Koningen chronologie in de bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: mono-jahwisme

Berichtdoor mannetje1977 » 11 aug 2014 07:37

antoon schreef:Je maakt een fout, ik ga van de bijbel uit niet van een groepering, dat er religies zijn die deze chronologie ook ondersteunen doet nu even niet terzake, het gaat om het punt of de bijbel wel of niet betrouwbaar is, Je zal dus geheel to the point moeten komen en niet om de zaak heendraaien.


Sorry hoor, maar het heeft geen zin om te beweren dat ik om de zaak heen draai. Volgens mij heb je ooit in een ander topic toegegeven dat je Jehovah's getuige bent. Jou ideeën over bijbelse chronologie komen overeen met die van het wachttorengenootschap. Nu doe je voorkomen alsof jij onafhankelijk tot deze chronologie bent gekomen, en dat is volgens mij simpelweg niet waar.

Het uitgangspunt van deze hele chronologie en ook die van jou, is dat 539 als sleuteldatum genomen is, de joden in 537 in het land teruggekeerd zijn en de ballingschap in 607 begonnen is. Zoals door mij aangegeven heeft Car Ollov Johnsson in zijn boek dat weerlegd.

Dit is tevens het laatste wat ik in dit draadje over deze chronologie zeg, omdat het niet het doel van ditd raadje is om een bepaalde chronologie van een bepaald persoon op dit forum te weerleggen.


Er werden graankorrels gevonden, dat gebeurt helemaal nooit bij een inname van een stad, maar wel bij Jericho dus, in overeenstemming met de bijbel. lees goed met de bijbel.
Trouwens ook de datering van het laatste onderzoek buiten de graankorrels klopt met de bijbel
ook zijn er verbrandde muren gevonden in overeenstemming met de schrift dus.


Volgens mij klopt deze bewering niet. Volgens jouw chronologie trekt het volk pas in 1473 het beloofde land in. C14 datering door Bruins en van der Plicht dateren de verwoesting van Jericho tussen 1617 en 1530. Dat zou dan voor een vermeende verwoesting onder leiding van Jozua zijn.

Zelfs een verwoesting tijdens een periode waarin Jzoua geleefd zou hebben bewijst feitelijk niet dat Jozua en het IsraËlische volk er iets mee te maken hebben. Een gebeurtenis in de egscheidenis kan namelijk later door legendevorming aan een roemrijke voorouder worden toegeschreven om het zo onderdeel te laten zijn van de eigen 'geschiedenis'.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: mono-jahwisme

Berichtdoor Cicero » 11 aug 2014 07:58

antoon schreef:
Buiten het geval dat hij volgens onze geschreven geschiedenis bij Xerxes had moeten aankomen en niet bij Artaxerxes

Nee hoor. Themistocles ging niet direct naar Artaxerxes, daar gingen een paar jaar overheen.
Er zijn nog meer indirecte argumentaties voor laatst genoemde data ik kom erop terug.
Zou je eerst Plutarchus en Thucydides willen lezen? Dan heb je die indirecte argumentaties niet meer nodig.

@mannetje: ik heb geaarzeld of ik zo diep op dit onderwerp in zou gaan, maar wat mij betreft is het een uitstekende illustratie van de pseudochronologie van antoon.

antoon

Re: mono-jahwisme

Berichtdoor antoon » 11 aug 2014 08:12

Themistocles ging niet direct naar Artaxerxes, daar gingen een paar jaar overheen.

Foutje 1 dan zouden er7 /8 jaar overheen moeten gaan dat is zeer onwaarschijnlijk

ik heb geaarzeld of ik zo diep op dit onderwerp in zou gaan, maar wat mij betreft is het een uitstekende illustratie van de pseudochronologie van antoon.

O is uitgaan op historische gegevens lijsten en wat al meer nu pseudochronologie, dan hou ik mij liever ook bezig met pseudochronologie, aardige opsteker

antoon

Re: Koningen chronologie in de bijbel

Berichtdoor antoon » 11 aug 2014 08:21

ik denk dat het hier hoort en niet op forum over joden en mono

Natuurlijk zie ik ook de hiaten die kunnen kleven aan de stelling dat Artaxerxes IN 475bc begon te regeren en niet in 465bc, dit neemt niet weg dat de argumentatie voor laatstgenoemde jaar op onderdelen sluitend is Themistocles
die in 471 werd verbannen met Ostracisme
ziehier de lijst Ostracisme lijst van personen

Hij kwam na omzwervingen bij bij de Perzische koning terecht dat bleek Artaxerxeste zijn die niet lang daarvoor op de troon kwam
Citaat:

Hij vluchtte toen naar Perzië, waar hem tot zijn dood asiel en een aanzienlijk inkomen verleend werd door koning Artaxerxes,


Tenminste een van de achterliggende reden zijn connexties met het koninklijk huis van Perzie

Citaat:

After having rewarded him with a present of money, as soon as he received some from his friends at Athens and from his secret hoards at Argos, Themistocles started inland with one of the coast Persians, and sent a letter to King Artaxerxes, Xerxes’s son, who had just come to the throne.


Buiten het geval dat hij volgens onze geschreven geschiedenis bij Xerxes had moeten aankomen en niet bij Artaxerxes past deze setting goed bij laatstgenoemde als we van bijbelse chronologie uitgaan
475 voor Artaxerxes en in zijn 20e jaar stond Nehemia voor hem.

Stel dat hij toch bij Xerxes aankwam dan kloppen er zeer veel dingen gewoon niet Xerxes was niet kortgeleden op de troon dan maar al vele jaren

Er zijn nog meer indirecte argumentaties voor laatst genoemde data ik kom erop terug.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Koningen chronologie in de bijbel

Berichtdoor Cicero » 11 aug 2014 08:38

Waarom is het onwaarschijnlijk dat na Themistocles' ostracisme hij enkele jaren op de vlucht was voordat hij in contact kwam met Artaxerxes?

antoon

Re: Koningen chronologie in de bijbel

Berichtdoor antoon » 11 aug 2014 08:49

Waarom is het onwaarschijnlijk dat na Themistocles' ostracisme hij enkele jaren op de vlucht was voordat hij in contact kwam met Artaxerxes?


Dat is een een van de hiaten wat ik al noemde en wat ik openlijk toegeef, nietemin lijkt het onwaarschijnlijk.
Hij kan al verbannen zijn door zijn charme offensief naar de Perzische koning

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Koningen chronologie in de bijbel

Berichtdoor Cicero » 11 aug 2014 08:54

Maar dat is in regelrechte tegenspraak met alle oude historici.

Kortom,
1. Jij past de geschiedenis aan aan hoe het jou uitkomt en je liegt dat je je aan de oude historici wilt houden.
2. Je kiest liever een theorie met een hiaat dan een sluitende theorie om je eigen verzonnen chronologie te handhaven.

Twee kenmerken van pseudogeschiedenis.

antoon

Re: Koningen chronologie in de bijbel

Berichtdoor antoon » 11 aug 2014 09:40

Dat ben ik niet met je eens
er is een hiaat dat weet ik ook wel
455 moet volgens de bijbel het 20e jaar zijn van Artaxerxes, dat impliceert dat 474bc zijn 1e jaar is
is het anders dan klopt de jaarweken profetie die dan precies bij Jezus uitkomt gewoon niet.

Dan ga ik echt niet over een nacht ijs en beschouw alle items in het onderwerp
Op het net circuleren talloze sites met een berekening enkele gaan van 455 als 20e jaar uit, andere 10 of 20 jaar anders, MAAR zo goed als bijna niet een geeft een onderbouwing voor zijn berekening , en dat wil ik juist wel doen, op het net zijn er ook talloze onderbouwingen afzonderlijk voor het bijbelse jaartal, alleen maak ik onderscheid er zijn aardige argumenten, maar ik wil ze niet graag gebruiken omdat ik gewoon persoonlijk een marge aan onderbouwing wil avorens ik het ook op mijn site stel, toch zal ik ze voorleggen , maar houd in gedachten dat er minder sterke punten bij zijn.

Allereerst wiki schrijft dat Xerxes onderkoning was , als men dat nu meerekent en 10 jaar is, afrekt van de regeringduur van hem is werkelijk alles in een keer precies opgelost voor iedereen en begon Attaxerxes gewoon in 475 en is zijn 20e jaar 455

Xerxes was de zoon van Darius I en Atossa uit het huis van de Achaemeniden. Voordat Xerxes in de tweede helft van november 485 v. Chr. op de troon kwam, was hij jarenlang onderkoning geweest in Babylon


Jij past de geschiedenis aan aan hoe het jou uitkomt en je liegt dat je je aan de oude historici wilt houden.

Dat is gewoon niet waar 6a 7 jaar is onwaarschijnlijk voor omzwervingen
hoe dan ook Demotion en Praxiergus worden met zijn dood mede in verband gebracht.
Laatst gewijzigd door antoon op 11 aug 2014 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

antoon

Re: Koningen chronologie in de bijbel

Berichtdoor antoon » 11 aug 2014 09:50

Houd ook in gedachten dat op de image van de site Xerxes als koning uitgedost staat met alle koninklijke atributen. achter Darius dat doet toch wel sterk denken aan een co-regentschap.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door antoon op 11 aug 2014 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Koningen chronologie in de bijbel

Berichtdoor Cicero » 11 aug 2014 09:54

antoon schreef:Dat ben ik niet met je eens
er is een hiaat dat weet ik ook wel

Ehm.. je bent het dus niet met jezelf eens? Want je kunt niet én de oude historici omarmen én verwerpen. Wat is het nou?
En hou je nog steeds vol dat Themistocles omstreeks 470 stierf?

455 moet volgens de bijbel het 20e jaar zijn van Artaxerxes,
Waarom? Waarom niet gewoon 445 vC zoals alle oude bronnen aangeven?

antoon

Re: Koningen chronologie in de bijbel

Berichtdoor antoon » 11 aug 2014 10:57

Waarom? Waarom niet gewoon 445 vC zoals alle oude bronnen aangeven?


Geven die bronnen allemaal een eenduidige referentie, exact naar een bepaald jaar, zoals later bij de Seleuciden.
zoveelste jaar gebeurt er dit of dat

duidelijker vind ik bv. ook dat de slag bij Actium in het 7e jaar van Herodes was, wat ook klopt en waardoor meer dingen kloppen, of de levensloop van Cyrus de grote waarbij men olympiades gebruikt. duidelijk zijn ook de gegevens van Nabonidus die in een ander gebied verbleef.
Duidelijk vind ik ook het 15e jaar van Tiberius wat aansluit bij geboorte doop en dood van Jezus
waarbij de bijbel bevestigd word

Bij Xerxes en Artaxerxes moeten we het met minder doen, toch als hij werkelijk in 465 begon te regeren dat zou de glasharde jaarweken profetie die als een Zwitsers precisie uurwerk loopt bij het afval gezet kunnen worden, dat is zo onwaarschijnlijk, voor iedere juiste bijbelkenner zou dat als een onmogelijkheid gezien worden.

en dan dit
And now we are come to the death of the bravest man among the Grecians

En nu komen we bij de dood van de dapperste man onder de Grieken, van
CHAP. XIII.
Cimon, the Athenian general, gains many places for the Athenians; routs the Persians by a stratagem at Eurymedon.

DEMOTION or Dromodides being archon at Athens, the Romans chose P. Valerius Publicola and Naulius Rufus consuls.


over duidelijk valt zijn dood samen de laatstgenoemde Archont, daar kan geen woordspelletje tegenop
er wordt gewoon chronologisch van jaar tot jaar besproken ook Archont van jaar tot jaar
vermits je geen kokervisie hebt kan je er weinig tegen in brengen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Koningen chronologie in de bijbel

Berichtdoor Cicero » 11 aug 2014 12:31

Bij Xerxes en Artaxerxes moeten we het met minder doen, toch als hij werkelijk in 465 begon te regeren dat zou de glasharde jaarweken profetie die als een Zwitsers precisie uurwerk loopt bij het afval gezet kunnen worden, dat is zo onwaarschijnlijk, voor iedere juiste bijbelkenner zou dat als een onmogelijkheid gezien worden.


Oke, dus je verwerpt alle antieke bronnen omdat anders jouw uitleg van de Bijbel niet meer klopt.
Dat is
1. In strijd met je eigen uitgangspunt dat je liever op de oude historici vertrouwt.
2. Vooringenomen.
over duidelijk valt zijn dood samen de laatstgenoemde Archont, daar kan geen woordspelletje tegenop
er wordt gewoon chronologisch van jaar tot jaar besproken ook Archont van jaar tot jaar
vermits je geen kokervisie hebt kan je er weinig tegen in brengen.

Ik heb al duidelijk uitgelegd waarom je hier volledig fout zit. Jij komt niet verder dan 'als je het niet met me eens bent ben je stom.'
Samengevat klopt jouw visie niet met a. de meest voor de hand liggende lezing van Diodorus en b. andere historici als Thucydides en Plutarchus.

Wanneer ga je nu eens op mijn argumenten in?

antoon

Re: mono-jahwisme

Berichtdoor antoon » 11 aug 2014 12:45

Sorry hoor, maar het heeft geen zin om te beweren dat ik om de zaak heen draai. Volgens mij heb je ooit in een ander topic toegegeven dat je Jehovah's getuige bent. Jou ideeën over bijbelse chronologie komen overeen met die van het wachttorengenootschap. Nu doe je voorkomen alsof jij onafhankelijk tot deze chronologie bent gekomen, en dat is volgens mij simpelweg niet waar.

Het uitgangspunt van deze hele chronologie en ook die van jou, is dat 539 als sleuteldatum genomen is, de joden in 537 in het land teruggekeerd zijn en de ballingschap in 607 begonnen is. Zoals door mij aangegeven heeft Car Ollov Johnsson in zijn boek dat weerlegd.

Dit is tevens het laatste wat ik in dit draadje over deze chronologie zeg, omdat het niet het doel van ditd raadje is om een bepaalde chronologie van een bepaald persoon op dit forum te weerleggen.

Dat kan ik niet met je eens zijn, je zegt dat er iets niet klopt, en dan dat je hier niet bent om te weerleggen.

De chronologie die ik aanhang komt met de bijbel overeen, je mag stukje voor stukje gaan rekenen met de bijbelse jaartallen, knappe kop ben je dan als je tot een andere visie komt,
ik ben hier verder op eigen initiatief en dat hou ik zo liever zo als ik een religie of groepering vertegenwoordig zou ik welliswaar het zelfde zeggen maar in andere bewoordingen, dat heb ik liever niet.
het gaat om de inhoud van de bijbel en niet om mijn persoon

antoon

Re: Koningen chronologie in de bijbel

Berichtdoor antoon » 11 aug 2014 12:56

Though this may seem a long digression in the praise of Themistocles, yet we conceived it an inexcusable neglect slightly to pass over his excellent and incomparable virtues.

During these times, Micythus, prince of Rhegium and Zancle, built Teuxuntum in Italy.



CHAP. XIII.

Cimon, the Athenian general, gains many places for the Athenians; routs the Persians by a stratagem at Eurymedon.

DEMOTION or Dromodides being archon at Athens, the Romans chose P. Valerius Publicola and Naulius Rufus consuls.


.... een lange uitweiding van lof is voor Themistocles is het wel zo ........
De dood en een een wat wij grafrede zouden kunnen noemen, meteen daarna gaat hij naar het volgende jaar, het jaar van Demotion. hij spreekt ook veel in de verleden tijd in de rede voor Themistocles

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Koningen chronologie in de bijbel

Berichtdoor Cicero » 11 aug 2014 13:18

antoon schreef:De dood en een een wat wij grafrede zouden kunnen noemen, meteen daarna gaat hij naar het volgende jaar, het jaar van Demotion.
Nee, niet meteen daarna, hij noemt nog even Micythus wat ook betrekking heeft op ca. 470. Daarna gaat hij in zijn overkoepelende structuur naar het volgende jaar. Als je mijn argument zou willen weerleggen, zou je moeten aantonen dat Diodorus nooit gebeurtenissen vertelt bij een jaar die later dan dat jaar plaatsvinden.

hij spreekt ook veel in de verleden tijd in de rede voor Themistocles
Uiteraard, want hij schrijft over het verleden.

Je bent overigens opmerkelijk stil over Thucydides en Plutarchus?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten