Cathy schreef:Misschien heb je hier iets aan om te beginnen?
klik
Bedankt voor de link Cathy, deze was alvast leerrijk.
Echter geeft deze pagina geen antwoord op de kern van mijn vraag; integendeel zelfs, ik zit nu met nog meer vragen.
Ik was eerst in de veronderstelling dat “gereformeerd” of “reformatorisch” een geheel op zich staande stroming was. Van mijn collega heb ik vernomen dat hij Protestants is (ok, een stroming in het Christendom) en op het internet heb ik Gereformeerden gevonden (o kijk, nog een stroming, even inschrijven en navragen hoe hun kijk op het Christelijk geloof in elkaar zit)
Nu blijkt echter het tegendeel, die benaming is een verzamelnaam voor een hele groep aan verschillende variaties zoals Protestantse Kerk in Nederland, Gereformeerde Bond, Hersteld Hervormde Kerk, Christelijke Gereformeerde Kerken, Bewaar het Pand, Vereniging van Vrijzinnige Protestanten, Gereformeerde Gemeenten,Gereformeerde Kerken vrijgemaakt, Oud Gereformeerde Gemeenten, Remonstrantse Broederschap,Vrije Gereformeerde Gemeenten, enz.
Ik vroeg mij eerst enkel af wat de fundamentele verschillen zijn met de Rooms Katholieke kerk en of deze wel zo onoverkomelijk zijn dat er een volledige afsplitsing nodig is.
Nu vind ik opsplitsingen binnen de afsplitsing. Vanwaar al deze verschillen en zijn deze onderling te vereenzelvigen?
In dit forum binnen andere onderwerpen vind ik thema's zoals Eeuwige ondergang, Duizendjarig rijk, Wet of genade, enz. Kan hier een redelijk gesprek gevormd worden zonder dat de participanten naast elkaar beginnen te praten doordat zij het onderwerp binnen hun eigen specifieke stroming benaderen?
En indien dit geen probleem vormt, vanwaar de noodzaak aan die waaier van opsplitsingen?
Groeten,
Damocles