft de HEERE, uw God, u geboden de dag van de sabbat te houden.sjaqi schreef:Als we in genesis lezen over de schepping dan zou de gedachte misschien nog kunnen reizen dat er sprake is van bepaalde metaforen.
Maar als ik dan vervolgens in het 4e gebod wat door God zelf op de berg Sinai is gegeven zie staan: "Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is." Dan zie ik nog maar heel weinig ruimte om het scheppingsverhaal alleen als een verhaal te lezen zonder de bijbel geweld aan te doen.
sjaqi schreef:Als we in genesis lezen over de schepping dan zou de gedachte misschien nog kunnen reizen dat er sprake is van bepaalde metaforen.
Maar als ik dan vervolgens in het 4e gebod wat door God zelf op de berg Sinai is gegeven zie staan: "Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is." Dan zie ik nog maar heel weinig ruimte om het scheppingsverhaal alleen als een verhaal te lezen zonder de bijbel geweld aan te doen.
Met de visie dat de bijbel een boek met verzamelde verhalen is verliest de bijbel toch een deel van het gezag als zijnde Gods woord?
De bijbel heeft toch een bepaalde authoriteit? Niet om het boek zelf maar omdat het Gods woord is?
Al deze genre's komen zeker voor in de bijbel, ik mis alleen het genre geschiedenissen.
blijblij schreef:
Even een terzijde: Calvijn dacht al niet dat Genesis 1 gebeurd was, zoals het opgeschreven is. Hij stelde dat God de Bijbelschrijvers zo gestuurd heeft (mechanische inspriratie) dat zij een verhaal schreven dat voor mensen te bevatten was, omdat de mens anders niet in staat was om te begrijpen hoe God de aarde geschapen heeft.
Johan100 schreef:Wat betreft Calvijn; Calvijn stelde dat de aarde in 6 dagen was geschapen of in een ogenblik. Daar is God machtig genoeg voor, zo stelde Hij. Dat heeft niets te maken met een evolutieproces van miljoenen of miljarden jaren. Juist niet. Hij schreef dat God machtig genoeg is om de aarde in een ogenblik te scheppen. Hij doet niets af van Zijn almacht.
sjaqi schreef:Ehm Bambi, mag ik je even aan je eigen onderschrift herinneren?
Misschien een mooi moment om deze spreuk toe te passen? Je hoeft jezelf toch niet te verdedigen door zo op de persoon in de aanval te gaan? Laat je argumenten maar spreken. Enne is het niet zo dat je juist je "vijanden" lief moet hebben?
sjaqi schreef:(...) Al deze genre's komen zeker voor in de bijbel, ik mis alleen het genre geschiedenissen.
Is Jezus volgens jou visie daadwerkelijk gestorven en weer opgestaan? Het is toch juist de kracht van het christelijke geloof dat het niet een verzameling met behartenswaardige verhalen is, maar dat er juist echt gebeurde zaken in de bijbel staan. Juist het gegeven dat de geschiedenissen in de bijbel echt gebeurd zijn geeft toch troost dat God ook nu nog daadwerkelijk wonderen kan doen. Waarbij het wonder van bekering toch wel het meest de kern van het geloof raakt(...)
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten