Met enig protest reageer ik op de reacties op mijn stuk. De bedoeling wordt gemist.
Mortlach schreef:Kijk, het eerste wat ik dan denk, is "misschien klopt er iets niet aan die vondst, want we weten dat dino's 65 miljoen jaar geleden zijn uitgestorven." En het bleek inderdaad dat het niet om bloed ging, en de schrijver van die paper heeft ook moeten erkennen dat ze een fout had gemaakt.
Leg mij dit eens uit dan.
http://www.theguardian.com/science/2015/jun/09/75-million-year-old-dinosaur-blood-and-collagen-discovered-in-fossil-fragmentsMortlach schreef:Kommaatje vergeten? Want 35 miljard is ruim 2 keer zou oud als het universum. Volgens de meest recente gegeven is de aarde 4,54 miljard jaar oud, geen 35.
Leeftijd van de aarde, volgens de wetenschap:
in 1779: 75.000 jaar
in 1795: 500 miljoen jaar
in 1892: 20 - 400 miljoen jaar
in 1913: 1600 miljoen jaar
in 1947: 3350 miljoen jaar
in 1956: 4500 miljoen jaar
nu: 4,5 miljard jaar
Leeftijd van de aarde, in de Bijbel:
in -1500: ca. 4.500 jaar oud
in 0: ca. 4.000 jaar oud
in 1500: ca. 5.500 jaar oud
nu: ca. 6.000 jaar oud
Welke van deze twee telling is consistent? Hoe zou je nu kunnen geloven/vertrouwen op een sterk veranderde meting? Elk jaar wordt de aarde volgens de wetenschap miljoenen jaren ouder.
Maar goed, kijk, je geeft aan aantal argumenten waarom je ertegen bent. Kunnen we die doornemen of ben je daar niet in geïnteresseerd?
Dat heb ik al tientallen keren gedaan. Ook het argument van het vertrouwen op de Schepper en hoe die gelinkt is aan mijn Verlosser.
De verwijdering van de maan, bijvoorbeeld. Wat is daar precies het probleem mee? Dat de maan zich met een paar centimeter per jaar van de aarde verwijdert, en als je dat terugrekent, de maan dus ooit over het aardoppervlak moet hebben gescheerd. Dat is het meestal, in ieder geval.
Nu, dan ga je er in eerste plaats al van uit dat die verwijdering lineair verloopt - en dat is vreemd, want als ik als evolutie-aanhanger een lineair proces aanroep als argument, mag dat nooit van creationisten. Daarbij, de beweging van de maan gaat tegen de zwaartekracht in. Het is dus veel interessanter om te onderzoeken waarom de maan blijkbaar 'omhoog' valt. En dan kijken of die oorzaak in kracht afneemt met afstand en de maan dus een maximale afstand heeft voordat de zwaartekracht het weer wint.
Daar gaan we weer. Heb ik dat tegen jou gezegd, dat je niet lineair mag rekenen? Het mag niet van creationisten, maar ik heb dat niet tegen jou gezegd. Waarom gooi je mij in een hoek waar ik niet wil zijn? Waarom sla je het hele eerste deel van mijn post over?
Verzilting van de zee: wat is hier het probleem mee? Dat rivieren een bepaalde hoeveelheid zouten en mineralen aanvoeren en dat je daarmee de leeftijd van de zee kunt uitrekenen, meestal. Dat doet Hobrink in zijn boek Wetenschap in de Bijbel ook, en komt hij, zonder het zelf te beseffen, uit op een leeftijd voor de aarde van 18 jaar.
Waar dit bezwaar mank gaat, is dat die mineralen in zee ook weer neerslaan op de bodem. Er verdwijnt dus net zo goed zout uit de zee als dat er door rivieren nieuw zout wordt ingepompt.
Als ik bronnen moet noemen, dan jij ook. Uit welke berekening blijkt dat, die 18 jaar? Waaruit blijkt dat mineralen in zee neerslaan en verdwijnt?
Welk bezwaar koraalgroei zou zijn, mag je me even uitleggen.
Jongens, even rekenen. De oppervlakte van Australia’s Great Barrier Reef, de groeisnelheid van koraal geeft de mogelijkheid om uit te rekenen hoelang het heeft geduurd om tot de huidige omvang te komen. Ik kom uit op ca. 3.700 jaar.
Hoewel je wel een punt hebt, is het helaas bittere ervaring dat "creationisten" (met name de Jonge-Aarde-variant) vaak wetenschappelijk ongeletterde, dogmatische mensen zijn zonder enige interesse in wetenschap, die achter een paar oplichters aanlopen die hen vertellen wat ze willen horen. Voor die mensen heb ik toch echt een categorie nodig. Het spijt me als je het gevoel hebt dat ik je in die categorie opneem, terwijl je zelf vindt dat je er niet in thuishoort.
Ik krijg juist het gevoel dat elk tegengeluid geschaard wordt onder de categorie: wetenschappelijk ongeletterd.
hettys schreef:Okee, dat vind ik jammer.
Daar blijkt bitter weinig van in de rest van je reactie.
Als ik het goed begrijp verzet je je tegen te term 'creationist' vanwege theologische redenen. Maar daar gaat het allang niet meer over, omdat er veel mensen met precies dezelfde standpunten als jij, zichzelf creationist noemen. Het is nu eenmaal zo in het het leven dat als je je uitspreekt voor een bepaalde visie, waar ook heel veel andere mensen zich voor uitspreken, dat die mensen dan een bepaalde groepering vormen die weer een bepaalde naam krijgen. Dus als je consequent met argumenten komt die mensen gebruiken die zeggen dat ze creationist zijn, jij dan ook als creationist gezien wordt.
Zo werkt dat nu eenmaal.
Iedereen die zijn mening ventileert krijgt een label (waarbij de heersende term gebezigd wordt) tot die persoon zich publiekelijk uitspreekt als hij van gedachte veranderd is, (Andries Knevel)
Dus jij bepaald hier nu dat mijn theologisch relevant is? Hoe past jouw openingsopmerking in dit plaatje? Niet, volgens mij. Het labelen van mensen is een nationale hobby geworden en verstierd het debat. "O daar heb je weer zo'n christen", hoor ik wel vaker. Daar beticht ik jou nu niet van, maar hetzelfde gevoel komt er bij op.
Het gaat erom dat ook Adam en Eva al leefden op een aarde die ooit een gloeiende bal vuur was en later gestold is zodat zij ook al op stollingsgesteente leefden en hun zand kwam al van sedimenten die geërodeerd waren van gebergten. Er is zelfs volgens mij niet één scenario in welk gebied dan ook die dat zou ontkennen. Wie dat ontkent, is tegen geologie, en dus tegen wetenschap. en ook tegen paleontologie, dus ook tegen wetenschap. Dus als je dat ontkent ben je tegen wetenschap. Spreek je uit, zou ik zeggen.
Lekker algemeen. En zo simpel ligt het nu ook weer niet, daar hoef je ook geen wetenschapper voor te zijn.
Ik heb niet zo goed begrepen wat het creationisme dan wel is? Vrijwel elke creationist beweert dat het creationisme niet ingaat tegen de wetenschap.
De relatie tussen deze beide opmerkingen ontgaat mij. Over die eerste opmerking: als het theologische deel van mijn verhaal afdoet, ja, dan heb je het niet begrepen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5