dokter Corrie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: dokter Corrie

Berichtdoor schelpje3 » 22 nov 2013 12:22

Dat is wel een grote doelgroep!!

Faramir

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Faramir » 22 nov 2013 12:24

Mortlach schreef:Ik ben me ervan bewust dat je het niet uitsluitend op het gebrek aan voorlichting kunt gooien, maar het zal zeker niet helpen, dat ben je toch met me eens?

Voorlichting kan nooit kwaad denk ik. Toch vind ik het de primaire taak van de ouders om over zoiets voorlichting te geven. Indien ouders die taak deels uit handen willen geven aan school is dat ook prima. Maar ik begrijp het ook dat er ouders zijn die dat liever in eigen hand houden.
Mooi, maar je ziet toch zelf ook dat de gangbare cultuur niet gelijk is voor jongens en meisjes? We proberen er hier ook tegengas aan te geven, maar het lijkt vechten tegen de bierkaai.

Dat klopt. Helaas is het zo dat het bij jongens nog steeds als stoer wordt gezien en bij meisjes als sletterig.
Daar moet nog een stukje cultuur veranderen naar mijn mening. Helaas gaan zulke veranderingen nooit snel.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2013 14:07

Faramir schreef:Voorlichting kan nooit kwaad denk ik. Toch vind ik het de primaire taak van de ouders om over zoiets voorlichting te geven. Indien ouders die taak deels uit handen willen geven aan school is dat ook prima. Maar ik begrijp het ook dat er ouders zijn die dat liever in eigen hand houden.


Ik denk/hoop dat het deze en volgende generatie beter gaat dan de vorige; ouders bedoel ik dan. Want het is leuk, het in eigen hand willen houden, maar als je het maar genant vindt en het er het liefste maar niet over hebt (want als je erover praat, gaat mijn kind het doen!), vind ik het meer dan wenselijk dat de scholen het oppakken. Het is wat mij betreft dus en-en en niet of-of.

Alhoewel, als de voorlichting hier op school door een priester wordt gegeven en die met allerlei zaken komt aanzetten die ik niet behulpzaam vind, dan ligt er een schone taak die visie weer ongedaan te maken.

Dat klopt. Helaas is het zo dat het bij jongens nog steeds als stoer wordt gezien en bij meisjes als sletterig.
Daar moet nog een stukje cultuur veranderen naar mijn mening. Helaas gaan zulke veranderingen nooit snel.


Nee, maar dit soort voorlichting helpt daar als het goed is wel bij.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Boekenlezer » 23 nov 2013 18:00

meribel schreef:toen ik het net op het nieuws hoorde dat ik, ze zal wel vrije seks net als in de hippie tijd promoten maar daar vind ik niets van terug. Eigenlijk helemaal geen dingen worden er verteld die je niet je eigen kinderen al heb verteld voor ze naar groep 7 gaan toch? ( lijkt mij? )

Dat herken ik wel, wat je zegt. Het is inderdaad minder expliciet dan dat ik het me ook had voorgesteld.
Vanuit wat er leeft in onze maatschappij, hoe er wordt omgegaan met seksualiteit, zou je kunnen zeggen dat het daar bij aansluit.
Wat implicieter merk je het seculiere kader wel. Zoals het advies om een condoom te gebruiken voor als je gaat vrijen (= eufemisme voor ...). Of het niet definiëren van de term normaal. Dat blijft op die manier een oppervlakkige gevoelskwestie, terwijl juist daarin een levensbeschouwelijke dimensie meespeelt. Je zou kunnen tegenwerpen dat dat nog wat ingewikkeld is voor 12-jarigen, maar de manier waarop dr. Corrie het presenteert is ook wel een snelle afslag de seculiere weg in. Waarom dat dan wel voor die jonkies?


Het wordt er voor de politiek zo overigens ook niet eenduidiger op: Petitie voor handhaving programma dokter Corrie
Alleen is het aantal ondertekenaars duidelijk veel kleiner dan de stop-petitie.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Sjaak84 » 24 nov 2013 14:24

schelpje3 schreef:In Rotterdam zijn ook veel jonge tienermoeders, veelal uit een bepaalde cultuur.
Zelfs als je getrouwd bent, kan er soms een periode van zelfbeheersing gevraagd worden van je. Man werkt in buitenland/grote vaart, vrouw wordt langdurig ziek, geen zin, impotentie, kraambed, noem maar op.
Seks is geen 1e levensbehoefte, zoals eten.


Verrassing! Dat zijn bijvoorbeeld vaker meiden met een niet westerse achtergrond. Daar is seks vaker een taboe. Dus wat krijg je, vaker tienermoeders, prediken dat je je moet onthouden helpt niet. Wij hebben allemaal een aangeboren/genetisch instinct om ons voort te planten.

In 2005 zijn 2 795 kinderen geboren bij een moeder die jonger was dan 20 jaar. Een jaar eerder hadden nog 3 004 pasgeborenen een tienermoeder. Het aantal tienermoeders is relatief het grootst onder niet-westerse allochtonen.


Je zal misschien nu denken, ach, allochtonen vrouwen worden gewoon jonger moeder, zit in de cultuur. Nou misschien wel, maar het aantal abortussen in onder allochtonen ook een stuk hoger als onder autochtonen.

http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... rtus-voor/

Allochtone vrouwen hebben hogere abortuscijfers

De abortuscijfers in Nederland zijn hoger onder allochtone vrouwen dan onder autochtone vrouwen (zie figuur 3). Er is wel veel variatie tussen de verschillende herkomstgroepen. De abortuscijfers zijn het hoogst bij vrouwen die uit de Nederlandse Antillen en Afrikaanse landen (behalve Marokko) afkomstig zijn.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Wilsophie » 24 nov 2013 14:41

Ik hoor nogal eens in mijn woongemeenschap dat men nooit iets leerde over seks e.d. men weet er weinig van , zo wordt gezegd.
Maar de meesten hebben al heel jong kinderen en dat is vaak het begin van een stuk of tig.
Maar ze hebben geen informatie gehad zegt men en dat geloof ik ook. :-k

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Boekenlezer » 27 nov 2013 18:47

Het zal in die serie van dr. Corrie niet zo nadrukkelijk gezegd worden. Maar dat er genoeg in onze maatschappij gebeurt waar de honden geen brood van lusten, is duidelijk. Zo kreeg ik vorige week eens een artikel onder ogen dat als volgt begint: "Je moet het maar durven: voor een volle bioscoopzaal achter een microfoon gaan staan en vertellen dat je met 33 mensen naar bed bent geweest." (Bron: Foliaweb)

Als het over voorlichting gaat, zou daar natuurlijk ook iets over gezegd kunnen worden. Dat het niet normaal is, om jezelf tot stuk vuilnis te maken. Want dat heeft die persoon gedaan, van het aangehaalde voorbeeld. Dat ben ik echter bij dr. Corrie nog niet tegen gekomen.

Hier zal ook een stuk spanning zitten tussen wat we als mensen eigenlijk willen. Met 33 mannen naar bed gaan vinden we hoerig. Maar we willen ook eigenlijk niet geremd worden in onze seksuele verlangens. Het zijn twee zaken die niet samen kunnen gaan. Dat wordt kiezen voor één van de twee, en onze maatschappij kiest feitelijk voor het tweede. Dat vrouwen dan tot stukken vuilnis worden door seksuele losbandigheid, krijg je dan onvermijdelijk. Als de maatschappij met de vrije seksuele moraal consequent zou zijn, dan zou die dat als normaal gevolg accepteren. Maar blijkbaar valt dat nog niet mee.

Van mij zou het niet hoeven, zo'n vrouw voor wie ik blijkbaar niet meer dan een nummer ben, nummertje zoveel. Dan nog liever geen seks en leven in onthouding. Ik kan wel zonder, want zo leef ik al 40 jaar. Ik hoef geen stuk vuilnis. Het zou voor mij de consequentie zijn van het leven in een seculiere maatschappij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: dokter Corrie

Berichtdoor 1a2b3c » 27 nov 2013 18:51

Boekenlezer schreef:......Ik hoef geen stuk vuilnis...........
Gelukkig denkt Jezus er anders over. Misschien wil zo'n "stuk vuilnis" wel geen man die 33 minachtende veroordelende uitspraken gedaan heeft.
Of denk je dat God dergelijke liefdeloze uitspraken minder erg vind?

Hoe noem je trouwens mannen die al tientallen vrouwen gehad hebben?

Bambi

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Bambi » 27 nov 2013 19:05

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Boekenlezer » 27 nov 2013 19:07

1a2b3c schreef:Gelukkig denkt Jezus er anders over. Misschien wil zo'n stuk vuilnis wel geen man die 33 van die minachtende uitspraken gedaan heeft.

Hoe noem je trouwens mannen die al tientallen vrouwen gehad hebben?

Ik geef toe dat het geen heel bevindelijk taalgebruik van me was, maar de keuze om geen vrouw te willen die er seksueel op los heeft geleefd lijkt me legitiem. Waarom zou je dat moeten willen?

Wat die mannen betreft: dat weet ik niet. Heb ik nog niet over nagedacht. Al is natuurlijk duidelijk dat dat ook geen frisse bedoening is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bambi

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Bambi » 27 nov 2013 19:10

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:55, 1 keer totaal gewijzigd.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: dokter Corrie

Berichtdoor 1a2b3c » 27 nov 2013 19:17

Bambi schreef:Hoerenloper?
Voor een losse seksuele moraal hoef je echt niet persé naar een hoer.
Boekenlezer schreef:Ik geef toe dat het geen heel bevindelijk taalgebruik van me was, maar de keuze om geen vrouw te willen die er seksueel op los heeft geleefd lijkt me legitiem. Waarom zou je dat moeten willen?

Wat die mannen betreft: dat weet ik niet. Heb ik nog niet over nagedacht. Al is natuurlijk duidelijk dat dat ook geen frisse bedoening is.
Op mij komt het wel als bevindelijk taalgebruik over, zo ervaar (bevind) jij dergelijke vrouwen blijkbaar.
En natuurlijk is iedereen vrij om een partner te kiezen die nog maagd is. (al ben ik bang dat de keus dan een stuk kleiner is)

Verder vreemd dat je over de mannen nog niet nagedacht hebt, meestal doe je zoiets met z'n tweeën.
Doet me een beetje denken aan die schriftgeleerden en de Farizeeën die de overspelige vrouw naar Jezus brachten, die dachten blijkbaar ook niet aan de man die evengoed schuldig was.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Boerin » 27 nov 2013 19:21

Boekenlezer schreef:Ik geef toe dat het geen heel bevindelijk taalgebruik van me was, maar de keuze om geen vrouw te willen die er seksueel op los heeft geleefd lijkt me legitiem. Waarom zou je dat moeten willen?

Ach waarom niet, zonden weg is weg, ik hoorde een keer een verhaal van een man die getrouwd was met een bekeerde hoer. Ze was een parel, zei hij en ze was zenuwachtig voor de huwelijksnacht.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Boekenlezer » 27 nov 2013 19:22

Bambi schreef:Ja, je zal maar van die vrouw gaan houden, wat dan? :-oo

Niks. Gewoon niet aan beginnen. Wat verliefdheid verplicht me nog niet om aan te gehoorzamen.
Wat heb ik een aan vrouw, die met het grootste gemak overloopt naar een andere man, omdat haar bindingen verstoord zijn? (Dit bedoel ik.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: dokter Corrie

Berichtdoor Tante Pollewop » 27 nov 2013 19:26

Onwillekeurig schetst Boekenlezer nu wel het onderscheid wat er in onze maatschappij is.
Over mannen die 'er vaak van genieten' wordt geglimlacht en bijna goedkeurend gesproken. Zodra een vrouw hetzelfde gedrag vertoont is ze een hoer, een slet en nog veel meer minder moois.

Vreemd, dat oneerlijke onderscheid.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten