Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2015 10:15

Harmonica2 schreef:Dat is toch ook min of meer hetzelfde vertrekpunt? We zijn er, we weten niet of het de bedoeling was dat we er zijn, althans, dat is ons vertrekpunt. Lijkt me een heel redelijk vertrekpunt, snap niet dat hier direct al aversie tegen is want het voelt nogal evident. En ter verduidelijking; met dat de mens intentioneel is ontstaan bedoel ik slechts dat deze uitkomst - de mens tot dit punt aan het eind van de evolutionaire keten - bedoeld tot stand is gekomen. Dus ook wanneer we nog zouden evolueren naar een hoger wezen kan dat prima de uitkomst zijn van een intentioneel proces.


Het riekt gewoon een beetje naar exceptionalisme. Wij zijn zo bijzonder, dat kan niet toevallig zijn. O, het ego tiert welig. Vroeger dachten we dat we letterlijk het middelpunt van het universum waren. Dat ruimte en tijd voor ons waren geschapen. De kroon op de schepping.

Ondertussen weten we dat ons zonnestelsel geen speciale plaats inneemt, zelfs het sterrenstelsel is 13 in een dozijn. In de geschiedenis van de aarde is ons bestaan nauwelijks meetbaar. Darwin relegeerde ons terug naar het rijk van de dieren. Freud cum suis toonde aan dat zelfs onze geest geen bijzondere plaats verdiend.

Ik moet altijd denken aan de gedachte dat als je een paard zou kunnen vragen hoe God eruitziet, hij zal zeggen dat God manen en hoeven heeft. En als je het een driehoek zou kunnen vragen, is God een driehoek of piramide.

Ik denk zelf persoonlijk ook dat verbondenheid, delen en samenwerking bedoelingen zijn. Maar dan zit je toch al nagenoeg in het kamp van intentionaliteit? Als dit inderdaad doelen waren van de schepping, dan is de maker van deze wereld daar toch heel erg in geslaagd?


Dan maak je al logische stap van 'er is een doel' naar 'wat is het doel dan?' Ik denk dat je wel heel erg gul bent met termen als 'delen' en 'samenwerking'; de zebra die door de leeuw wordt verscheurd 'werkt' niet samen met die leeuw, en de meeste dieren brengen hun hele leven angstig, hongerig en koud door. Dat wij mensen erin zijn geslaag (hier in het westen dan) om de meeste ellende van honger, kou en gevaar weg te nemen, vertekent je beeld van de rest van de natuur een beetje.

Ikzelf denk dat de volledige schepping is bedoeld, dus ook de malaria muggen, orkanen, tornado's en aardbevingen. En het zou nog steeds intentionaliteit zijn wanneer deze wereld bedoeld was voor olifanten inderdaad. Maar ik denk dat we goede redenen hebben om aan te nemen dat we toch belangrijker zijn dan olifanten: wij hebben moreel besef, bewustzijn op een hoger niveau en kunnen samenwerken op een veel hoger niveau.


En waarom zijn precies dit je kwalificaties en niet bijvoorbeeld 'het hebben van een slurf'? Ik vermoed zo omdat het eigenschappen zijn die min of meer uniek zijn in de mens (hoewel...) Daarmee bega je dus een cirkelredenering: Een goede reden om intentionaliteit aan te nemen is het hebben van eigenschappen X, Y en Z. Waarom is dat een goede reden, omdat de mens die eigenschappen heeft en intentioneel is.

Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Ik denk dat de hele schepping goddelijke aspecten heeft als orde, schoonheid en intrinsiek waardevol.


Tja, ik zie beesten die elkaar opvreten. Planten die elkaar uitroeien in de strijd om ruimte.

Mijn voornaamste punt is daarnaast dat het feit dat jij geen intentionaliteit kunt ontwaren niet bewijst dat er geen intentionaliteit is. Absence of evidence is not evidence of absence. Daarom kaart ik dit ook aan, er worden hier heel makkelijk allerlei pretentieuze claims geponeerd die het wetenschappelijke spectrum ver overschrijden.


Akkoord, maar daarmee is het niet gezegd dat de twee claims equivalent zijn. De claim 'er is intentionaliteit' is in mijn ogen echt anders dan 'er is geen intentionaliteit'. Het laatste klopt namelijk met wat we weten over evolutie (willekeurig), terwijl je eerste claim moet beargumenteren hoe iets of iemand een willekeurig proces toch heeft kunnen gebruiken om op een vast, vooraf bepaald resultaat uit te komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2015 10:25

Harmonica2 schreef:Nou op dit punt ben ik het ook gewoon met je eens. Ik heb Neil Shubins boek ook gelezen inmiddels, en vond de vergelijking met een oud gebouw waar de bedrading door meerdere renovaties onlogisch leek ook heel treffend. En inderdaad wanneer we gaan beargumenteren voor of tegen intentionaliteit dan zou dit eerder een argument zijn tegen intentionaliteit.


Blij dat je dat met me eens bent, tenminste.

Maar het grappige vind ik wel dat je (misschien onbewust) een analogie maakt met hoe een vooropgezet plan van mensen eruit zou zien. Ik herinner me nog heel goed dat je dat soort analogieën verwerpt om metafysische claims mee te maken, omdat je ze onvergelijkbaar vond. Dus mijn vraag is nu, betekent dit ook dat je met betrekking tot de biologie wel dit soort analogieën accepteert? Want dan zou je ALLE analogieën die we hebben met betrekking tot intentionaliteit moeten accepteren.


Ik neem aan dat je bedoelt als mensen beargumenteren dat omdat huizen/computers/schilderijen zijn ontworpen, de mens ook is ontworpen. Dat wijs ik inderdaad af omdat alleen de mens leeft en zich voortplant met overerving van eigenschappen ben de rest niet. Maar dat betekent niet dat het argument andersom wel houdbaar is.


Maar goed, wat is er dan precies 'mens-eigen' dat vooropgezet is. De vorm? De inhoud? De geest? (in mijn ogen gewoon een gevolg van de vorm).
Als de mens inderdaad ontworpen zou zijn, zou je verwachten dat alle delen ontworpen zijn. Dus ook de oorspieren en de reactie in de hersenen die je oren nog steeds proberen te draaien als je iets achter je hoort. Of je moet gaan beweren dat de Ontwerper op ons is uitgekomen ondanks alle onlogische dingen, maar dan wordt het wel een beetje een adhoc-argument waar al het positieve is ontworpen en al het negatieve/onzinnige niet. Bewustzijn? Ontworpen. Oorspieren? Niet gepland. Moreel besef? Ontworpen. Verstandskiezen? Niet.

Daarnaast ter verduidelijking, ik, en ook bijvoorbeeld ID aanhangers (waarover ik agnostisch ben) bestrijd gemeenschappelijke afstamming helemaal niet. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat God rationale redenen hebben om via darwinistische evolutie te scheppen. Bijvoorbeeld om de transactie tussen dier en omgeving te optimaliseren. Het feit dat de manier van scheppen misschien obscuur is in jouw ogen is geen onomstotelijk argument dat het daarom niet bedoeld kan zijn.


Wel zoals ik evolutie begrijp, omdat het niet samengaat met een vooraf bepaald einddoel.

Bovendien, waarom zouden we slechts kijken naar hoe het allemaal tot stand is gekomen? Waarom kijken we niet ook naar wat er precies tot stand is gekomen, hoe dingen zich tot elkaar verhouden en welke synergie hier precies door ontstaat?


Allemaal prima te verklaren zonder dat ik bovennatuurlijke hypothesen hoef aan te roepen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Jerommel » 24 nov 2015 10:44

Mortlach schreef:
Het riekt gewoon een beetje naar exceptionalisme. Wij zijn zo bijzonder, dat kan niet toevallig zijn.
Hmmm... :-k
Als er een Schepper is die alles voortbracht, dan is het HIJ die exeptioneel is.

Verder, inderdaad, wanneer je beseft hoe complex en geniaal de schepping is, in die mate, dat het toeval gewoon compleet uit sluit (omdat dode wetten en krachten dan tot veel meer in staat zouden zijn dan de hele mensheid bij elkaar), is het evident dat daar intelligentie, vaardigheden en een wil achter zit.
En wellicht is dat waar de schoen wringt....
O, het ego tiert welig.
Nee dus, want als dat kwartje valt, bewerkt dat juist nederigheid.
En zodoende werd religie ook zwaar misbruikt om mensen mee te onderdrukken...

Ja, het is jammer van alle controverses en geweld er om heen..

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Harmonica2 » 24 nov 2015 12:27

Mortlach schreef:Het riekt gewoon een beetje naar exceptionalisme. Wij zijn zo bijzonder, dat kan niet toevallig zijn. O, het ego tiert welig. Vroeger dachten we dat we letterlijk het middelpunt van het universum waren. Dat ruimte en tijd voor ons waren geschapen. De kroon op de schepping.

Ondertussen weten we dat ons zonnestelsel geen speciale plaats inneemt, zelfs het sterrenstelsel is 13 in een dozijn. In de geschiedenis van de aarde is ons bestaan nauwelijks meetbaar. Darwin relegeerde ons terug naar het rijk van de dieren. Freud cum suis toonde aan dat zelfs onze geest geen bijzondere plaats verdiend.

Ik moet altijd denken aan de gedachte dat als je een paard zou kunnen vragen hoe God eruitziet, hij zal zeggen dat God manen en hoeven heeft. En als je het een driehoek zou kunnen vragen, is God een driehoek of piramide..


De mens hoeft dan ook niet het centrale doel van het universum te zijn om rationeel gerechtvaardigd te geloven dat evolutie intentioneel plaatsvond. En hoewel onze geest veel overeenkomsten vertoont met andere diersoorten (waar we overigens heel veel door leren m.b.t psyche en ethiek), kan je wel redelijk veilig concluderen dat onze geest in een heleboel dingen onderscheidend is. Zo onderscheidend dat we heel veel macht (en in mijn ogen verantwoordelijkheid) over de aarde hebben. Wanneer we deze visie van verantwoordelijkheid niet aannemen - en dat hebben we dus mede door het succes van wetenschap en neoliberalisme gedaan - en de boel gewoon zijn gang laten gaan blijkt dit niet te werken (afname biodiversiteit, klimaatverandering, groeiende inkomensongelijkheid).

Dan maak je al logische stap van 'er is een doel' naar 'wat is het doel dan?' Ik denk dat je wel heel erg gul bent met termen als 'delen' en 'samenwerking'; de zebra die door de leeuw wordt verscheurd 'werkt' niet samen met die leeuw, en de meeste dieren brengen hun hele leven angstig, hongerig en koud door. Dat wij mensen erin zijn geslaag (hier in het westen dan) om de meeste ellende van honger, kou en gevaar weg te nemen, vertekent je beeld van de rest van de natuur een beetje.


Dit was dan ook geen argument voor intentionaliteit, alleen de constatering dat Hettys blijkbaar ook al in bepaalde mate van intentionaliteit geloofd. Ik had het daarnaast over de mens, ik denk niet dat elk diersoort als doel heeft om te leren samen te werken en te delen, want dieren hebben geen ethisch besef en het heeft daarom veel minder betekenis voor ze. En idd, ecosystemen zitten zo in elkaar dat bepaalde harde elementen noodzakelijk zijn; roofdieren zijn nu eenmaal noodzakelijk voor de balans en de zebra is dus uiteindelijk beter af wanneer er leeuwen zijn.

Maar ik snap dat je dan denkt ja, maar waarom zou een goede schepper dan een systeem ontwikkelen waarin zulke gruwelijkheden noodzakelijk zijn. Ik zou daar zeker wel wat argumenten voor kunnen geven maar op dat moment kan je weer achterover leunen en afschieten terwijl het eigenlijk helemaal niet zo relevant is. Wat dit hooguit bewijst is dat jij een eventuele schepper een beetje cru zou vinden, maar de guillotine was ook niet een leuke uitvinding en toch echt intentioneel gemaakt.

Wat betreft de honger en kou: in christelijke theologie is deze planeet niet gemaakt om ons te voorzien van zoveel mogelijk genot. En voor onze ethische ontwikkeling is het helemaal niet slecht dat er een bepaalde mate van ellende en lijden is. Er is niet voor niks een sterke correlatie tussen de groei van de kerk en de mate van lijden. Er is ooit een onderzoek gedaan waarbij een spel gemanipuleerd werd om bepaalde winnaars en verliezers te garanderen. Die winnaars werden arrogant, en dachten zelf volledige verantwoordelijk te zijn voor hun succes daar waar de verliezers timide en bescheiden werden. Maar je ziet waar het nu op uitloopt; ik ben al half onderweg voor een theodicee terwijl ik denk dat het voor intentionaliteit niet zoveel uitmaakt in hoeverre je deze wereld mooi en rechtvaardig vindt.


En waarom zijn precies dit je kwalificaties en niet bijvoorbeeld 'het hebben van een slurf'? Ik vermoed zo omdat het eigenschappen zijn die min of meer uniek zijn in de mens (hoewel...) Daarmee bega je dus een cirkelredenering: Een goede reden om intentionaliteit aan te nemen is het hebben van eigenschappen X, Y en Z. Waarom is dat een goede reden, omdat de mens die eigenschappen heeft en intentioneel is.


Omdat ik denk dat het hebben van een slurf evident minder waardevol is dan het hebben van ethisch besef! En dat wil ik best postuleren als axioma, ik denk dat de meeste mensen wel inzien dat ethisch besef intrinsiek waardevoller is dan het hebben van een slurf, en niet omdat het ons uniek maakt, als morgen 5 andere primaatsoorten ook ethisch besef zouden krijgen dan nog zouden veel mensen aannemen dat een slurf minder betekenisvol is.

Akkoord, maar daarmee is het niet gezegd dat de twee claims equivalent zijn. De claim 'er is intentionaliteit' is in mijn ogen echt anders dan 'er is geen intentionaliteit'. Het laatste klopt namelijk met wat we weten over evolutie (willekeurig), terwijl je eerste claim moet beargumenteren hoe iets of iemand een willekeurig proces toch heeft kunnen gebruiken om op een vast, vooraf bepaald resultaat uit te komen.


Nee, dit heb ik toch al aangetoond, dat de bioloog deze term heel anders gebruikt dan een filosoof? En zelfs al zou het volledig willekeurig zijn dan nog kon een schepper - die machtig genoeg is om vanuit het niets te scheppen - allicht van tevoren weten welke uitkomsten uit die willekeurigheid zouden komen en daarom alsnog intentioneel voor dit universum kunnen kiezen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2015 15:06

Jerommel schreef:Hmmm... :-k
Als er een Schepper is die alles voortbracht, dan is het HIJ die exeptioneel is.


Tja, dat is in mijn ogen gewoon een doorzichtige afleidingsmanoeuvre. O, wat is de Schepper toch fantastisch! En omdat wij in zijn beeld geschapen zijn, zijn wij het ook!

Verder, inderdaad, wanneer je beseft hoe complex en geniaal de schepping is, in die mate, dat het toeval gewoon compleet uit sluit (omdat dode wetten en krachten dan tot veel meer in staat zouden zijn dan de hele mensheid bij elkaar), is het evident dat daar intelligentie, vaardigheden en een wil achter zit.
En wellicht is dat waar de schoen wringt....


Dat is helemaal niet evident. En als de mensheid het gevolg zijn van "dode wetten en krachten", dan vervalt je volledige argument.


Nee dus, want als dat kwartje valt, bewerkt dat juist nederigheid.
En zodoende werd religie ook zwaar misbruikt om mensen mee te onderdrukken...

Ja, het is jammer van alle controverses en geweld er om heen..


Zoals ik al zei, dan is het gewoon hubris "by proxy"
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2015 15:27

Harmonica2 schreef:De mens hoeft dan ook niet het centrale doel van het universum te zijn om rationeel gerechtvaardigd te geloven dat evolutie intentioneel plaatsvond. En hoewel onze geest veel overeenkomsten vertoont met andere diersoorten (waar we overigens heel veel door leren m.b.t psyche en ethiek), kan je wel redelijk veilig concluderen dat onze geest in een heleboel dingen onderscheidend is.


Ongetwijfeld in minder dingen dan we nu denken/weten. Wist je dat dolfijnen namen aan elkaar geven en elkaar dus bij naam kunnen roepen. Ook doen vampiervleermuizen aan liefdadigheid.

Zo onderscheidend dat we heel veel macht (en in mijn ogen verantwoordelijkheid) over de aarde hebben. Wanneer we deze visie van verantwoordelijkheid niet aannemen - en dat hebben we dus mede door het succes van wetenschap en neoliberalisme gedaan - en de boel gewoon zijn gang laten gaan blijkt dit niet te werken (afname biodiversiteit, klimaatverandering, groeiende inkomensongelijkheid).


Het lijkt me nogal ver gaan om dat allemaal op de wetenschap en het neoliberalisme te gooien, aangezien het een proces is dat al eeuwen aan de gang is. We hebben inderdaad wel een grote invloed op onze leefomgeving, maar dat hebben bevers in principe ook.

Dit was dan ook geen argument voor intentionaliteit, alleen de constatering dat Hettys blijkbaar ook al in bepaalde mate van intentionaliteit geloofd. Ik had het daarnaast over de mens, ik denk niet dat elk diersoort als doel heeft om te leren samen te werken en te delen, want dieren hebben geen ethisch besef en het heeft daarom veel minder betekenis voor ze. En idd, ecosystemen zitten zo in elkaar dat bepaalde harde elementen noodzakelijk zijn; roofdieren zijn nu eenmaal noodzakelijk voor de balans en de zebra is dus uiteindelijk beter af wanneer er leeuwen zijn.


Wat een vreemd argument. De zebra die aan stukken wordt gescheurd is helemaal niet beter af. Maar dan nog, dat is nog steeds geen intentionaliteit, dat is het leven dat een niche vindt en die uitbuit. Dat er een soort van balanssituatie ontstaat, is een logisch gevolg waar geen intentionaliteit aan ten grondslag hoeft te liggen. Als er veel eten is, overleven er veel eters, die het eten opeten. Als er weinig eten is, verhongeren de eters waardoor het eten de kans krijgt te herstellen.

Maar ik snap dat je dan denkt ja, maar waarom zou een goede schepper dan een systeem ontwikkelen waarin zulke gruwelijkheden noodzakelijk zijn. Ik zou daar zeker wel wat argumenten voor kunnen geven maar op dat moment kan je weer achterover leunen en afschieten terwijl het eigenlijk helemaal niet zo relevant is. Wat dit hooguit bewijst is dat jij een eventuele schepper een beetje cru zou vinden, maar de guillotine was ook niet een leuke uitvinding en toch echt intentioneel gemaakt.


Alleen beargumenteer ik niet dat de uitvinder van de guillotine de maatstaf van rechtvaardigheid, genade en liefde is. En een béétje cru? Er is een parasiet in Afrika die alleen overleeft door eieren te leggen in de oogballen van kinderen. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als die eitjes uitkomen. Ik wil de notulen van die ontwerp-meeting wel eens lezen.

Wat betreft de honger en kou: in christelijke theologie is deze planeet niet gemaakt om ons te voorzien van zoveel mogelijk genot. En voor onze ethische ontwikkeling is het helemaal niet slecht dat er een bepaalde mate van ellende en lijden is.


Alleen hebben dieren geen ethiek, dat zei je net zelf (en planten al helemaal niet). Dat lijden geldt niet? O nee, want alleen de mens is belangrijk...

Er is niet voor niks een sterke correlatie tussen de groei van de kerk en de mate van lijden. Er is ooit een onderzoek gedaan waarbij een spel gemanipuleerd werd om bepaalde winnaars en verliezers te garanderen. Die winnaars werden arrogant, en dachten zelf volledige verantwoordelijk te zijn voor hun succes daar waar de verliezers timide en bescheiden werden. Maar je ziet waar het nu op uitloopt; ik ben al half onderweg voor een theodicee terwijl ik denk dat het voor intentionaliteit niet zoveel uitmaakt in hoeverre je deze wereld mooi en rechtvaardig vindt.


Geen idee welke kant je op wilt. Dat mensen kracht vinden in groepen, is niet zo heel verrassend, dus mensen die lijden of gevaar lopen, vormen groepen. Zegt helemaal niks over intentionaliteit. Het is wel veelzeggend waarom de kerk er juist bij gebaat is subtiel) leed aan te richten - het is immers de beste klantenbinding. Laatst weer een vraag in de vragenrubriek: "Help, ik voel me niet schuldig genoeg!" met een antwoord waar helder werd uitgelegd hoe je je meer schuldig kunt leren voelen.


Omdat ik denk dat het hebben van een slurf evident minder waardevol is dan het hebben van ethisch besef!


Evident zelfs? De olifant is dat vast niet met je eens.

En dat wil ik best postuleren als axioma, ik denk dat de meeste mensen wel inzien dat ethisch besef intrinsiek waardevoller is dan het hebben van een slurf, en niet omdat het ons uniek maakt, als morgen 5 andere primaatsoorten ook ethisch besef zouden krijgen dan nog zouden veel mensen aannemen dat een slurf minder betekenisvol is.


Het is gewoon een beetje hetzelfde als wat je christenen vaak ziet doen als ze hun eigen geloof superieur verklaren omdat genade er zo'n belangrijke plaats in inneemt. Mijn geloof is superieur en heeft als enige genade als concept. Het concept genade is dus een eigenschap van superieure religie. Hé, mijn geloof heeft genade als concept, dus is het superieur.


Nee, dit heb ik toch al aangetoond, dat de bioloog deze term heel anders gebruikt dan een filosoof?


Tja, zo ontzettend geïnteresseerd in wat de filosoof erover te zeggen heeft, ben ik nu ook weer niet.

En zelfs al zou het volledig willekeurig zijn dan nog kon een schepper - die machtig genoeg is om vanuit het niets te scheppen - allicht van tevoren weten welke uitkomsten uit die willekeurigheid zouden komen en daarom alsnog intentioneel voor dit universum kunnen kiezen.


Ongetwijfeld. Met Almacht/Magie kun je immers alles verklaren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Harmonica2 » 24 nov 2015 15:29

Mortlach schreef:Ik neem aan dat je bedoelt als mensen beargumenteren dat omdat huizen/computers/schilderijen zijn ontworpen, de mens ook is ontworpen. Dat wijs ik inderdaad af omdat alleen de mens leeft en zich voortplant met overerving van eigenschappen ben de rest niet. Maar dat betekent niet dat het argument andersom wel houdbaar is.


Haha dit is wel echt een extreme stroman versie van het argument. Het is niet omdat huizen ontworpen zijn dat de mens ook ontworpen is maar omdat ontwerp bepaalde kenmerken heeft die je in de mens en het geheel van de natuur ook terugziet. Net zoals jij je nu beroept op onze kennis van ontwerp en doelmatigheid om dit juist tegen te spreken; je stelt dat bepaalde dingen efficiënter of logischer hadden gekund aan de hand van onze kennis op die gebieden. Maar je bent daarin dus selectief, want wanneer diezelfde kennis aantoont dat dingen juist wel ontworpen zijn verwerp je de analogie.

Daarnaast is je argument ook niet afdoende om de volgende reden: iets hoeft niet perfect of ultiem logisch ontworpen te zijn om duidelijk kenmerken te vertonen van doelbewustheid en ontwerp. Er zijn door de geschiedenis heen een heleboel inefficiënte producten gemaakt, terwijl deze toch echt allemaal intentioneel ontworpen zijn. Daarnaast kan het goed zijn dat functies die nu onlogisch lijken toch heel nuttig blijken te zijn. De wetenschap zit vol met dergelijke ontdekkingen, ik noem even gauw Junk DNA want Pcr'tje mag dan wel het volgende beweren:

Junk DNA heet zo omdat, toen men voor een groot deel van het DNA niet direct een functie kon vinden, een wetenschapper in de media eens sprak over 'junk DNA'. Dat wordt natuurlijk breed uitgemeten en al gauw een gangbare term. Niemand beweert dat het nergens toe dient.


Maar dit is maar de halve waarheid. De opvatting dat er iets als Junk DNA bestond kwam rechtstreeks voort uit een darwinistisch wereldbeeld, en inmiddels kan niemand er meer omheen dat Junk DNA wel degelijk functies heeft, maar dit is nou juist een voorbeeld waar twee wereldbeelden verschillende voorspellingen maakten.

Maar goed, wat is er dan precies 'mens-eigen' dat vooropgezet is. De vorm? De inhoud? De geest? (in mijn ogen gewoon een gevolg van de vorm).
Als de mens inderdaad ontworpen zou zijn, zou je verwachten dat alle delen ontworpen zijn. Dus ook de oorspieren en de reactie in de hersenen die je oren nog steeds proberen te draaien als je iets achter je hoort. Of je moet gaan beweren dat de Ontwerper op ons is uitgekomen ondanks alle onlogische dingen, maar dan wordt het wel een beetje een adhoc-argument waar al het positieve is ontworpen en al het negatieve/onzinnige niet. Bewustzijn? Ontworpen. Oorspieren? Niet gepland. Moreel besef? Ontworpen. Verstandskiezen? Niet.


Ik denk goede argumenten te hebben dat zowel de vorm, als de inhoud, als de geest inderdaad vooropgezet zijn. Die zul jij uiteraard allemaal niet afdoende vinden maar daaruit volgt totaal niet dat het daarom niet vooropgezet is. En inderdaad, genoeg dingen die niet logisch zijn, het is voor mij dan ook een som van voor- en tegenargumenten. Dat is in mijn ogen de enige manier om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen in tegenstelling tot achterover leunen, alle voors af te schieten en daarom te concluderen dat er geen doel achter het geheel zit.

Wel zoals ik evolutie begrijp, omdat het niet samengaat met een vooraf bepaald einddoel.


Ik vind dus dat je dit bijzonder makkelijk concludeert, en bovendien dus evolutie begrijpt op een manier die het wetenschappelijke overschrijd.

Allemaal prima te verklaren zonder dat ik bovennatuurlijke hypothesen hoef aan te roepen.


Ja, op dezelfde manier dat je het verloop van een schaakspel kunt verklaren aan de hand van hoe de stukken zijn gezet. Daarmee verklaar je echter totaal niet of en welke bedoelingen er achter de gezette stukken zitten. Wat je eigenlijk zegt is ik zie een paar onlogische zetten, dus ik concludeer daarom dat het een random geheel is, terwijl we ook gewoon het bord kunnen analyseren en kunnen kijken in hoeverre de stukken samenwerken, welke synergie er ontstaat etc...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2015 16:00

Harmonica2 schreef:Haha dit is wel echt een extreme stroman versie van het argument. Het is niet omdat huizen ontworpen zijn dat de mens ook ontworpen is maar omdat ontwerp bepaalde kenmerken heeft die je in de mens en het geheel van de natuur ook terugziet.


De natuur zit inderdaad boordevol pseudo-ontwerp. Dat is net het hele 'probleem'. Sommigen weigeren te accepteren dat je door blinde variatie en selectie geoptimaliseerde oplossingen kunt verkrijgen. Omdat het er ontworpen uitziet, betekent niet dat het dat ook is.

Net zoals jij je nu beroept op onze kennis van ontwerp en doelmatigheid om dit juist tegen te spreken; je stelt dat bepaalde dingen efficiënter of logischer hadden gekund aan de hand van onze kennis op die gebieden. Maar je bent daarin dus selectief, want wanneer diezelfde kennis aantoont dat dingen juist wel ontworpen zijn verwerp je de analogie.


Van een Almacht verwacht ik nu eenmaal dingen, ja. Daarvan verwacht ik dat die op de ontwerptafel geen zinloze oorspieren ontwerpt. Dit is wel eerder een argument tegen de mensen die geloven dat de mens niet gerelateerd is aan de dieren. Maar goed, mijn visie staat beide zaken dus toe: optimale oplossingen + hele rare onlogische 'ontwerpen' (artefacten van vroeger). De magische ontwerper staat eigenlijk geen van beide toe. Minder dan optimale oplossingen zijn vreemd voor een perfecte almacht, en onlogische ontwerpen ook. Dat heeft niets met selectiviteit te maken.

Daarnaast is je argument ook niet afdoende om de volgende reden: iets hoeft niet perfect of ultiem logisch ontworpen te zijn om duidelijk kenmerken te vertonen van doelbewustheid en ontwerp. Er zijn door de geschiedenis heen een heleboel inefficiënte producten gemaakt, terwijl deze toch echt allemaal intentioneel ontworpen zijn.


Maar geen enkel van die producten is ontworpen door een Alwetende, Almachtige, Alomtegenwoordige God die de maatstaf voor perfectie is. Wat jij nu beargumenteert is dat God soms gewoon een beetje een prutser is, omdat de mens ook een prutser is.

Daarnaast kan het goed zijn dat functies die nu onlogisch lijken toch heel nuttig blijken te zijn. De wetenschap zit vol met dergelijke ontdekkingen, ik noem even gauw Junk DNA want Pcr'tje mag dan wel het volgende beweren:


Nou, ja, die oorspieren zijn vast bedoeld om je schedel bij elkaar te houden of zo...


Maar dit is maar de halve waarheid. De opvatting dat er iets als Junk DNA bestond kwam rechtstreeks voort uit een darwinistisch wereldbeeld, en inmiddels kan niemand er meer omheen dat Junk DNA wel degelijk functies heeft, maar dit is nou juist een voorbeeld waar twee wereldbeelden verschillende voorspellingen maakten.


Ik zal me er nog eens in verdiepen.


Ik denk goede argumenten te hebben dat zowel de vorm, als de inhoud, als de geest inderdaad vooropgezet zijn. Die zul jij uiteraard allemaal niet afdoende vinden maar daaruit volgt totaal niet dat het daarom niet vooropgezet is.


Dat volgt inderdaad niet, alleen dat ik dat niet accepteer. Nog meer tautologiën?

En inderdaad, genoeg dingen die niet logisch zijn, het is voor mij dan ook een som van voor- en tegenargumenten. Dat is in mijn ogen de enige manier om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen in tegenstelling tot achterover leunen, alle voors af te schieten en daarom te concluderen dat er geen doel achter het geheel zit.


Dat mag je vinden. Van de standaard van perfectie verwacht ik alleen niet dat je compromissen moet gaan zitten maken. 2 puntjes tegen meer en er zit ineens geen ontwerp meer achter.

Ik vind dus dat je dit bijzonder makkelijk concludeert, en bovendien dus evolutie begrijpt op een manier die het wetenschappelijke overschrijd.


oké

Ja, op dezelfde manier dat je het verloop van een schaakspel kunt verklaren aan de hand van hoe de stukken zijn gezet. Daarmee verklaar je echter totaal niet of en welke bedoelingen er achter de gezette stukken zitten. Wat je eigenlijk zegt is ik zie een paar onlogische zetten, dus ik concludeer daarom dat het een random geheel is, terwijl we ook gewoon het bord kunnen analyseren en kunnen kijken in hoeverre de stukken samenwerken, welke synergie er ontstaat etc...


Zodra we ergens in het vaccuum van de ruimte een schaakspel tegenkomen wat zichzelf speelt zonder menselijk ingrijpen, komen we terug op deze vergelijking. Tot die tijd hoef ik je hopelijk toch niet uit te leggen waarom een schaakspel niet equivalent is aan evolutie in de natuur.

PS: vandaag maar even niet te veel op Google kijken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Harmonica2 » 24 nov 2015 16:09

Mortlach schreef:Ongetwijfeld in minder dingen dan we nu denken/weten. Wist je dat dolfijnen namen aan elkaar geven en elkaar dus bij naam kunnen roepen. Ook doen vampiervleermuizen aan liefdadigheid.


Ja dat wist ik. Dieren zullen ons ook altijd blijven verbazen maar we hebben echt geen enkele reden om te denken dat er op den duur geen onderscheid meer overblijft.

Het lijkt me nogal ver gaan om dat allemaal op de wetenschap en het neoliberalisme te gooien, aangezien het een proces is dat al eeuwen aan de gang is. We hebben inderdaad wel een grote invloed op onze leefomgeving, maar dat hebben bevers in principe ook..


Ik zeg ook mede door, al is de invloed wel behoorlijk groot geweest. Bovendien illustreert die laatste zin van je treffend het probleem; wanneer je denkt dat we eigenlijk niet anders zijn of net zo verantwoordelijk zijn voor de aarde als bevers, wat zou ons dan letten om puur ons instinct te volgen en de boel zijn gang te laten gaan?

Wat een vreemd argument. De zebra die aan stukken wordt gescheurd is helemaal niet beter af. Maar dan nog, dat is nog steeds geen intentionaliteit, dat is het leven dat een niche vindt en die uitbuit. Dat er een soort van balanssituatie ontstaat, is een logisch gevolg waar geen intentionaliteit aan ten grondslag hoeft te liggen. Als er veel eten is, overleven er veel eters, die het eten opeten. Als er weinig eten is, verhongeren de eters waardoor het eten de kans krijgt te herstellen..


Natuurlijk wel, zonder die balans zal zijn soort uiteindelijk ook uitsterven. En hoe kom je erbij dat die balans perse een logisch gevolg is? In de economie zijn er tig voorbeelden waarbij bepaalde gebeurtenissen de varkenscyclus kapot maken. Er hoefde maar 1 diersoort te ontstaan die de balans onherstelbaar kapot kon maken en er zou nergens meer leven zijn geweest.


Alleen beargumenteer ik niet dat de uitvinder van de guillotine de maatstaf van rechtvaardigheid, genade en liefde is. En een béétje cru? Er is een parasiet in Afrika die alleen overleeft door eieren te leggen in de oogballen van kinderen. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als die eitjes uitkomen. Ik wil de notulen van die ontwerp-meeting wel eens lezen. .


Dat die schepper goed is, is dan ook een heel andere discussie waarbij een heleboel argumenten kunnen worden gemaakt die compleet los staan van intentionaliteit. Maar het is weer hetzelfde liedje, het is niet genoeg om een verklaring te verdedigen, de verklaring moet ook direct maar worden verklaard en tot in uiterste detail worden aangegeven. Dit terwijl jij alleen maar hoeft te laten zien dat niet alles logisch is en dus geen intentionaliteit...

Alleen hebben dieren geen ethiek, dat zei je net zelf (en planten al helemaal niet). Dat lijden geldt niet? O nee, want alleen de mens is belangrijk....


Dat lijden heeft dan ook inderdaad een andere verklaring dan het lijden van mensen. Bovendien is het maar zeer de vraag hoe dieren lijden, aangezien ze niet zoals wij mensen bewust zijn van het feit dat ze lijden. Maar wederom, dit is nog steeds geen onomstotelijk bewijs dat het daarom allemaal maar lukraak zich ontvouwen heeft.


Geen idee welke kant je op wilt. Dat mensen kracht vinden in groepen, is niet zo heel verrassend, dus mensen die lijden of gevaar lopen, vormen groepen. Zegt helemaal niks over intentionaliteit. Het is wel veelzeggend waarom de kerk er juist bij gebaat is subtiel) leed aan te richten - het is immers de beste klantenbinding. Laatst weer een vraag in de vragenrubriek: "Help, ik voel me niet schuldig genoeg!" met een antwoord waar helder werd uitgelegd hoe je je meer schuldig kunt leren voelen..


Dat de kerk goed gedijt in omgevingen met veel ellende is echt iets totaal anders dan dat ze erbij gebaat zijn subtiel leed aan te richten. Denk je dat de katholieke kerk er voordeel aan heeft gehad dat al die schandalen van kindermisbruik naar buiten kwamen. En ik heb sowieso heel weinig met die antwoorden in de vragenrubriek, ben het er vaker mee oneens dan eens, en bovendien heerst hier een beetje de illusie dat goede theologen ook goede psychologen zijn.

Evident zelfs? De olifant is dat vast niet met je eens.!


Het is gewoon een beetje hetzelfde als wat je christenen vaak ziet doen als ze hun eigen geloof superieur verklaren omdat genade er zo'n belangrijke plaats in inneemt. Mijn geloof is superieur en heeft als enige genade als concept. Het concept genade is dus een eigenschap van superieure religie. Hé, mijn geloof heeft genade als concept, dus is het superieur.
.


Nou het is meer hetzelfde als zeggen dat in een geloof genade een beter concept is dan kinderverkrachting. Dat kan je ook niet bewijzen en de kinderverkrachters zullen het er vast niet mee eens zijn maar toch zullen veel mensen dit beamen. Net zoals veel mensen ethisch inzicht waardevoller vinden dan een slurf.



Tja, zo ontzettend geïnteresseerd in wat de filosoof erover te zeggen heeft, ben ik nu ook weer niet.?


En dit is dus precies het punt waarom je discussiepositie onredelijk is. Je wilt wel filosofische uitspraken doen, maar deze niet filosofisch onderbouwen.

Ongetwijfeld. Met Almacht/Magie kun je immers alles verklaren..


Haha nou gezien sommige atheïsten zelfs geloven dat dingen oorzaakloos bestaan, is zelfs dat er blijkbaar niet voor nodig om dingen te verklaren.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2015 16:37

Harmonica2 schreef:wat zou ons dan letten om puur ons instinct te volgen en de boel zijn gang te laten gaan?


Waarom denk je dat we dat niet doen?


Natuurlijk wel, zonder die balans zal zijn soort uiteindelijk ook uitsterven. En hoe kom je erbij dat die balans perse een logisch gevolg is? In de economie zijn er tig voorbeelden waarbij bepaalde gebeurtenissen de varkenscyclus kapot maken. Er hoefde maar 1 diersoort te ontstaan die de balans onherstelbaar kapot kon maken en er zou nergens meer leven zijn geweest.


Denk je echt dat de leeuwin voordat ze toeslaat een afweging maakt of wat ze doet wel goed is voor de soort? Denk je dat de zebra zichzelf opoffert om de leeuwenpopulatie in de buurt in stand te houden? Nee, natuurlijk niet. Maar dat zie je vaak gebeuren, mensen bekijken de situatie op het niveau van de groep, terwijl de groepsleden toch echt enkel en alleen individueel handelen.

En ja, die balansen zijn soms wat precair, dat zie je vaak genoeg als er een vreemde diersoort wordt ingevoerd (konijnen in Australië, bijvoorbeeld). Wat is het punt?


Dat die schepper goed is, is dan ook een heel andere discussie waarbij een heleboel argumenten kunnen worden gemaakt die compleet los staan van intentionaliteit. Maar het is weer hetzelfde liedje, het is niet genoeg om een verklaring te verdedigen, de verklaring moet ook direct maar worden verklaard en tot in uiterste detail worden aangegeven. Dit terwijl jij alleen maar hoeft te laten zien dat niet alles logisch is en dus geen intentionaliteit...


Onze gesprekken lopen hier altijd op vast. Jij probeert mensen zo ver te krijgen dat ze accepteren dat er een (niet-perfecte) schepper is, om ze ongetwijfeld daarna te overtuigen dat het de dan toch ineens perfecte God van Abraham is. Ik kan het verder ook niet helpen dat ik je niet overtuigend genoeg vind. Ik wil er natuurlijk ook weer niet over gaan liegen.

Dat lijden heeft dan ook inderdaad een andere verklaring dan het lijden van mensen. Bovendien is het maar zeer de vraag hoe dieren lijden, aangezien ze niet zoals wij mensen bewust zijn van het feit dat ze lijden. Maar wederom, dit is nog steeds geen onomstotelijk bewijs dat het daarom allemaal maar lukraak zich ontvouwen heeft.


Nee, maar zolang je de optie van bovennatuurlijk, magisch ingrijpen openhoudt, is dat sowieso niet onomstotelijk te bewijzen. Ik vind het bijzonder dat je daar op blijft hameren. Je moet toch zelf ook wel inzien dat je iets vraagt wat niet bestaat. Kijk, het is heel simpel: ik kan prima leven met het idee dat ik niet onomstotelijk, 100% wiskundig kan bewijzen dat er geen intentie achter de natuur zit. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat die intentie er wel is.


Dat de kerk goed gedijt in omgevingen met veel ellende is echt iets totaal anders dan dat ze erbij gebaat zijn subtiel leed aan te richten.


Nou ja, niet totaal anders natuurlijk... Als je mensen een oplossing wilt verkopen, zul je ze eerst moeten overtuigen dat ze een probleem hebben.

Denk je dat de katholieke kerk er voordeel aan heeft gehad dat al die schandalen van kindermisbruik naar buiten kwamen. En ik heb sowieso heel weinig met die antwoorden in de vragenrubriek, ben het er vaker mee oneens dan eens, en bovendien heerst hier een beetje de illusie dat goede theologen ook goede psychologen zijn.


Nee, die schandalen waren nogal slechte PR voor ze. Maar waarom denk je dat schuldgevoel zo'n belangrijke plaats inneemt? Dat gaat zo ver dat mensen zich schuldig voelen dat ze zich niet schuldig genoeg voelen.

Nou het is meer hetzelfde als zeggen dat in een geloof genade een beter concept is dan kinderverkrachting. Dat kan je ook niet bewijzen en de kinderverkrachters zullen het er vast niet mee eens zijn maar toch zullen veel mensen dit beamen. Net zoals veel mensen ethisch inzicht waardevoller vinden dan een slurf.


Nee, want in mijn voorbeeld wordt er geen leed aangericht, en in het jouwe wel.



En dit is dus precies het punt waarom je discussiepositie onredelijk is. Je wilt wel filosofische uitspraken doen, maar deze niet filosofisch onderbouwen.


En toch blijf je het gesprek maar gaande houden. Ik doe in principe biologische uitspraken. Dat jij die filosofisch wilt interpreteren is niet mijn probleem.

Haha nou gezien sommige atheïsten zelfs geloven dat dingen oorzaakloos bestaan, is zelfs dat er blijkbaar niet voor nodig om dingen te verklaren.


Er is voor zover ik weet/geloof maar 1 ding dat (misschien) oorzaakloos bestaat, namelijk de Big Bang. Verder hebben alle natuurlijke gevolgen inderdaad natuurlijke oorzaken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Harmonica2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 282
Lid geworden op: 18 nov 2015 20:13

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Harmonica2 » 24 nov 2015 16:52

Mortlach schreef:De natuur zit inderdaad boordevol pseudo-ontwerp. Dat is net het hele 'probleem'. Sommigen weigeren te accepteren dat je door blinde variatie en selectie geoptimaliseerde oplossingen kunt verkrijgen. Omdat het er ontworpen uitziet, betekent niet dat het dat ook is..


Net zoals dingen die op het eerste oog niet ontworpen lijken prima ontworpen kunnen zijn.


Van een Almacht verwacht ik nu eenmaal dingen, ja. Daarvan verwacht ik dat die op de ontwerptafel geen zinloze oorspieren ontwerpt. Dit is wel eerder een argument tegen de mensen die geloven dat de mens niet gerelateerd is aan de dieren. Maar goed, mijn visie staat beide zaken dus toe: optimale oplossingen + hele rare onlogische 'ontwerpen' (artefacten van vroeger). De magische ontwerper staat eigenlijk geen van beide toe. Minder dan optimale oplossingen zijn vreemd voor een perfecte almacht, en onlogische ontwerpen ook. Dat heeft niets met selectiviteit te maken..


Maar geen enkel van die producten is ontworpen door een Alwetende, Almachtige, Alomtegenwoordige God die de maatstaf voor perfectie is. Wat jij nu beargumenteert is dat God soms gewoon een beetje een prutser is, omdat de mens ook een prutser is..


Nou, ja, die oorspieren zijn vast bedoeld om je schedel bij elkaar te houden of zo...


Nee helemaal niet. Wat ik beargumenteer is dat wanneer iets in jouw ogen niet perfect gemaakt zou zijn geen onomstotelijk bewijs is dat het niet gemaakt zou kunnen zijn. En het kan heel goed zijn dat er gegronde redenen zijn om iets niet perfect te maken, bijvoorbeeld omdat er dan ruimte overblijft voor zorg, dat juist anomaliteiten ons extra kennis geven over hoe dingen normaal functioneren etc.


Dat volgt inderdaad niet, alleen dat ik dat niet accepteer. Nog meer tautologiën?.


En er is dus een verschil tussen iets niet accepteren en beweren dat iets niet zo is of niet bestaat.


Dat mag je vinden. Van de standaard van perfectie verwacht ik alleen niet dat je compromissen moet gaan zitten maken. 2 puntjes tegen meer en er zit ineens geen ontwerp meer achter. .


Ik blijf het zeggen maar perfectie is geen vereiste voor doelmatigheid

oké


Ja, dat je daar even goed van doordrongen bent :mrgreen:


Zodra we ergens in het vaccuum van de ruimte een schaakspel tegenkomen wat zichzelf speelt zonder menselijk ingrijpen, komen we terug op deze vergelijking. Tot die tijd hoef ik je hopelijk toch niet uit te leggen waarom een schaakspel niet equivalent is aan evolutie in de natuur.


Haha en we zijn weer terug bij analogieën verwerpen. De parallel gaat om willekeur en doelmatigheid, je hebt geen zichzelf spelend schaakspel nodig om een zinvolle analogie te kunnen maken. Je kan een miljoen willekeurige apen het laten spelen, of een programma ontwerpen die willekeurige zetten zet, en dan algemene regels proberen te ontdekken. Of je gebruikt een van de tig andere methodes die we gebruiken om doelmatigheid van willekeur te onderscheiden, doelmatigheid komt er toch wel uitrollen. Maar dat verwerp je allemaal terwijl je wel analogieën accepteert die aantonen dat het leven niet optimaal ontworpen is.

PS: vandaag maar even niet te veel op Google kijken...


Haha ik zag het al, maar ik heb niks tegen evolutie hoor. Ik begrijp het alleen op een andere manier dan jij. Sowieso heb ik grote twijfels over die balans die volgens jou zo logisch is omdat er steeds meer bewijzen komen dat wezens zelf bijdragen aan de mate waarin de omgeving geschikt is voor hen. Hier wordt bijvoorbeeld aangestipt hoe zowel de walvis als de wolf hele positieve effecten hebben op ecosystemen http://www.ted.com/talks/george_monbiot ... _the_world

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor hettys » 24 nov 2015 17:45

Jerommel schreef:En dat is dus een glasharde leugen.
Niet dat jij dat hebt verzonnen ofzo, maar waar is het gewoon niet.
Een mens is geen primaat, maar een varken is wel een zwijn.


in de biologie is de mens gewoon een primaat. prima als jij de biologie ziet als een leugen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Primaten

Tussen mensen en andere primaten zit niet veel meer verschil dan tussen een ijsbeer en z'n bruine voorouder, of tussen verschillende paardensoorten. Of tussen een lama en een kameel. overigens is er laatst weer een nieuwe overgangsvorm gevonden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Homo_naledi

Kale tweevoeter met enorm denkgezwel / smoesjesfabriek en handige handen, itt primaten.
Verder weet ik geen details uit mijn hoofd, behalve nog het verschil in aantal chromosomen.


chimpansees hebben ook prima handen en veel primaten maken gebruik van gereedschap. Dat jij iets slimmer bent dan een chimp zegt niets, want je buurman is misschien wel net zo intelligent als een chimp. We hebben armen, haar, duimen, een gezicht met uitdrukkingen. Over chromosomen heeft Mortlach al iets gezegd.
Een gewoon paard heeft ook niet hetzelfde aantal chromosomen met het Przewalskipaard, maar ik weet heel zeker dat creationisten deze onder hetzelfde 'basistype' scharen. En dat is geen eerlijke opdeling.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2015 17:47

Harmonica2 schreef:Nee helemaal niet. Wat ik beargumenteer is dat wanneer iets in jouw ogen niet perfect gemaakt zou zijn geen onomstotelijk bewijs is dat het niet gemaakt zou kunnen zijn. En het kan heel goed zijn dat er gegronde redenen zijn om iets niet perfect te maken, bijvoorbeeld omdat er dan ruimte overblijft voor zorg, dat juist anomaliteiten ons extra kennis geven over hoe dingen normaal functioneren etc.


Jaja... ruimte voor zorg... God ontwerpt de blindedarm omdat er in het westen anno 2015 weinig risico meer is als dat ding ontsteekt en die chirurgen moeten toch ook wat te doen hebben, toch? En de rest van de mensheid doorheen de geschiedenis, ach...

En onze oorspieren geven ons inderdaad extra kennis, namelijk dat we van dieren afstammen met functionele oorspieren, o nee, wacht, die kennis is verkeerd.

Deze argumenten zijn bepaald niet overtuigend. Moet je als fabrikant eens proberen: een auto ontwerpen waarvan zo nu en dan de stuurkolom spontaan afbreekt en dat dan verdedigen met het feit dat dat ruimte biedt voor zorg voor de verkeersslachtoffers die dat veroorzaakt.


En er is dus een verschil tussen iets niet accepteren en beweren dat iets niet zo is of niet bestaat.


Prima. Ik accepteer niet dat het bestaat en heb geen enkele reden om aan te nemen dat het bestaat.


Ik blijf het zeggen maar perfectie is geen vereiste voor doelmatigheid


Doelmatigheid is dus geen onderscheidend criterium omdat het binnen beide systemen kan worden verklaard. Laten we dit dus vallen?



Haha en we zijn weer terug bij analogieën verwerpen.


Omdat je analogie niet klopt.

De parallel gaat om willekeur en doelmatigheid, je hebt geen zichzelf spelend schaakspel nodig om een zinvolle analogie te kunnen maken. Je kan een miljoen willekeurige apen het laten spelen, of een programma ontwerpen die willekeurige zetten zet, en dan algemene regels proberen te ontdekken. Of je gebruikt een van de tig andere methodes die we gebruiken om doelmatigheid van willekeur te onderscheiden, doelmatigheid komt er toch wel uitrollen. Maar dat verwerp je allemaal terwijl je wel analogieën accepteert die aantonen dat het leven niet optimaal ontworpen is.


Ja. Omdat je het namelijk niet over doelmatigheid hebt, maar over intentionaliteit. Laten we die zaken niet door elkaar halen. Ik heb geen enkel probleem met doelmatigheid, wel met intentionaliteit. En al helemaal met het idee dat alleen intentionaliteit doelmatigheid als resultaat kan hebben, want dat is gewoon niet waar.


Haha ik zag het al, maar ik heb niks tegen evolutie hoor. Ik begrijp het alleen op een andere manier dan jij. Sowieso heb ik grote twijfels over die balans die volgens jou zo logisch is omdat er steeds meer bewijzen komen dat wezens zelf bijdragen aan de mate waarin de omgeving geschikt is voor hen. Hier wordt bijvoorbeeld aangestipt hoe zowel de walvis als de wolf hele positieve effecten hebben op ecosystemen http://www.ted.com/talks/george_monbiot ... _the_world


Nee, je bent inderdaad wat uitzonderlijk wat betreft je positie. Ik ben (helaas) gewend geraakt aan lui die beweren dat de mens geen enkele relatie heeft met de omliggende natuur.

En ja, dieren dragen bij aan ecosystemen, ik zie niet direct wat daar zo verrassend aan is. Maar dat betekent niet dat er geen scenario's zijn waarin de predator de prooi uitroeit door overbejaging en vervolgens zelf uitsterft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor hettys » 26 nov 2015 20:36

Harmonica2 schreef:
Dat is toch ook min of meer hetzelfde vertrekpunt? We zijn er, we weten niet of het de bedoeling was dat we er zijn, althans, dat is ons vertrekpunt. Lijkt me een heel redelijk vertrekpunt, snap niet dat hier direct al aversie tegen is want het voelt nogal evident. En ter verduidelijking; met dat de mens intentioneel is ontstaan bedoel ik slechts dat deze uitkomst - de mens tot dit punt aan het eind van de evolutionaire keten - bedoeld tot stand is gekomen. Dus ook wanneer we nog zouden evolueren naar een hoger wezen kan dat prima de uitkomst zijn van een intentioneel proces.


intentioneel is dus, dat een hoger wezen, God, een entiteit, waar die zich ook zou bevinden, 13 miljard jaar geleden of nog langer, of bijvoorbeeld 4,5 miljard jaar geleden, toen de aarde begon te ontstaan, of bijvoorbeeld 2 miljard jaar geleden, toen het leven ontstond, of gemaakt werd, al bedacht had dat het vormen van die paar cellen, via via via via... uitstervingsgolven etc etc uiteindelijk tot de mens zou leiden die binnen relatief zeer korte tijd de hele aarde zou verpesten en ook weer uitsterving zou veroorzaken en als vrij zeker uitgangspunt: ooit sterft alles uit, want de wereld is eindig. Dat 'iemand' dat hele proces, of al die processen van te voren heeft bedacht, dat gaat er bij mij niet zo in. Waarom zou je geloven dat iemand alles van te voren heeft bedacht? Dat zegt toch iets over die 'bedenker' ? Van tevoren bedenken wat en hoe er over miljarden jaren zal gebeuren vereist een intellect en een vooruitziend vermogen en een moreel, wat ik nauwelijks toe kan schrijven aan welke entiteit dan ook, die elke mutatie en verandering in het klimaat tevoren heeft gepland.

Maar we zijn er, en zo ook alle dieren en planten waar we in verbondenheid mee samenleven alsof het zo bedacht is. Het is een beetje moeilijk om uit te leggen hoe ik dat geloof op dit moment, maar ik noem het maar een soort goddelijke of kosmische energie die we ervaren, of we nou een dier of een mens zijn. Of zelfs een plant. Het is de aanwezigheid van energie, waardoor, om maar iets te noemen, 9000 jaar geleden de mensheid op verschillende continenten ongeveer tegelijkertijd aan landbouw begon en dieren ging domesticeren. Ik denk dus wel dat er een collectieve energie aanwezig is die goddelijk genoemd kan worden maar die echt geen gerichte planning heeft liggen.


Dat kan, ik snap dat het lastig is om in te denken waarom iemand parasieten en malaria muggen zou willen schapen. Ik denk dat het antwoord daarop ook interdisciplinair is en het zou allicht een uitgebreide theodicee vereisen om dit te rijmen met een liefhebbende God. Maar hoewel ik zeker wel wat redenen zou kunnen verzinnen is het mijns inziens irrelevant voor dit vraagstuk. Intentionaliteit is namelijk niet gecorreleerd aan goedheid; er zijn zat nare uitvindingen geweest die toch echt intentioneel gemaakt zijn. Dat je het een nare gedachte vindt dat parasieten en malaria muggen bewust gemaakt zijn geeft je nog geen gegronde redenen om te beweren dat ze dus niet bewust gemaakt zijn.

Dat mag je vinden. En het gaat me niet eens om goedheid. Ik denk gewoon dat het goddelijke wel 'goed' is in de zin van scheppende energie, boven natuurlijke selectie, maar zeker niet in 'bedenken'. Als je het bedenken vervangt door scheppende energie zonder intentie's, dan is het woord 'goedheid' geen vraagstuk meer.




Nu verwar je een beetje epistemologie met ontologie. Het feit dat je blijkbaar geen goede methode ziet om in kaart te brengen wat de bedoeling van deze wereld precies is bewijst niet dat er überhaupt geen bedoeling is. Ik denk dat veel mensen geloven dat er bedoelingen zitten achter hun leven, ook al zouden ze niet precies weten hoe ze elke bedoeling exact kunnen identificeren.


Natuurlijk geloven mensen dat! Ik ook, met vlagen. Dat heeft deels te maken met een wensgedachte, maar ook met wat wij voelen aan verbondenheid met de rest van de schepping. Er is een bedoeling met het leven van mensen, die te maken heeft met met het hier en nu, en hopelijk met de toekomst, maar dat is niet 2 miljard jaar bedacht. Dat is nu juist het punt.



Ik denk zelf persoonlijk ook dat verbondenheid, delen en samenwerking bedoelingen zijn. Maar dan zit je toch al nagenoeg in het kamp van intentionaliteit? Als dit inderdaad doelen waren van de schepping, dan is de maker van deze wereld daar toch heel erg in geslaagd?

Nee hoor. Ik zit in het kamp waarin zelfs absurditeit, zoals je ziet in literatuur en kunst, bedoelingen hebben, voor dit moment. Ik ben vast niet miljarden jaren geleden bedoeld, noch wat ik dagelijks uitvoer. Of ik nu verheven kunst maak, een boek schrijf, of een spelletje doe op internet.

Wat ik me ook afvraag is, welk deel van de schepping je ziet als bedoeld en wel deel dan niet. Stel dat olifanten de ultieme bedoeling van de Schepper zijn. Als zijnde boven de mensheid. Dat kan toch ook?


Ikzelf denk dat de volledige schepping is bedoeld, dus ook de malaria muggen, orkanen, tornado's en aardbevingen. En het zou nog steeds intentionaliteit zijn wanneer deze wereld bedoeld was voor olifanten inderdaad.

Het grootste deel van de tijd dat de wereld bestaat waren er alleen maar dieren, of zelfs alleen bacteriën. Wij bestaan slechts in de laatste seconde van de geologische tijdschaal. Wat bedoel je precies?

Maar ik denk dat we goede redenen hebben om aan te nemen dat we toch belangrijker zijn dan olifanten: wij hebben moreel besef, bewustzijn op een hoger niveau en kunnen samenwerken op een veel hoger niveau. Moet altijd een beetje lachen om mensen die anti-religie zijn omdat juist het feit dat we met zijn allen geloven - in concepten of overtuigingen die we niet kunnen bewijzen - ons zo'n elitaire positie heeft verschaft in het dierenrijk. (Hier een mooi Ted talk over http://www.ted.com/talks/yuval_noah_har ... _of_humans)


Het verschil tussen mens en dier is geen enkele aanwijzing dat de mens zo bedoeld is, al die miljarden jaren geleden. Dan kun je net zo goed het verschil tussen de olifant en de kwal aanvoeren. verschil is geen argument. Ik begrijp ook niet dat het aanvoeren van 'belangrijkheid' iets is wat aangevoerd kan worden, aangezien juist dat verschil ons verdacht maakt als genoemd belang voor iets. We verpesten de wereld in een rap tempo, terwijl we er nog maar zo kort zijn.



Nogmaals. Ik kan geen intentionaliteit ontwaren. Ik denk dat het goddelijke aspect zit in elk schepsel. niet persé in 'de mens', want wat voegt die nu toe aan de schepping. integendeel zou ik zeggen.


Het één hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Ik denk dat de hele schepping goddelijke aspecten heeft als orde, schoonheid en intrinsiek waardevol. Mijn voornaamste punt is daarnaast dat het feit dat jij geen intentionaliteit kunt ontwaren niet bewijst dat er geen intentionaliteit is. Absence of evidence is not evidence of absence. Daarom kaart ik dit ook aan, er worden hier heel makkelijk allerlei pretentieuze claims geponeerd die het wetenschappelijke spectrum ver overschrijden.


We kunnen eeuwig doorzagen voor goddelijke aspecten, maar het heeft weinig zin. Ik kan aanvoeren dat de orde wetenschappelijk gezien logisch is. schoonheid zou ik als discutabel (subjectief) willen zien en waardevol al helemaal. En welke claims je bedoeld is me even onbekend.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Cornelius » 01 dec 2015 18:10

Eindelijk heb ik weer gelegenheid om te reageren. Niet dat ik van mening ben dat deze hele discussie veel zin heeft, maar ik wil toch niet de indruk wekken dat Mortlachs weerwoorden op mijn opmerkingen veel hout snijden, laat staan het laatste woord behoren te vormen. Dus al zijn ze al bijna verjaard, hierbij alsnog een reactie.

Mortlach schreef:Ja, en daarna krijg je het medicijn door de wetenschap ontwikkeld waardoor je van die ziekte afkomt (hopelijk) en je nog tientallen jaren van je leven en je familie kunt genieten.

Uitstel is geen afstel.

Bovendien maak je een denkfout. Die technologische vooruitgang (of we daar alleen maar blij mee moeten zijn is trouwens de vraag; Van den Beukel en anderen zeggen daar zinnige dingen over, bijvoorbeeld door de aandacht te vestigen op Auschwitz) is te danken aan exacte wetenschappen en daar hoort de evolutiebiologie niet bij, laat staan de abiogenese, voor zover dat een afzonderlijke (tak van) wetenschap is. (…) Van den Beukel (zie hieronder) merkt in dit verband op: "De positie van de bioloog die het ontstaan van het leven wil verklaren ligt mijns inziens ergens tussen die van de weerman en de geschiedkundige in."

Daar komt bij dat we de dingen in het leven die het waardevolst zijn, zoals de natuur, liefde en kunst, niet te danken hebben aan wetenschap en techniek; hooguit kunnen die ze een verklaring dan wel een ondersteunende rol bieden. Taalfilosoof George Steiner stelt: "Ieder wezenlijk aspect van het menselijk bestaan gaat verificatie te boven." Daar mag je het mee oneens zijn, maar dan heb je wel de grote denkers tegen, slechts wat kortzichtige wetenschappers mee.

Uh, nee. Dat is geen réden. Voor evolutie is tijd nodig, en het blijkt dat de aarde heel oud is. Het een volgt niet uit het ander.

Was het maar zo mooi. Helaas, het evolutiemodel werkt niet zo wetenschappelijk als je blijkt te denken.

Maar goed, stel dat de leeftijd van de aarde én onafhankelijk van evolutionaire modellen én juist zijn aangetoond. Dan heb je veel tijd, maar heb je ook genoeg tijd voor het ontstaan van leven en de evolutie? Volgens Fred Hoyle in elk geval wat het eerste betreft lang niet, dus ging hij het ontstaan van het leven in de ruimte zoeken.
Lees http://creation.com/origin-of-life en geef mij goede redenen
1. waarom het aannemelijker (in alledaags taalgebruik: waarschijnlijker) is dat het leven spontaan is ontstaan dan dat er een intelligentie aan te pas kwam;
2. waarom abiogenese moet worden gepropageerd als waarheid, als bewezen feit.

Tja, jij hebt blijkbaar liever een onaantastbaar dogma dat overeind blijft, welke nieuwe zaken je ook ontdekt?

Ik snap de vraag niet. Ik ken één onaantastbaar dogma dat koste wat kost overeind gehouden moet worden welke nieuwe zaken er ook ontdekt worden, en dat is het darwinisme. Darwin heeft er zelf geen misverstand over laten bestaan dat het doel van zijn theorie was God weg te verklaren. Dat de meeste biologen twintig jaar na het verschijnen van de Origin achter hem waren komen te staan terwijl ze aanvankelijk zeer sceptisch waren kwam niet doordat er in die tijd doorslaggevende feiten aan het licht waren gekomen die de oude opvatting weerspraken. Het heeft veeleer te maken met wat wetenschapsfilosoof Karl Popper schrijft:
"Ik ben tot de conclusie gekomen dat het Darwinisme niet een testbare wetenschappelijke theorie is, maar een metafysisch onderzoeksprogramma, een mogelijk kader voor testbare wetenschappelijke theorieën. (…) De aanpassingstheorie was de eerste niet-theïstische die overtuigend was en theïsme was erger dan een eerlijke erkenning van een mislukking, want het wekte de indruk dat er een uiteindelijke verklaring was bereikt.”
Dit verklaart dan ook waarom het model nog steeds overeind staat: er is nog geen bruikbaar alternatief gevonden waarin niet iets bovennatuurlijks (zoals een schepper) voorkomt. Nogmaals: het is een keuze om het oude model dan maar aan te blijven hangen, maar met wetenschap heeft het weinig van doen, laat staan met waarheid en realisme.

Nou ja, niet toevallig. Het materialistische spoor blijkt gewoon geweldig goed te werken als je voedsel wilt verbouwen, water wilt zuiveren, energie wilt opwekken, etc.

Inderdaad niet toevallig, lees Oswald Spengler. Rationalisering is het kenmerk van de eindfase van elke grote cultuur.
Dat het materialistische spoor goed werkt voor genoemde zaken betekent niet dat we in deze opzichten slechter af zouden zijn als ‘de wetenschap’ uitsluitend op dit materialistische spoor zat. Bovendien werkt het materialistische spoor niet zo goed voor tal van niet-technische zaken.

In de universiteit, de natuurkundefaculteit

Maar serieus dus: de bewering is dat wanorde altijd toeneemt en dat wordt gebruikt tegen de toenemende orde van evolutie. Er is echter helemaal niets dat zegt dat orde niet lokaal kan toemenen binnen een gesloten systeem, én de aarde is geen gesloten systeem. Er is dus helemaal niets binnen de Thermodynamica dat evolutie uitsluit.

Dat laatste is waar; de thermodynamica kan niets uitsluiten, hooguit tot hoogst onwaarschijnlijk verklaren. Maar als je met je uitspraak dat de aarde geen gesloten systeem is de opmerking van L&S bedoelt dat de aarde energie van de zon ontvangt, dan weet je toch niet waar de klepel hangt. Zonlicht is namelijk ongerichte energie die zonder richter (lees: fotosynthese) even weinig zinnigs uitwerkt als een bom in een schroothoop. Maar als je dit al wist moet ik je gelijk geven dat de entropie plaatselijk kan afnemen zolang ze in het systeem als geheel maar toeneemt; dat is ook wat gebeurt rond levende organismen.
Hoe dan ook, je hebt te vroeg en te vaak gekreund, want de discussie over de Tweede Hoofdwet is nog niet ten einde. Maar misschien heb je in zoverre wel gelijk, dat het niet verstandig is voor creationisten om een zo omstreden argument te gebruiken.

Als je een draaiend object een duwtje geeft (denk aan een tol), dan zal het object gaan schommelen rond de as. De aarde is een draaiend object, dus dat 'duwtje' van die komeet moet zo'n schommeling hebben veroorzaakt. Toch schommelt de aarde niet. Terwijl er niets is in de ruimte om de schommeling af te remmen.

Misschien is dit inderdaad een grote moeilijkheid voor deze theorie en reden dat je er tegenwoordig niet veel meer over leest. Het is zelfs zo dat de schuine aardas nu veeleer als scheppingsargument wordt gebruikt: het maakt een groter deel van de aarde bewoonbaar. Hoewel het maar een kleintje is vergeleken met de andere voorwaarden waaraan wordt voldaan om leven op Aarde mogelijk te maken.

Ja, Punctuated Equilibrium. Lees dat nog eventjes na, want Gould en Eldredge hebben niet gezegd wat jij denkt dat ze hebben gezegd. Ik heb het boek hier ergens in huis.

Welk boek? Spreken ze daarin hun andere beweringen tegen? Wat ik denk dat ze hebben gezegd is namelijk o.a. het volgende.

Stephen Jay Gould (in zijn boek The Panda’s Thumb):
Kunnen we een redelijke opeenvolging van tussenvormen bedenken – dat wil zeggen: levensvatbare, functionerende organismen – tussen voorouders en afstammelingen bij belangrijke overgangen in de structuur? Ik denk, hoewel dat misschien alleen maar mijn gebrek aan verbeeldingskracht weerspiegelt, dat het antwoord nee is.

Niles Eldredge (in
New York Times):
Het patroon waarvan ons de laatste honderdtwintig jaar verteld werd dat we het moesten vinden, bestaat niet.
(en in zijn boek
Time Frames):
Een theorie van geleidelijk voortschrijdende verandering beheerste onze geest en verbeelding zo volledig dat we ons met ons allen op één of andere manier hebben afgewend van enkele van de meest fundamentele patronen waarvan de geschiedenis van het leven doortrokken is.
(…)
Het zijn de paleontologen geweest – mijn eigen soort – die er het meest verantwoordelijk voor zijn geweest dat ideeën de werkelijkheid gingen overheersen.
(…)
Wij paleontologen hebben gezegd dat de geschiedenis van het leven steun verleent aan de interpretatie van geleidelijke ontwikkeling door natuurlijke selectie, terwijl we al die tijd wel wisten dat het niet waar was.


Deze citaten komen uit het lezenswaardige boek Met andere ogen van prof. A. van den Beukel, die zich als natuurkundige heeft verdiept in (de wetenschap rond) de evolutietheorie; heel verhelderend.

Naïef? Terwijl er ongelimiteerd schoon drinkwater uit de kraan komt, terwijl we meer eten produceren dan we op kunnen, terwijl we direct met mensen kunnen communiceren over de hele wereld, terwijl er robots op Mars rondrijden, terwijl deeltjesversnellers gewoon werken, etc, etc....

… terwijl we nu weten hoe we zoveel mogelijk mensen tegelijk kunnen vernietigen, of één voor één, wat je maar wilt; terwijl de Aarde naar de haaien gaat; terwijl er van de hoogstaande kunst van enkele eeuwen geleden slechts nabootsingen en wat minder geslaagde experimenten over zijn; terwijl we weten dat de mens in wezen niets anders is dan een grote, vrij ingewikkelde rat; terwijl we dankzij evolutieprofeten weten dat het leven volstrekt geen doel of zin heeft omdat die niet volgt uit hun waarnemingen…

Getuigen blijken anders toch behoorlijk onbetrouwbaar. Dus hoe meer onbetrouwbare gegevens je toevoegt, hoe betrouwbaarder je antwoord wordt? Dat is wel een heel bijzondere definitie die je dan gebruikt.

Was Mortlach maar hoofdrechercheur, vooral als hij er een nieuwe werkwijze door wist te krijgen die uitsluitend natuurwetenschappelijk betrouwbare methoden zoals DNA-onderzoek gebruikt. Wat zou dat Justitia helpen. Een potentiële moordenaar zal het dan wel uit z’n hoofd laten zijn snode plannen ten uitvoer te brengen.
Wel blijft er dan nog steeds iets wringen: waarom zou je eigenlijk niemand mogen vermoorden? Om de soort in stand te houden, is het biologische antwoord, maar dat is met 7 miljard mensen niet echt meer nodig. Inmiddels is het vermoorden van ongeboren (dus onschuldige) mensen wettelijk toegestaan (Evert schreef daar ooit over op http://demeningvanevert.blogspot.nl/2012/12/de-stille-genocide.html), maar waarom iemand die toch al de nodige kleine of grote misdrijven heeft begaan, niet?

Maar goed, misschien was dat van die recherche toch niet zo’n duidelijk voorbeeld; daarom nog een ander. Heb jij dat nooit, dat je een klusje in huis of in de tuin niet voor elkaar krijgt? Je hebt dan drie mogelijkheden: 1. je schaft een stuk gereedschap aan waarmee het wel moet kunnen; 2. je laat het een specialist doen; 3. je probeert het toch maar provisorisch op te lossen.

Nou ja, langzaam tot stilstand? Een continent rem je echt niet eventjes af in een paar millenia, laat staan een paar jaar.

Hoe weet je dat?
En als de oceaanbodem zwaarder is dan de aardmantel, waarom zinkt hij dan niet in zijn geheel weg.

Volgens mij zei ik dat al, maar hoe dan ook: volgens het model (en ik ben gewend voetstoots aan te nemen wat de wetenschap zegt… maar nee, dat is flauw) is hij wel in zijn geheel weggezonken.

Er zijn vast voorbeelden te vinden. Alle steenkool die we nu delven komt uit het Carboon.

Hoe zou dat toch komen?

Echt? De natuurwetten gisteren waren anders dan vandaag? Laat mij eens een wetenschapper (geen creationist) die dat aanhangt.

Dit is natuurlijk geen antwoord op mijn vraag. Ten eerste ontwijk je de kwestie door hem te veralgemenen tot “de natuurwetten”; op deze wijze kun je elk model wel overeind houden. Ten tweede zorg je met je scheiding tussen ‘jouw’ wetenschappers en ‘creationisten’ bij voorbaat voor een discussie op verschillende golflengten.
Maar laat ik dan een vervolgvraag stellen: hoe waardeer je de revolutie (zo wordt die toch wel genoemd) uit de jaren 1980 toen het uniformitarisme van Lyell werd vervangen door een catastrofenmodel met een belangrijke plaats voor meteorietinslagen?

Samenlevingen ontstaan nu eenmaal het gemakkelijkst in de buurt van water. En als je bij water woont, dan maak je overstromingen mee. En de thema's van verdorvenheid en een nieuwe begin zijn ook universeel.

Volkeren die traditioneel niet aan water zijn gevestigd, hebben geen zondvloedverhalen. Dat is zo regelmatig dat je aan de vestigingslocatie van een volk kunt voorspellen of ze een zondvloedverhaal hebben.

Dat is een moeilijk te bewijzen stelling. Hoe weet je waar de betreffende volken leefden toen het verhaal ontstond en hoe het landschap t.p. er toen uitzag?

Ah, natuurlijk, en de Bijbelse variant is dan waar omdat? Trouwens, details? De namen van de goden die erbij betrokken waren zijn details?

Ben je er oprecht benieuwd naar, of werp ik slechts parels voor de zwijnen als ik op deze vragen inga?

hettys schreef:Ik heb nog nooit een theorie gehoord van van mensen die een wereldbeeld hebben van niet meer dan 6000 jaar, die zoiets kunnen verklaren.

Lees dan https://answersingenesis.org/search/?q=coral+reef&site=articles, dan heb je er eentje. Het is waar, de schrijver lijdt niet aan de kwaal elke hypothese meteen tot waarheid te verheffen; een voorbeeld voor tal van wetenschappers.
Verder weerlegt hij ook de opmerking van Mortlach dat om in een lab steenkool te vormen er omstandigheden nodig zijn als in de kern van de zon (trouwens, is dat op aarde wel mogelijk?).
En ook op de opmerking over stalactieten en stalagmieten wordt ingegaan. Kortom: zelfs al zou er op zijn redenering het één en ander af te dingen zijn, ik denk niet dat er op aarde zaken te vinden zijn die onmogelijk anders dan met vele miljoenen jaren zijn te verklaren.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten

cron