moderne slavernij.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor mealybug » 02 apr 2014 08:47

Faramir schreef: Waarom zou ik extra mijn best moeten doen tegen iets waar ik nooit deel aan heb genomen?


Had de goede Samritaan deelgenomen aan de ellende van de man die hij hielp?
Verder totaal eens met Naamloos.

Het probleem met de marokanen heeft daar echter niets mee te maken volgens mij.
Dat waren helemaal geen slaven, vluchtelingen of hongerigen.

Faramir

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Faramir » 02 apr 2014 08:48

mealybug schreef:Had de goede Samritaan deelgenomen aan de ellende van de man die hij hielp?

Juist. Maar dat heeft dus helemaal niets met mijn Nederlandse afkomst te maken of met de Nederlandse geschiedenis.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor naamloos » 01 mei 2014 00:45

International Justice Mission Nederland

Nieuwsbrief april 2014



“We kunnen onze ogen niet sluiten voor het geweld dat onze hele mensheid bedreigt.” – Bill Clinton



Beste vriend(in) van IJM-NL,



Meisjes niet langer te koop
Calcutta, India: In april hielp IJM bij een bevrijdingsactie van twee meisjes uit een woonappartement. De eerste keer dat undercovermedewerkers van IJM binnen waren, liet een vrouw een foto zien van Rashika (niet haar echte naam). Ze was te koop. In de weken die volgden voor het verzamelen van bewijs, bleek er nog een minderjarig meisje te worden verkocht voor seks.


Ondanks de ranzigheid van het appartement, met bedden die nooit verschoond leken te worden, waren de klanten goed geklede zakenmannen. De twee meisjes werden bevrijd. Rashika vertelde dat zij vanaf haar 16e tegen haar wil werd vastgehouden en verkocht. Drie verdachten, onder wie de vrouw, werden gearresteerd.


EO jongeren voor IJM
BEAM, de jongerenafdeling van de EO, heeft besloten om IJM nog een tweede jaar te steunen. BEAM zal op de 40e EO-Jongerendag op 14 juni aandacht besteden aan de strijd tegen moderne slavernij. IJM presenteert op die dag ook haar nieuwe campagne voor jongeren.


Bill Clinton over The Locust Effect
Voormalig president Bill Clinton over het nieuwste boek van IJM-oprichter Gary Haugen, The Locust Effect: "Tijdens mijn hele leven heb ik met eigen ogen gezien dat, hoewel talent, ambitie en werklust eerlijk verdeeld zijn over de wereld, veel mensen dagelijks moeite hebben om eenvoudig te overleven. The Locust Effect is een dwingende herinnering dat, als we een 21ste eeuw met gedeelde welvaart willen creëren, we onze ogen niet kunnen sluiten voor het geweld dat onze hele mensheid bedreigt."

The Locust Effect is verkrijgbaar bij IJM en via de boekhandel.


Vacatures veldkantoren
Voor diverse veldkantoren over de hele wereld is IJM met spoed op zoek naar assistenten - 'Fellows' - met opleiding en ervaring in het doceren van Engels als tweede taal (ESL Fellow), sociaal werk (Aftercare Fellow) of recherche (Investigations Fellow). Interesse in één van deze posities? Stuur een mailtje naar contact@ijmnl.org voor meer informatie.


Video's
• De reportages in het programma 'Geloven op 2' van EO Metterdaad over moderne slavernij in India zijn terug te kijken via internet http://www.eo.nl/geloven/programma/geloven-op-2/gemist/. In de laatste 10 minuten van de uitzendingen van do. 27 maart en do. 3 april is aandacht voor het werk van IJM.
• De presentaties van de Global Prayer Gathering in Washington, 3-5 april, zijn te bekijken via internet gpgonline.ijm.org


Agenda
• 9 mei - Arjen ten Brinke en Peter de Bos spreken op de kampvuuravond in Onstwedde. Twitter@kvaonstwedde
• 6 juni, 19.15-20.45 uur - Verhalen van IJM-veldwerk in de Expotent op de Opwekking pinksterconferentie in Biddinghuizen
• 6 t/m 9 juni - IJM stand op de Opwekking pinksterconferentie op het Walibi terrein in Biddinghuizen
• 14 juni - EO-Jongerendag i.s.m. Metterdaad


Heeft u vragen of wilt u informatie opvragen? Dat kan via contact@ijmnl.org.


Met een hartelijke groet,


Namens het IJM NL team,
Caroly Houmes
Directeur


Gebedspartner
IJM is een christelijke organisatie. Wij danken God voor het werk dat wij mogen doen en vragen Zijn onmisbare hulp bij het bestrijden van geweld en corruptie in de wereld. Daarom bidden wij en vragen wij u te bidden voor het werk van IJM. Als Gebedspartner van IJM ontvangt u per e-mail urgente gebedsverzoeken van ons. U bent op deze manier dicht betrokken bij het werk en de reddingsoperaties. U kunt zich hiervoor opgeven via onze website en contact@ijmnl.org
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2015 12:33

Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Chaya » 13 aug 2016 11:01

Interessante column op RD.nl:
Enkele citaten

Betaald voetbal is een verschijnsel waarbij de voetballer eigendom is van een club of als zodanig wordt behandeld. Betaald voetbal komt bijna overal op de wereld voor en is nergens officieel verboden. De schattingen van het aantal voetballers in een situatie waarin ze gekocht of verkocht worden, loopt in de duizenden.

Het is op z’n minst cynisch dat veel topvoetballers van oorsprong afkomstig zijn uit Afrika, net als voorheen de slaven. Maar behalve overeenkomsten zijn er ook grote verschillen. Kregen slaven amper te eten en te drinken, de hedendaagse topvoetballer heeft over zijn beloning weinig te klagen. Om bij het voorbeeld van die Pogba te blijven: hij ontvangt van zijn nieuwe club een bedrag van 320.000 euro. Wat zegt u, per jaar? Nee, daar doet hij het niet voor. Het is per week! De clubsponsor was ook nog eens zo aardig om hem meteen een hagelnieuwe bolide ter beschikking te stellen, een Chevrolet Camaro van rond de 40.000 Engelse pond. Zo komt Jan Splinter in voetballand door de winter.

GEHELE COLUMN
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2016 11:47

Ik weet niet zo goed wat ik met die collumn aanmoet. Het lijkt me overduidelijk dat professionele voetballers totaal niets te maken hebben met slavernij. De vergelijking uberhaupt maken, geeft blijk van een schokkend gebrek aan historisch besef.

Buiten de exorbitante salarissen die de voetballers ontvangen, lijkt me het andere cruciale verschil dat zo'n vedette op een gegeven moment kan bepalen dat hij voetballen beu is en er gewoon mee stopt. En het enige wat er dan gebeurt, is dat hij wordt aangeklaagd wegens contractbreuk. Het lijkt me sterk dat zo'n ster dan net als vroeger wordt gegeseld tot hij er dood bij neervalt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Chaya » 13 aug 2016 12:38

Mortlach schreef:Ik weet niet zo goed wat ik met die collumn aanmoet. Het lijkt me overduidelijk dat professionele voetballers totaal niets te maken hebben met slavernij. De vergelijking uberhaupt maken, geeft blijk van een schokkend gebrek aan historisch besef.

Buiten de exorbitante salarissen die de voetballers ontvangen, lijkt me het andere cruciale verschil dat zo'n vedette op een gegeven moment kan bepalen dat hij voetballen beu is en er gewoon mee stopt. En het enige wat er dan gebeurt, is dat hij wordt aangeklaagd wegens contractbreuk. Het lijkt me sterk dat zo'n ster dan net als vroeger wordt gegeseld tot hij er dood bij neervalt.

De vedette die er op zijn tijd mee wenst te stoppen - vóór contractdatum - is veel geld kwijt, terecht, contracten zijn sowieso in de voetballerij nogal "flexibel".
Ik weet er een klein beetje van, omdat wij een aantal jaren naast een bekende trainer hebben gewoond. En daar hoorden we het e.e.a. van.
Buiten de club heeft een voetballer te maken met zijn makelaar.
Met de meesten gaat het wel goed, die eindigen - zekere tegenwoordig, geen sigaren- of kledingzaak meer - meer met hun gouden schaapjes op het droge.
Een enkele waarvan de benen de weelde niet konden dragen.
Of toch die foute makelaar troffen, zo'n man is er alles aan gelegen om een goede deal te sluiten, want hij krijgt een percentage ervan.
In de westerse landen worden jonge jongens gescout. Kenners gaan de amateurclubs af en pikken dan zo'n jochie eruit, die intensief begeleid wordt.
Maar als een jongen uit de sloppenwijken komt, is dat een heel ander verhaal!

Ik heb de column niet gelezen als vergelijk met slavernij, maar er zijn wel sommige overeenkomsten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Mortlach » 13 aug 2016 12:57

Chaya schreef:De vedette die er op zijn tijd mee wenst te stoppen - vóór contractdatum - is veel geld kwijt, terecht, contracten zijn sowieso in de voetballerij nogal "flexibel".
Ik weet er een klein beetje van, omdat wij een aantal jaren naast een bekende trainer hebben gewoond. En daar hoorden we het e.e.a. van.
Buiten de club heeft een voetballer te maken met zijn makelaar.
Met de meesten gaat het wel goed, die eindigen - zekere tegenwoordig, geen sigaren- of kledingzaak meer - meer met hun gouden schaapjes op het droge.
Een enkele waarvan de benen de weelde niet konden dragen.
Of toch die foute makelaar troffen, zo'n man is er alles aan gelegen om een goede deal te sluiten, want hij krijgt een percentage ervan.
In de westerse landen worden jonge jongens gescout. Kenners gaan de amateurclubs af en pikken dan zo'n jochie eruit, die intensief begeleid wordt.
Maar als een jongen uit de sloppenwijken komt, is dat een heel ander verhaal!

Ik heb de column niet gelezen als vergelijk met slavernij, maar er zijn wel sommige overeenkomsten.


Alleen vallen die 'overeenkomsten' volledig in het niet bij de verschillen. Hoe meer ik over slavernij lees, hoe slechter ik dit soort collumns kan verdragen, moet ik eerlijk zeggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Mortlach » 14 aug 2016 12:26

Ik las er vandaag net weer een stukje over. Het was op plantages in Amerika blijkbaar gebruikelijk om als de oogst tegenviel, daar de slaven de schuld van te geven. Die werkten dan blijkbaar niet hard genoeg. De straf? Dan verkoop je toch gewoon een van de slaaf zijn/haar kinderen aan een andere plantage 1000 km verderop?

Dus eerst wordt je als slaaf in een gezin gedwongen met een partner die de baas bepaalt; je wordt gedwongen kinderen te verwekken, want waarom voor slaven betalen als je ze gewoon kunt fokken? En als je je dan uiteindelijk toch aan die kinderen of aan die partner bent gaan hechten, trekken ze je gezin uit elkaar als je niet hard genoeg werkt. Of zomaar, omdat het kan.

Zouden ze dat ook doen als de spits van Manchester United niet voldoende doelpunten scoort?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Yoshi » 14 aug 2016 12:34

Vreselijk. Slavernij was en is vreselijk.
De slaven waren bezit van de eigenaar en indien je een slaaf wou verkopen deed je dat gewoon ongeacht of het een kind was of niet. Zo gaat het nu nog in bepaalde gebieden.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2017 14:37

Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Johan100 » 04 mar 2017 18:52

Mooi verhaal! Maar wat heeft dat met het topic-onderwerp te maken, naamloos?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor naamloos » 05 mar 2017 08:35

Johan100 schreef:Mooi verhaal! Maar wat heeft dat met het topic-onderwerp te maken, naamloos?
Dat wordt toch duidelijk gezegd in het filmpje?

Gedwongen prostitutie vind ik zelf de meest heftige vorm van moderne slavernij.
Naast dingen die we concreet kunnen doen maakt dit verhaal duidelijk dat gebed eveneens een belangrijk wapen is in de strijd tegen moderne slavernij.
Ik word wel eens een beetje moedeloos, want vaak lijkt het alsof bidden niks helpt.
Dit verhaal motiveert me weer om vooral niet op te geven, en niet op de automatische toer te bidden.
Misschien zijn er wel meer mensen die een dergelijke bemoediging kunnen gebruiken, vandaar dat ik dit even deel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: moderne slavernij.

Berichtdoor Johan100 » 06 mar 2017 21:06

Je hebt gelijk. Mijn focus lag op het bidden in de TK, maar het punt gaat over vrouwenhandel.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten