Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor blijblij » 02 feb 2017 15:07

Spreeuw schreef:Nee, dat beeld schets ik niet. Wat ik duidelijk wil maken, is het punt dat iedere wetenschapper met zijn/haar bril een onderzoek en/of theorie ontwikkelt. Uiteraard kan zo'n ontwikkeling inderdaad een kloppend resultaat bieden, maar dat is dus niet altijd het geval. De wetenschap in het algemeen zal zeker betrouwbaarder zijn dan een paar honderd jaar geleden, dat ben ik het met je eens. Hoewel, ook weer niet altijd... Een voorbeeld. Vroeger dachten veel wetenschappers dat de aarde plat is, totdat Columbus in 1492 ontdekte dat de aarde een bol is en niet plat. Hoewel er toch al ver voor het jaar 1492 wetenschappers (bijvoorbeeld Pythagoras, Plato en Aristoteles) waren die uitgingen van een theorie dat de aarde een bol moet zijn. En zij hadden hier logische verklaringen voor. Waarom werden deze niet door iedereen betrouwbaar geacht? Ik denk omdat het toen nog nooit bewezen was dat de aarde een bol is. Dat bewijst dus maar weer eens dat bewijs niet altijd een voorwaarde voor betrouwbaarheid hoeft te zijn. Lees ook eens: http://www.ruimbegrip.nl/wanneer-ontdek ... aats-plat/


Zouden religieuze opvattingen daarbij niet een rol gespeeld kunnen hebben? Beetje zoals nu met de evolutietheorie =D> =D>

Lock&Stock

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Lock&Stock » 02 feb 2017 22:11

Lock&Stock schreef:Aan welke eisen moet een wetenschappelijke theorie volgens jou voldoen om betrouwbaar te zijn?


Spreeuw schreef:Dat is per geval verschillend. Het hangt ervan af wat er in de betreffende theorie onderzocht is/wordt en welke uitgangspunten men (in het onderzoek) belangrijk acht.


En wie bepaald dan op welke manier of een wetenschappelijke theorie betrouwbaar is? En wat is er in jou ogen mis met de wetenschappelijke methode die momenteel bepaald of theorie een wetenschappelijke theorie is of niet?



Lock&Stock schreef:Klopt, dat is de hypothese. En vervolgens wordt met de wetenschappelijke methode getoetst of deze insteek klopt met observaties, niet gefalsifieerd kan worden en voorspellingen doet die altijd blijken te kloppen. Als al die zaken goed zijn dan pas wordt het een theorie. Jij lijkt een beeld te schetsen dat de wetenschap gewoon maar dingen bedenkt en vervolgens daar waarnemingen bij zoekt. Uiteraard werkt het op een ietwat andere manier.

En of de wetenschap in het algemeen betrouwbaar is? Ik weet niet Spreeuw, kijk eens om je heen en vergelijk alles wat je ziet eens met een paar honderd jaar geleden....


Spreeuw schreef:Nee, dat beeld schets ik niet. Wat ik duidelijk wil maken, is het punt dat iedere wetenschapper met zijn/haar bril een onderzoek en/of theorie ontwikkelt. Uiteraard kan zo'n ontwikkeling inderdaad een kloppend resultaat bieden, maar dat is dus niet altijd het geval.


Maar zou je zeggen dat wanneer een theorie niet gefalsificeerd kan worden terwijl er legio mogelijke waarnemingen zijn waardoor een theorie kan worden gefalsificeerd (zoogdierfossiel in een Cambrium laag bijvoorbeeld), wanneer deze theorie ondersteunt wordt door de waarnemingen die we doen (bijv waarnemingen uit de genetica, geologie, paleontologie, biologie, etc), wanneer deze voorspellingen doet die zonder enige uitzondering altijd uitkomen, dat de kans dat deze theorie klopt redelijk groot is?

Spreeuw schreef:De wetenschap in het algemeen zal zeker betrouwbaarder zijn dan een paar honderd jaar geleden, dat ben ik het met je eens. Hoewel, ook weer niet altijd...


Klopt, goed voorbeeld is de expansie van het Universum. Tot eind jaren 90 was zelfs Stephen Hawkin overtuigd dat deze constant was en eerder zou afremmen dan accelereren. Echter bleek het precies andersom te zijn aangezien de expansie steeds sneller gaat.

De reden dat we hier zo laat zijn achter gekomen? Omdat we pas eind jaren 90 de techniek hadden om de expansie goed te meten. Dat is natuurlijk wat anders dan bijvoorbeeld de evolutietheorie waar we al ruim honderd jaar de gereedschappen hebben deze goed te onderzoeken. Overigens zijn aan die gereedschappen de laatste paar decennia aardig wat dingen toegevoegd zoals zeer geavanceerde genetische onderzoeksmethoden. Interessant dat elke keer dat we iets nieuws kunnen meten de resultaten altijd en zonder enige uitzondering overeenkomen met wat de evolutietheorie voorspeld. Toeval?

Spreeuw schreef:Een voorbeeld. Vroeger dachten veel wetenschappers dat de aarde plat is


Dat valt dus wel mee, aangezien je zelf zegt:

Spreeuw schreef:Hoewel er toch al ver voor het jaar 1492 wetenschappers (bijvoorbeeld Pythagoras, Plato en Aristoteles) waren die uitgingen van een theorie dat de aarde een bol moet zijn. En zij hadden hier logische verklaringen voor.


Spreeuw schreef:Waarom werden deze niet door iedereen betrouwbaar geacht? Ik denk omdat het toen nog nooit bewezen was dat de aarde een bol is.


Omdat de "normale" mensen in die tijd simpelweg niet zo veel wisten. En daarnaast was er natuurlijk ook de Kerk....net zoals nu met de evolutietheorie. Overigens zal je het met me eens zijn dat de Kerk toen in ieder geval faliekant mis zat. Wellicht is dat nu weer het geval?

Spreeuw schreef:Dat bewijst dus maar weer eens dat bewijs niet altijd een voorwaarde voor betrouwbaarheid hoeft te zijn.


Ik snap niet hoe je tot deze conclusie komt, het bewijst juist alleen maar dat de wetenschap het vaak eerder bij het rechte eind heeft dan de bevolking of instituten als de Kerk.....

Je gooit met deze post een beetje je eigen glazen in Spreeuw :-oo
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 02 feb 2017 22:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Lock&Stock » 02 feb 2017 22:14

blijblij schreef:Zouden religieuze opvattingen daarbij niet een rol gespeeld kunnen hebben? Beetje zoals nu met de evolutietheorie =D> =D>


DING DING DING, Gefeliciteerd!! U gaat door voor de wasmachine! =D> :D

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Spreeuw » 13 feb 2017 10:23

Spreeuw schreef:Dat bewijst dus maar weer eens dat bewijs niet altijd een voorwaarde voor betrouwbaarheid hoeft te zijn.

Lock&Stock schreef:Ik snap niet hoe je tot deze conclusie komt, het bewijst juist alleen maar dat de wetenschap het vaak eerder bij het rechte eind heeft dan de bevolking of instituten als de Kerk.....

Je gooit met deze post een beetje je eigen glazen in Spreeuw :-oo


Waarom gooi ik met die post "een beetje mijn eigen glazen in"? Als bewijs niet altijd een voorwaarde voor betrouwbaarheid hoeft te zijn, kan het net zo goed zo zijn dat de kerk het bij het rechte eind heeft, aangezien de waarheid van het christelijk geloof niet voluit bewijsbaar is.

De bioloog Ben Hobrink toont in zijn boek "Moderne wetenschap in de Bijbel" aan dat de Bijbel de wetenschap al ver voor was in het geven van instructies ter bestrijding van besmettelijke ziekten. Dat is in ieder wel erg mooi. Dan is er ook veel voor te zeggen dat de scheppingsgeschiedenis zoals beschreven in Genesis 1 en 2 betrouwbaarder is dan de evolutietheorie van Charles Darwin.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Katlheen » 13 feb 2017 12:23

De bioloog Ben Hobrink toont in zijn boek "Moderne wetenschap in de Bijbel" aan dat de Bijbel de wetenschap al ver voor was in het geven van instructies ter bestrijding van besmettelijke ziekten. Dat is in ieder wel erg mooi. Dan is er ook veel voor te zeggen dat de scheppingsgeschiedenis zoals beschreven in Genesis 1 en 2 betrouwbaarder is dan de evolutietheorie van Charles Darwin.


Lijkt me niet helemaal kloppen. Stel ik maak een boek met rekensommen. Ik zet er 1000 in, waarvan er 990 niet kloppen. Maar omdat er 10 in staan die wel kloppen moeten we ineens aannemen dat de overige 990 ook zouden kloppen? Dit soort redeneringen komen altijd naar voren wanneer Genesis 1 en 2 met alle geweld letterlijk moeten worden genomen. Dat is een interpretatie en geen absolute waarheid.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Quasi2
Mineur
Mineur
Berichten: 112
Lid geworden op: 25 aug 2016 19:30

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Quasi2 » 11 mar 2017 17:45

Lock&Stock schreef:
Klopt, goed voorbeeld is de expansie van het Universum. Tot eind jaren 90 was zelfs Stephen Hawkin overtuigd dat deze constant was en eerder zou afremmen dan accelereren. Echter bleek het precies andersom te zijn aangezien de expansie steeds sneller gaat.

De reden dat we hier zo laat zijn achter gekomen? Omdat we pas eind jaren 90 de techniek hadden om de expansie goed te meten. Dat is natuurlijk wat anders dan bijvoorbeeld de evolutietheorie waar we al ruim honderd jaar de gereedschappen hebben deze goed te onderzoeken. Overigens zijn aan die gereedschappen de laatste paar decennia aardig wat dingen toegevoegd zoals zeer geavanceerde genetische onderzoeksmethoden. Interessant dat elke keer dat we iets nieuws kunnen meten de resultaten altijd en zonder enige uitzondering overeenkomen met wat de evolutietheorie voorspeld. Toeval?


Hier kan je zo moedeloos van worden hè... Juist op het gebied van genetica worden nog meer dan genoeg ontdekkingen gedaan die grondig onderzocht moeten worden. En dat naadloos in de evolutietheorie passen valt in de praktijk ook nog regelmatig erg mee. En als er ergens een gebied is waar nog veel vragen leven en waar nog heel veel onderzoek naar gedaan moet worden is het bijvoorbeeld op het gebied van het universum, expansie daarvan enzovoorts. Om dan nu dit te roepen, nogal erg voorbarig. Geen wetenschapper die je serieus zou nemen.

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor bassie76 » 18 mar 2017 09:06

Quasi2 schreef:Juist op het gebied van genetica worden nog meer dan genoeg ontdekkingen gedaan die grondig onderzocht moeten worden. En dat naadloos in de evolutietheorie passen valt in de praktijk ook nog regelmatig erg mee

Kun je een paar voorbeelden geven van laatste ontdekkingen die niet geheel naadloos in de evolutietheorie vallen?

Gebruikersavatar
HeroBeer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mar 2017 20:27
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor HeroBeer » 18 mar 2017 12:57

:arrow: is die gehele evolutie`theorie, niet een *broodje aap* ? -- er klopt toch maar amper iets van ...?
:arrow: https://www.facebook.com/groups/ToetsingProfetie/

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor gravo » 18 mar 2017 18:01

HeroBeer schreef::arrow: is die gehele evolutie`theorie, niet een *broodje aap* ? -- er klopt toch maar amper iets van ...?


Dat zou je wel willen hè, dat die gehele evolutietheorie een broodje aap - verhaal zou zijn?

Helaas, in deze discussies treffen maar al te vaak de houding aan dat alleen dát als waar wordt erkend, waarvan we willen dat het waar is.
Waarvan we willen dat niet waar is, daarvan wordt gedacht dat het niet waar mag zijn en daarvan wordt ook gezegd dat het niet waar is.

Maar zo komen we niet verder. Dat is een oneerlijke en daarmee een onwaarachtige en onchristelijke houding.

Want niet wat we willen is het geval, maar dat wat het geval is...dát is het geval.
Als je begrijpt wat ik bedoel.

Verder begrijp ik dat "broodje aap" als grapje bedoeld is, een knipoog naar de relatie tussen aap en mens volgens de evolutietheorie?
Nou, OK dan: ha, ha.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2017 12:49

HeroBeer schreef::arrow: is die gehele evolutie`theorie, niet een *broodje aap* ?


Nee, dat is ze niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 19 mar 2017 13:00

HeroBeer schreef::arrow: is die gehele evolutie`theorie, niet een *broodje aap* ? -- er klopt toch maar amper iets van ...?

Klopt. Het is voor het grootste deel fictie.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 19 mar 2017 13:28

HeroBeer schreef::arrow: is die gehele evolutie`theorie, niet een *broodje aap* ? -- er klopt toch maar amper iets van ...?

Johan100 schreef:Klopt. Het is voor het grootste deel fictie.
Dit is een argumentum ad lapidem. Je geeft geen enkel inhoudelijk argument.
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 19 mar 2017 13:35

Pcrtje schreef: Dit is een argumentum ad lapidem. Je geeft geen enkel inhoudelijk argument.

<En de reactie voor die van mij dan>?
:wink: Dat kwam je beter uit natuurlijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2017 14:12

Johan100 schreef:<En de reactie voor die van mij dan>?
:wink: Dat kwam je beter uit natuurlijk.


Ach, iemand stelt een ja/nee-vraag en ik geef een ja/nee-antwoord. Als er wat meer specifiek wordt aangegeven waar voor jou en/of Herobeer de knelpunten liggen, dan wil ik daar best op in gaan hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Johan100 » 19 mar 2017 14:23

Excat, dat doe ik dus ook. Maar ik heb geen interesse op je knelpunten in te gaan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten