A rose by any other name

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Damocles
Verkenner
Verkenner

A rose by any other name

Berichtdoor Damocles » 02 jan 2014 20:43

Allereerst, hallo allemaal.

Dit is mijn eerste bericht op jullie site en de rede daarvan is om hopelijk een antwoord te krijgen op wat voor jullie waarschijnlijk een eenvoudige vraag is:
Wat betekend “reformatorisch” nu net?

Waarom stel ik nou zo'n vraag zou je denken? Zelf ben ik Rooms Katholiek opgevoed en het gros van mijn kennis van het Christendom komt dan ook daar vandaan. Enige tijd geleden ben ik van een collega te weten gekomen dat hij sterk gelovig is maar dan in de Protestantse stroming. Zodoende ben ik aan het denken en zoeken gegaan over de verschillende Christelijke stromingen die er bestaan.
Zoekend naar Nederlandstalige fora komt refoweb er in dit onderwerp steeds opnieuw uit ... dus heb ik mij dan maar ingeschreven en leest u nu dit bericht.

Groeten,
Damocles

mohamed

Re: A rose by any other name

Berichtdoor mohamed » 02 jan 2014 20:50

Hoi Damocles,

Wees welkom. Ik weet niet of je hier vindt wat je zoekt, maar anders kan je het altijd nog aan je collega vragen toch? ;)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 02 jan 2014 21:00

Dag :)
Zit je zwaard veilig opgeborgen?

Misschien heb je hier iets aan om te beginnen?
klik
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 02 jan 2014 21:05

mohamed schreef:Hoi Damocles,

Wees welkom. Ik weet niet of je hier vindt wat je zoekt, maar anders kan je het altijd nog aan je collega vragen toch? ;)

Dank je Mohamed :)

Uit ervaring heb ik gezien dat een professionele werkomgeving en het uitspitten van het onderwerp religie niet altijd tot een ideale werksfeer lijdt in de eerste plaats (uitzonderingen nagelaten) en niet altijd door collega's en management geapprecieerd wordt in de tweede plaats.

Onze arbeidsovereenkomst met de werkgever maakt het ook moeilijk om mooi binnen de lijntjes tekenen als je het onderwerp echt wenst aan te kaarten.

Een persoonlijke rede is ook dat ik werk en privé zo strikt mogelijk gescheiden wens te houden.

Groeten,
Damoles

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 02 jan 2014 21:14

Cathy schreef:Dag :)
Zit je zwaard veilig opgeborgen?

Misschien heb je hier iets aan om te beginnen?
klik

Het is niet mijn zwaard maar dat van Dionysius de tweede van Syracuse. Gewoon een metertje of twee opzij en een gevaren bordje op de plaats van daarnet lost het probleem dan ook weer op :D

Die link zal ik meteen bekijken, dank je!

Groeten,
Damocles.

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 02 jan 2014 22:38

Cathy schreef:Misschien heb je hier iets aan om te beginnen?
klik

Bedankt voor de link Cathy, deze was alvast leerrijk.
Echter geeft deze pagina geen antwoord op de kern van mijn vraag; integendeel zelfs, ik zit nu met nog meer vragen.

Ik was eerst in de veronderstelling dat “gereformeerd” of “reformatorisch” een geheel op zich staande stroming was. Van mijn collega heb ik vernomen dat hij Protestants is (ok, een stroming in het Christendom) en op het internet heb ik Gereformeerden gevonden (o kijk, nog een stroming, even inschrijven en navragen hoe hun kijk op het Christelijk geloof in elkaar zit)

Nu blijkt echter het tegendeel, die benaming is een verzamelnaam voor een hele groep aan verschillende variaties zoals Protestantse Kerk in Nederland, Gereformeerde Bond, Hersteld Hervormde Kerk, Christelijke Gereformeerde Kerken, Bewaar het Pand, Vereniging van Vrijzinnige Protestanten, Gereformeerde Gemeenten,Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, Oud Gereformeerde Gemeenten, Remonstrantse Broederschap,Vrije Gereformeerde Gemeenten, enz.

Ik vroeg mij eerst enkel af wat de fundamentele verschillen zijn met de Rooms Katholieke kerk en of deze wel zo onoverkomelijk zijn dat er een volledige afsplitsing nodig is.
Nu vind ik opsplitsingen binnen de afsplitsing. Vanwaar al deze verschillen en zijn deze onderling te vereenzelvigen?
In dit forum binnen andere onderwerpen vind ik thema's zoals Eeuwige ondergang, Duizendjarig rijk, Wet of genade, enz. Kan hier een redelijk gesprek gevormd worden zonder dat de participanten naast elkaar beginnen te praten doordat zij het onderwerp binnen hun eigen specifieke stroming benaderen?
En indien dit geen probleem vormt, vanwaar de noodzaak aan die waaier van opsplitsingen?

Groeten,
Damocles

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 02 jan 2014 23:17

Ik vroeg mij eerst enkel af wat de fundamentele verschillen zijn met de Rooms Katholieke kerk en of deze wel zo onoverkomelijk zijn dat er een volledige afsplitsing nodig is.

Die afsplitsing is nodig gebleken. In die tijd, de tijd van Luther was er allerlei gedoe in de RK kerk.
Daartegen kwam Luther in opstand en werd de kerk uitgeknikkerd. Zo luidt het protestante verhaal. :wink:
De grootste verschillen zijn nu : de transubstantiatieleer en de Mariaverering. Voor zover ik weet tenminste en anders verbetert Faramir of een ander mij wel. :)

Vanwaar al deze verschillen en zijn deze onderling te vereenzelvigen?

Wist ik het maar. *zucht*
De meeste verschillen komen door machtswellust en te grote ego's. Is mijn mening.
Zo hebben ze allemaal hun stokpaardjes en hun, natuurlijk zeer belangrijke redenen tot afsplitsing gehad. :?
Kan hier een redelijk gesprek gevormd worden zonder dat de participanten naast elkaar beginnen te praten doordat zij het onderwerp binnen hun eigen specifieke stroming benaderen?

Normaliter gaat dat redelijk alleen de laatste tijd niet zo goed, naar mijn idee.
Verder merk ik dat er vaak slecht wordt gelezen en te snel conclusies worden getrokken. Mensen lijken steeds geprikkelder te worden en ongeduldiger.
Maar wanneer je nieuwsgierig bent naar andermans gedachtengoed en argumenten gaat het best aardig.

PS je had trouwens gelijk: het zwaard was van Dionysius. :)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 jan 2014 23:19

Hoi damocles,

Allereerst welkom op het forum!

Betreffende al die splitsingen, ik vind hier een mooi schemaatje ; http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... erland.jpg

Om duizelig van te worden inderdaad.
Je weet wel waarom de eerste afspliting( die met die beeldenstorm ? ) was?

Nou ja, daarna is het protestantisme alleen maar verder uit elkaar gevallen waarbij elk groepje weer dacht de waarheid in pacht te hebben.
Waarom die splitsingen is verschillend, maar het zijn allemaal specifieke leeropvattingen. Er is geprobeerd de juiste leer samen te vatten in specifieke formulieren, oa de dordtse leerregels lang geleden geschreven en ook de heidelbergse catechismus ( na te lezen in simpele taal hier http://www.gkv.nl/geloven/belijdenissen ... n-eenheid/ Incl info erover ). Maar ondanks dat daar heel specifiek de leer is uitgekristalliseerd brengt het geen verbondenheid.
Heel veel kerken onderschrijfen die formulieren van harte maar kunnen toch absoluut niet door één (kerk)deur.

Oja, wat reformatorisch nu precies is....ik weet het niet helemaal want ik 'ben' het niet. Maar het slaat op de reformatie, de eerste beweging waar de protestanten zich afscheiden van de katholieken. Dat is iets waar refo's trots op zijn want in hun ogen dwalen de katholieken ( en gaan naar de hel dus ...niet individuen ..dat zou niemand zeggen want daar gaat God over..maar de kerk dwaalt dus ( terug te lezen in de heidelbergse catechismus vraag en antwoord 80 of 81 meen ik )
Reformatorisch is niet één kerk. Het is een verzamelnaam voor de rechterflank van het protestantisme. De kerken aan de rechterkant. En zoals je in de politiek rechts en links heb ( liberaal en conservatief ) zo heb je dat met kerken ook en dan gaat het vaak om je behoud/bekering/aanbod van genade.
In rechtse kerken daar ligt de nadruk meer op dat God in de mens werkt en in uiterlijk is het herkenbaar aan dat ( sorry voor iedereen die ik beledig ) men nog wat ouderwetser dus lezen uit de statenvertaling, dames in rok en hoed op in de kerk, zingen van oude berijming. Conservatiever ( rechtser ) dus,

Mijn samenvatting is vast van alles op aan te merken, en ik geef het hier in het hol van de leeuw natuurlijk maar hopelijk heb je er wat aan!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 jan 2014 23:20

Ik zag , cathy had ook al getypt en geantwoord maar jongens, zo'n verhaal op een ipad tyoen..ik denk ik plaats het ook gewoon hoor

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 02 jan 2014 23:26

Gelijk heb je hoor Meribel, anders was het zonde van je tijd geweest. :D
Ik weet hoe lastig het is op een Ipad.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 02 jan 2014 23:28

En dit is ook heel interessant : http://nl.wikipedia.org/wiki/Reformatie
Over waarom die eerste afscheiding.

Damocles
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Damocles » 02 jan 2014 23:49

Cathy schreef:De grootste verschillen zijn nu : de transubstantiatieleer en de Mariaverering.
Het verschil met transubstantiatieleer kende ik, de Mariaverering echter niet. Hoe is dat verschillend?

Cathy schreef:Verder merk ik dat er vaak slecht wordt gelezen en te snel conclusies worden getrokken. Mensen lijken steeds geprikkelder te worden en ongeduldiger.
Ja, als ik een aantal andere onderwerpen lees wordt er inderdaad heel vlug met bloemen naar elkander gegooid ... wel jammer dat de stenen pot er steeds nog aan vast zit.

Cathy schreef:Maar wanneer je nieuwsgierig bent naar andermans gedachtengoed en argumenten gaat het best aardig.
Nou, gezien dit onderwerp hier zit dat dan ook wel weer snor :)

Cathy schreef:PS je had trouwens gelijk: het zwaard was van Dionysius. :)
Slechts een detail uit de legende :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 jan 2014 23:51

Bij de katholieken heb je ook veel verschillende denominaties terwijl de kerk toch een blijft en zo moet je het bij protestanten ook zien.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 jan 2014 23:53

Damocles schreef:Ik vroeg mij eerst enkel af wat de fundamentele verschillen zijn met de Rooms Katholieke kerk en of deze wel zo onoverkomelijk zijn dat er een volledige afsplitsing nodig is.

Steeds minder krijg ik de indruk.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 jan 2014 00:10

De fundamentele verschillen die medeaanleiding vormden voor de reformatie komen terug in de zogenaamde vijf sola's. Deze zijn destijds zó geformuleerd dat ze de nadruk leggen op de verschillen met de Rooms-Katholieke Kerk. De reformatorische kerken stellen:

1. Sola fide (alleen door geloof)
Alleen geloof leid tot rechtvaardigmaking. Volgens het reformatorisch geloof kun je dus onmogelijk door het doen van goede werken gerechtvaardigd worden. Goede werken zijn 'slechts' de vrucht van een echt geloof.

2. Sola Gratia (alleen door genade)
Voor vergeving van zonden is alleen Genade van God nodig; er is geen tussenpersoon nodig dus de biecht wordt afgekeurd.

3. Sola Scriptura (alleen de schrift)
Alleen de bijbel heeft absolute autoriteit; ze moet bovendien leesbaar en interpreteerbaar zijn voor iedereen.

4. Sola Christus (alleen Christus)
Alleen Christus kan bemiddelen tussen een mens en de Vader. Maria of andere gestorven heiligen kunnen niet als tussenpersoon dienen, en mogen dus ook niet aanbeden worden.

5. Sola Deo Gloria
Alleen God komt alle eer toe. Heiligenverering wordt afgewezen.

Ik hoop je hiermee iets te hebben geholpen. Hartelijke groet, JvSlooten

Terug naar “[Religie] - Open forum”