Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 29 mar 2018 10:47

welling82 schreef:
U vindt het hier niet zozeer gezellig, u zoekt hier vooral aandacht aangaande uw frustratie met beogen andermans mogelijkheden in de war te schoppen. Wat u in ieder geval van mij nog niet zozeer weet, is dat ik nogal veel meer verstand heb van de mesh topologie die internet wel genoemd wordt dan u kennelijk denkt. Overigens mocht ik nergens stellen de regels op dit forum te bepalen en ook niet vereisen dat u 'creationist' zou moeten zijn om hier te participeren, ik mag wel constateren dat u niet zozeer participeert zoals u wel discussies beoogd te verstoren.

Overigens, wat doet u hier op dit forum? Als een voetbalspeler door het hockeyveld rennen roepen dat hockey niet uw hobby zou zijn? De mensen op dit forum beogen over het algemeen wat anders dan mensen belachelijk te maken, de wijze waarop u dat doet is bespottelijk. Het lijkt wel op andersdenkenden willen pesten, in ieder geval heeft het niet veel met discussiëren te maken. Het is wel te betreuren dat kennelijk weinigen uw onwetenschappelijke, onbehoorlijke en denigrerende benadering weten te weerleggen.


welling82 schreef:
Wat u hier doet op dit forum is een schandaal, dat zal u ook duidelijk worden.



welling82 schreef:
Kennelijk beoogd u te beledigen en anderszins denigrerend gedrag te presenteren onder de noemer discussie. Uw opmerkingen zijn van dusdanige negatieve aard en onwetenschappelijk onbehoorlijk gedrag te noemen dat ik me bijna zorgen mag maken dat u die 'namen' die u zo vereist lastig zou gaan vallen. Het betreft in ieder geval zeer wel onderlegde wetenschappers, op toonaangevend niveau, en dat u daarvan niet wilt weten of ze op wilt zoeken is geheel uw probleem en niet mijn verantwoording. Dat u zulks kennelijk niet wilt weten, wil ook niet zeggen dat ze niet zouden bestaan, ook zulke stompzinnigheid is uw probleem, en weer uitdrukkelijk niet mijn verantwoording.



welling82 schreef:Ondertussen dat trollen gereverse engineered worden, is het handig om te bedenken dat een en ander aan namen en wetenschap gemakkelijk voorhanden zijn. Het is dus niet mijn verantwoordelijkheid te noemen dat op presenteerblaadjes te moeten aanleveren aan trollen die niet eens beogen te discussiëren.

Wat overigens heel interessant is, hoe u uw uitblijven van persoonlijke standpunten en in plaats daarvan aanvallen van anderen 'oppositie' noemt. Wat bent u op dit forum aan het doen, denkt u? Want wij mogen het al weten, en dat werkt niet zoals het aan de buitenkant lijkt, nietwaar? [-X


:)nico :)nico Ja, het is een vervelend mannetje.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2018 11:38

Joh, ik zal je nog eens helpen als je een pdf-bestandje wilt bewerken :P
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

welling82

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor welling82 » 29 mar 2018 13:46

Lock&Stock schreef:Vragen om onderbouwing van argumenten is een schandaal?


Maar u blijft weigeren namen, bronvermeldingen of enige andere onderbouwing voor uw argumenten te plaatsen? Is dat luiheid of is het wellicht stiekem zo dat u helemaal geen goede onderbouwing heeft en zo maar wat schreeuwt?


U vroeg niet zozeer om onderbouwing, u ben voornamelijk zelf degene die weigert een en ander uit te zoeken, zoals aangaande DNA degeneratie en ook andere onderwerpen. Daarbij bent u zich duidelijk zichtbaar nogal denigrerend aan het opstellen jegens anderen. Daarbij heeft u nauwelijks beoogd inhoudelijk ergens op in te gaan waarbij u dat ook nog kennelijk wel van anderen vereist.

Overigens mag ik weten dat u dat ook op sommige andere plaatsen doet en gedaan heeft.

Ik heb niet geweigerd namen, bronvermeldingen en onderbouwing aangaande redenen te plaatsen, in tegenstelling tot deze 'claims' mocht ik meerdere malen nogal wat meer inhoudelijke benadering van redenen hebben gegeven. Waar u overigens kennelijk niet eens de moeite bij neemt om verder op in te gaan, daarbij vervolgens uw denigrerend reageren in ook dit bericht, want ik mocht niet zozeer schreeuwen en mag ook wetenschappelijk prima bekend zijnde feiten gedeeld hebben. Bovendien mocht ik uitleggen waarom discussiëren niet afhankelijk is van bronnen en de vermelding ervan.

Vervolgens mag ik ook verder per direct ophouden met inhoudelijk ingaan op uw zogenaamde contributies, u participeert namelijk in het geheel niet en zoals gesteld zult u de gevolgen van uw denigrerende gedrag nog merken.
Laatst gewijzigd door welling82 op 29 mar 2018 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 29 mar 2018 13:48

welling82 schreef:U vroeg niet zozeer om onderbouwing, u was vooral aan het weigeren zelf wat uit te zoeken, zoals aangaande DNA degeneratie en ook andere onderwerpen en daarbij zich denigrerend aan het opstellen jegens anderen. Daarbij heeft u nauwelijks beoogd inhoudelijk ergens op in te gaan daarbij dat wel van anderen vereisend.

Overigens mag ik weten dat u dat ook op bepaalde andere plaatsen doet en gedaan heeft.

Ik heb niet geweigerd namen, bronvermeldingen en onderbouwing aangaande redenen te plaatsen, in tegenstelling tot deze claims mocht ik meerdere malen nogal wat meer inhoudelijke benadering van redenen hebben gegeven. Waar u overigens kennelijk niet eens de moeite voor neemt om verder op in te gaan, daarbij uw denigrerend reageren in ook dit bericht, want ik mocht niet zozeer schreeuwen en mag ook wetenschappelijk prima bekend zijnde feiten gedeeld hebben. Bovendien mocht ik uitleggen waarom discussiëren niet afhankelijk is van bronnen en de vermelding ervan.

Vervolgens mag ik ook verder per direct ophouden met inhoudelijk ingaan op uw zogenaamde contributies, u participeert namelijk in het geheel niet en zoals gesteld zult u de gevolgen van uw denigrerende gedrag nog merken.

Geen idee wat je bedoelt, maar je zinnen zijn stuk voor stuk kunstwerkjes!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

welling82

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor welling82 » 29 mar 2018 13:55

StillAwake schreef:Geen idee wat je bedoelt, maar je zinnen zijn stuk voor stuk kunstwerkjes!


Stillawake, dat u van een soort bent wat bewust bij andersdenkenden zich verschuilend onder de noemer 'participatie' de gegeven middelen beoogd te verzieken mag mij duidelijk zijn. Zoals bij Lock&Stock.

Getuige overigens ook uw leugen en bedrog als ware u niet in staat om de betekenis en bedoeling uit de mij gegeven contributies op te maken. Het zou u beter staan wanneer u eenvoudig eerlijk toegeeft anderen op te jutten onder de valse noemer discussie.

Bespaart u mij verder uw pretentieuze, onwetenschappelijk en ronduit bespottelijke zogenaamde 'participatie'.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2018 13:58

Inderdaad, StillAwake, doe eens niet zo onwetenschappelijk. Als je iets weet van Government and Binding (en vooral het gebrek aan binding) dan zou je weten dat Wellings schrijfsels prima verstaanbaar zijn. En als je dat niet weet, dan zoek je het toch lekker zelf even op via het topologische mesh genaamd het internet.

Ongelooflijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 29 mar 2018 14:12

welling82 schreef:Stillawake, dat u van een soort bent wat bewust bij andersdenkenden zich verschuilend onder de noemer 'participatie' de gegeven middelen beoogd te verzieken mag mij duidelijk zijn. Zoals bij Lock&Stock.

Getuige overigens ook uw leugen en bedrog als ware u niet in staat om de betekenis en bedoeling uit de mij gegeven contributies op te maken. Het zou u beter staan wanneer u eenvoudig eerlijk toegeeft anderen op te jutten onder de valse noemer discussie.

Bespaart u mij verder uw pretentieuze, onwetenschappelijk en ronduit bespottelijke zogenaamde 'participatie'.

Geweldig. Je kent me niet, dus wat is je probleem?
Volgens mij ben je een trol, maar wel een met een prachtig taalgebruik...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Lock&Stock

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Lock&Stock » 29 mar 2018 14:18

welling82 schreef:U vroeg niet zozeer om onderbouwing, u ben voornamelijk zelf degene die weigert een en ander uit te zoeken


Eeuhh, nee welling, ik vroeg letterlijk om onderbouwing. En ik weiger inderdaad jouw huiswerk te doen. Maar dat maakt mij niet lui, dat ben jij namelijk.


welling82 schreef:zoals aangaande DNA degeneratie en ook andere onderwerpen.


Maak je geen zorgen, ik ben behoorlijk op de hoogte van de creationistische "argumenten". Alleen jij kwam nogal hoogdravend met zogenaamde wetenschappers van hoog aanzien. Ik wacht nog steeds op de lijst met namen.

welling82 schreef:Daarbij bent u zich duidelijk zichtbaar nogal denigrerend aan het opstellen jegens anderen.


Niet zo miepen welling, dat heb je een ietsie-pietsie aan jezelf te danken.

welling82 schreef:Daarbij heeft u nauwelijks beoogd inhoudelijk ergens op in te gaan waarbij u dat ook nog kennelijk wel van anderen vereist.


Ik wil dolgraag inhoudelijk op jouw argumenten ingaan, zodra je met wat onderbouwing komt waar ik ook daadwerkelijk inhoudelijk op kan ingaan. Zomaar wat roepen, zoals jij doet, is per definitie niet inhoudelijk. Dus kom nu maar eens als een echte volwassen man met wat namen, bronnen, inhoudelijke argumenten en dan probeer ik op een volwassen inhoudelijke manier te reageren. Deal?

welling82 schreef:Overigens mag ik weten dat u dat ook op sommige andere plaatsen doet en gedaan heeft.


Ow jee, en nu?

welling82 schreef:Ik heb niet geweigerd namen, bronvermeldingen en onderbouwing aangaande redenen te plaatsen


Aangezien ik tot op heden geen enkele naam, bronvermelding of onderbouwing heb gezien ben ik niet geneigd je op dit punt te geloven.

welling82 schreef:Bovendien mocht ik uitleggen waarom discussiëren niet afhankelijk is van bronnen en de vermelding ervan.


Als je over wetenschap wilt discussiëren zijn bronnen en het vermelden van die bronnen nogal noodzakelijk welling, dat zou een belezen persoon als uzelf toch wel moeten weten?

welling82 schreef:Vervolgens mag ik ook verder per direct ophouden met inhoudelijk ingaan op uw zogenaamde contributies


Dus je gaat me geen lijstje met namen geven? :shock:

welling82 schreef:zoals gesteld zult u de gevolgen van uw denigrerende gedrag nog merken.


Ow ik bibber, was dit zowaar een dreigement? Volgens mij is dat niet geheel volgens de forum regels beste welling....
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 29 mar 2018 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Lock&Stock » 29 mar 2018 14:19

StillAwake schreef:Volgens mij ben je een trol, maar wel een met een prachtig taalgebruik...


Het is alsof antoon is ontwaakt uit een coma en ineens over een talenknobbel beschikt :D

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Boekenlezer » 29 mar 2018 14:25

Pcrtje schreef:Daarin ben ik het echt met je oneens. De evolutietheorie is niet een manier van denken maar een wetenschappelijke theorie. Een theorie is in de wetenschap een samenhangend geheel dat op basis van waarnemingen de natuurlijke werkelijkheid poogt te beschrijven en verbanden legt. Daaraan ten grondslag liggen denkwijzen, vooronderstellingen, filosofie. Die vooronderstellingen en de wetenschapsfilosofie zijn denkwijzen, een theorie niet.

Zonder denken kom je toch niet tot een theorie?
Een evolutionist denkt met de evolutietheorie in gedachten, en een creationist met het bijbelse scheppingsverhaal in gedachten. Daar zeg ik toch niets raars mee?

Pcrtje schreef:Maar waarom moeten we een kunstmatige lijn trekken, dan? En waar ligt die grens? Waarom niet consequent doorgaan?

Dat heb ik toch al aangegeven? "Maar je kunt ook doorschieten, en álles op natuurlijke wijze willen verklaren, en zo in atheïsme verzanden." Omdat je niet moet doorschieten.
Je schiet door als je een bepaald principe gaat toepassen op iets waarvoor het niet geschikt is. Een stelling is: "Natuurlijke processen hebben natuurlijke oorzaken." Prima toepasbaar in ons heden, waar we kunnen werken met onze empirische waarneming. Maar is het ook zo toepasbaar op het ontstaan van de wereld? Als ik in de Bijbel lees over een eeuwige God, die niet onderworpen is aan de tijd en de natuurwetten, en dat Hij de wereld geschapen heeft, dan haalt alleen dat al die stelling aardig onderuit voor dat toepassingsgebied.

Pcrtje schreef:Is dat zo? Bron?

Dit is wel een aardig citaat, uit Oorspronkelijk van M.J. Paul:
Wanneer Lyell in 1859 vraagt naar de mogelijkheid van een scheppende kracht, zodat de mens kon ontstaan, reageert Darwin dat hij de theorie van natuurlijke selectie niet wil uitbreiden met de toevoeging van andere krachten.
    Als ik ervan overtuigd was dat dergelijke toevoegingen aan de theorie van natuurlijke selectie nodig waren, zou ik dat verwerpen als onzin. (...) Ik zou absoluut niets geven voor de theorie van natuurlijke selectie, als die wonderlijke toevoegingen nodig heeft in enig stadium van afkomst.
Hier ligt een verschil van opvatting met tijdgenoten die menen dat de evolutietheorie van Darwin te combineren is met een door God geleide evolutie. Terwijl Owen, Argyll en Gray een goddelijke oorzaak aannemen en op complexe organen wijzen, wil Darwin daar niet van weten.
(Hoofdstuk 11.2, Levensloop en godsdienstige ontwikkeling)

Pcrtje schreef:Ik snap niet zo goed wat gnosticisme - de idee dat er geheime kennis vergaard moet worden om het aardse te ontstijgen - van doen heeft met de evolutietheorie. Wat bedoel je hiermee?

De gnostici hadden een nogal platoonse scheppingsopvatting, waarin de Demiurg worstelde met de boze materie, en zo tot een onvolmaakte wereld kwam.
John G. West legt het uit in deze video, met name vanaf 9:16, vanaf waar ik deze video nu laat beginnen: God and Evolution: The Problem with Theistic Evolution
(Hij komt aan het woord vanaf 4:26)

Pcrtje schreef:Sinds wanneer sluit de evolutietheorie Gods bestaan uit? De evolutietheorie gaat toch over de ontwikkeling van biologisch leven? Ik ben niet bekend met een eis of stelling binnen de evolutietheorie die stelt dat geloven in God niet kan/mag, dat God niet bestaat, dat Jezus niet gestorven is voor de zonden der wereld, enz. enz.

En de stelling dan dat evolutie een volstrekt willekeurig proces is? Een proces, als dat weer opnieuw in werking zou treden, dat het dan volstrekt onvoorspelbaar is wat er dan uit gaat komen, en ongetwijfeld iets anders dan ons mensen? In ieder geval Stephen J. Gould heeft zoiets beweerd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Boekenlezer » 29 mar 2018 14:26

Pcrtje schreef:Ik heb Pauls artikel gelezen maar ik heb er geen argumentatie in gezien. De algehele consensus binnen de Bijbelwetenschappen is juist dat dit het wereldbeeld toentertijd was. Of verwerp je de consensus omdat je de seculiere Bijbelwetenschap ervan verdenkt dat ze teveel bezig is met het ontkrachten van de Bijbel? (Als ik het me goed herinner suggereerde je dat in ons vorige gesprek.)

Het zal ongetwijfeld ook wel de algehele consensus in de seculiere bijbelwetenschap zijn, dat de Bijbel niet het Woord van God is, maar dat het puur de geschriften van mensen zijn. Buig jij je dan ook eerbiedig neer voor die consensus?

Seculiere bijbelwetenschap vertrouw ik zeer zeker niet zomaar. Dat lijkt mij namelijk helemaal niet verstandig, om dat wel te doen. Als er vanuit seculiere denkbeelden wordt gedacht, kun je van tevoren op je klompen aanvoelen dat ze rare dingen gaan beweren over de Bijbel. Bijbelwetenschap is geen wiskunde. En ook geen sudoku-puzzel waarbij voor ieder hokje onbetwistbaar en volstrekt onafhankelijk van geloof uit te zoeken valt welk getal daar hoort.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2018 14:49

Boekenlezer schreef:En de stelling dan dat evolutie een volstrekt willekeurig proces is?


Neehee, dit heb ik toch al een aantal keren uitgelegd, alleen deze week al!


Een proces, als dat weer opnieuw in werking zou treden, dat het dan volstrekt onvoorspelbaar is wat er dan uit gaat komen, en ongetwijfeld iets anders dan ons mensen? In ieder geval Stephen J. Gould heeft zoiets beweerd.


Dat is dan wel weer zo. Maar er zit nog wel een wereld van verschil tussen volledig mechanisch en volstrekt willekeurig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

welling82

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor welling82 » 29 mar 2018 14:52

Job 29
4 Gelijk als ik was in de dagen mijner jonkheid, toen Gods verborgenheid over mijn tent was;

Psalmen 25
14 Samech. De verborgenheid des HEEREN is voor degenen, die Hem vrezen; en Zijn verbond, om hun die bekend te maken.

Spreuken 3
32 Want de afwijker is den HEERE een gruwel; maar Zijn verborgenheid is met den oprechte.

Daniël 2
19 Toen werd aan Daniël in een nachtgezicht de verborgenheid geopenbaard; toen loofde Daniël den God des hemels.

Amos 3
7 Gewisselijk, de Heere HEERE zal geen ding doen, tenzij Hij Zijn verborgenheid aan Zijn knechten, de profeten, geopenbaard hebbe.

Jesaja 45
11 Alzo zegt de HEERE, de Heilige Israëls, en deszelfs Formeerder: Zij hebben Mij van toekomende dingen gevraagd; van Mijn kinderen, zoudt gij Mij van het werk Mijner handen bevel geven?

15 Voorwaar, Gij zijt een God, Die Zich verborgen houdt, de God Israëls, de Heiland.


Job 5
13 Hij vangt de wijzen in hun arglistigheid; dat de raad der verdraaiden gestort wordt.

Mattheüs 11
25 In dienzelfden tijd antwoordde Jezus en zeide: Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 29 mar 2018 19:41

Ik reageer even snel, want anders moet je heel lang wachten op een reactie. ;)

Boekenlezer schreef:Zonder denken kom je toch niet tot een theorie?
Een evolutionist denkt met de evolutietheorie in gedachten, en een creationist met het bijbelse scheppingsverhaal in gedachten. Daar zeg ik toch niets raars mee?
Jawel, denk ik, want de evolutietheorie is niet een manier van denken maar een theorie die gestoeld is op een bepaalde manier van denken. De zwaartekrachttheorie is toch ook niet een bepaalde manier van denken?

Boekenlezer schreef:Dat heb ik toch al aangegeven? "Maar je kunt ook doorschieten, en álles op natuurlijke wijze willen verklaren, en zo in atheïsme verzanden." Omdat je niet moet doorschieten.
Je schiet door als je een bepaald principe gaat toepassen op iets waarvoor het niet geschikt is. Een stelling is: "Natuurlijke processen hebben natuurlijke oorzaken." Prima toepasbaar in ons heden, waar we kunnen werken met onze empirische waarneming. Maar is het ook zo toepasbaar op het ontstaan van de wereld? Als ik in de Bijbel lees over een eeuwige God, die niet onderworpen is aan de tijd en de natuurwetten, en dat Hij de wereld geschapen heeft, dan haalt alleen dat al die stelling aardig onderuit voor dat toepassingsgebied.
Dus daar ligt de grens? Bij het ontstaan van het universum? Dan is de evolutietheorie - die niet gaat over oerknal of andere oerknalachtige theorieën - dus gewoon mogelijk, toch?

Boekenlezer schreef:Dit is wel een aardig citaat, uit Oorspronkelijk van M.J. Paul:
Wanneer Lyell in 1859 vraagt naar de mogelijkheid van een scheppende kracht, zodat de mens kon ontstaan, reageert Darwin dat hij de theorie van natuurlijke selectie niet wil uitbreiden met de toevoeging van andere krachten.
    Als ik ervan overtuigd was dat dergelijke toevoegingen aan de theorie van natuurlijke selectie nodig waren, zou ik dat verwerpen als onzin. (...) Ik zou absoluut niets geven voor de theorie van natuurlijke selectie, als die wonderlijke toevoegingen nodig heeft in enig stadium van afkomst.
Hier ligt een verschil van opvatting met tijdgenoten die menen dat de evolutietheorie van Darwin te combineren is met een door God geleide evolutie. Terwijl Owen, Argyll en Gray een goddelijke oorzaak aannemen en op complexe organen wijzen, wil Darwin daar niet van weten.
(Hoofdstuk 11.2, Levensloop en godsdienstige ontwikkeling)
Er is een verschil tussen in God geloven en God willen gebruiken als wetenschappelijke hypothese die moet concurreren met andere (naturalistische) verklaringsmodellen. Ik denk dat Darwin hier bedoelt dat hij niet wil dat God als verklaringsmodel wordt ingebracht, maar het staat eenieder vrij om te geloven dat God op een of andere wijze evolutie geleid heeft zonder dat je Hem inbrengt als hypothese.

Boekenlezer schreef:De gnostici hadden een nogal platoonse scheppingsopvatting, waarin de Demiurg worstelde met de boze materie, en zo tot een onvolmaakte wereld kwam.
John G. West legt het uit in deze video, met name vanaf 9:16, vanaf waar ik deze video nu laat beginnen: God and Evolution: The Problem with Theistic Evolution
(Hij komt aan het woord vanaf 4:26)
Help me herinneren dat ik hier later nog eens op terugkom! Ik zal er dan eens wat uitgebreider voor zitten.

Boekenlezer schreef:En de stelling dan dat evolutie een volstrekt willekeurig proces is? Een proces, als dat weer opnieuw in werking zou treden, dat het dan volstrekt onvoorspelbaar is wat er dan uit gaat komen, en ongetwijfeld iets anders dan ons mensen? In ieder geval Stephen J. Gould heeft zoiets beweerd.
Ik ben nogal sceptisch jegens die uitspraak van Stephen Gould. Ze is namelijk hoogstspeculatief. (Steekproefgrootte van 1.)

Wat ik ook met enige regelmaat hoor: "Toeval is Gods logica." Ik heb er geen moeite mee om te zien dat er een mate van toevalligheid en willekeurigheid in een theorie zit en te geloven dat God de Schepper is van de biodiversiteit. (En dat is onmeetbaar met wetenschappelijke apparatuur, want dat meet alleen natuurlijke zaken en dus niet God want God is niet onderdeel van de fysische wereld.)

Wat ik nog steeds niet goed begrijp is waarom je dit argument steeds gebruikt maar niet consequent toepast op bijvoorbeeld zwaartekracht. Dat is toch ook een wetenschappelijke theorie waar God niet in voorkomt als hypthese/verklaringsmodel? Waarom zijn de evolutie- en oerknaltheorieën uitzonderingen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Bruno

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 30 mar 2018 06:42

De zwaartekracht is een wet en geen theorie.
Beide worden foutief aan elkaar gelinkt.
Evolutie is random en de zwaartekracht is telkens consistent op de massa.

Er is geen verschil tussen mutaties voor de bio divresiteit aanduiden dan een god.
Want ik heb hier (en elders) niet één tekst of voorbeeld mogen lezen die dat concreet kunnen stellen.
We gaan dan hypotheses bedenken op een theorie om aan verklaringen te komen. Niets wet aan dus.

Indien organismes evolueren door mutatie wil ik dat wel graag gestaafd zien. Indien men dat niet kan hoeft men niet met een lap tekst af te komen. Ik vraag hier een concreet voorbeeld of wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat organismes door mutatie evolueren.
Wederom, ik ontken mutaties niet dus die hoef je mij niet aan te tonen. Maar mutaties die bijdragen aan de evolutie van een (nieuwe) soort lijken mij toch meer een mix van reeds bestaande variatie. Dat is geen mutatie zoals de ET het verkoopt. Zelfs via de co evolutie kan je symbioses geen mutatie noemen maar is dat ook een variant van bestaande variatie.

Niet vergeten dat Darwin het gros van de theorie afgekeken had van Alfred Russel Wallace en de gevestigde ordes liever Darwin zijn visie adopteerden. Waarom? Omdat Alfred een doel zag en het voor Darwin doelloos was. Darwin leefde vooral in strijd met deisme en zocht daartegen een alternatief. Eenders wat had goed geweest, echt objectief was hij niet maar leefde in strijd. Zonder Alfred Wallace bespraken wij hier Darwin vandaag niet.
Het is zoals altijd in de geschiedenis, de rijken en machtigen der aarde gaan altijd met de veren van een ander lopen. Zie maar naar Tesla. Alfred Russell Wallace is voor de ET wat Tesla voor elektriciteit was. De aasgieren pikten wat te pikken was. Hun plaatsje in de geschiedenis verworven op de kap van een ander, aanpassen naar eigen goeddunken, tijd laten vergeten en de schapen laten nablaten wat gedicteerd staat.
Is het ooit anders geweest?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 40 gasten