vraag over bidden...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor mohamed » 22 feb 2014 19:15

Boerin schreef:Toch staat er: dit geslacht vaart niet uit tenzij door gebed en vasten. Er zullen dagen komen als de Bruidegom van hen weggenomen is, dan zullen zij vasten. Oh nee da's vast weer voor de zoveelste bedeling, lekker makkelijk, kun je lekker blijven bikken en hoef je ook niet te bidden en vasten als een ander last heeft van machten.
Je ontledigt je niet, want je bidt in de Geest en bent vol van Hem.

Wat is de ware betekenis van vasten? Een dag je hamburger te laten staan? Kom op, mag het ietsje meer zijn!

antoon

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor antoon » 22 feb 2014 19:22

Inderdaad een hamburger laten staan kost geen moeite, ik vraag mij af wat men precies bedoelt

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor Boerin » 22 feb 2014 19:36

Wilsophie schreef:@ Boerin ik duidde heel voorzichtig op anorexia. Omdat dit gepaard gaat met het horen van stemmen in sommige gevallen.

Ooooooh nou snap ik 'm. Nee da's geen Bijbels vasten inderdaad.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor Boerin » 22 feb 2014 19:42

mohamed schreef:Wat is de ware betekenis van vasten? Een dag je hamburger te laten staan? Kom op, mag het ietsje meer zijn!

Wij gingen vroeger weleens bidden en vasten met de kerk en als mensen dat dan niet konden mochten ze ook een Danielsvasten doen, dus gewoon eenvoudig en je avondeten overslaan, zoiets, brood of groente. Hahaha, een man die sloeg dus alles over en at 's avonds lekker 2 borden vol Chinees en heerlijk vlees, die had 't niet helemaal begrepen, hij dacht: ik sla dat droge brood maar over, beter. :mrgreen:

vasten: Jesaja 58
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

bashtian
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2014 21:45

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor bashtian » 23 feb 2014 15:34

Boerin schreef:Wij gingen vroeger weleens bidden en vasten met de kerk en als mensen dat dan niet konden mochten ze ook een Danielsvasten doen, dus gewoon eenvoudig en je avondeten overslaan, zoiets, brood of groente. Hahaha, een man die sloeg dus alles over en at 's avonds lekker 2 borden vol Chinees en heerlijk vlees, die had 't niet helemaal begrepen, hij dacht: ik sla dat droge brood maar over, beter. :mrgreen:

vasten: Jesaja 58


ik vraag me af of hij wel dankbaar was?,maar hij zal er vast wel van genoten hebben.

maar als ik honger heb toon ik dan automatisch dank? of moet ik alsnog bidden?
met nadruk op honger?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor mona » 23 feb 2014 16:20

bashtian,

even om het wat duidelijker te krijgen:
waarom stel je deze vraag? Nu zeg je: als ik honger heb moet ik dan bidden voor mijn eten?
Ik denk dan: waarom niet, er is toch niets mis mee om dat te doen. Of ben je niet christelijk opgevoed?
Dus als je wat meer info geeft, dan wordt je vraag wat duidelijker.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

bashtian
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2014 21:45

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor bashtian » 23 feb 2014 16:31

mona schreef:bashtian,

even om het wat duidelijker te krijgen:
waarom stel je deze vraag? Nu zeg je: als ik honger heb moet ik dan bidden voor mijn eten?
Ik denk dan: waarom niet, er is toch niets mis mee om dat te doen. Of ben je niet christelijk opgevoed?
Dus als je wat meer info geeft, dan wordt je vraag wat duidelijker.


lijkt me toch een duidelijke vraag,als ik in god geloof,moet ik dan van hem bidden voor (het) eten als ik honger heb?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2014 18:01

Het moet niet..... maar het laat wel zien waar je hart ligt. Jezus zien we ook altijd God danken en het eten zegenen voor de maaltijd. Dus ik snap je vraag niet zo: Moet ik bidden al ik honger heb? Ik krijg vooral het idee dat je "honger" niet echt kent... want als je honger hebt en je krijgt eten, dan ben je heel dankbaar. Als je je afvraagt of je wel dankbaar moet zijn voor het eten wat je krijgt heb je vast zelden honger.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

bashtian
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2014 21:45

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor bashtian » 23 feb 2014 18:06

Marnix schreef:Het moet niet..... maar het laat wel zien waar je hart ligt. Jezus zien we ook altijd God danken en het eten zegenen voor de maaltijd. Dus ik snap je vraag niet zo: Moet ik bidden al ik honger heb? Ik krijg vooral het idee dat je "honger" niet echt kent... want als je honger hebt en je krijgt eten, dan ben je heel dankbaar. Als je je afvraagt of je wel dankbaar moet zijn voor het eten wat je krijgt heb je vast zelden honger.


jij begrijpt,Maar beschuldig mij niet van het niet kennen van honger zonder bewijs.

Faramir

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor Faramir » 23 feb 2014 18:09

Ik denk dat je hier zelf een weg in moet zien te vinden Bashtian.

Ik bid zelden voor het eten, ik heb dat van huis uit niet meegekregen en zie er zelf niet zo de toegevoegde waarde van, alhoewel het voor een ander wel weer een mooie traditie kan zijn. Bij mijn schoonfamilie doen ze het wel altijd en daar is het dus een stukje traditie om het zo te doen.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor Wilsophie » 23 feb 2014 18:15

Het is een gewoonte geworden of traditie en zulke een gewoonte hebben wij niet zegt Paulus.
Maar als je voor je eten wil bedanken is daar niets op tegen.
Het is een zeer goede gewoonte. Wij gebruikten vroeger en nog wel deze gelegenheid om de kinderen hardop te leren danken aan tafel voor wat ze ervaren op zo een dag.
Heel belangrijk ook om binnen een relatie of huwelijk samen hardop te bidden of te danken, net wat je op je hart hebt.
Samen hardop de Bijbel lezen zijn geweldige momenten, maar het moet geen verplicht riedeltje worden. "Izze bizze amen" :oops: .

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor Boerin » 23 feb 2014 19:20

bashtian schreef:lijkt me toch een duidelijke vraag,als ik in god geloof,moet ik dan van hem bidden voor (het) eten als ik honger heb?

Je moet niks, ik vergeet het bijna altijd, ben zo niet opgevoed. Maar het klinkt alsof je een half uur moet bidden en dan pas mag eten. Als ik bid voor het eten duurt het 5 seconde, dus trek of geen trek maakt niet veel uit.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor mohamed » 24 feb 2014 01:41

mohamed schreef:Wat is de ware betekenis van vasten? Een dag je hamburger te laten staan? Kom op, mag het ietsje meer zijn!

Boerin schreef:vasten: Jesaja 58

Amen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2014 08:20

bashtian schreef:
jij begrijpt,Maar beschuldig mij niet van het niet kennen van honger zonder bewijs.


Ik wil vooral duidelijk maken dat honger geen reden is om niet te bidden en te danken voor je eten. Het is juist een extra goede reden om wel te doen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 24 feb 2014 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: vraag over bidden...

Berichtdoor Rozijn » 24 feb 2014 09:28

Dit doet me denken aan een verhaal dat onze vroegere dominee eens vertelde.

Iemand ging bij een oude man op bezoek. Deze man was naar aardse maatstaven bepaald niet rijk. Maar hij was rijk in God.
De bezoeker kwam binnen, maar toen hij de keuken in wilde lopen, waar de man zat, hoorde hij dat de man aan het bidden was. Een hartstochtelijk dankgebed, waarin hij de goedheid van de Heere prees voor de onverdiende gaven.
Nou, dacht de bezoeker, ik ben benieuwd wat er zo op tafel komt.
Na het amen liep hij verder, en wat zag hij? Op tafel lag een droog kapje van een brood, en dat was het. Meer had de oude man niet om te eten... Maar hij mocht het uit de hand van de Heere ontvangen en was er daarom dankbaar voor.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten