moderne slavernij.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 10:42

StillAwake schreef:Moeilijk is alleen dat de slavernij zich afspeelt achter een zorgvuldig opgebouwde façade.
In de prostitutie ligt dat wellicht anders, maar in de kledingindustrie kom je er nooit achter of er kinderarbeid heeft plaatsgevonden.
Ook een merkje als Made in Italy garandeert niets. Ook dan komt het vaak uit containers die in het verre oosten geladen zijn...


Als je je er een beetje in verdiept kan je nog best wel het een en ander er over vinden en weten bij welke filialen je beter je kleding niet kan halen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor ajl » 01 apr 2014 12:30

Ook dan is het heel slecht inzichtelijk, want eigenlijk wordt alles wel ergens anders geproduceerd. Ik ken eigenlijk geen merken die niet in china, banladesh of india zijn gemaakt. Ook de duurdere merken geven geen garantie dat het goed gemaakt is.
En natuurlijk de ZARA, H&M, C&A dat is overduidelijk, omdat je daar de misstanden in het nieuws gehoord hebt, maar welke merken wel goed zijn? Geen flauw idee.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor GDK » 01 apr 2014 13:02

hettys schreef:De reformatorische tak zal heden ten dage slavernij best afkeuren, maar ja. Bijbels gezien is het verder geen slecht idee. Dus ik denk niet dat die mensen weten wat ze ermee aanmoeten.


Onnodig kwetsend.
Maar kun je deze refo dan eens uitleggen hoe hij er wel mee moet omgaan? Zijn de kinderen in de naai-ateliers echt bij een boycot gebaat? Mogen ze dan naar school of buiten spelen?
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 14:08

Op de korte termijn werkt het misschien niet zo heel veel uit. Op de langere termijn, als meer mensen bewust nadenken krijg je een verschuiving in vraag en aanbod van "slavernij-kleding" en "eerlijke kleding" en heeft dat op de langere termijn wel gevolgen.... er zal dan meer eerlijke kleding gemaakt worden en minder oneerlijke kleding... dat is gewoon de marktwerking van vraag en aanbod. Dat zie je in de fair-trade sector bijvoorbeeld ook gebeuren. Niet dat er geen "unfair trade" meer is.... maar het gaat langzaam de goede kant op. Want dat is het trieste met al die dingen, met oneerlijke kleding, plofkippen, koffie, chocola enzovoorts. Het wordt in stand gehouden omdat er vraag naar is. Want het is lekker goedkoop.... en over de vraag waarom het zo goedkoop is denkt men liever niet na. Het egocentrisme van de huidige tijd....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Bambi » 01 apr 2014 15:13

Marnix schreef:Op de korte termijn werkt het misschien niet zo heel veel uit. Op de langere termijn, als meer mensen bewust nadenken krijg je een verschuiving in vraag en aanbod van "slavernij-kleding" en "eerlijke kleding" en heeft dat op de langere termijn wel gevolgen.... er zal dan meer eerlijke kleding gemaakt worden en minder oneerlijke kleding... dat is gewoon de marktwerking van vraag en aanbod. Dat zie je in de fair-trade sector bijvoorbeeld ook gebeuren. Niet dat er geen "unfair trade" meer is.... maar het gaat langzaam de goede kant op. Want dat is het trieste met al die dingen, met oneerlijke kleding, plofkippen, koffie, chocola enzovoorts. Het wordt in stand gehouden omdat er vraag naar is. Want het is lekker goedkoop.... en over de vraag waarom het zo goedkoop is denkt men liever niet na. Het egocentrisme van de huidige tijd....

Goedkope en dure kleding worden in dezelfde landen gemaakt.
Het enige verschil tussen goedkope en dure kleding is dat niet de makers, maar andere personen er meer op verdienen.

http://www.schonekleren.be/lastigevragen/

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor StillAwake » 01 apr 2014 15:15

StillAwake schreef:Moeilijk is alleen dat de slavernij zich afspeelt achter een zorgvuldig opgebouwde façade.
In de prostitutie ligt dat wellicht anders, maar in de kledingindustrie kom je er nooit achter of er kinderarbeid heeft plaatsgevonden.
Ook een merkje als Made in Italy garandeert niets. Ook dan komt het vaak uit containers die in het verre oosten geladen zijn...

Marnix schreef:Als je je er een beetje in verdiept kan je nog best wel het een en ander er over vinden en weten bij welke filialen je beter je kleding niet kan halen.

Ik ben een beetje bang dat je, ook na onderzoek, nog steeds niet weet waar je aan toe bent.
Het land van herkomst wordt soms foutief vermeld (Italie is kinderarbeidvrij, made in Italy zegt echter helemaal niks).
Bovendien kunnen ook zaken in Bangladesh kinderarbeidvrij geproduceerd zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 18:29

Bambi, schonekleren.be werkt wel degelijk aan een lijst met waar je wel en niet schone kleren kan kopen. Prijs zegt daarin inderdaad niet alles. Ik heb het ook niet over dure en goedkope kleding gehad maar over eerlijke en oneerlijke kleding. Er zijn wel verschillen in hoe mensen behandeld worden en wat ze verdienen in de landen waar veel kleding wordt gemaakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor hettys » 01 apr 2014 20:40

hettys schreef:De reformatorische tak zal heden ten dage slavernij best afkeuren, maar ja. Bijbels gezien is het verder geen slecht idee. Dus ik denk niet dat die mensen weten wat ze ermee aanmoeten.


GDK schreef: Onnodig kwetsend.
Maar kun je deze refo dan eens uitleggen hoe hij er wel mee moet omgaan? Zijn de kinderen in de naai-ateliers echt bij een boycot gebaat? Mogen ze dan naar school of buiten spelen?


Het is niet kwetsend bedoeld. en het gaat er niet om hoe één kerkganger ermee omgaat maar dat de reformatorische kerken in het algemeen geen stelling innemen tegen slavernij, maar misschien vergis ik me.
Ik merk daarbij op dat de bijbel slavernij nergens afkeurt.

En ja. kinderen in een naaiatelier hebben er baat bij als niemand meer iets koopt wat door kinderen of slaven is geproduceerd. zo werkt dat.
Ik denk wel dat controle nodig is. We zijn er blijkbaar nog lang niet.
Ook gif is geschapen.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor GDK » 01 apr 2014 22:00

hettys schreef:Ik merk daarbij op dat de bijbel slavernij nergens afkeurt.


Okay, dank voor je reactie.

Het hart van het evangelie is de bevrijding uit de slavernij. De 10 geboden beginnen er zelfs mee
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2014 22:15

De Bijbel keurt slavernij in de zin van de hierarchie en verhouding van heer en slaaf niet af (hoewel ik denk dat we blij mogen zijn dat het is afgeschaft) maar wel het afbeulen van slaven, ze te lang en te hard laten werken, ze hard behandelen, ze voor een hongerloontje laten werken. Onderdrukking, uitbuiting. En dat is waar we het vooral over hebben bij moderne slavernij. De Bijbel neemt daar glashelder stelling in.

De Bijbel keurt dus wel af als mensen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat voor een schijntje moeten werken, geslagen worden, kortom uitgebuit worden omdat ze geen keuze hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor StillAwake » 02 apr 2014 07:55

Marnix schreef:De Bijbel keurt slavernij in de zin van de hierarchie en verhouding van heer en slaaf niet af (hoewel ik denk dat we blij mogen zijn dat het is afgeschaft) maar wel het afbeulen van slaven, ze te lang en te hard laten werken, ze hard behandelen, ze voor een hongerloontje laten werken. Onderdrukking, uitbuiting. En dat is waar we het vooral over hebben bij moderne slavernij. De Bijbel neemt daar glashelder stelling in.

De Bijbel keurt dus wel af als mensen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat voor een schijntje moeten werken, geslagen worden, kortom uitgebuit worden omdat ze geen keuze hebben.

In onze tijd zijn slavernij en uitbuiting synoniem met elkaar geworden. Dat is niet altijd zo geweest, slaven konden zelfs een redelijk invloedrijk bestaan opbouwen in bijvoorbeeld de Egyptische maatschappij.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2014 08:17

In de bijbel vind je zeker geen grond voor de slavernij-mensenhandel zoals in onze tijd plaatsvind.
Mensen, waaronder ook kinderen, die jarenlang het daglicht niet te zien krijgen, en geen enkele vrijheid hebben.
Denk o.a. aan de miljoenen seks(kind)slaven, en de rest van het uitbuiten en misbruiken en mishandelen.

Jezus leert dat we we onze medemens net zo moeten behandelen als we zelf behandeld willen worden.
Als ik in zo'n situatie zat zou ik bevrijd willen worden. Niets doen is geen optie, zeker niet voor christenen.
Dat is zonde van nalatigheid, en die neemt Jezus bloedserieus: Mat. 25: Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen. 42 Want ik had honger en jullie gaven mij niet te eten, ik had dorst en jullie gaven me niet te drinken. 43 Ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op, ik was naakt en jullie kleedden mij niet. Ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet.” .....

Wij als Nederlanders (en als christen helemaal) zouden extra ons best moeten doen om de slavernij uit te roeien vanwege de zwarte bladzijden uit ons verleden voor wat betreft dit onderwerp.
Ik weet dat er kerken zijn die miljoenen bezitten en daar weinig of niets mee doen, onbegrijpelijk!
Ze zouden met een deel van dat geld bijv. de IJM financieel kunnen steunen, die zorgt daadwerkelijk voor bevrijding van slaven, en helpt mee aan alles wat gedaan kan worden voor de afschaffing van de mensenhandel.
Maar los van de kerk kunnen we als individu dergelijke dingen ook doen, we moeten onze verantwoordelijkheid nemen en doen wat we kunnen.

"Alles wat nodig is voor kwaad om te overwinnen, is dat goede mensen niets doen".
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor naamloos » 02 apr 2014 08:20

Marnix schreef:In de kerken waar ik lid van was werd hier veel aandacht aan gegeven.
Is het zo dat in jouw denominatie alle kerken hier aandacht aan geven, of is dat plaatselijk verschillend?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Faramir

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Faramir » 02 apr 2014 08:25

naamloos schreef:Wij als Nederlanders (en als christen helemaal) zouden extra ons best moeten doen om de slavernij uit te roeien vanwege de zwarte bladzijden uit ons verleden voor wat betreft dit onderwerp.

Ik ben absoluut tegen slavernij maar ik vind bovenstaande zo'n vreemde uitspraak. Waarom zou ik extra mijn best moeten doen tegen iets waar ik nooit deel aan heb genomen? Ik ben de 'weg met ons' cultuur die doordrenkt is van misplaatst schuldgevoel over zaken die eeuwen geleden gespeeld hebben wel een beetje zat eigenlijk.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2014 08:37

naamloos schreef:Is het zo dat in jouw denominatie alle kerken hier aandacht aan geven, of is dat plaatselijk verschillend?


Dat weet ik niet zeker maar ik denk dat als we naar de kerk in de volle breedte kijken, hier meer aandacht aan wordt gegeven aan de linkerkant dan aan de rechterkant, net als dat het politiek gezien links meer aandacht heeft dan rechts. Aangezien mijn kerkverband nogal breed is denk ik dat er niet overal veel aandacht voor is... en dat er allicht ook kerken in de rechterflank zijn waar het wel aandacht krijgt en kerken aan de linkerzijde waar je er niet veel over hoort.

Tijd dat ieder kerkverband een keer de Michacursus als jaarthema neemt, in de kringen gaat behandelen, preken er over enz. Het is namelijk een ontzettend belangrijk thema voor de Kerk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten