Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 08 feb 2018 17:22

Canon schreef:Maar laatst een keer prediker doorgelezen, en daar staat best veel levens advies in. Ook voor nu.
En neem de 10 geboden. Als iedereen zich daar aan houdt, dan zal het toch geweldig zijn.


Een aantal van die 10 in ieder geval. :-)

Ik vraag me ook af hoeveel er in prediker en spreuken staat wat je tegenwoordig beter selectief kunt negeren. Het is een tijdje geleden dat ik het voor het laatst heb doorgenomen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2018 20:08

Canon schreef:Helemaal mee eens :). Wat saai :P...

Overigens vind de bijbel een zeer wijs boek in het geven van levensadviezen. Ik heb niet zo heel veel kennis van de bijbel ter vergelijking met kenners hoor.

Maar laatst een keer prediker doorgelezen, en daar staat best veel levens advies in. Ook voor nu.
En neem de 10 geboden. Als iedereen zich daar aan houdt, dan zal het toch geweldig zijn.


Spreuken en Wijsheid (deutrokanoniek) bevatten ook prachtige levensadviezen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 08 feb 2018 20:58

Optimatus schreef:Daar ga ik zeker in mee, maar ik vraag me af waarom enkele evolutionisten op een reformatorisch forum, waar de scheppingsleer leidend is, hun mening proberen op te dringen op een wijze, die zelfs fanatieke Jehova's Getuigen asgrauw van jaloezie doet uitslaan. En dan heb ik het nog niet eens over het belachelijk maken van mensen die de scheppingsleer aanvaarden. Dit gebeurt in de progressieve media al telkenmale, maar dat het zelfs hier, op een reformatorisch forum gebeurt, vind ik respectloos.
Heb je het tegen mij? Ik weet dat ik een duidelijke mening heb maar ik probeer altijd respectvol jegens mijn discussiepartners te blijven.

Optimatus schreef:Is het zo moeilijk om te respecteren dat het reformatorische volksdeel een afwijkende mening heeft en de scheppingsleer als waarheid aanvaard heeft?
Met enige regelmaat vind ik dat moeilijk, eigenlijk. Voornamelijk wanneer creationisten voorstellen het scheppingsverhaal naast of in plaats van de evolutietheorie te willen laten onderwijzen (en daarmee het onderscheid tussen wetenschap en geloof negeren). Of wanneer ze stromanargumenten gebruiken: daar kan ik niet zo goed tegen. Ik vind dat je - ook al ben je het grondig met iemand oneens - zo correct en juist mogelijk het standpunt des tegenstanders dient te verwoorden. Mijn ervaring is dat er weinig creationisten zijn die dat goed kunnen.

Is dat arrogant? Nouja, misschien wel. Maar dit is mijn mening.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 08 feb 2018 21:04

Canon schreef:En neem de 10 geboden. Als iedereen zich daar aan houdt, dan zal het toch geweldig zijn.
Wat een vreselijk idee. De Tien Geboden sluiten vrijheid van godsdienst uit, bijvoorbeeld. En het idee dat kinderen gestraft moeten worden om de zonden der ouders vind ik ook niet meer van deze tijd. Verder ontnemen de Tien Geboden de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid om op zaterdag/zondag iets leuks te doen als je geen christen of Jood bent.

De Tien Geboden zijn prima voor hun context in tijd en plaats, maar het is een vreselijk achterhaald om ze in Nederland anno 2018 in te voeren.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2018 21:46

Pcrtje schreef:Heb je het tegen mij? Ik weet dat ik een duidelijke mening heb maar ik probeer altijd respectvol jegens mijn discussiepartners te blijven.


Dat lukt jou goed.

[/quote]Met enige regelmaat vind ik dat moeilijk, eigenlijk. Voornamelijk wanneer creationisten voorstellen het scheppingsverhaal naast of in plaats van de evolutietheorie te willen laten onderwijzen (en daarmee het onderscheid tussen wetenschap en geloof negeren). Of wanneer ze stromanargumenten gebruiken: daar kan ik niet zo goed tegen. Ik vind dat je - ook al ben je het grondig met iemand oneens - zo correct en juist mogelijk het standpunt des tegenstanders dient te verwoorden. Mijn ervaring is dat er weinig creationisten zijn die dat goed kunnen.

Is dat arrogant? Nouja, misschien wel. Maar dit is mijn mening.[/quote]

Daar gaat het mij niet om. Maar in dit topic bestaat de tendens, het scheppingsverhaal niet serieus te nemen en daar worden uitermate smalende, soms erg lage opmerkingen bij gemaakt. Als je je op een reformatorisch forum bevindt, is respect voor wat deze mensen geloven, een basisbeginsel van beschaafd gedrag. Hier is creationisme nou eenmaal een leidend beginsel en dat dient gerespecteerd te worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 09 feb 2018 08:05

Optimatus schreef:Daar gaat het mij niet om. Maar in dit topic bestaat de tendens, het scheppingsverhaal niet serieus te nemen en daar worden uitermate smalende, soms erg lage opmerkingen bij gemaakt. Als je je op een reformatorisch forum bevindt, is respect voor wat deze mensen geloven, een basisbeginsel van beschaafd gedrag. Hier is creationisme nou eenmaal een leidend beginsel en dat dient gerespecteerd te worden.
Eens met respect voor reformatorisch gedachtegoed omdat het een reformatorisch forum is. Maar het creationisme is geen onderdeel van het reformatorisch gedachtegoed, zou ik zeggen. Er zijn wel veel refo's die creationist zijn, maar 'creationist-zijn' zit niet in het refomatorische basispakket - denk ik.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 09 feb 2018 09:16

Pcrtje schreef:Wat een vreselijk idee. De Tien Geboden sluiten vrijheid van godsdienst uit, bijvoorbeeld. En het idee dat kinderen gestraft moeten worden om de zonden der ouders vind ik ook niet meer van deze tijd. Verder ontnemen de Tien Geboden de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid om op zaterdag/zondag iets leuks te doen als je geen christen of Jood bent.

De Tien Geboden zijn prima voor hun context in tijd en plaats, maar het is een vreselijk achterhaald om ze in Nederland anno 2018 in te voeren.


Hier gaat toch wat mis in de interpretatie van de inhoud van de Tien Woorden. Het is waar dat de Tien Woorden andere goden uitsluit, maar het roept niet op om andere mensen te vervolgen.

Kinderen worden niet gestraft voor de zonde van de ouders. Dat is een misvatting die helaas nog teveel rondgaat. Het is juist andersom, want als de ouders hun zonden niet corrigeren en daarmee overdragen aan hun kinderen, dan valt dat onder de ouderlijke verantwoordelijkheid. Het woord dat vaak vertaald wordt met "bezoeken" (paqad) is een woord dat ook 'inspecteren' betekent. Zo moet je het ook zien, namelijk dat God de zonde van de ouders inspecteert bij de kinderen, om te zien of die kinderen de zonde van hun ouders niet hebben overgenomen, waarvoor de ouders verantwoordelijk zijn.

Op welk punt de vrijheid van meningsuiting wordt beperkt, dat zou je mij nog moeten uitleggen. En natuurlijk mag je op de rustdag wat leuks doen, ook als je geen christen of Jood bent. Lekker fietsen, wandelen, etc. Van mij mag je ook best de auto wassen, als je dat wilt. Maar ik ben warm voorstander om winkels gesloten te houden, zodat ook de winkeliers (zoals de zelfstandigen) lekker kunnen fietsen, wandelen, etc.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2018 10:49

Pcrtje schreef:Eens met respect voor reformatorisch gedachtegoed omdat het een reformatorisch forum is. Maar het creationisme is geen onderdeel van het reformatorisch gedachtegoed, zou ik zeggen. Er zijn wel veel refo's die creationist zijn, maar 'creationist-zijn' zit niet in het refomatorische basispakket - denk ik.


Een reformatorisch protestant neemt de Bijbel letterlijk van kaft tot kaft. Dus het creationist zijn zit in het basispakket.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor naamloos » 09 feb 2018 11:16

Optimatus schreef:Een reformatorisch protestant neemt de Bijbel letterlijk van kaft tot kaft. Dus het creationist zijn zit in het basispakket.
Nee hoor, ze zijn heel goed in vergeestelijken.
Waar ze, naar mijn mening, letterlijk moeten lezen doen ze het niet, en waar het niet moet doen ze het wel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Optimatus » 09 feb 2018 11:39

naamloos schreef:Nee hoor, ze zijn heel goed in vergeestelijken.
Waar ze, naar mijn mening, letterlijk moeten lezen doen ze het niet, en waar het niet moet doen ze het wel.


Dat zien deze mensen anders en het is hún geloof en daar zul je op hún forum respect voor moeten opbrengen. Je gaat in een moskee toch ook geen roggebrood met katenspek eten?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor naamloos » 09 feb 2018 11:50

Optimatus schreef:Dat zien deze mensen anders en het is hún geloof en daar zul je op hún forum respect voor moeten opbrengen. Je gaat in een moskee toch ook geen roggebrood met katenspek eten?
Welnee, ze hameren er zelf op dat ze veel dingen niet letterlijk nemen.
En op het open forum, in een topic met als onderwerp evolutietheorie, hoef je natuurlijk niet het creationisme als leidend beginsel te accepteren.
Daarover kun je discussiëren, met van beide kanten respect voor elkaar.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Boekenlezer » 09 feb 2018 12:24

Optimatus schreef:Een reformatorisch protestant neemt de Bijbel letterlijk van kaft tot kaft. Dus het creationist zijn zit in het basispakket.

Niet alles wat in de Bijbel staat, is letterlijk bedoeld. Neem bijvoorbeeld de visioenen in Openbaring, die iets uitbeelden, en dus in zichzelf niet letterlijk bedoeld zijn.
Maar de geschiedschrijving in bijvoorbeeld Genesis is wel letterlijk bedoeld. Dat impliceert de tekst wel. Lees je dat zo, zoals het bedoeld is, zoals het zichzelf aandient, dan kun je er geen evolutionistische interpretatie op na houden. Dus in die zin geef ik je wel gelijk dat creationist zijn wel min of meer in het basispakket zit. Al is het wel weer goed om te onderscheiden tussen het geloof in een (t.o.v. de evolutionaire tijdsrekening verhoudingsgewijze) recente schepping, en het creationisme. Het eerste is het vaste onderdeel van een zichzelf niet tegensprekend christelijk geloof, en het tweede is het wetenschappelijke werk.
Wetenschappelijk werk is nooit onfeilbaar. Het heeft een voorlopig karakter, want er kunnen altijd weer nieuwe ontdekkingen gedaan worden, waardoor inzichten veranderen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 09 feb 2018 12:32

Boekenlezer schreef:Wetenschappelijk werk is nooit onfeilbaar. Het heeft een voorlopig karakter, want er kunnen altijd weer nieuwe ontdekkingen gedaan worden, waardoor inzichten veranderen.


Op zich heb je wel gelijk, maar dat maakt het des te opmerkelijker die inzichten wel een trend vormen. De leeftijd van de Aarde, om eens wat te noemen, wordt steeds groter en wordt met steeds meer precisie bepaalt. Het is niet de ene dag 4 miljard jaar en de volgende slechts 100 miljoen (of ineens 6000); nee, het is de ene dag 4 miljard, de dag erna 4,1 miljard en daarna 4,13 miljard.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Boekenlezer » 09 feb 2018 13:07

Mortlach schreef:Op zich heb je wel gelijk, maar dat maakt het des te opmerkelijker die inzichten wel een trend vormen. De leeftijd van de Aarde, om eens wat te noemen, wordt steeds groter en wordt met steeds meer precisie bepaalt. Het is niet de ene dag 4 miljard jaar en de volgende slechts 100 miljoen (of ineens 6000); nee, het is de ene dag 4 miljard, de dag erna 4,1 miljard en daarna 4,13 miljard.

Ik zei het maar even, zodat niemand hoeft te menen dat met het veranderen van een bepaald (creationistisch) wetenschappelijk inzicht, het geloof niet meteen onderuit hoeft te gaan. Het een is wat anders dan het ander, al leven we natuurlijk wel in één werkelijkheid waarin alle feitelijkheden uiteindelijk met elkaar in overeenstemming zijn.

Dat voorbeeld wat jij hier benoemt, zal te maken hebben met het werken vanuit een bepaald paradigma, en daar op voortborduren. Of het daarmee ook feitelijk klopt is eigenlijk niet te controleren, omdat het een voor ons ontoegankelijke tijd betreft. Niemand is erbij geweest. Dan is het ook eigenlijk niet te falsificeren.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 09 feb 2018 13:21

Boekenlezer schreef:Dat voorbeeld wat jij hier benoemt, zal te maken hebben met het werken vanuit een bepaald paradigma, en daar op voortborduren. Of het daarmee ook feitelijk klopt is eigenlijk niet te controleren, omdat het een voor ons ontoegankelijke tijd betreft. Niemand is erbij geweest. Dan is het ook eigenlijk niet te falsificeren.


Niemand is erbij geweest? Echt? Bij moorden is er vaak ook geen getuigen aanwezig en toch worden er mensen veroordeeld op basis van wetenschappelijk verzameld bewijs. Een van de pijlers van de wetenschap is namelijk dat het verleden is af te leiden uit aanwijzingen in het heden. Als je dat ontkent, dan is de geschiedenis een black box waarover je alles mag zeggen, niets is immers te controleren.

Juist het feit dat talloze onafhankelijke methoden uit verschillende takken van de wetenschap convergeren op hetzelfde antwoord, is een sterke aanwijzing dat het resultaat gewoon klopt en dat het niet slechts het 'paradigma' is.

Sterker nog, zelfs creationisten geven toe dat de aarde heel erg oud is. In het RATE-onderzoek van het Institure of Creation Research, toch niet de minsten, was een 7-jarig onderzoek om alle gegevens in een jonge aarde te persen. En de conclusie was dat alles er tegenwoordig echt op lijkt dat de aarde minstens 500 miljoen jaar oud is - en dat zijn de mensen die naar een conclusie van 6000 jaar toe werken... De enige oplossing om dat te realiseren is versneld nucleair verval, maar dat produceert zo veel warmte dat de aarde gewoon zou zijn verdampt.

De eindconclusie van het onderzoek is - uiteraard - dat de Aarde dus toch gewoon 6000 jaar oud is (want Bijbel) en dat ze hopen dat er in de toekomst nog iemand komt die dat warmteprobleem weet op te lossen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten