Omdat deze reactie ietsje serieuzer is dan de andere, nogmaals een poging.
Nee, Plonkie en God zijn hier 2 dingen. God vindt zijn oorsprong in Plonkie. De stelling dat God de oorsprong was is dus niet correct. Men dacht dat God het was, God zelf blijkbaar kon het niet weten. Plonkie zou God ook ongedaan kunnen maken, andersom niet.
Nu gebruik je specifiek de woorden Plonkie en God om twee van onze gedachtes aan te duiden. Wanneer we het echter hebben over God, als datgene groter dan wat niets gedacht kan worden, is duidelijk dat wat we in eerste instantie God noemen, niet aan deze omschrijving voldoet. Plonkie echter wel, dus schrappen we onze eerste gedachte van God en vervangen die voor de tweede. Dat lijkt me volkomen helder. Dit zorgt er zelfs voor dat wat we eerst als God zagen, niet eens noodzakelijk bestaat, maar dat nu onze tweede gedachte daarvoor in aanmerking komt.
Waar het me om gaat, is dat de Godtheorie niet sluitend is, op veel gebieden niet, zo ook almacht an sich. Almachtigheid is een loze kreet. Enkel het feit al dat je de vraag kunt stellen, "Kan de almachtige iets creeeren waar hij geen macht over heeft?" Sluit ware almachtigheeid al uit. Want of het antwoord nou ja of nee is, het ontkracht almachtgheid. Ook almachtigheid en alwetendheid bij een schepper die stelt wat goed is en wat slecht is, en eist dat je "goed" doet(in zijn visie) sluit al een vrije wil uit. En zo kan ik nog heel lang doorgaan. Maar ook, zoals ik duidelijk maak in mijn "beste moeder denkbaar" topic, het creeert een tegenstrijdigheid in "goed" en "slecht" wanneer je deze termen absoluut maakt. Gij, zult niet doden. Moord is slecht. Maar wanneer je stelt, "enkel gelovigen komen in het paradijs"? Dan maak je de moeder die haar kinderen vermoord omdat ze daarmee voorkomt dat ze afvallig worden en niet meer naar het paradijs gaan, tot een moeder die uit de mooiste moederliefde de moorden pleegt. Enzovoorts. De theorie over God komt duidelijk voort uit de behoefte van de mens om een antwoord te hebben op alle vragen, in een tijd dat er nog veel meer vragen waren dan nu.
Het beste moeder denkbaar topic houd ik niet bij, omdat ik sowieso al weinig tijd heb om te reageren. Wat je ook kunt doen is bijvoorbeeld de Gereformeerde Dogmatiek van dr. H. Bavinck aanschaffen, 4 delen voor een paar tientjes tweedehands. Daar worden alle filosofisch-theologische kwesties tot zijn tijd (ong. 1900) wel behandeld. Dan zijn er al een heleboel vragen, waarvan je in ieder geval weet hoe daar in de christelijke/gereformeerde traditie over gedacht is. Misschien niet afdoende, maar wel leerzaam. Nogmaals: almachtigheid sluit geen vrije wil uit.
En hoe je het ook draait, er blijven met de theorie gewoon heel veel vragen open staan, en het roept zelfs nieuwe vragen op. De Godtheorie baseert zich op het ontwijken van het echt antwoorden geven. Want, "Het is God's wil", of "God's wegen zijn ondoorgrondelijk" zijn simpelweg geen antwoorden.
Wanneer je dan wel accepteert met mysterie doorspekte antwoorden als valide te beschouwen? Dan kan je de theore net zo goed afschrijven. Want hij was er met name om "het mysterie" op te lossen. Want het ene mysterie is geen antwoord op het andere mysterie, het is enkel een nieuw mysterie waar de antwoorden uitblijven.
Als er vragen open blijven staan, of nieuwe vragen bij komen, is dat echt geen slecht teken. In de wetenschap gebeurt niet anders. Een antwoord als Gods wil erkent dat het menselijk denkvermogen niet alles kan bevatten; ik geef overigens toe dat het niet zomaar overal opgeplakt mag worden in de zin van God-of-the-gaps of om een antwoord te ontwijken.
Dit klinkt flauw, maar het is wel heel waar wat ik nu zeg. Er valt niks aan te snappen als je bij voorbaat al aangeeft DAT het niet te snappen valt.
De wereld snapte men niet ooit, men zag het antwoord in een God. Maar die valt per definitie niet te snappen. Kun je dan zeggen dat we de wereld kunnen snappen door God? Nee, want God zelf is "onsnapbaar". Het antwoord op de vraag "waarom bestaan we" is dus, dat kunnen we niet snappen. We moeten maar iets aannemen. Prima, maar waarom nemen we dan niet wat de wetenschappelijke feiten lijken uit te wijzen? Want die kunnen we steeds beter leren "snappen" en daardoor is de godtheorie overbodig. Snap je wat ik bedoel?
Dat neemt niet weg dat je er nog steeds zinvolle dingen over kunt zeggen. Welk gebied van de natuurwetenschap zegt hier iets over? Dit valt onder filosofie, theologie, metafysica. Er is geen enkel meetapparaat waarmee we dit kunnen meten ofzo.
Je bent toch wel met me eens dat feitelijk God gewoon een theorie is, toch?
In ieder geval niet vergelijkbaar met een natuurkundige theorie omdat die in de materiële wereld verifieerbaar zijn.
Ik kan het niet bestaan er van niet bewijzen, hoe onredelijk het ook lijkt. Uitsluiten kan. Dus daar moet je toch voor openstaan, ook al is het minimaal. Jezelf wijsmaken dat het niet kan is jezelf voorliegen.
Anders geformuleerd: een FSM bestaat niet noodzakelijk. Dat zul je met me eens zijn. Dat kan vast wel in een mogelijke wereld kan bestaan.
Maar wat heeft God daarmee te maken? Je gaat nu mijn onderschrift met "JA" beantwoorden. Want je stuurt duidelijk het antwoord naar God. Wat zegt jou dat er niet een totaal andere conclusie uit "het bestaan" gehaald kan worden ipv God?
Daar debatteren we immers over, dus is het logisch dat voorbeelden ter ondersteuning zijn voor het onderwerp. Doe eens een voorstel
Die vraag komt alleen boven als je zelf besluit dat er uberhaupt een nut moet zijn. Ik zie helemaal geen reden om daar al van uit te gaan. Dan moet je eerst vaststellen DAT nut het uitgangspunt moet zijn. En daar zie ik helemaal geen reden voor. Of beter gezegd, ik ziet het nut er niet van in. Tenzij het een nuttig uitgangspunt is om bij God uit te komen. Dan zie ik het nut er van dat jij gebruikt om God aan te kunnen wijzen.
Maar je begint dan niet bij het begin, je slaat en zeer cruciaal stuk over, want nergens staat vast dat er een nut moet zijn.
Er lopen zo enorm veel discussies door elkaar dat ik geen tijd heb om op alle onderdelen te antwoorden. Ik gaf alleen maar aan dat op dit punt deze vragen speelden, ik deed nog niet eens stellende uitspraken.
Hoogte is niet relevant bij Plonkie.
Groot mag ook
Maar dan niet in ruimtelijke zin natuurlijk.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2