vraag over kain,abel en lamech...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor mealybug » 18 feb 2014 22:36

Jvslooten schreef:Je beschikt over een versie van het NT toch? Ga er eens rustig voor zitten en zoek de teksten eens op waarin de Apostelen, geleid door de Heilige Geest, het OT citeren. Let er vooral goed op hoe ze de Godsnaam Yehova overzetten naar het Grieks. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn!

Bijna,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nomen_sacrum

Jvslooten

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor Jvslooten » 18 feb 2014 22:40

Jvslooten schreef:Je beschikt over een versie van het NT toch? Ga er eens rustig voor zitten en zoek de teksten eens op waarin de Apostelen, geleid door de Heilige Geest, het OT citeren. Let er vooral goed op hoe ze de Godsnaam Yehova overzetten naar het Grieks. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn!
Wat is je punt? Bedoel je te zeggen dat je niet meer geloofd in de goddelijke inspiratie van het Nieuwe Testament?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor mealybug » 18 feb 2014 22:44

Jvslooten schreef:Bedoel je te zeggen dat je niet meer geloofd in de goddelijke inspiratie van het Nieuwe Testament?

ik zie de link niet, leg eens uit

bashtian
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2014 21:45

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor bashtian » 18 feb 2014 22:48

Denk je niet dat God aan Adam verteld heeft wie Hij was?
Dat is alleen niet in de Bijbel vermeld.
Dus volgens mij zoek je nu dingen die er niet zijn.[/quote]

als ik me gelijk aan tijd van adam zet,zie ik niks meer voor me dan een bos met een naakte man erin.
in een bos zie ik geen god lopen, wel zie ik de natuur die god maakte maar niet god zelf.
nog een sterker argument:
in de tijd van adam spraken wij geen taal hij was immers de eerste mens,de eerste mens had geen taal.
hoe kan hij dan een naam te horen hebben gekregen?.

"dat god bestaat daar twijfel ik niet aan,maar als ik me niet gelijk mag zetten aan god,dan is god niet menselijk en spreekt god geen menselijke taal"
Laatst gewijzigd door bashtian op 18 feb 2014 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor Jvslooten » 18 feb 2014 22:48

mealybug schreef:ik zie de link niet, leg eens uit
Over linkjes gesproken, misschien is het makkelijker als je gewoon zelf zegt wat je bedoeld ipv suggestieve internetlinkjes te sturen en mij te laten gissen naar wat je nou eigenlijk wil proberen te zeggen.

Bambi

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor Bambi » 18 feb 2014 22:52

bashtian schreef:als ik me gelijk aan tijd van adam zet,zie ik niks meer voor me dan een bos met een naakte man erin.
in een bos zie ik geen god lopen, wel zie ik de natuur die god maakte maar niet god zelf.
nog een sterker argument:
in de tijd van adam spraken wij geen taal hij was immers de eerste mens,de eerste mens had geen taal.
hoe kan hij dan een naam te horen hebben gekregen?.

"dat god bestaat daar twijfel ik niet aan,maar als ik me niet gelijk mag zetten aan god,dan is god niet menselijk en spreekt god geen taal"

Als je even goed leest, dan zie je dat Adam alle dieren en planten een naam gegeven heeft.
En dat God gewoon in woorden tegen hem gezegd dat hij niet van die ene boom mocht eten.
Dus nogmaals, ik snap je probleem niet.

Jvslooten

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor Jvslooten » 18 feb 2014 22:56

bashtian schreef: als ik me gelijk aan tijd van adam zet,zie ik niks meer voor me dan een bos met een naakte man erin.
in een bos zie ik geen god lopen, wel zie ik de natuur die god maakte maar niet god zelf.
nog een sterker argument:
in de tijd van adam spraken wij geen taal hij was immers de eerste mens,de eerste mens had geen taal.
hoe kan hij dan een naam te horen hebben gekregen?.

"dat god bestaat daar twijfel ik niet aan,maar als ik me niet gelijk mag zetten aan god,dan is god niet menselijk en spreekt god geen taal"

Even èèn opmerking vooraf, er wordt hier verwacht dat je 'God' met een hoofdletter schrijft, alsmede ook de Godsna(a)m(en) en de persoonlijk voornaamwoorden die daarbij horen.

De Verbondsnaam van God was al in het paradijs algemeen bekend, zie Gen. 3:1. Ook was er gewoon 'taal' en werd er gewoon gesproken.

8 En zij hoorden de stem van de HEERE God, Die in de hof wandelde, bij de wind in de namiddag. Toen verborgen Adam en zijn vrouw zich voor het aangezicht van de HEERE God te midden van de bomen in de hof.
9 En de HEERE God riep Adam en zei tegen hem: Waar bent u?
10 En hij zei: Ik hoorde Uw stem in de hof en ik werd bevreesd, want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.
(Genesis 3)

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor jaapo » 18 feb 2014 22:57

Het verhaal kan niet letterlijk genomen worden. Misschien staan Kain en Abel symbool voor groepen mensen. En ook de daarop volgende namen. Toen Kain weg moest, kreeg hij een teken dat ANDERE MENSEN hem geen kwaad konden doen. Letterlijk genomen konden er nog geen andere mensen zijn. En zou Kain ook incest gepleegd hebben.
En wie schreef, dat hier de eerste tekenen van de kerk al zichtbaar werden? Wat een onzin! De kerk van Christus is enkele eeuwen na zijn opwekking gesticht door mensen, die in Christus geloofden. Eerder waren er wel gemeenten. In het OT is geen sprake van kerken, want Christus was nog niet op aarde geweest. Rare dingen lees je toch hier steeds weer.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

bashtian
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2014 21:45

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor bashtian » 18 feb 2014 22:59

Als je even goed leest, dan zie je dat Adam alle dieren en planten een naam gegeven heeft.
En dat God gewoon in woorden tegen hem gezegd dat hij niet van die ene boom mocht eten.
Dus nogmaals, ik snap je probleem niet.

Als ik niet van kennis mag eten,waarom eet u wetenschap dan op?

Jvslooten

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor Jvslooten » 18 feb 2014 23:00

jaapo schreef:Het verhaal kan niet letterlijk genomen worden. Misschien staan Kain en Abel symbool voor groepen mensen. En ook de daarop volgende namen. Toen Kain weg moest, kreeg hij een teken dat ANDERE MENSEN hem geen kwaad konden doen. Letterlijk genomen konden er nog geen andere mensen zijn. En zou Kain ook incest gepleegd hebben.
En wie schreef, dat hier de eerste tekenen van de kerk al zichtbaar werden? Wat een onzin! De kerk van Christus is enkele eeuwen na zijn opwekking gesticht door mensen, die in Christus geloofden. Eerder waren er wel gemeenten. In het OT is geen sprake van kerken, want Christus was nog niet op aarde geweest. Rare dingen lees je toch hier steeds weer.

Weet je wat ik raar vind? Dat jij steeds je eigen vrijzinnige bijbeluitleg loopt op te dringen en ondertussen dat wat een ander schrijft af durft te doen als onzin. Of is dat denigrerende toontje soms een gave van de Geest? Zo ja dan moet je het even zeggen, dan heb ik wat gemist namelijk.

Bambi

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor Bambi » 18 feb 2014 23:01

jaapo schreef:Het verhaal kan niet letterlijk genomen worden. Misschien staan Kain en Abel symbool voor groepen mensen. En ook de daarop volgende namen. Toen Kain weg moest, kreeg hij een teken dat ANDERE MENSEN hem geen kwaad konden doen. Letterlijk genomen konden er nog geen andere mensen zijn. En zou Kain ook incest gepleegd hebben.
En wie schreef, dat hier de eerste tekenen van de kerk al zichtbaar werden? Wat een onzin! De kerk van Christus is enkele eeuwen na zijn opwekking gesticht door mensen, die in Christus geloofden. Eerder waren er wel gemeenten. In het OT is geen sprake van kerken, want Christus was nog niet op aarde geweest. Rare dingen lees je toch hier steeds weer.

Is het verhaal van de schepping van Adam en de zondeval wel letterlijk volgens jou?

Bambi

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor Bambi » 18 feb 2014 23:01

bashtian schreef:Als je even goed leest, dan zie je dat Adam alle dieren en planten een naam gegeven heeft.
En dat God gewoon in woorden tegen hem gezegd dat hij niet van die ene boom mocht eten.
Dus nogmaals, ik snap je probleem niet.

Als ik niet van kennis mag eten,waarom eet u wetenschap dan op?

Volgens mij wordt het tijd voor je pilletje.

Jvslooten

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor Jvslooten » 18 feb 2014 23:02

bashtian schreef:Als ik niet van kennis mag eten,waarom eet u wetenschap dan op?
Eet smakkelijk #-o

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor Boerin » 18 feb 2014 23:26

jaapo schreef:Het verhaal kan niet letterlijk genomen worden. Misschien staan Kain en Abel symbool voor groepen mensen. En ook de daarop volgende namen. Toen Kain weg moest, kreeg hij een teken dat ANDERE MENSEN hem geen kwaad konden doen. Letterlijk genomen konden er nog geen andere mensen zijn. En zou Kain ook incest gepleegd hebben.
En wie schreef, dat hier de eerste tekenen van de kerk al zichtbaar werden? Wat een onzin! De kerk van Christus is enkele eeuwen na zijn opwekking gesticht door mensen, die in Christus geloofden. Eerder waren er wel gemeenten. In het OT is geen sprake van kerken, want Christus was nog niet op aarde geweest. Rare dingen lees je toch hier steeds weer.

Ik las net dat ie er met een chimpansee vandoor was gegaan en daar waren de pygmeeën uit voortgekomen. Serieus, maar dat was de uitleg van een hele vreemde religie.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: vraag over kain,abel en lamech...

Berichtdoor jaapo » 19 feb 2014 01:59

Ik heb in meerdere topics hier aangegeven, dat ik het scheppingsverhaal als een prachtige geloofsbelijdenis zie, inclusief schuldbelijdenis en genadeverkondiging. De mooiste geloofsbelijdenis direct al in het begin van de bijbel.

@v slooten: al eerder gezegd in een ander topic: je moet een beetje dimmen. Je hoeft niet direct tekeer te gaan, als je een andere mening leest. Als je er niet tegen kunt, doe dan mee in een ander topic. Of heb je soms een ban in de andere gedeelten van dit forum? Hier zijn we allen vrij, te debatteren, zoals we willen, binnen de grenzen van het fatsoen, natuurlijk. En ik dring niets op. Kom op, zeg, niet zo kinderachtig zijn. Je weet al lang, dat jouw bijbelopvatting anders is dan de mijne. Daarom beschouw ik je toch echt wel als medegelovige. Is het omgekeerd ook zo? Ik ben er niet zeker van.
Ga op bijbelse gronden maar eens weerleggen, wat ik over Kain en Abel en hun nakomelingen schreef.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten

cron