Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2015 14:30

Cornelius schreef:Helaas kan ik de uiteenzetting van die theorie niet meer terugvinden. Inderdaad moet die gigantisch zijn geweest, maar het is niet ondenkbeeldig. Dat we van de inslagkraters (anders dan op de Maan, al zijn die volgens sommige ‘zondvloedgeologen’ van een latere datum) weinig terugvinden is logisch, doordat de overstroming die door de inslag in gang werd gezet zoveel materiaal verplaatste (niet voor niets denken de vele zondvloedgeologen dat de Zondvloed verantwoordelijk is voor alle lagen van Cambrium tot pakweg Krijt) dat inslagkraters meteen weer werden weggeveegd. Mogelijk veroorzaakte de inslag ook de plaattektoniek waardoor Pangea uiteendreef.
Ik weet niet welke schommelingen je bedoelt, maar volgens de Bijbel duurde de Zondvloed een jaar en volgens creationistische geologen zijn er ook in de volgende eeuwen nog vele inslagen en andere rampen geweest, verantwoordelijk voor de bovenste aardlagen; kortom: een turbulente tijd.


Als je een draaiend object een duwtje geeft (denk aan een tol), dan zal het object gaan schommelen rond de as. De aarde is een draaiend object, dus dat 'duwtje' van die komeet moet zo'n schommeling hebben veroorzaakt. Toch schommelt de aarde niet. Terwijl er niets is in de ruimte om de schommeling af te remmen.

Hoe ver loop je achter? Het was al in 1972 dat de paleontologen Gould en Eldredge de wetenschap schokten met de mededeling dat de door Darwin voorspelde overgangsvormen niet bestonden.


Ja, Punctuated Equilibrium. Lees dat nog eventjes na, want Gould en Eldredge hebben niet gezegd wat jij denkt dat ze hebben gezegd. Ik heb het boek hier ergens in huis.

Hoe naïef.


Naïef? Terwijl er ongelimiteerd schoon drinkwater uit de kraan komt, terwijl we meer eten produceren dan we op kunnen, terwijl we direct met mensen kunnen communiceren over de hele wereld, terwijl er robots op Mars rondrijden, terwijl deeltjesversnellers gewoon werken, etc, etc....

Dat zijn jouw woorden. Jouw wetenschap werkt als een recherche die bijvoorbeeld een moordzaak wil oplossen met uitsluitend sporenonderzoek, zonder andere middelen als getuigenverklaringen. Mogelijk verkrijgt ze een uitkomst, maar die is per definitie minder betrouwbaar dan die van een recherche die alle beschikbare middelen heeft benut.


Getuigen blijken anders toch behoorlijk onbetrouwbaar. Dus hoe meer onbetrouwbare gegevens je toevoegt, hoe betrouwbaarder je antwoord wordt? Dat is wel een heel bijzondere definitie die je dan gebruikt.

Volgens zijn model begon het proces doordat de koude massieve oceaanbodem ging zinken in de zachtere onderliggende mantel, met als gevolg wrijvingswarmte die het proces steeds meer versnelde waardoor uiteindelijk de aardkorst uiteenscheurde en vervolgens heet materiaal uit de mantel de oceaan op de breuklijn zodanig verhitte dat massa’s water verdampten, in de atmosfeer condenseerden en de veertig dagen regen uit Genesis 7 veroorzaakten. Doordat de nieuwe oceaanbodem warmer was en dus een lagere dichtheid had rees de zeespiegel enorm. Met als gevolg de vele mariene afzettingen op de continenten enz. In een aantal maanden konden de aardplaten over de mantel verschuiven en wegzinken. Nadat de oorspronkelijke oceaanbodem was weggezonken kwam het proces langzaam tot stilstand, vandaar dat we tegenwoordig nauwelijks beweging meer meten.


Nou ja, langzaam tot stilstand? Een continent rem je echt niet eventjes af in een paar millenia, laat staan een paar jaar. En als de oceaanbodem zwaarder is dan de aardmantel, waarom zinkt hij dan niet in zijn geheel weg.

Waarom een kilometer?


Dat is even een gooi, omdat veen een 'dichte' stof is zonder lucht en een stapel wrakhout zeer veel lucht bevat.

En waar op aarde gaat een moerasgebied langzaam over in steenkool? En hoe waarschijnlijk is het dat een moerasgebied overstroomd wordt door de zee en vervolgens weer verandert in een zoetwatermoeras en dat zestig keer?


Er zijn vast voorbeelden te vinden. Alle steenkool die we nu delven komt uit het Carboon.

Volgens welk model? Voor zover ik weet heeft het uniformitarisme tegenwoordig vrijwel geen aanhang meer.


Echt? De natuurwetten gisteren waren anders dan vandaag? Laat mij eens een wetenschapper (geen creationist) die dat aanhangt.


Ik ben benieuwd.


Samenlevingen ontstaan nu eenmaal het gemakkelijkst in de buurt van water. En als je bij water woont, dan maak je overstromingen mee. En de thema's van verdorvenheid en een nieuwe begin zijn ook universeel.

Volkeren die traditioneel niet aan water zijn gevestigd, hebben geen zondvloedverhalen. Dat is zo regelmatig dat je aan de vestigingslocatie van een volk kunt voorspellen of ze een zondvloedverhaal hebben.

Ik ken geen creationisten die daar overheenkijken. Wat ik wel lees is dat vele verhalen in de loop der eeuwen vervaagd zijn en vermengd met verzinsels, waaronder meestal een kern van waarheid bewaard bleef, in de meeste gevallen het schokkendste gegeven, terwijl de details gingen afwijken.


Ah, natuurlijk, en de Bijbelse variant is dan waar omdat? Trouwens, details? De namen van de goden die erbij betrokken waren zijn details?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2015 14:35

Cornelius schreef:Dat is natuurlijk niet het enige, want er zit meer dan één keer een sprong in.


Ja, technieken worden herzien, men ontdekt weer een nieuw element, etc.

De belangrijkste reden vergeet je volgens mij, namelijk dat die lange tijd nodig is voor evolutie.


Uh, nee. Dat is geen réden. Voor evolutie is tijd nodig, en het blijkt dat de aarde heel oud is. Het een volgt niet uit het ander.

Je geeft zelf toe dat de antwoorden kunnen veranderen als de beschikbare gegevens en methoden veranderen. Wat is dan de waarde van de bewering van waarheid die jouw ‘wetenschap’, ondersteund door onder meer de media, dan rondbazuint in de wereld? Lekker geloofwaardig, als ‘bewezen feiten’ eens in de zoveel tijd moeten worden herzien.


Tja, jij hebt blijkbaar liever een onaantastbaar dogma dat overeind blijft, welke nieuwe zaken je ook ontdekt?

Wist je trouwens dat er voor de ‘radioactieve ouderdommen’ ook een heel andere verklaring mogelijk is? Dat moet wel, want je hebt Hobrink gelezen. Het feit dat die theorie nog niet zo ver uitgewerkt is zegt niets over de ‘waarschijnlijkheid’ ervan. Als jij een paar eeuwen geleden geleefd had had jij ongetwijfeld ook geloofd in zeemeerminnen en dergelijke, want jij sluit je aan bij de mening van de hoofdstroom van wetenschap. Corrigeer me als ik me vergis. Je lijkt niet te beseffen dat je een product van je tijd bent, een tijd die nu ‘toevallig’ op het materialistische spoor zit.


Nou ja, niet toevallig. Het materialistische spoor blijkt gewoon geweldig goed te werken als je voedsel wilt verbouwen, water wilt zuiveren, energie wilt opwekken, etc. En als je je theorie over radioactieve ouderdom hebt uitgewerkt, hoor ik het wel weer.

Arco schreef:Ja, gelukkig kan die mij dan vertellen dat wij het product zijn van egoïstische genen en stom toeval en dat doodgaan doodgewoon is. Daar word ik dan vast vrolijk van.


Ja, en daarna krijg je het medicijn door de wetenschap ontwikkeld waardoor je van die ziekte afkomt (hopelijk) en je nog tientallen jaren van je leven en je familie kunt genieten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor hettys » 17 nov 2015 18:03

ter aanvulling:

Als ik 3700 jaar terug blader in mijn Bijbel kom ik uit op Gen. 6-8.

De berekening kent beperkingen, want het houdt inderdaad geen rekening met de dynamiek van koraal. Toch zou je kunnen zeggen dat er een probleempje zit in de verhouding tussen de gedachte van miljarden jaren en de gemeten groeisnelheid (welke dus teruggerekend wordt) van koraal.


Waar je totaal geen rekening mee houdt, is in welke vormen koraal voorkomt op de wereld, en hoe koraaleilanden en atollen worden gevormd vanaf de zeebodem.

Afbeelding

Charles Darwin publiceerde al een verklaring voor de ontstaanswijze van atollen die nog steeds als in essentie correct wordt geaccepteerd. Hij baseerde deze op zijn observaties gedurende zijn reis met de Beagle. Zijn theorie is dat verschillende typen van tropische eilanden - hoog vulkanisch eiland, eiland met een barrièrerif, atol - een reeks vormen door het geleidelijk lager worden van een vulkaan in zee. Hij redeneerde dat een koraalrif om een vulkanisch eiland hoger zal worden naarmate het eiland verder wegzakt (of de zeespiegel stijgt) en uiteindelijk zal leiden tot een eiland met een barrièrerif. Het omringende rif wordt een barrièrerif doordat de buitenste delen ervan tot net onder het zeeniveau blijven steken door aangroei van levende koralen, terwijl de naar binnen gelegen delen achterblijven doordat de groeiomstandigheden daar minder gunstig zijn. Nadat verzakking of erosie of zeespiegelstijging de vulkaan onder water heeft laten verdwijnen blijft het barrièrerif bestaan. Nu is er een atol ontstaan. Doordat atollen ontstaan uit koraal, kunnen ze alleen voorkomen in tropische oceanen. Vulkanische eilanden die buiten de geschikte temperatuurzone gelegen zijn worden onderzeese bergen naarmate ze weggeërodeerd worden.

Atollen komen vooral voor in de Grote Oceaan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Atol_(geologie)


Ik heb nog nooit een theorie gehoord van van mensen die een wereldbeeld hebben van niet meer dan 6000 jaar, die zoiets kunnen verklaren.


Er is ontzettend veel fossiel koraal op de wereld die bewoonde eilanden vormen of terechtgekomen zijn op een hoge berg.


Afbeelding
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Cornelius » 18 nov 2015 19:16

Nu geen gelegenheid voor een uitgebreide reactie, alleen een nabrander.
Mortlach schreef:Elke keer als ik de tweede wet van de thermodynamica zie langskomen, kun je me zachtjes horen kreunen.

Hoe zit dat precies?
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2015 19:34

Een bepaald slag creationisten heeft wat betreft de Thermodynamica de klok wel horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Ze 'weten' dat de tweede wet van de thermodynamica stelt dat de wanorde altijd toeneemt en gebruiken die gebrekkige kennis om dan te zeggen: "Aha, zie je wel, evolutie en de toename van orde kan helemaal niet!"

Omdat ze een groot woord (Thermodynamica) gebruiken, denken ze dat ze indruk maken/gelijk hebben, terwijl juist het tegenovergestelde wordt bereikt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 19 nov 2015 10:04

NU even een reactie per persoon.

Mortlach schreef:Ik houd er ook geen zicht op dat de aarde toch vierkant/plat/hol is...


Een creatieve ontwijking.

Nee, want ik wéét waarom de metingen zo uiteen lopen, namelijk "voordat radioactivitiet werd ontdekt" en "nadat radioactiviteit werd ontdekt". Het hele punt is net dat we niet met constante, absolute waarden rekenen. We werken met de meest betrouwbare gegevens die op dat moment beschikbaar zijn. Als er later meer betrouwbare gegevens beschikbaar komen, dan veranderen de antwoorden. Hoewel we op dit moment vrij zeker zijn van bijvoorbeeld halfwaardetijden (en het feit dat radioactiviteit bestaat).


Hoe weet je dat die halfwaardetijden constant zijn?

In principe kun je liefde meten, we hebben er alleen de technologie niet voor. Theologische argumenten zijn zelfs in principe niet meetbaar.


Het chemische proces van liefde zou je misschien kunnen meten, maar hoe dat ontstaat, hoe het selecteert en waardoor het weer kan verdwijnen, dat zal een stuk lastiger zijn, misschien zelfs onmogelijk. Theologie is weldegelijk te onderscheiden in patronen, er zijn theologische verklaringen waarvan heel goed te onderscheiden valt hoe die tot stand zijn gekomen.

Oké, dus mijn samenvatting van je bezwaar was correct? En dus blijft mijn tegenantwoord gewoon staan. Weet jij eigenlijk waarom de maan omhoogvalt?


In dat gat vangt u mij niet, mijnheer Mortlach. Als we lineair terugrekenen, en de aarde zou 4,5 miljard jaar bestaan, dan zou de maan veel dichter bij de aarde hebben gestaan, dan nu. Zou het dan kunnen zijn dat de maan dan niet te dicht bij de aarde hebben gestaan?

Er zijn processen die de verwijdering van de maan kunnen beïnvloeden. De snelheid van de rotatie van de aarde om haar as neemt af, waarmede de aantrekkingskracht. En de rotatie van de maan rondom de aarde neemt af.

Maar ook een hele hoop andere stoffen.


Lekker afwijkend. Jij stelt dat teveel zout of suiker in water neerslaat op de bodem. Waar, maar ik toon aan dat de hoeveelheid zout in zee nog lang niet de maximale hoeveelheid zout dat je in water kan oplossen benaderd.

En die dynamiek is niet belangrijk, denk je? Ik noem dat geen beperking, ik noem dat een totale breakdown van je methode.


Denk jij werkelijk dat de dynamiek, wat jij als totale breakdown betiteld, ineens toch die miljarden/miljoenen jaren overbrugd? Prove it.

Behalve als je een enge ziekte krijgt dan...


En hierin is te proeven dat ik toch beticht wordt om de wetenschap ter zijde te werpen en dat macro-evolutie nodig is voor medische wetenschap.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 19 nov 2015 10:04

Arco schreef:Ja, gelukkig kan die mij dan vertellen dat wij het product zijn van egoïstische genen en stom toeval en dat doodgaan doodgewoon is. Daar word ik dan vast vrolijk van.


Mortlach schreef:Ja, en daarna krijg je het medicijn door de wetenschap ontwikkeld waardoor je van die ziekte afkomt (hopelijk) en je nog tientallen jaren van je leven en je familie kunt genieten.


Het bovenste heb ik niet gezegd. :roll:
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2015 10:33

Arco schreef:Een creatieve ontwijking.


Toch zit het voor mij in dezelfde categorie. Als mensen die geloven dat de aarde 6000 jaar oud is, gelijk hebben, dan zit de wetenschap er niet slechts een beetje naast, maar met een factor van 750.000. Dat is niet zomaar even een afrondingsfoutje.

Hoe weet je dat die halfwaardetijden constant zijn?


Wetenschap!


Het chemische proces van liefde zou je misschien kunnen meten, maar hoe dat ontstaat, hoe het selecteert en waardoor het weer kan verdwijnen, dat zal een stuk lastiger zijn, misschien zelfs onmogelijk.


Tja, de hersenen zijn nu eenmaal behoorlijk complex, maar dat 'onmogelijk' geloof ik niet. Dan zou je moeten aantonen dat het in principe onmogelijk is.

Theologie is weldegelijk te onderscheiden in patronen, er zijn theologische verklaringen waarvan heel goed te onderscheiden valt hoe die tot stand zijn gekomen.


Oké, maar als ik het goed begrijp, vallen die allemaal terug op God, ja? Anders is het 'gewoon' filosofie.

In dat gat vangt u mij niet, mijnheer Mortlach. Als we lineair terugrekenen, en de aarde zou 4,5 miljard jaar bestaan, dan zou de maan veel dichter bij de aarde hebben gestaan, dan nu. Zou het dan kunnen zijn dat de maan dan niet te dicht bij de aarde hebben gestaan?

Er zijn processen die de verwijdering van de maan kunnen beïnvloeden. De snelheid van de rotatie van de aarde om haar as neemt af, waarmede de aantrekkingskracht. En de rotatie van de maan rondom de aarde neemt af.


Precies. Houd je rekening met al die processen? Het is inderdaad zo dat de aarde de maan 'vooruit trekt' en dat de baan van de maan daardoor verandert. Dus de zwaartekracht trekt de maan dichterbij, het vooruittrekken maakt de afstand groter, het is allemaal heel erg complex. Met een simpel lineair terugrekenen van de huidige snelheid kom je er echt niet.


Lekker afwijkend. Jij stelt dat teveel zout of suiker in water neerslaat op de bodem. Waar, maar ik toon aan dat de hoeveelheid zout in zee nog lang niet de maximale hoeveelheid zout dat je in water kan oplossen benaderd.


Dat is helemaal niet ontwijkend. Dat is gewoon een verklaring waarom niet het theoretisch maximum aan zout in water is opgelost.


Denk jij werkelijk dat de dynamiek, wat jij als totale breakdown betiteld, ineens toch die miljarden/miljoenen jaren overbrugd? Prove it.


Uh, nee. Jij maakt de claim. Jij mag die onderbouwen. Ik hoef niet te bewijzen waarom ik je claim afwijs zolang jij je claim uberhaupt nog niet hebt bewezen.

En hierin is te proeven dat ik toch beticht wordt om de wetenschap ter zijde te werpen en dat macro-evolutie nodig is voor medische wetenschap.


Waar komt macro-evolutie nu ineens vandaan? Ik schreef al: werkt medicijn omdat we de chemische en fysiologische eigenschappen begrijpen, of omdat de kaboutertjes het laten werken? Steek jij meerdere miljarden in het ontwikkelen van een nieuw medicijn? Hoeveel miljoen heb je dan nodig om de kaboutertjes gunstig te stemmen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2015 10:45

Mooie beschrijving van de 'zoutklok'-methode en waarom die niet werkt.

http://apps.usd.edu/esci/creation/age/c ... inity.html
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 19 nov 2015 13:30

hettys schreef:het theologische gedeelte van jou verhaal is onduidelijk: Ik weet niet wat je bedoeld. Je stelt het vragend, dus ik moet iets invullen, wat ik niet kan. In de bijbel staat: 'in den beginne schiep god de hemel en de aarde". Dus is de aarde uit niets geschapen lijkt mij.


In het "theologische gedeelte" stel ik vragen, met inderdaad de uitnodiging om het te beantwoorden. De gedachte dat jij dat niet zou kunnen, dan onderschat je jezelf. Als jij de zin "in den beginne schiep God de hemelen en de aarde" leest, en stelt "scheppen is iets uit niets", dan is inderdaad mijn vraag of dat zo is. Zoals ik duidelijk heb gemaakt is de geciteerde zin een vertaling, de vertaler heeft diens opvatting van de tekst in diens vertaling gezet. Net zo goed je mij vraagt om met antwoorden te komen, nodig ik jou nu uit om eens te onderzoeken wat de Bijbel nu werkelijk zegt. De beste manier, die ik hanteer, is om vragen te stellen bij hoe je dingen zou moeten opvatten. Om maar een paar vragen te stellen, als startpunt:

- Schrijft de Bijbel over het ontstaan van de aarde? (handreiking: Gen. 1:2)
- Wat is scheppen? (vergelijk Gen. 1:27 met Gen. 2:7 en Gen. 6:7)
- Wat is het patroon in Gen. 1 (let op het woordgebruik: scheiden, maken en scheppen)

Om nu beter te onderzoeken wat de Bijbel zegt, zonder dat je gelijk de Hebreeuwse taal hoeft te leren en overgeleverd bent aan vertalingen, kan je gebruik maken van blueletterbible.com. Zoek een tekst op, klik op een woord, zie de mogelijke betekenissen en zie het voorkomen van dat woord. Om te voorkomen dat je met te snelle conclusies komt, waarschuw ik je wel: let op de context (tegen wie wordt gesproken, wie voert het woord en wat is doel van de tekst).
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 19 nov 2015 14:05

Lock&Stock schreef:Dat zou alleen kunnen als de Aarde met opzet was geschapen om er miljarden jaren uit te zien. En daar kan de wetenschap onmogelijk rekening mee houden.

Overigens zou ik me in dat geval afvragen wat God vind dat we met ons intellect moeten doen. Want als we onze nieuwsgierigheid in dat geval zouden volgen komen we altijd automatisch bij een verkeerd wereldbeeld uit. Is dat wat God van ons verlangd?


Wow, er is iets onmogelijk voor de wetenschap! Blij toe, want "Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk" (Mat. 19:26).

Het is geen geheim dat als je God niet als reële factor ziet, dat je dan ook niet bij Hem uitkomt. Spreuken 4 is een hoofdstuk waar je misschien wel wat aan heb om te ondervinden wat God van ons verlangt.

Maar de metingen lopen helemaal niet uiteen, momenteel zijn er meerdere manieren om de leeftijd van de Aarde en/of het heelal te bepalen verspreid over totaal verschillende wetenschapsgebieden en allemaal komen ze met het zelf antwoord.


Mortlach betoogt dat een constant antwoord niet persé wetenschappelijk juist hoeft te zijn. En jij zegt dat die metingen wel met hetzelfde antwoord komen. Wat is het nu?

Daar zal een neuroloog het toch niet met je eens zijn. Liefde kan je wel degelijk meten aangezien het een chemisch process is wat grotendeels in je brein afspeelt.


Volgens mij kan je liefde niet meten, maar uitgaande van het chemische proces: hoe kan het zijn dat ik mijn vrouw liefheb, terwijl mijn buurman mijn buurvrouw liefheeft? Is het niet te kort door de bocht om te spreken van een chemisch proces?

Maar reken je linear of exponentieel terug?


Van mij part doe je beiden.

Wees dan ook consequent en wantrouw de medische wetenschap volledig, gebruik niet meer het internet of GPS. Geloof niets meer wat een bioloog zegt, of het KNMI. Alles om je heen, alles wat je gebruikt, alles wat jouw leven aangenaam en langer maakt is alleen maar mogelijk dankzij de wetenschappelijke methode. Exact dezelfde methode waar ook de oerknal theorie en de evolutietheorie uit komt.


Volstrekte onzin.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2015 14:22

Arco schreef:Wow, er is iets onmogelijk voor de wetenschap! Blij toe, want "Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk" (Mat. 19:26).


Ook vierkante cirkels? Ook dat de stelling "A & ~A" waar is?

Mortlach betoogt dat een constant antwoord niet persé wetenschappelijk juist hoeft te zijn. En jij zegt dat die metingen wel met hetzelfde antwoord komen. Wat is het nu?


Als er verschillende antwoorden zijn, weten we dat er iets niet klopt. Als je een methode gebruikt voor het berekenen van de leeftijd van de aarde, en daarmee kom je uit op 4,5 miljard jaar, en een andere methode voor de leeftijd van het universum, en dat antwoord is 3 miljard jaar, dan klopt er iets niet. Als verschillende methoden op hetzelfde antwoord uitkomen, versterkt dat het vertrouwen in dat antwoord.


Dat gezegd is het eigenlijk wel heel bijzonder dat de leeftijd van de aarde zo varieert als je de Bijbel gebruikt.
Leeftijd van de aarde, in de Bijbel:
in -1500: ca. 4.500 jaar oud
in 0: ca. 4.000 jaar oud
in 1500: ca. 5.500 jaar oud
nu: ca. 6.000 jaar oud

De tekst van de Bijbel verandert toch niet? Waarom is de aarde dan nu 33% ouder dan in 1500 BCE. Dat soort veranderende getallen zijn totaal onbetrouwbaar, als je het mij vraagt.

Volgens mij kan je liefde niet meten, maar uitgaande van het chemische proces: hoe kan het zijn dat ik mijn vrouw liefheb, terwijl mijn buurman mijn buurvrouw liefheeft? Is het niet te kort door de bocht om te spreken van een chemisch proces?


Dat heeft ongetwijfeld allemaal ingewikkelde redenen. Het feit dat ik daar zo direct geen antwoord op heb, betekent niet dat dat antwoord niet bestaat. Misschien is jouw vrouw niet het type van je buurman. Om eerlijk te zijn zou ik niet weten wat voor proces het anders zou moeten zijn. Is er een component in liefde die zich niet afspeelt in je hersenen? Gevoelens zonder brein, dat zou pas bijzonder zijn.

Van mij part doe je beiden.


Dan krijg je wel een heel vreemd antwoord.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Lock&Stock » 19 nov 2015 14:24

Arco schreef:Het is geen geheim dat als je God niet als reële factor ziet, dat je dan ook niet bij Hem uitkomt.


Ik zie (een) God ook niet als reële factor om de dood eenvoudige reden dat er geen enkel bewijs, hoe klein ook, is voor een bovennatuurlijke inmenging in het ontstaan van het heelal, de Aarde en de ontwikkeling van het leven.

Laat mij één zoogdier fossiel in een Cambrium laag zien en ik val biddend op m'n knieën om vergeving te vragen.

Arco schreef:Mortlach betoogt dat een constant antwoord niet persé wetenschappelijk juist hoeft te zijn. En jij zegt dat die metingen wel met hetzelfde antwoord komen. Wat is het nu?


Mortlach en ik hebben het over verschillende dingen. Mortlach heeft het over de schattingen van de leeftijd over de jaren heen in reactie op jouw lijstje. En ik heb het over de verschillende meet methoden in het heden.

Arco schreef:Volgens mij kan je liefde niet meten, maar uitgaande van het chemische proces: hoe kan het zijn dat ik mijn vrouw liefheb, terwijl mijn buurman mijn buurvrouw liefheeft? Is het niet te kort door de bocht om te spreken van een chemisch proces?


Alle emoties zijn chemische processen. Adrenaline is een chemisch stofje, endorfine is een chemisch stofje, etc, etc. En waarom jij van je vrouw houdt en je buurman van de zijne? Meerdere redenen waarschijnlijk, waarvan geur een hele belangrijke is. Uiteindelijk doen wij heel veel dingen onderbewust net zoals dieren dat doen. Zo ook het kiezen van een partner. Echter door de laag bewustzijn die er over heen ligt denken we vaak dat liefde een diepere betekenis heeft. Maar dat heeft het niet, het gaat stiekem maar om één ding; sex en voortplanten.

Arco schreef:Van mij part doe je beiden.


Euhm nee, lineair is fout dus die laten we achterwege. Er is maar weinig lineair in het heelal, helemaal als het op dit soort complexe systemen van tidal locking en zwaartekracht aankomt. Maar een heel lang verhaal een stuk korter en enigszins correct: de Maan trekt de oceanen naar zich toe, dit veroorzaakt wrijving tussen de oceanen en de aardbodem. Door deze wrijving gaat de Aarde steeds iets langzamer om zijn as draaien. De energie die de Aarde verliest moet ergens heen. Een deel wordt omgezet in warmte en een deel via torsie-krachten overgebracht op de Maan. Meer energie voor Maan betekent dat ie steeds iets sneller rond de Aarde draait. En net zoals de space shuttle, wanneer iets in een baan om een ander lichaam sneller gaat komt de omloop baan hoger te liggen. En waarom gebeurt dat niet lineair? Sowieso is een omloop baan een cirkel en ook al gaat de snelheid van de maan lineair omhoog dan zal de afstand tot de Aarde dat niet gaan. Verder waren de oceanen vroeger veel minder diep dus was er een veel lagere afgifte van energie. En nog een hele hoop redenen waar we het nog niet over gehad hebben. Kortom, gewoon terugrekenen is veel, maar dan ook veel, te simplistisch.

Arco schreef:Volstrekte onzin.


Op wat voor manier? Jij denk dat de evolutietheorie niet middels dezelfde wetenschappelijke methode tot stand is gekomen als bijvoorbeeld de laatste HIV medicatie?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Arco » 19 nov 2015 14:54

Mortlach schreef:Ook vierkante cirkels? Ook dat de stelling "A & ~A" waar is?


Ontwijking.

Als er verschillende antwoorden zijn, weten we dat er iets niet klopt. Als je een methode gebruikt voor het berekenen van de leeftijd van de aarde, en daarmee kom je uit op 4,5 miljard jaar, en een andere methode voor de leeftijd van het universum, en dat antwoord is 3 miljard jaar, dan klopt er iets niet. Als verschillende methoden op hetzelfde antwoord uitkomen, versterkt dat het vertrouwen in dat antwoord.


Toch blijft staan dat men uitgaat van het oudste getal. Als de leeftijd van het universum 3 miljard jaar is, is misschien de leeftijd van de aarde van 4,5 miljard jaar wel fout.

De tekst van de Bijbel verandert toch niet? Waarom is de aarde dan nu 33% ouder dan in 1500 BCE. Dat soort veranderende getallen zijn totaal onbetrouwbaar, als je het mij vraagt.


Blijft staan dat de wetenschap mogelijk kan komen met een ander antwoord over de leeftijd van de aarde.

Dat heeft ongetwijfeld allemaal ingewikkelde redenen. Het feit dat ik daar zo direct geen antwoord op heb, betekent niet dat dat antwoord niet bestaat. Misschien is jouw vrouw niet het type van je buurman. Om eerlijk te zijn zou ik niet weten wat voor proces het anders zou moeten zijn. Is er een component in liefde die zich niet afspeelt in je hersenen? Gevoelens zonder brein, dat zou pas bijzonder zijn.


"het type van je buurman", hoe wordt dat bepaald? Is het niet te kort door de bocht om te spreken van louter een chemisch proces?

Dan krijg je wel een heel vreemd antwoord.


Aha! Je hebt al een vooroordeel over wat het antwoord zou moeten zijn.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Lock&Stock

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Lock&Stock » 19 nov 2015 14:58

Arco schreef:Toch blijft staan dat men uitgaat van het oudste getal. Als de leeftijd van het universum 3 miljard jaar is, is misschien de leeftijd van de aarde van 4,5 miljard jaar wel fout.


Echter komen meerdere verschillende methodes consequent uit op 14,3 miljard jaar voor het heelal.

Arco schreef:Blijft staan dat de wetenschap mogelijk kan komen met een ander antwoord over de leeftijd van de aarde.


Ontwijking.

En dat is altijd mogelijk, echter de kans dat de wetenschap er een factor 750 000 naast zit is redelijk klein hoor.

Arco schreef:Is het niet te kort door de bocht om te spreken van louter een chemisch proces?


Nee.

Arco schreef:Aha! Je hebt al een vooroordeel over wat het antwoord zou moeten zijn.


Dus al ik zeg dat 2 + 2 niet 5 is dan ben ik bevooroordeeld?! Feit is dat lineair geen goede benadering is, dat is geen vooroordeel maar simpele realiteit.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten