Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2018 20:05

Naast de bacterie die nylon verteert, is er nu (in 2016) ook een bacterie ontdekt die PET-plastic afbreekt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ideonella_sakaiensis

Als dit verder kan worden uitgewerkt, kan dit een keerpunt zijn in de verwerking van afval.

PET (Polyethyleentereftalaat) is een plastic dat krap 50 jaar bestaat, dus is het best opmerkelijk dat er nu al bacteriën zijn die het vrolijk afbreken m.b.v. een nieuw enzym genaamd PEPtase. Maar sommigen zullen ongetwijfeld gaan beweren dat het op de een of andere manier slechts een recombinatie is van reeds bestaande variatie, of zoiets. :-oo ](*,)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 18 apr 2018 00:36

Tjah en anderen blijven naast de pot pissen in plaats van enkele vragen concreet te beantwoorden.
Hoe bewijst dit het ontstaan van soorten? (Darwin)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 18 apr 2018 09:13

Tja, als het verteren van een synthetische stof een bacterie niet tot andere soort verheft, dan weet ik het verder ook niet meer hoor. Ik heb het gevoel dat je pas tevreden zult zijn als er een nieuwe bacteriesoort ontstaat die enkel korans en godsdienstvrijheid afbreekt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 18 apr 2018 11:21

Weer woordjes bij elkaar geharkt om een simpele vraag te ontlopen? Hoe bewijzen mutaties bij bacteriën dat mutaties het manifest zijn achter soortovergangen.
On topic antwoord graag. Mijn geloofsovertuiging staat hier niet in de kijker.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor hettys » 21 apr 2018 18:03

Bruno schreef: Simpel: Evolutie door mutatie? Ok. Hoe? We zien toch het tegenovergestelde in de natuur?


Nee, dat zien we niet. evolutie is een proces wat dagelijks door elk mens waargenomen kan worden. Laatst zag ik nog een bericht dat er weer een gaapje geboren was. (geit/schaap kruising) geiten en schapen zijn verschillende diersoorten met een gezamenlijke voorouder. Hun nakomelingen zijn vrijwel nooit vruchtbaar en vaak niet levensvatbaar. Schapen en geiten zijn dus een product van evolutie. Vanochtend hoorde ik nog het bericht dat mensen die altijd in het water leven een aangepaste milt hebben om lang hun adem te kunnen inhouden, dat mensen in de bergen aagepaste longen hebben en en dat we in het westen een mutatie hebben ondergaan om na de zuigelingentijd melk te kunnen verdragen


Het tegenovergestelde van evolutie is niet waarneembaar in de natuur. Of je moet degeneratie bedoelen: de noodzaak om energieverslindende stukturen te verwijderen die niet meer nodig door evolutie zijn zoals verstandskiezen.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 21 apr 2018 18:10

hettys schreef: Vanochtend hoorde ik nog het bericht dat mensen die altijd in het water leven een aangepaste milt hebben om lang hun adem te kunnen inhouden, dat mensen in de bergen aagepaste longen hebben en en dat we in het westen een mutatie hebben ondergaan om na de zuigelingentijd melk te kunnen verdragen


Ook schijnen Japanners beter in zeewier verteren, omdat sushi daar zo'n veelvoorkomende voedingsbron is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor hettys » 21 apr 2018 18:49

Mortlach schreef:Ook schijnen Japanners beter in zeewier verteren, omdat sushi daar zo'n veelvoorkomende voedingsbron is.


Logisch dus :-oo
Ook gif is geschapen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 22 apr 2018 09:14

hettys schreef:Nee, dat zien we niet. evolutie is een proces wat dagelijks door elk mens waargenomen kan worden. Laatst zag ik nog een bericht dat er weer een gaapje geboren was. (geit/schaap kruising) geiten en schapen zijn verschillende diersoorten met een gezamenlijke voorouder. Hun nakomelingen zijn vrijwel nooit vruchtbaar en vaak niet levensvatbaar. Schapen en geiten zijn dus een product van evolutie.

Je conclusie 'Schapen en geiten zijn dus een product van evolutie' aan de hand van wat je daarvoor schrijft kan ik niet volgen.
Door domesticatie kun je een gaapje en een scheit krijgen. Meestal zijn deze kruisingen niet levensvatbaar.
God kan daar wel voor zorgen.

Ik las hier een stukje over gaap en scheit.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180403_0344 ... -booischot
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor irmo » 22 apr 2018 16:17

In het kader van de discussie over evolutietheorie zag ik gister deze lezing:

https://www.youtube.com/watch?v=7Qxiy0YS16o&t=1002s

Ik weet nog niet echt wat ik ervan moet vinden, wat vinden jullie ervan?

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor hettys » 22 apr 2018 19:06

Johan100 schreef:Je conclusie 'Schapen en geiten zijn dus een product van evolutie' aan de hand van wat je daarvoor schrijft kan ik niet volgen.
Door domesticatie kun je een gaapje en een scheit krijgen. Meestal zijn deze kruisingen niet levensvatbaar.
God kan daar wel voor zorgen.

Ik las hier een stukje over gaap en scheit.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20180403_0344 ... -booischot


Schapen en geiten zijn familie van elkaar, anders kon er nooit een scheitje of gaapje geboren worden. Als dieren familie zijn betekent dat. dat er gezamenlijke voorouder is geweest. de splitsing tussen geit en schaap heeft ongeveer 4 miljoen jaar geleden plaatsgevonden. ter verbetering van het ras heeft men het genoom van het schaap ontrafeld.
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 141851.htm

Paard en ezel zijn ook duidelijk familie , maar aparte diersoorten want hun nakomelingen zijn onvruchtbaar. ook gewoon evolutie. Kameel en lama zijn ook familie en kunnen vruchtbare nakomelingen krijgen, maar wel via ivf, omdat de kameel zo groot is.... kamelen heben bulten gekregen, één of twee. ook gewoon evolutie.
Ook gif is geschapen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 22 apr 2018 20:34

hettys schreef:Schapen en geiten zijn familie van elkaar, anders kon er nooit een scheitje of gaapje geboren worden. Als dieren familie zijn betekent dat. dat er gezamenlijke voorouder is geweest. de splitsing tussen geit en schaap heeft ongeveer 4 miljoen jaar geleden plaatsgevonden. ter verbetering van het ras heeft men het genoom van het schaap ontrafeld.
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 141851.htm

Paard en ezel zijn ook duidelijk familie , maar aparte diersoorten want hun nakomelingen zijn onvruchtbaar. ook gewoon evolutie. Kameel en lama zijn ook familie en kunnen vruchtbare nakomelingen krijgen, maar wel via ivf, omdat de kameel zo groot is.... kamelen heben bulten gekregen, één of twee. ook gewoon evolutie.

Dat geloof je toch zelf niet, hé? 4 miljoen jaar geleden? haha.
De schaap is waarschijnlijk zo'n 5-6 duizend jaar geleden gedomesticeerd uit de moeflon, de geit is gedomesticeerd uit de wilde geit, de Bezoargeit.

Ze komen uit dezelfde voorouder zo'n 6000 jaar geleden geschapen.



https://www.levendehave.nl/dierenwikis/schapen/moeflon
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor gravo » 22 apr 2018 20:47

Johan100 schreef:(...)haha (...)

Johan100, als ik het goed begrijp is bovenstaande citaat jouw inhoudelijke reactie op door wetenschap verworven kennis?
Dan past en betaamt het ons om daar als volgt op te reageren:

haha

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor coby6 » 22 apr 2018 21:02

hettys schreef:Schapen en geiten zijn familie van elkaar, anders kon er nooit een scheitje of gaapje geboren worden. Als dieren familie zijn betekent dat. dat er gezamenlijke voorouder is geweest. de splitsing tussen geit en schaap heeft ongeveer 4 miljoen jaar geleden plaatsgevonden. ter verbetering van het ras heeft men het genoom van het schaap ontrafeld.
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 141851.htm

Paard en ezel zijn ook duidelijk familie , maar aparte diersoorten want hun nakomelingen zijn onvruchtbaar. ook gewoon evolutie. Kameel en lama zijn ook familie en kunnen vruchtbare nakomelingen krijgen, maar wel via ivf, omdat de kameel zo groot is.... kamelen heben bulten gekregen, één of twee. ook gewoon evolutie.

Oh zijn die familie? Dat vroeg m'n zoontje laatst op de kinderboerderij. Ik wist het niet.
Laatst gewijzigd door coby6 op 22 apr 2018 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2018 21:11

Johan100 schreef:Dat geloof je toch zelf niet, hé? 4 miljoen jaar geleden? haha.
De schaap is waarschijnlijk zo'n 5-6 duizend jaar geleden gedomesticeerd uit de moeflon, de geit is gedomesticeerd uit de wilde geit, de Bezoargeit.


Het moment van afsplitsing en moment van domesticatie hoeven uiteraard niet hetzelfde te zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 22 apr 2018 21:13

irmo schreef:In het kader van de discussie over evolutietheorie zag ik gister deze lezing:

https://www.youtube.com/watch?v=7Qxiy0YS16o&t=1002s

Ik weet nog niet echt wat ik ervan moet vinden, wat vinden jullie ervan?


"Aandacht voor een ontwerper" Gefeliciteerd, ID is gewoon verkapte evangelisatie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten